جزئیات خرید اتوبوس برقی برای تهران از سوی شرکت واحد اتوبوسرانی اعلام شد

به گزارش مهسان بلاگ، اتوبوس برقی سال هاست که قرار است وارد ناوگان حمل و نقل عمومی گردد. همزمان با رونمایی از نخستین اتوبوس برقی فراوری داخل، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران جزیئات خرید اتوبوس های برقی برای شهر تهران را تشریح کرد.

جزئیات خرید اتوبوس برقی برای تهران از سوی شرکت واحد اتوبوسرانی اعلام شد

خبرنگاران - محمود تبرطرف با اشاره به رونمایی از نخستین اتوبوس برقی فراوری داخل، اظهار کرد: این اتوبوس که سه مجموعه نهاد علمی ریاست جمهوری، دانشگاه تهران و یکی از کارخانه های خودروساز وابسته به وزارت دفاع در فراوری آن دخیل هستند، باید استاندارد های لازم را اخذ کند تا قابل شماره گذاری و خرید گردد.

وی ادامه داد: در سالی که رهبر معظم انقلاب به اسم حمایت از فراوری، پشتیبانی ها و برطرف موانع نامگذاری نموده اند، شهرداری تهران حمایت خود را از این اقدام بسیار ارزنده و مهم با امضای تفاهم نامه فراوری 200 دستگاه اتوبوس برقی اعلام نموده است. در صورت شماره گذاری آن، از محل تفاهم نامه مذکور قراردادهایی برای خرید منعقد خواهد شد.

تأمین از محل بودجه

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران توضیح داد: روز گذشته شهردار تهران از رئیس جمهوری درخواست کرد 500 میلیارد تومانی که در بودجه امسال برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی پیش بینی شده، به فراوری اتوبوس های برقی اختصاص یابد. مکاتبات این امر اجرا شده است و امیدواریم رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه دستور مساعدت بدهد تا این رقم دراختیار شهرداری تهران قرار گیرد.

وی درباره هزینه تمام شده اتوبوس های برقی، اظهار کرد: حدود 75 درصد این اتوبوس داخلی و تنها 25 درصد از قطعات آن وارداتی است به همین علت در مقایسه با نمونه های خارجی هزینه تمام شده بسیار پایین تری خواهد داشت اما هنوز قیمت نهایی به ما داده نشده است با این حال شهردار تهران قول داده در راستای حمایت از پروژه و توسعه حمل و نقل پاک، این اتوبوس ها را خریداری کند.

زمان بهره بردای

تبرطرف درباره پیش بینی زمان بهره برداری از این اتوبوس ها، گفت: اخذ استاندارد برای خودرو تا حدودی زمان بر است ضمن اینکه استاندارد اتوبوس های برقی در ایران تدوین نشده و ضروری است موسسه استاندارد ضوابط آن را تدوین یا خودروی ساخته شده را برای اخذ استاندارد به خارج از کشور ارسال کند. این فرایند اگر با جدیت انجام گردد به حدود 6 الی 7 ماه زمان احتیاج دارد بنابراین میتوان گفت در صورت تأمین منابع و طی فرایند مذکور، پیش از سرانجام سال شاهد بهره برداری این اتوبوس ها خواهیم بود.

وی در ادامه گفت: از محل تبصره 19 بودجه دولت، مناقصه ای برای واردات 50 دستگاه اتوبوس برقی به کشور انجام و یک دستگاه اتوبوس به اسم نمونه وارد شده است ولی با توجه به اینکه دو کارخانه داخلی طی یک ماه اخیر از اتوبوس برقی فراوری داخل رونمایی نموده اند و مجوز واردات برای کالاهایی که مشابه داخلی دارند، صادر نمی گردد ممکن است این پروژه دستخوش تغییر و برنده مناقصه مجبور به واردات اتوبوس به صورت ککد گردد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روز گذشته نمونه داخلی یک اتوبوس برقی که محصول مشترک نهاد علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه تهران و شرکت زرین خودروی اصفهان است، در بوستان گفت وگو رونمایی شد و تفاهم نامه خرید 200 دستگاه اتوبوس تمام برقی به امضا رسید.

با توجه به اینکه تهران و تهرانی ها سال هاست با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می نمایند و نیمی از اتوبوس های تهران سهم بسزایی در فراوری ذرات ناشی از مصرف گازوئیل دارند، بکارگیری اتوبوس های برقی به ویژه در مسیرهای پرتردد می تواند به کاهش سهم اتوبوس ها در آلودگی ها منجر گردد از این رو باز شدن پای اتوبوس های برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی روزنه امیدی برای شهفرایندان تهرانی است.

منبع: بیت ران
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 90235

به "جزئیات خرید اتوبوس برقی برای تهران از سوی شرکت واحد اتوبوسرانی اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات خرید اتوبوس برقی برای تهران از سوی شرکت واحد اتوبوسرانی اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید