جانی دوباره در کالبد پل تاریخی سعید آباد

به گزارش مهسان بلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از مرمت و احیای پل تاریخی سعیدآباد شهرستان بستان آباد اطلاع داد.

جانی دوباره در کالبد پل تاریخی سعید آباد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، حفاظت و نگهداری از بناهای تاریخی به عنوان میراثی گرانبها، مسئولیت نسل حاضر و تعهدی است که نسبت به گذشتگان و آیندگان بر عهده داریم. مرمت و احیای این آثار سبب پیوند با میراث فرهنگی گذشته و آموزش مجدد از تجربه های گرانبهای آنها می گردد.

پل های تاریخی از جمله آثاری است که از ادوار گذشته تا کنون نقش مهمی را در ارتباط بین شهرها و جوامع ایفا نموده است و در طول زمان به دلایل مختلف، از جمله قرارگیری در معرض مستقیم عوامل آسیب رسان طبیعی، همواره در معرض فرسایش و زوال بوده اند. از جمله این پل ها ، پل سعیدآباد شهرستان بستان آباد مربوط به سده های متاخر ادوار تاریخی پس از اسلام دوره صفوی است.

مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در خصوص مرمت و بازسازی این پل تاریخی، اظهار کرد: در این پل، با توجه به آسیب ها و تخریب های انجام شده و عوامل آسیب رسان که همچنان بنا را تهدید می نمایند، حفاظت و مرمت آن پس از تهیه طرح مرمت و حفاظت مناسب و جامع در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان نهاده شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: این پل که در ادوار مذکور جهت ورود چهارپایان و کاروانیان طراحی شده بود، با توجه به گذشت سالیان زیاد و نیز فرسودگی مصالح و ملات های بکار رفته، دچار خستگی مواد و مصالح و نیز در سال های اخیر بر اثر عبور وسایل سنگین موتوری دچار شکست پایه ها و طاق ها شده بود، لذا میراث فرهنگی برآن شد تا این اثر ارزشمند را مرمت و حفظ و به یکی از جاذبه های تاریخی استان تبدیل کند.

آبدار در ادامه به اهم اقدامات انجام شده در راستای مرمت این پل تاریخی اشاره نمود و گفت: پس از تهیه طرح مرمت و حفاظت از پل تاریخی سعیدآباد، مرمت پایه های مدور، نما، طاق های شکسته پل و همچنین بسترسازی پل و اجرای سیل بند اجرا شده است.

پل سعید آباد معروف به پل شیخ آباد در تاریخ 6 اسفندماه سال 1385 با شماره ثبت 17502 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

گروه آبان لوکس: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 3979

به "جانی دوباره در کالبد پل تاریخی سعید آباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جانی دوباره در کالبد پل تاریخی سعید آباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید