حمل و نقل عمومی در پوکت، تایلند (قسمت اول)

به گزارش مهسان بلاگ، در سفر به هر شهری بهتر است با وسایل نقلیه عمومی آن مکان آشنا باشیم تا امور حمل و نقل برایمان راحت تر گردد. در این مقاله، راهنمای جامعی از وسایل حمل و نقل شهر پوکت، تایلند برایتان گردآوری نموده ایم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

حمل و نقل عمومی در پوکت، تایلند (قسمت اول)

با تور تایلند به طبیعتی همچون بهشت سفر کنید

رفت و آمد در پوکت بسیار ساده است. بیشتر تفریحگاه های ساحلی این شهر به قدری کوچک هستند که بتوانید داخل آن ها، پیاده به این سو آن سو بروید و اکثر هتل ها نیز در حوالی سواحل، رستوران ها و مراکز خرید واقع شده اند.

اما اگر ترجیح می دهید راه نروید، یا اگر هتل شما از سواحل اصلی شهر فاصله زیادی دارد، می توانید به وسیله هتل خود اقدام به تهیه تاکسی یا توک توک کنید که تاکسی محلی تایلند است. اگر می خواهید شخصا در جزیره پوکت به گشت و گذار بپردازید، مکان های زیادی وجود دارند که می توانید از آن ها خودروی شخصی کرایه کنید یا با اتوبوس های محلی به مقصدتان بروید. در تایلند دو نوع اتوبوس وجود دارد؛ سانگ تو که اتوبوس های روبازی هستند که بین پوکت و تفریحگاه های اصلی شهر رفت و آمد می نمایند و اتوبوس های میکرو که در نواحی شهری پوکت خدمات رسانی می نمایند.

توک توک های پوکت (Tuk Tuk)

تاکسی ها و توک توک های پوکت از جمله بهترین و راحت ترین روش ها برای رفت و آمد در سطح شهر است که با فضایی شخصی و آسوده، شما را مستقیما به مقصدتان خواهد رساند. اگرچه کرایه توک توک ها گران تر از اتوبوس ها و تاکسی های موتور سیکلتی است، اما بسیار سریع تر و راحت تر از آن ها نیز است. رفت و آمد با توک توک حتی از کرایه کردن خودروی شخصی نیز راحت تر است. اگر در هزینه های خود کمی انعطاف نشان دهید و خواستار گشت و گذاری آسوده و بدون مشکل در پوکت باشید، توک توک بهترین گزینه خواهد بود. با این حال، انتخاب تاکسی، توک توک یا اتوبوس، هر یک دارای مزیت ها و مشکلاتی است.

تاکسی متر

در پوکت برخلاف بانکوک، یافتن تاکسی هایی که مجهز به تاکسی متر باشند، کار دشواری است. در پوکت، اگر کنار خیابان بایستید و چشم انتظار یک تاکسی بمانید، ساعت ها منتظر خواهید ماند. انتظار همه ما از یک تاکسی این است که دارای تاکسی متر بوده و روی سقف خودرو نیز تابلوی حاوی نوشته تاکسی وجود داشته باشد و مهم تر از همه، نام شرکت مورد نظر روی درب آن حک شده باشد. اگر کنار خیابان اقدام به تاکسی دریافت کنید، بایستی راستا خود را برای راننده توضیح دهید. بیشتر راننده های پوکت تا حد متوسط و خوبی قادر هستند انگلیسی صحبت نموده و مقصد شما را متوجه شوند اما اگر هتل یا اقامتگاه شما در مکانی دورتر از جاهای اصلی شهر قرار گرفته باشد، ممکن است هنگام یافتن نام خیابان ها و منطقه خود احتیاج به یاری داشته باشید. پس از سوار شدن به تاکسی، از روشن شدن تاکسی متر اطمینان حاصل کنید.

کرایه ورودی و دو کیلومتر اول، 50 بات و پس از آن، 7 بات برای هر کیلومتر است. بعضی از تاکسی های پوکت که با شرکت های خصوصی کار می نمایند، تاکسی متر ندارند اما در عوض قبل از سوار کردن مسافر، نرخ ثابتی برای مقصد اعلام می نمایند. می توانید با صحبت کردن با راننده، کمی از کرایه تاکسی بکاهید اما به طور کلی، هزینه آن مقداری بیشتر از رفت و آمد با تاکسی های مجهز به تاکسی متر خواهد بود. علت این موضوع بالا بودن سطح کیفی خودروهای تاکسی های خصوصی است. بعضی از رانندگانِ تاکسی هایی که مجهز به تاکسی متر هستند نیز در صورت طولانی بودن راستا، سعی می نمایند نرخ ثابتی برای مقصد مورد نظر مشخص نمایند. اگر قصد رفتن از فرودگاه به سمت شهر را دارید، دو گزینه پیش روی شما واقع شده است؛ لیموزین های فرودگاه که از سیستم کرایه نرخ ثابت استفاده می نمایند و تاکسی های مجهز به تاکسی متر که 100 بات کرایه اضافی به عنوان ورودی از مسافران دریافت می نمایند. این نکته را در نظر داشته باشید که بیشتر تاکسی ها در حوالی یکی از دفاتر آژانس های مسافرتی پوکت توقف می نمایند که ممکن است مشاور این آژانس ها سعی در اقناع شما برای خرید یک تور مسافرتی داخل شهری نموده یا ادعا کند که ظرفیت هتلی که شما قبلا رزرو نموده اید، پر شده است. علی رغم این که این موضوع مکررا در پوکت اتفاق می افتد، اما کاری غیرقانونی است. بهتر است به راه خود ادامه داده و چیزی که احتیاج ندارید را نخرید.

اپلیکیشن تلفن همراه GrabTaxi پوکت

GrabTaxi یک اپلیکیشن موبایل رایگان است که به یاری آن می توانید برای خود تاکسی رزرو نموده، مبدأ و مقصدتان را انتخاب کنید و کرایه حدودی راستا خود را تخمین بزنید. اگرچه اپلیکیشن های زیادی برای این منظور در دنیا وجود دارد اما GrabTaxi تا موردی است که در حال حاضر در پوکت کار می نماید. یکی از مزیت های اصلی استفاده از این اپلیکیشن این است که شما را برای رفت و آمد در پوکت، از توک توک ها بی احتیاج می نماید. مینی ون هایی که در همه جای شهر حاضر هستند، به دلیل بالا بودن نرخ کرایه ای که حتی برای راستاهای کوتاه دارند، شهرت بدی پیدا نموده اند اما از آنجایی که این وسایل نقلیه در مقایسه با تاکسی ها، بسیار قابل دسترسی تر هستند، موجب استفاده مکرر مردم (حتی به ناچار) از آن ها شده است. برای استفاده بهینه از GrabTaxi، به یک تلفن همراه هوشمند و اتصال اینترنت احتیاج خواهید داشت. سه نوع تاکسی بسته به میزان امکاناتشان در پوکت وجود دارد که می توانید به وسیله GrabTaxi رزرو کنید: تاکسی های معمولی مجهز به تاکسی متر، تاکسی های لیموزین سدان و لیموزین های شاسی بلند. در حال حاضر، حدود ا 28 دستگاه از هر یک از این تاکسی های سه گانه در پوکت وجود دارد که در سرتاسر این جزیره پرسه می زنند که البته تعدادشان در پاتونگ نیز بالا است. فرآیند رزرو تاکسی بسیار ساده است؛ اپلیکیشن GrabTaxi به طور اتوماتیک با استفاده از سیستم راستایابی، موقعیت مکانی فعلی شما را به عنوان مبدأ انتخاب می نماید و تنها کاری که ضروری است شما انجام دهید، انتخاب مقصد خود با جستجوی نام آن در نقشه است. نوع وسیله نقلیه خود را انتخاب کنید تا اپلیکیشن، خودروهای نزدیک به شما را جستجو کند. به محض انتخاب شدن یکی از تاکسی ها، راننده برای تأیید با شما تماس گرفته و راهی محل شما می گردد. پس از این مرحله، ادامه فرآیند مانند تاکسی های دیگر است. اگر یک تاکسی مجهز به تاکسی متر انتخاب نموده باشید، مبلغ حدودی آن روی اپلیکیشن GrabTaxi به نمایش در می آید اما کرایه نهایی توسط تاکسی متر نشان داده خواهد شد. اگر یک تاکسی لیموزین برای مقصد خود انتخاب نموده باشید، بهتر است قبل از حرکت، میزان کرایه خود را از راننده بپرسید اما میزان حدودی آن روی اپلیکیشن مورد نظر قابل مشاهده است.

توک توک

تاکسی های توک توکِ موجود در پوکت مانند توک توک های سه چرخه بانکوک و دیگر نقاط تایلند نیست؛ زمین های پست و ناهموار پوکت برای توک توک های سه چرخه مناسب نیست. در پوکت به جای استفاده از توک توک، از مینی ون هایی استفاده می گردد که عمدتا به رنگ قرمز روشن و زرد هستند. تعداد این مینی ون ها در پوکت بسیار زیاد است که دارای سیستم صوتی قوی و مجهزی نیز هستند. مینی ون های پوکت، در واقع جزو رایج ترین وسایل حمل و نقل عمومی کل این جزیره هستند که در درب ورودی بیشتر مراکز خرید و جاذبه های گردشگری شهر، منتظر مسافران می نشینند. متأسفانه، کرایه توک توک های پوکت نیز بسیار گران است، به طوری که برای راستاهای بسیار کوتاه نیز بایستی چیزی در حدود 100 بات بپردازید. قبل از این که در پوکت سوار توک توک شوید، بهتر است مانند لیموزین ها با راننده صحبت نموده و درمورد کرایه مقصدتان به توافق برسید. حواستان باشد درمورد کرایه خود اطمینان حاصل کنید که آیا این میزان برای یک نفر محاسبه شده یا کل افراد سوار بر تاکسی. اگرچه جایگاه های توک توک برای سفرهای درون شهری مناسب و راحت است، اما اگر بین شهرها و دهکده ها با این وسایل نقلیه رفت و آمد کنید، آن قدرها هم راحت نخواهد بود. کرایه توک توک ها برای راستاهای بین شهری نیز ممکن است کمی بالا یا چیزی در حدود دو برابر تاکسی های مجهز به تاکسی متر باشد.

اتوبوس محلی پوکت

اتوبوس های محلی ساحلی پوکت، راستاهای متفاوتی را می پیمایند و مسافران را به هر جا که بخواهند از پاتونگ و کاتا گرفته تا کارون و راوای می برند. رفت و آمد با این اتوبوس ها، به لحاظ کیفی فاصله زیادی با تاکسی های پیشرفته ای مانند لیموزین دارد اما ارزان ترین روش برای گشت و گذار در پوکت و سواحل آن محسوب می گردد. پایانه اتوبوس محلی پوکت در جاده رانونگ محله Old Phuket Town واقع شده است. این اتوبوس ها از سیستم سرمایشی بی بهره اند که قیمت 50 باتی برای هر سفر را توجیه می نماید. راستاهایی که اتوبوس های پوکت طی می نمایند، توسط شرکت های مختلف اتوبوس رانی مشخص می گردد. بعضی از این شرکت ها از اتوبوس های بزرگ آبی رنگ استفاده می نمایند، بعضی از اتوبوس های سانگ تو و بعضی نیز از هر دوی آن ها. سفر با اتوبوس های روباز سانگ تو، این فرصت را در اختیار مسافران قرار می دهد تا علاوه بر لذت بردن از تماشای سواحل پوکت، از نسیم دلنشین این جزیره نیز بهره مند شوند. برنامه حرکت اتوبوس های پوکت در هیچ کجای شهر نصب نشده اند و کسی هم دلیل و پاسخ موجهی برای این موضوع ندارد. بعضی معتقدند که انجام این کار ممکن است موجب کسادی بازار تاکسی ها گردد. البته طبق گفتگوهایی که با رانندگان اتوبوس پوکت اجرا شده، یک نوع برنامه سفری به دست آمده است. برای نمونه، اتوبوس پاتونگ، در Central Festival، Big C و Jungceylon توقف هایی دارد. اتوبوس های پوکت معمولا در طول راستا خود، بنا به درخواست مسافران همه جا توقف می نمایند. اتوبوس های زیادی در پوکت وجود دارد که همه روزه در تمامی راستاهای این شهر مشغول به فعالیت هستند. هیچ اتوبوسی به بجز اتوبوس های راستاهای راوای به نای هارن، کاتا به کارون و سورین به کامالا برای رفت و آمد در سواحل پوکت وجود ندارد زیرا اتوبوس های مکان های یاد شده همگی دارای راستا مشترک هستند.

سه پایانه اتوبوس در پوکت

سه پایانه بزرگ اتوبوس در پوکت وجود دارد:

  • پایانه مسافربری شماره 1 پوکت (Phuket Bus Terminal 1) که دارای مینی بوس بوده و پوکت را به مقاصد گردشگری مهم اطراف تایلند متصل می نماید.
  • پایانه مسافربری شماره 2 پوکت (Phuket Bus Terminal 2) که دارای اتوبوس های بزرگ بوده و پوکت را به مقاصد گردشگری مهم اطراف تایلند متصل می نماید.
  • پایانه مسافربری محلی واقع در جاده رانونگ و محله Old Town که پوکت را به سواحل اطراف شهر متصل میکند.

پایانه مسافربری محلی رانونگ (Ranong Road)

این پایانه مسافربری در محله Old Town و جاده رانونگ و دقیقا در کنار بازار Phuket City Market و پشت دفتر آژانس مسافرتی Thai Airways Office واقع شده است. از این پایانه مسافربری، فاصله زیادی تا خیابان های تاریخی تالانگ و دیباک و نیز موزه Thai Hua Museum وجود ندارد. جاده رانونگ، منطقه ای بسیار فعال است که معمولا در تمام ساعات روز و شب شلوغ است. فروشندگان و خریداران محصولات غذایی تازه و فرآوردی شده از چهار صبح تا نیمه های شب در جاده رانونگ سرگرم فعالیت هستند. اگر به پوکت می روید، حتما به این مکان نیز سری بزنید.

اتوبوس های فرودگاه پوکت: ارزان ترین راه برای رفتن به پوکت از فرودگاه

برنامه حرکت اتوبوس های فرودگاه پوکت بسیار دقیق و قابل اطمینان است. دو نوع وسیله نقلیه در اینجا وجود دارد: اتوبوس های فرودگاه و ون هایی که لوگو و آرم اتوبوس فرودگاه روی آن ها واقع شده است. کرایه اتوبوس ها برای هر سفر 90 بات بوده و مدت زمان 1 ساعت و 40 دقیقه طول می کشد تا از پایانه اصلی شهر به فرودگاه برسد. ون ها در مقایسه با اتوبوس ها سریع تر بوده و در حدود 1 ساعت و 20 دقیقه این مسافت را طی می نمایند. همچنین کرایه ون ها نیز اندکی بالاتر بوده و در حدود 100 بات برای هر سفر است. تمامی اتوبوس ها و ون هایی که راهی فرودگاه هستند، از ایستگاه شماره 7 پایانه مسافربری شماره 1 پوکت که نزدیک هتل Royal Phuket City Hotel است، حرکت می نمایند. البته این امکان نیز برای مسافران وجود دارد که از پایانه مسافربری شماره 2 پوکت سوار اتوبوس شوند که نزدیک فروشگاه SuperCheap Store واقع شده است. هیچ باجه ای برای تهیه بلیط پیش از سفر وجود ندارد، کافی است سوار اتوبوس شده و همان جا اقدام به خرید بلیط کنید.

برای مسافرانی که تازه به فرودگاه بین المللی پوکت رسیده اند و قصد سوار شدن به اتوبوس های فرودگاه را دارند، ابتدا بایستی از ساختمان اصلی آن خارج شده و به سمت چپ بروند. با وجود اتوبوس هایی که روی آن ها نوشته اتوبوس فرودگاه یا همان Airport Bus وجود دارد و نیز کارکنان و رانندگانی که یونیفرم نارنجی رنگ بر تن دارند، به راحتی می توانید این اتوبوس ها را پیدا کنید. اتوبوس های فرودگاه پوکت، مسافران را تا پایانه مسافربری شماره 1 پوکت می رسانند اما در ایستگاه هایی مانند مرکز خرید Thalang Lotus Shopping Mall، یادبود Heroines Monument و دانشگاه Phuket Rajabhat Universitys نیز توقف می نمایند تا کسانی که مایل باشند، در این مکان ها پیاده شوند.

منبع: کجارو / phuket.com
انتشار: 20 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 14569

به "حمل و نقل عمومی در پوکت، تایلند (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمل و نقل عمومی در پوکت، تایلند (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید