جاذبه های روستای ماسوله

به گزارش مهسان بلاگ، با وجود اینکه در سال های اخیر این روستا به شهرک ماسوله تبدیل شده ولی هنوز حال و هوای زندگی سنتی روستایی در آن جریان دارد. شاید در نگاه اول ساختار پلکانی خانه ها توجه تان را جلب کند ولی طبیعت زیبای اطراف، جنگل ها، آبشارها و کوه ها به جذابیت ماسوله افزوده اند. اگر دوست دارید پله پله تا بهشت بروید و یکی از باصفاترین نقاط ایران را ببینید، بلیط هواپیما گیلان را تهیه کنید و راهی دیار مه آلود ماسوله شوید.

جاذبه های روستای ماسوله

چرا بازدید از روستای ماسوله پیشنهاد می شود؟

ماسوله در تمام فصل های سال دیدنی است

در طبیعت شگفت انگیز ماسوله و کنار بافت خانه هایش، سوژه های نابی برای عکاس ها پیدا می شود

این روستا که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده، چندین جاذبه دیدنی دارد

اینجا می توانید طعم غذاهای محلی را پچشید و از بازارچه آن سوغاتی بخرید

این شهرک اولین شهر تاریخی زنده کشور به حساب می آید

موقعیت جغرافیای ماسوله

روستای دیدنی Masuleh در آغوش کوه های البرز و در دل منطقه ای کوهستانی و جنگلی قرار گرفته که با خلخال، ماسال و طارم همسایه است. این روستا حدود 26 کیلومتر با شهرستان فومن و 65 کیلومتر با شهر رشت فاصله دارد و ارتفاعش از سطح دریا حدود 1050 متر است. به محض اینکه وارد جاده فومن شدید ماجراجویی رویایی شما آغاز می شود چون زیبایی جهت رسیدن به روستا که شبیه تکه ای از بهشت است، قلبتان را به تسخیر در می آورد.

تاریخچه روستای ماسوله

در زمان های گذشته مردم ماسوله در منطقه ای که امروزه با نام کهنه ماسوله شناخته می شود، زندگی می کردند و علت اصلی کوچ آن ها به روستای فعلی تعیین نیست و روایت های مختلفی درباره تاریخچه روستای فعلی ماسوله نوشته شده است؛ به اعتقاد بعضی ها در قرن سوم هجری قمری و بعد از اینکه عون بن محمد بن علی در این منطقه به خاک سپرده شد، کم کم خانه هایی در آنجا ساخته شدند. البته ممکن است به خاطر زلزله شدیدی که در سال 890 هجری قمری رخ داده اهالی ماسوله به این مکان آمده باشند. بعضی ها هم علت ساکن شدن مردم ماسوله در این منطقه را همه گیری بیماری طاعون در سال 943 هجری قمری می دانند. به این ترتیب قدمت روستای ماسوله به 800 تا 1000 سال پیش نسبت داده می شود ولی عمر بناهای آن فراتر از دوره پهلوی، قاجار و زندیه نمی رود.

معماری روستای ماسوله

چیزی که از دور نظرها را درگیر خود می نماید، گلدان های شمعدانی رنگارنگی هستند که خانه های پلکانی ماسوله را آراسته نموده اند و هارمونی زیبایی به آن ها داده اند. خانه های ماسوله به سبکی ساخته شده اند که روی همدیگر قرار گرفته اند و پشت بام خانه پایینی، حیاط خانه بالایی یا معبر کوچه به حساب می آید. این سبک معماری توانسته توجه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کند و همه ساله میزبان خیل عظیمی از خریداران بلیط هواپیما گیلان باشد. این خانه های 2 طبقه شامل 2 بخش زمستان نشین و تابستان نشین هستند و به در و پنجره های چوبی و ارسی مزین شده اند و شیشه های رنگی بعضی از پنجره ها به شکل زیبایی خودنمایی می نمایند. خانه های ماسوله برای اینکه در مه بهتر دیده شوند به رنگ زرد درآورده شده اند.

تفریح در روستای ماسوله

روستا یا شهرک ماسوله با تمام جاذبه هایی که دارد دلخوشی های کوچک و عظیمی برای علاقه مندان مهیا نموده که این دلخوشی ها طیف گسترده ای از علایق بازدیدنماینده ها را پوشش می دهند؛ اگر هوادار کوهنوردی باشید می توانید صبح زود دل به طبیعت اطراف روستای ماسوله بزنید یا اگر استراحت و دورهمی را ترجیح می دهید در فضاهای سرسبز و بکر ماسوله بساط پیک نیک را پهن کنید. ساعاتی از روز را به بازارگردی و خرید یکی از آن عروسک های دستباف یا چموش های رنگی بگذرانید و هنر دست محلی های ماسوله را ببینید و زمانی که احساس گرسنگی کردید به یکی از کافه ها و رستوران های متعدد آن بروید و در خاتمه برای اینکه خاطره سفر به ماسوله و خرید بلیط هواپیما گیلان را ابدی سازید یکی از لباس های رنگارنگ سنتی را اجاره کنید و با آن عکس های یادگاری بگیرید.

در روستای ماسوله از چه جاذبه هایی می توان بازدید کرد؟

بازار ماسوله

بازار ماسوله را قلب تپنده این روستا می دانند یعنی حتی اگر چند روز در این روستا بمانید هیچ روزی را بدون گشت و گذار در این بازار سپری نخواهید کرد. معمولا اولین کاری که بعد از توقف در مقصد انجام می دهند، شکم گردی است؛ بازار ماسوله نیز با کافه ها و رستوران های متنوع و دکوراسیون چوبی و مزین به شمعدانی های رنگارنگ مکان باصفایی برای میل یک وعده غذایی به حساب می آید. بعد از صرف غذا هم می توانید در طبقات بازار روستا بگردید، این بازار شامل 4 سطح مستقل است و هر گونه کالای هنری و دستساز و حتی خوراکی های محلی در این بازار به فروش می رسند؛ از مربا، نان محلی و ترشی بگیرید تا گلیم، چموش، عروسک های دستباف، کیف های جاجیمی و بافتنی ها و جوراب های رنگارنگ.

موزه حیات وحش

یکی از همین خانه های پلکانی یعنی منزل شخصی آقای شاهپور اخوان که در انتهای بازار ماسوله قرار گرفته به موزه حیات وحش اختصاص یافته است و در داخل آن مجموعه ای از حیوانات تاکسیدرمی که زیستگاهشان تالاب ها، کوه ها و جنگل های گیلان بوده به نمایش گذاشته شده اند. اینجا می توانید 80 گونه حیوان مثل راسو، گورکن، گراز، قاقوم، کفتار، شاهین، عقاب، چنگر، بوتیمار، غازهای وحشی، هواسیل ارغوانی، قو، طاووس، سنقر تالابی، کبک، گربه وحشی سمور آبی یا قرقاول و پلیکان را ببینید که جاده های گیلان بلای جان آن ها شده اند و توسط آقای اخوان جمع آوری و تاکسیدرمی شده اند اما اگر تعریف خرس قهوه ای 800 کیلویی موزه را شنیده باشید حتما هوس خرید بلیط ورودی موزه و بازدید از آن را خواهید داشت.

امامزاده عون بن علی (ع)

در وسط شهر ماسوله و در دامن طبیعت آن بقعه هشت ضلعی سبز رنگی را می بینید که یکی از بناهای تاریخی ماسوله به حساب می آید و قدمت آن به قرن 2 یا 3 هجری قمری برمی شود. موزه و بقعه متبرک عون بن علی (ع)، آرامگاه فرزند محمد حنفیه یعنی نوه امیرالمومنین است. اگر نگاهی به در چوبی و قدیمی چله خانه آن بیاندازید به قدمت آن پی می برید، روی این در کنده کاری های بسیار ظریفی کار شده که در نوع خود بی نظیر است. در دیوار داخلی امامزاده سنگ قبری به تاریخ 969 نصب شده که قدیمی ترین تاریخ مکتوب این بنا را نشان می دهد. بعد از جمع شدن موزه مردم شناسی ماسوله، بخشی از وسایل آن به موزه عون بن علی منتقل شد. در این موزه کتب و سنگ مزارهای قدیمی و آثار مربوط به دوره تیموری و صفوی نگهداری می شوند و بازدید از آن برای همه رایگان است.

موزه میراث فرهنگی

یکی دیگر از موزه های روستای ماسوله یعنی موزه میراث فرهنگی در خانه ای تاریخی افتتاح شده که نامش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خانه تاریخی درزی، خانه ای متعلق به دوره پهلوی است و آثاری از دوران قاجار، ابزار حرفه های سنتی، اموال مردم شناسی، اسناد مربوط به نهضت جنگل در آن به نمایش گذاشته شده است. اگر به چنین جاهایی علاقه دارید می توانید بعد از تهیه بلیط ورودی از آثار موزه بازدید کنید. موزه خانه درزی در محله کشه سر ماسوله واقع شده و بنای آن ساختار اصیلی دارد، یعنی از خشت، گل و چوب ساخته شده است.

محوطه باستانی ماسوله

قبل از اینکه اهالی ماسوله در مکان فعلی ساکن شوند در 6 کیلومتری شمال غرب روستای فعلی سکونت داشتند؛ جایی که امروزه آن را با نام کهنه ماسوله می شناسند و حدود 6 هکتار وسعت دارد. محوطه باستانی ماسوله از این نظر اهمیت دارد که اولین آثار صنعت فلزکاری یعنی ذوب آهن در آن کشف شده و همین اعتبار تاریخی باعث شده تا وارد فهرست آثار ملی کشور شود. البته امروزه به جز تکه سنگ هایی پراکنده چیزی از ماسوله قدیم باقی نمانده است اما شاید بخواهید قدم در فضای باستانی آن بگذارید.

کاروانسراهای ماسوله

وجود کاروانسراهای متعدد در این روستا نشان از تمدن و فرهنگی دیرینه دارد و قرار دریافت در شاهراه ارتباطی باعث ساخته شدن این کاروانسراها شده است. کاروانسرای حاجی فیضی که در دهه اخیر تحت بازسازی و بازسازی قرار گرفته یکی از تجارتخانه های اصلی این روستای تاریخی به حساب می آمد که در 3 طبقه ساخته شده و حالا نمودی از تحولات معماری دوره پهلوی اول را به نمایش گذاشته است. کاروانسرای میرزای ماسوله نیز یکی از آثار ملی ایران به شمار می رود.

آبشارهای ماسوله

وقتی به ماسوله سفر کنید در این سو و آن سوی جهت رودخانه و پوشش سرسبزش جمعیت زیادی را می بینید که یا برای پیاده روی و جنگل گردی آمده اند یا می خواهند ساعاتی را در کنار رودخانه، آبشارها و چشمه هایش بگذرانند. مرتفع ترین آبشار ماسوله آبشار کوشم است که در دره جنگلی ماسوله و در ارتفاعات کوهستانی آن را می بینید، ارتفاعش هم به 30 متر می رسد. دسترسی به این آبشار سخت نیست و با پیاده روی سبکی به آن می رسید ولی سرراست ترین آبشار روستا، آبشار رودخان است که در میانه راه رود پرآب ماسوله رودخان واقع شده و در گرمای تابستان می توان در داخل آن تنی به آب زد. آبشار خربو، لارچشمه و توریشوم از دیگر آبشارهای ماسوله هستند که جلوه زیبایی به طبیعت آن داده اند.

پارک جنگلی ماسوله

گردشگران برای اینکه جلایی به روحشان بدهند راهی پارک جنگلی ماسوله می شوند تا مهمان آرامش طبیعت شوند. این پارک جنگلی عظیم هم از لحاظ آب و هوا و هم زیبایی یکی از بهترین پارک های شمال به حساب می آید. اینجا به قدری عظیم است که به راحتی می توانید نقطه دنجی برای خود پیدا کنید و از هوای خنک و دلپذیر آن بهره مند شوید. در این پارک امکانات رفاهی، معابری برای پیاده روی، آلاچیق و رستوران هایی وجود دارند تا تجربه حضور در این پارک را به یادماندنی تر سازند.

ییلاق کوربار ماسوله

اگر از آمادگی جسمانی بالایی برخوردارید و تجهیزات مناسبی به همراه دارید، بد نیست راهی بهشت دیگری از ماسوله شوید. بعد از کوهپیمایی 3 تا 4 ساعته به ییلاق زیبایی می رسید که در احاطه کوه های بلندقامت و سرسبز این خطه قرار گرفته است. اینجا منظره ای تماشایی با دید 360 درجه روبه رویتان قرار می گیرد، چیزی شبیه به یک تابلوی نقاشی که هوش از سرتان می پراند و بهترین مکان برای رهایی از بند استرس های زندگی است. علاقه مندان به کوهنوردی نباید در سفر به ماسوله این مکان را از قلم بیاندازند.

چشمه های درمانی ماسوله

در داخل جنگل های ماسوله چندین چشمه معدنی وجود دارد که خاصیت درمانی آن ها در بین اهالی روستا و حتی گردشگران معروف شده است. مثل چشمه علی زاخونی که گویا در درمان ناراحتی های دستگاه گوارش تاثیر بسزایی دارد و از اصلی ترین چشمه های آب معدنی استان گیلان به حساب می آید. کمی بالاتر از رود ماسوله رودخان نیز چشمه زمزمه را می بینید که آب این چشمه در درمان بیماری های ریوی و گوارشی مفید است و اهالی روستا قبل از نوشیدن آن کمی شکر به آن اضافه می نمایند تا طعم تلخش را از بین ببرد.

قله شاه معلم

وقتی دور تا دور ماسوله را کوه ها احاطه نموده باشند جای تعجبی ندارد که کوهنوردان به قصد دیدن طبیعت بکر کوهستان و چشم انداز قله های آن منطقه راهی ماسوله شوند. از بین قله های ماسوله، قله 3 هزار متری شاه معلم مقصد محبوبی برای کوهنوردان به شمار می رود. این قله با نام ماسوله داغ نیز شناخته شده و دومین قله بلند استان گیلان به حساب می آید. اگر دوست دارید قابی از بهشت را نظاره گر شوید به این قله صعود کنید.

فصل مناسب برای بازدید از روستای ماسوله چه زمانی است؟

روستای چهار فصل ماسوله در تمام فصول جلوه زیبایی از خودش را به نمایش می گذارد و این تماما به تمایل و علاقه شما بستگی دارد تا بازه زمانی مناسبی را برای سفر به ماسوله انتخاب کنید. اگر بخواهید با تور به روستای ماسوله بروید در تمام ایام سال تورهای متنوعی را پیدا می کنید که محل حرکتشان از شهرهای مختلفی است.

چه هتل هایی در روستای ماسوله برای اقامت وجود دارند؟

هتل آپارتمان نوید

هتل آریا

هتل مهران

اقامتگاه توریستی خانه ماسوله

هتل آرام

چه رستوران ها و غذاخوری هایی در روستای ماسوله هستند؟

رستوران شب های ماسوله

رستوران ماه سالار کوه

سفره خانه سنتی طلوع

رستوران بامداد

رستوران تکایا

sahandblog.ir: سهندبلاگ: سیستم مدیریت محتوای سهند

salmandiar.ir: دیار سلمان | مجله گردشگری و مسافرتی دیار سلمان

منبع: گردشبان
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 62939

به "جاذبه های روستای ماسوله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های روستای ماسوله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید