خبرنگاران جشنواره فجر صنایع دستی؛ فرصتی برای نمایش گوشه ای از گنجینه هنر ایران

به گزارش مهسان بلاگ، تهران - خبرنگاران- معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گفت: جشنواره فجر صنایع دستی بستری برای نمایش جدیدترین دستاوردهای این حوزه و گوشه ای از گنجینه بزرگ هنر سنتی ایران است.

خبرنگاران جشنواره فجر صنایع دستی؛ فرصتی برای نمایش گوشه ای از گنجینه هنر ایران

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، پویا محمودیان روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره صنایع دستی فجر گفت: خلاقیت در تکنیک فراوری و استفاده از مواد اولیه در طراحی و نحوه اجرا تم اصلی این دوره از جشنواره است؛ آثاری که امروز به نمایش گذاشته شده است پس از دو مرحله داوری انتخاب و به نمایشگاه را پیدا نموده اند که در نهایت 6 هنرمند پیروز به دریافت سرو سیمین و به 6 نفر هم دیپلم افتخار اعطا خواهد شد.

جشنواره فجر صنایع دستی بستری برای نشان دادن جدیدترین دستاوردهای صنایع دستی و هنرهای سنتی و توانمندی جوانان هنرمند ایران و کشف استعدادها در این حوزه است.

وی جشنواره فجر صنایع دستی را فرصتی برای ارتباط بی واسطه علاقه مندان با هنرمندان ای حوزه مطرح نمود و گفت: کوشش می کنیم در حد بضاعت به وسیله این رویداد هنرمندان و صنعتگران گوشه ای از گنجینه بزرگ هنری ایران را در معرض دید علاقه مندان قرار بدهند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور بیان نمود : جشنواره فجر پنجم فرصتی برای گرامیداشت اساتید فقید این حوزه و تجلیل از هنرمندان و پیشکسوتانی است که با خلاق آثار اراه این بزرگان را ادامه می دهند و هنرهای سنتی ایران صیانت می نمایند.

محمودیان بیان نمود: در این دوره بیش از 300 اثر از 150 هنرمند از سراسر کشور در این دوره از نمایشگاه جشنواره فجر صنایع دستی به نمایش گذاشته شده است.

زنان، بازیگران اصلی صنایع دستی کشور هستند

محمودیان زنان توانمند را بازیگران اصلی فراوری و توسعه صنایع دستی کشور برشمرد و گفت: حضور خانم معصومه ابتکار به عنوان معاون رییس جمهوری و شخصی که مسئولیت امور زنان را برعهده دارد، تاییدی است بر اهمیت و صندلی نقش زنان هنرمند در توسعه صنایع دستی که در محیط امن در سکوت و آرامش با صبر مثال زدنی آثار هنری خلق می نمایند.

صدر نشینی از نظر ثبت شهرها و روستاهای دنیای صنایع دستی در دنیا از مهمترین دستاوردهای ایران در عرصه بین المللی است که کشور را از این نظر مورد توجه دنیا قرار داده است. انواع و اقسام آثار بدیع که در 295 رشته فعال صنایع دستی انجام می گردد و ایران را جز سه کشور دنیا برتر از نظر تنوع در حوزه فراوریات صنایع دستی قرار داده از دستاوردهای پس از انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به استارتاپ ها و خانه های خلاق صنایع دستی گفت: ایجاد سبک های جدید در هنرهای سنتی با حفظ اصالت و پیشینه و ارتقای مرغوبیت از دیگر اتفاقاتی است که در دولت تدبیر و امید بسیار شاهد بودیم.

برای رسیدن به صندلی واقعی تجاری صنایع دستی ایران در دنیا هنوز فاصله داریم، اما امیدواریم روزی از این نظر و صادرات صنایع دستی جز کشور های برتر دنیا باشیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: کمتر از یک ماه به سرانجام سال جهش فراوری باقی مانده است و صنایع دستی عینی ترین بخش در فراوریات فرهنگی است؛ کوشش های زیادی برای حمایت از هنرمندان صنایع دستی در سال 99 به روش های مختلف انجام شد، امیدواریم و کوشش می کنیم روزهای سرانجامی هم این حمایت ها ادامه داشته باشد.

مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره صنایع دستی فجر روز سه شنبه 21 بهمن 99 با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده و پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور و جمعی از هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی برگزار گردید. در این دوره از جشنواره به 6 هنرمند برگزیده، نشان سرو سیمین ویژه جشنواره فجر صنایع دستی به همراه جایزه غیرنقدی و به 6 هنرمند برگزیده دیگر دیپلم افتخار و جایزه غیرنقدی اعطا می گردد.

همچنین در این مراسم از دو بانوی هنرمند ایرانی پروین اباذری در رشته گلیم شیریکی پیج از روستای دارستان سیرجان (استان کرمان) و فاطمه شاکری رشته عبابافی از روستای بحیری (استان بوشهر) که در نمایشگاه و مسابقه مجازی صنایع دستی برگزیده دنیا به نمایندگی از منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای دنیای صنایع دستی شرکت نموده و حائز رتبه شده بودند، با اهدای لوح و گواهینامه بین المللی تجلیل شد. در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه صنایع دستی فجر، آثار تعدادی از هنرمندان فقید نیز به نمایش گذاشته شد.

نمایش آخرین دستاوردهای صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران، آشنایی با هنرمندان جوان و کشف استعدادهای نو در عرصه صنایع دستی، ایجاد فضایی برای مواجهه بی واسطه مخاطبان با آثار صنایع دستی و ارتباط با هنرمندان از اهداف برگزاری این جشنواره صنایع دستی فجر است.

ساعت بازدید از نمایشگاه آثار پنجمین جشنواره صنایع دستی فجر از ساعت 10 تا 14 و 30 دقیقه به جز پنجشنبه و آدینه ها و ایام تعطیل است و علاقه مندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه به محل موزه ملی ایران در خیابان 30 تیر مراجعه نمایند. در این نمایشگاه حدود 300 اثر از 150 هنرمند به نمایش در خواهد آمد و مراسم اختتامیه نیز 10 اسفندماه 1399 برگزار می گردد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

باتسک: مترجم آنلاین، دارالترجمه آنلاین

منبع: ایرنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 77260

به "خبرنگاران جشنواره فجر صنایع دستی؛ فرصتی برای نمایش گوشه ای از گنجینه هنر ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جشنواره فجر صنایع دستی؛ فرصتی برای نمایش گوشه ای از گنجینه هنر ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید