دستگاه های اجرایی موظف به تأمین زیرساخت های شهرها و روستاهای جهانی اند

به گزارش مهسان بلاگ، جلسه برنامه ریزی برای همایش بین المللی شهرداران شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی که 17 و 18 آبان امسال در کشورهای چین و مالزی برگزار خواهد شد، با حضور شهرداران و فرمانداران شهرهای جهانی، عصر امروز چهارشنبه 17 مهر در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار گردید.

دستگاه های اجرایی موظف به تأمین زیرساخت های شهرها و روستاهای جهانی اند

به گزارش خبرنگاران، پویا محمودیان، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این نشست با اشاره به درخشش ایران در زمینه صنایع دستی در بازارها و رویدادهای بین المللی اظهار کرد: سال 95 سکان داری مرکز غرب آسیا به کشور ایران داده شد و به تبع آن دبیرخانه آن در کشور ما احداث شد. 12 کشور آسیایی زیرمجموعه این مرکز هستند و ما مسئول صنایع دستی مرکز غرب آسیا و نایب رئیس شورای شهرهای جهانی شناخته می شویم.

او اضافه کرد: در چندسال اخیر مقولاتی تازه در گفتمان شهری خود یافته ایم همچون شهر سلامت، شهر هوشمند، شهر الکترونیک، شهر خلاق و شهر جهانی صنایع دستی که نشانگر اهمیتی است که شهرها در جهان از منظر ایفای نقش دارند. 31 استان کشور ما 31 ظرفیت منحصربه فرد صنایع دستی را از مراکز استان تا کوچک ترین تقسیمات استانی به خود اختصاص می دهد. این پراکندگی جغرافیایی صنایع دستی بسیار حائز اهمیت است و همین باعث شده که با داشتن هشت شهر و دو روستا و در مجموع 10 شهر جهانی در رتبه یک جهان قرار بگیریم و از چین پیشی بگیریم. این واگذاری رتبه یک به ایران از سوی چین خیلی آسان و راحت نبوده است و آن ها به دنبال این هستند که بتوانند خودشان را دوباره به سکوی اول برسانند.

محمودیان ادامه داد: در حال حاضر سه پرونده ما هم در حال آنالیز برای جهانی شدن است که امیدواریم زودتر به نتیجه لازم برسد.

او با اشاره به دو مصوبه مهم قانونی در زمینه شهرها و روستاهای جهانی گفت: در بند ب ماده 98 قانون برنامه ششم توسعه مالی اجتماعی و فرهنگی به صورت معین در خصوص ایجاد شهرهای جهانی صنایع دستی صحبت شده است. با توجه به این مصوبه و همچنین مصوبه شورای عالی میراث فرهنگی، دستگاه های اجرایی ـ بر اساس موضوع ماده 5 خدمات کشوری ـ موظف اند نسبت به تامین زیرساخت های شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی اقدامات لازم را انجام دهند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور تاکید نمود: شهرهای ما زمانی جهانی می شوند که ابتدا پروسه ملی شدن را طی نموده باشند و بعد از اینکه صفر تا صد این پروسه را طی کردند، به شرط داشتن استانداردها و معیارهای جهانی و اخذ گزارش های کامل بین المللی و پس از بازدید چندباره داوران داخلی و بازرسان شورای جهانی و مطرح شدن پرونده آنان در شورای جهانی صنایع دستی، می توانند جهانی شوند.

او اضافه کرد: استانداردها و اهداف متعددی برای جهانی شدن شهرها پیش بینی شده که اولین آن ارتقای صندلی صنایع دستی شهرها و روستاهای جهانی است. شبکه سازی، ارتباط و تعامل با جهانی بیرونی و بازارهای بین المللی و سایر شهرهای جهان، جذب سرمایه گذار و گردشگر خارج از شهرها و روستاهای جهانی هر منطقه، ارتقای وضعیت مالی هنرمند و صنعتگری که در آن روستا و شهر جهانی زندگی می نماید، توسعه زیرساخت های منطقه ای، ترویج صنایع دستی شهرها و روستاهای جهانی، شناسایی و معرفی این شهرها و روستاها، ارتباط سازی و تهیه یک لیست بلندمدت از هدف های کوتاه مدت و بلندمدتی است که شهرها و روستاهای جهانی به واسطه آن در پروسه جهانی شدن قرار گرفته اند .

محمودیان در بخش دیگری از سخنان خود به شاخص های ارزیابی شهرهای جهانی صنایع دستی اشاره نمود و آن ها را چنین برشمرد: فراوری، تعداد صنعتگر و ارتباط آن با جمعیت شهری و مراکز مقیم، مراکز آموزش رسمی و غیررسمی صنایع دستی، تعداد سایت های تاریخی و موزه ها و تعداد جاذبه های فرهنگی و تاریخی هر شهر و روستا از جمله این شاخص هاست که همه آن ها برای جهانی شدن باید نمره قبولی بگیرند تا بتوانند این امتیاز و لقب را از آن خود نمایند. بنابراین پروسه جهانی شدن، پروسه سختی است که از مدت ها قبل برای آن موقع گذاشته می گردد و در نهایت آنچه که به عنوان نتیجه ملموس به دست می آید، برای کشور افتخارآفرین است.

اولین گردهمایی بزرگ 38 شهر جهانی صنایع دستی جهان

او با اشاره به این که اکنون 27 شهر ملی و 10 شهر جهانی داریم و پروسه ملی شدن شهرهای دیگر هم در دست است تا در آینده در سطح جهانی بتوانیم صندلی های دیگری را به خود اختصاص دهیم، به همایش بین المللی شهرداران شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی که در چین و مالزی برگزار خواهد شد، اشاره نمود و اضافه کرد: تمامی هزینه این سفر را شورای جهانی صنایع دستی متقبل شده و اولین گردهمایی بزرگ 38 شهر جهانی صنایع دستی جهان محسوب می گردد که قرار است در آن شهرداران این شهرها به تبادل تجربه و دانش با هم بپردازند و برنامه های مشترکی را که میان این 38 شهر می تواند برای ارتقای صندلی صنایع دستی صورت گیرد، آنالیز نمایند. همچنین در این همایش نشست های تخصصی همچون ارتباط صنایع دستی و فرهنگ، ارتباط صنایع دستی با شبکه سازی و بازاریابی، و ارتباط صنایع دستی و آموزش مورد بحث و آنالیز قرار خواهد گرفت.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با تاکید بر بهره برداری حداکثری از این همایش به نفع شهرهای جهانی و صنایع دستی ایران ادامه داد: با اقتدار و آمادگی بیشتر در این شهر حضور یابید.

او با بیان این که صنایع دستی یک کالای هنری کاربردی است که تحریم پذیر نیست، تاکید نمود: با همین فلسفه می توان ارتباط لازم را با سایر شهرهای صنایع دستی برقرار کرد.

نمایشگاه صنایع دستی ایران در عمان در آینده ای نزدیک

محمودیان همچنین به برگزاری نمایشگاه صنایع دستی ایران در عمان و سفر دکتر مونسان در آینده ای نزدیک به این کشور اطلاع داد و گفت: به عنوان شهرداران شهرهای جهانی می توانید اسپانسر هنرمندان شهرهای خود برای شرکت در این نمایشگاه شوید و با توجه به حضور مقامات بلندپایه عمان، این نمایشگاه می تواند یکی از مهم ترین رویدادهای بازارهای صنایع دستی برای ما باشد.

او در خاتمه سخنان خود اعلام نمود: عملکرد مسئولان شهری بسیاری از شهرها و روستاهای جهانی در حد و مقیاس انتظار ما نبوده و عنوان شهر و روستای جهانی تا زمانی به قوت خود باقی است که رونق کسب و کار در آن دیده گردد. ارزیابان شهرهای جهانی برای ارزیابی مجدد به این شهرها خواهند آمد که اگر معیارهای لازم را نداشته باشد به مراتب دردناک تر از این است که از اول این امتیاز را به ما ندهند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور تاکید نمود: انتظار معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی این است که به صنایع دستی شهرهای جهانی نگاه ویژه ای داشته باشید و آن را حفظ کنید. باید نشاط اجتماعی هنرمندان و صنعتگران در این شهرها و روستاها در قالب رویدادها و جشنواره های تخصصی در زمینه صنایع دستی حفظ گردد و این غیرت و همت همه افرادی را می طلبد که به نوعی در این حوزه تاثیرگذار هستند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: میراث آریا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 21153

به "دستگاه های اجرایی موظف به تأمین زیرساخت های شهرها و روستاهای جهانی اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه های اجرایی موظف به تأمین زیرساخت های شهرها و روستاهای جهانی اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید