حمام اعظم کبودرآهنگ به انبار مبل تبدیل شد

به گزارش مهسان بلاگ، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، حمام اعظم کبودرآهنگ به انبار مبل تبدیل شد.

حمام اعظم کبودرآهنگ به انبار مبل تبدیل شد

داستان چیست؟

در حال حاضر اعضای هیئت امنای مسجد اعظم به عنوان متولی بنا و ناظر بر آن بوده و با وجود اینکه میراث فرهنگی چندین بار برای تبدیل بنا به موزه مردم شناسی، نمایشگاه دائمی و سفره خانه سنتی اقدام نموده اما به نتیجه نرسیده است.

این بنا که در سال 82 با شماره 9880 در فهرست آثار ملی ثبت شده، در سال 90 به همت میراث فرهنگی بازسازی شد تا به تغییر کاربری نزدیک گردد، اما متأسفانه تا به امروز این اتفاق نیفتاده است. چند روز گذشته زمزمه هایی به گوش رسید که بنا به انبار مبل تبدیل شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کبودرآهنگ پیرامون حمام اعظم کبودرآهنگ به انبار مبل تبدیل شد، اظهار کرد: هئیت امنای مسجد اعظم حاضر به واگذاری حمام نیستند و مدتی بنا را به نمایشگاه مبل تبدیل نموده بودند و در حال حاضر نیز به انبار مبل تبدیل شده و گویا مجددا قرار است نمایشگاه گردد.

مهدی غلامی با بیان اینکه میراث فرهنگی متولی حفاظت از بناست و در خصوص کاربری آن دستش بسته است، گفت: به علت اینکه بنا مالک ندارد و جز اموال عمومی است، شورای شهر و شهردای هم باید وارد کار شوند.

وی با اشاره به اینکه در دیگر شهرستانهای استان حمامهای تاریخی به میراث واگذار شده و کاربری فرهنگی پیدا نموده اند، ادامه داد: با وجود پیگیری های فراوان این اتفاق در کبودرآهنگ نیفتاده است .

غلامی با بیان اینکه عرصه زمین حمام و مالکان آن مشکل حقوقی دارند، عنوان نمود: اگر این مشکل وجود نداشت میراث فرهنگی می توانست بنا را تملک و حفظ کند، اگر بنا به میراث داده گردد کاربری مناسبی برایش درنظر گرفته و در راستای معرفی شهرستان استفاده بهینه از آن می نماید.

وی با تأکید بر اینکه حل این مشکل به مسئولان شهرستان کبودرآهنگ به ویژه شورای شهر و شهرداری بستگی دارد و ضروری است فرمانداری نیز ورود نموده و تصمیم نهایی را بگیرد، بیان نمود: اعضای هئیت امنای مسجد اعظم کبودرآهنگ نامه کتبی به میراث فرهنگی داده که در آن آمده است بنا را در اختیار میراث فرهنگی قرار نمی دهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کبودرآهنگ اعلام نمود: میراث فرهنگی نمی خواهد این بنا را تصاحب کند و اگر هئیت امنا بتواند آن را به موزه یا سفره خانه تبدیل کند ما بخاطر توسعه شهرستان با آنها همکاری می کنیم.

وی درباره بازسازی حمام هم عنوان نمود: این بنا در سال 1390 بازسازی شده و کارشناسان میراث فرهنگی بر فرایند کار نظارت داشته و بازسازی اصولی اجرا شده، کف بنا با سنگ مرمریت پوشیده شده نه سنگ مرمر، پیش از بازسازی نیز کف حمام از سنگ بود.

غلامی درباره ساخت و ساز بنای چند طبقه در حریم بنا نیز اظهار کرد: در سال 89 شهرداری بدون دریافت استعلام از میراث فرهنگی مجوز ساخت یک بنای سه طبقه در حریم حمام صادر نموده که مورد پیگرد قانونی میراث فرهنگی است .

عضو هئیت امنای مسجد اعظم کبودرآهنگ گفت: تغییر کاربری حمام اعظم به عهده متولیان مسجد اعظم است، در گذشته در نامه ای به میراث فرهنگی گفتیم اگر میراث حمامی در حواشی حمام اعظم بسازد و به مسجد تحویل دهند تا در صورت احتیاج مورد استفاده گردشگران قرار گیرد، حمام را به آنها تحویل می دهیم که این اتفاق عملی نشد.

سیدعلی موسوی ادامه داد: در نامه مکتوب دیگری پیشنهاد دادیم که یکی از دو قسمت حمام گرم و سرد را برای تبدیل به موزه مردم شناسی تحویل میراث فرهنگی دهیم و قسمت دیگر آن صرف کارهای فرهنگی مسجد گردد اما میراث این پیشنهاد را نیز رد کرد.

عضو هئیت امنای مسجد اعظم کبودراهنگ افزود: پیشنهاد تبدیل قسمتی از حمام به محل ورزشهای باستانی را در شورای شهر کبودرآهنگ عنوان نمودیم که مجوز کندن گود به آن داده نشد.

موسوی با بیان اینکه هئیت امنای مسجد اعظم پیش از بازسازی حمام، بنا را با چنگ و دندان نگه داشتند، اعلام نمود: متأسفانه بنا پس از بازسازی حمام سیستم برق کشی، فاضلاب و لوله کشی گاز ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حمام به انبار تبدیل نشده، عنوان نمود: میراث فرهنگی پیشنهاد داده حمام را به سفره خانه سنتی تبدیل کند، اما با توجه به مشکل آب و گاز و برق این تصمیم عملی نیست.

عضو هئیت امنای مسجد اعظم کبودرآهنگ با اشاره به اینکه حمام پیش از بازسازی چاه و سیستم فاضلاب داشت که در بازسازی از بین رفت، اظهار کرد: نظر اعضای هئیت امنا این است که یک قسمت از بنا به موزه مردم شناسی تبدیل گردد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه میراث فرهنگی کبودرآهنگ دفتری ندارد نظرش این است که در این محل مستقر گردد، اما اعضای هئیت امنای مسجد با این پیشنهاد موافق نیستند.

موسوی بیان نمود: تمایل داریم حمام اعظم در وهله اول به موزه سپس زورخانه و در نهایت به سفره خانه سنتی تبدیل گردد و حتی حاضریم برای موزه شدن سرمایه گذاری کنیم، اما میراث ابتدا باید خواسته های ما را برآورده کند.

منبع: همگردی
انتشار: 30 آذر 1399 بروزرسانی: 30 آذر 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 68941

به "حمام اعظم کبودرآهنگ به انبار مبل تبدیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمام اعظم کبودرآهنگ به انبار مبل تبدیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید