خبرنگاران درسی که کرونا داد

به گزارش مهسان بلاگ، تهران- خبرنگاران- شیوع ویروس کرونا باعث شد ما از تکنولوژی به معنای واقعی اش بهره ببریم چرا که تنها گزینه پیش روی سیستم آموزشی کشور، آموزش غیرحضوری و از راه دور بر بستر اینترنت است و این تنها راه باقی مانده به احتمال بسیار و به دلیل اپیدمی، بعد از ایام عید نوروز نیز ادامه خواهد داشت.

خبرنگاران درسی که کرونا داد

نمی خواهیم بگوییم که در اجرای طرح آموزش مجازی، همه چیز در حد ایده آل است اما این بحران فرصتی را به ما داده که مقاومت در مقابل تکنولوژی را به کناری بگذاریم و از آن برای پیشبرد بهتر و سریعتر امور و همچنین توسعه دولت الکترونیک بهره بگیریم.

تقریبا اغلب کلاس های درسی دانشگاه ها پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، از دهم اسفند 98 به صورت غیرحضوری برگزار گردید و اکنون که به انتها سال 98 رسیدیم، اساتید پیام گذاشته اند که دانشجویان در کلاس های روز 18 فروردین 99 به صورت مجازی، حتما حاضر باشند و این پیام، مصمم بودن اساتید برای تعطیل نشدن آموزش یا ایجاد وقفه در آن را نشان می دهد.

هرچند که بی تردید این نوع آموزش در ابتدای کار نواقصی دارد و سطح دسترسی دانشجویان در اقصی نقاط کشور به اینترنت، یکسان نیست و حتی ممکن است موجب ناراحتی بعضی دانشجویان روستایی که اینترنت ضعیف تری دارند، گردد اما نمی توان بر فرصت خوب این طرح برای یافتن نقاط قوت و ضعف زیرساخت ها چشم بست. طرحی که به مانوری سراسری برای آموزش مجازی می مانَد که می تواند بعدها در توسعه دولت الکترونیک ما را کمک دهد.

پس از حضور در کلاس های مجازی، نظرم تغییر کرد

امید هراتی دانشجوی ارشد روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی در خصوص این شیوه آموزش در شرایط کنونی بحران کرونا در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش خبرنگاران گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، بیشتر دانشگاه ها و مدارس به آموزش الکترونیک و فضای مجازی روی آوردند. آموزش الکترونیک باعث شد که تدریس و آموزش تعطیل نگردد و مراکز علمی به فعالیت خود از راه دور ادامه دهند، اما سوال مطرح این است که این آموزش الکترونیک چه مزایا و معایبی دارد، که من سعی می کنم تجربه شخصی خود را از این مزایا و معایب بیان کنم.

وی گفت: خوب، وقتی در ابتدای امر شنیدم که قرار است کلاس ها به صورت مجازی برگزار گردد، چندان رویکرد و بازخورد مثبتی به این امر نداشتم و حتی حاضر بودم که بعد از ایام عید نوروز، کلاس های حضوریِ جبرانی برگزار گردد اما پس از برگزاری اولین کلاس مجازی، تقریبا دیدگاهم تغییر کرد و دید مثبت تری به این امر پیدا کردم.

این دانشجو گفت: کلاس های مجازی از این نظر که احتیاج به طی کردن راستا و صرف هزینه و زمان رفت و برگشت ندارد، بسیار در امر زمان صرفه جویی می نماید و اینکه از هر نقطه ای قابل دسترسی است نکته بسیار مفیدی است.

دانشجوی ارشد روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در این شیوه آموزش، همه افراد حتی کارمندان تمام وقت و پاره وقت هم می توانند از این امکان استفاده نمایند به عنوان مثال خود من در محل کار به تدریس استاد گوش می دادم که در صرفه جویی زمان عالی بود و با توجه به راستا طولانی که باید برای حضور در کلاس طی کنم، این روش بسیار برایم راحت تر است.

هراتی با بیان اینکه البته باید چند نکته را مدنظر داشت، ادامه داد: نخست اینکه ارتباط با تصویر و صدای استاد در میانه تدریس قطع نگردد که خوشبختانه من با چنین مسئله ای روبرو نشدم و تنها با نصب یک برنامه و در چند دقیقه توانستم به کلاس درس متصل شوم.

دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی افزود: آموزش هایی قبل از اتصال به کلاس هم ارائه شده بود که بسیار مفید بود و باعث شد که حین برگزاری کلاس برای استفاده از نرم افزار احساس سردرگمی نداشته باشم.

ارتباط رو در رو با استاد تاثیر بیشتری دارد

هراتی با تاکید بر اینکه گرچه معتقدم ارتباط حضوری و رو در رو با استاد تاثیر بیشتری خواهد داشت، گفت: اگر این تعطیلی ادامه پیدا کند، یکی از مشکلاتی که ما با آن روبرو می شویم، بحث ارائه سمینارها و کنفرانس های متعدد درسی است که تجربه ارائه به صورت مجازی را نداریم یا بهتر بگویم فرهنگ ارائه یا انجام کنفرانس در فضای مجازی و الکترونیک برای دانشجویان چندان جا نیفتاده است. از ضعف های دیگری هم که من آن را احساس کردم، این بود که دقیقا راس ساعت، کلاس های تدریس آغاز می شد و امکان دسترسی دانشجویان به مباحث کلاس در زمانی دیگر وجود نداشت و اگر مسئله ای برای دانشجو پیش می آمد و امکان حضور در کلاس را نداشت، آموزش را از دست می داد. لذا اگر ارائه استاد ضبط گردد و در زمان های دیگر نیز قابل دسترسی باشد، بسیار مفیدتر خواهد بود.

به گفته وی، یکی از معایب کلاس های مجازی این است که استاد از هوشکمک و حضور دانشجو مطمئن نیست و بطور مکرر می پرسد که اگر صدای مرا دارید، اعلام حضور کنید. این بدان معناست که می توان به استاد متصل شد اما به کار دیگری پرداخت و ابزاری هم برای کنترل این امر وجود ندارد.

هراتی افزود: البته امکان گذاشتن کامنت های طولانی هم وجود نداشت، به دلیل اینکه نوشته ها به هم می ریزد و فقط باید به صورت صوتی سوال پرسید یا بحث کرد.

وی در عین حال گفت: اما این را نیز باید گفت که در کلاس های مجازی از صمیمیت و فضای گرمی که در آموزش حضوری وجود دارد، خبری نیست و فضای تدریس بسیار یکسویه و خشک است.

هراتی گفت: برای من حضور در کلاس واقعی بسیار لذت بخش است و بسکمک اوقات هنگام حضور در کلاس درس در دانشگاه، بسکمک از دغدغه های زندگی ام را به فراموشی می سپارم.

این تجربه پیروز بود

مدیر گروه علوم سیاسی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: دانشگاه شهید بهشتی در آموزش مجازی تجربه پیروزی است و واکنش های دانشجویان نیز به این روش خوب است.

رضا خراسانی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران افزود: پس از اجرای طرح برگزاری کلاس ها به صورت مجازی، بسکمک از کلاس ها را همکاران تشکیل نداده بودند به ویژه اساتید اقتصاد که چندان موافق آموزش مجازی نبودند.

وی گفت: آموزش مجازی می تواند تجربه ای باشد برای ایامی که جامعه با مشکل روبرو است، همانطور که کلاس های مدارس در شرایط کنونی به وسیله مجازی اداره می گردد، در سیستم آموزش عالی نیز این شیوه آموزش خالی از لطف نیست، من به شخصه چندین هفته کلاس هایم را بدین شیوه برگزار کردم، حدود 12 نفر از 15 دانشجو در کلاس حضور داشتند که این بسیار خوب است، اینها تجاربی است که به مرور، آثار خود را نشان می دهد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با طرح این سوال که اگر بحران کرونا شد، چه نسخه ای برای آموزش وجود دارد؟ گفت: می توان گفت آموزش غیرحضوری برای ایام و زمانی کاربرد بیشتری دارد که بحران از زمان پیش بینی شده، طولانی تر گردد و در صورتی پیروز است که آموزش به خوبی ارایه گردد، این در حالی است که در ابتدا هم استاد و هم دانشجو رغبت به این کار ندارند اما وقتی یکی دو جلسه سر کلاس مجازی حاضر می شوند، می بینند که برگزاری کلاس مجازی تجربه بدی نیست.

به گفته وی، آموزش مجازی بطور کل سبک آموزشی جدیدی است برای کسانی که فرصت حضور در کلاس را ندارند، اکنون نیز بهترین راه همین است. شاید این موضوع در جهان تجربه می گردد اما چون ما چندان این تجربه را نداشتیم مقداری سخت است.

خراسانی شرح داد: بعضی اساتید قدیمی تر و پیشکسوت، به دلیل آنکه با سیستم کامپیوتری کمتر کار نموده اند از این جهت حضور در کلاس مجازی برای آنها سخت است اما اگر همین اساتید چند جلسه کلاس را به صورت مجازی تشکیل دهند، می بینند که چندان هم تجربه بدی نخواهد بود.

آموزش مجازی حتی در ایام عادی نیز مزایا دارد

وی شرح داد: آموزش مجازی علاوه بر مزایایی که در ایام عادی دارد، زمانی که یک بحران طولانی گردد بهترین روش محسوب می گردد. هزینه ها را بسیار کاهش می دهد، به عنوان مثال دانشکده اقتصاد در ایام اپیدمی کرونا تعطیل بود، اما همه امور به وسیله فضای مجازی انجام می شد.

خراسانی البته این را نیز گفت که در غیر از ایام بحران، نقدهایی به این شیوه آموزش وارد است. این مساله استلزاماتی دارد اینکه از قبل، آموزش هایی به دانشجو و اساتید داده گردد تا آمادگی لازم برا شرایط اضطرار داشته باشند.

مدیر گروه علوم سیاسی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی گفت: البته ما اکنون درسنامه های مجازی داریم که در غیر از ایام بحران ارایه می شد اما کیفیت سیستم آموزش مجازی را نداشت، در سیستم آموزش مجازی شما می توانید دستتان را بلند کنید و سوالتان را به صورت شفاهی از استاد بپرسید.

وی با بیان اینکه در ابتدا مقاومت هایی برای کلاس های مجازی می گردد، گفت: این نوع تدریس به صورت مجازی اما مفید است، من به عنوان مدیر گروه علوم سیاسی سایر استاید را مجبور کردم تا کلاس های خود را برگزار نمایند زیرا ما نمی دانیم بحران چه زمانی انتها می یابد. مثلا اگر بدانیم یک هفته دیگر بحران به اتمام می رسد، برای برگزاری کلاس جبرانی برنامه ریزی می کنیم اما اکنون از زمان اتمام بحران اطلاعی نداریم به همین دلیل مجبوریم به همه بگوییم که کلاس ها را برگزار نمایند.

برای پذیرش تکنولوژی های جدید مقاومت می کنیم

سجاد برخورداری استاد اقتصاد دانشگاه تهران نیز به خبرنگار خبرنگاران گفت: آموزش الکترونیک جایگزین برای آموزش های حضوری در شرایط کنونی است، اما مسئله ای اساسی که اکنون وجود دارد بحث زیرساخت ها در کل کشور است. بسکمک این امکانات را ندارند، گاهی اینترنت در شهرستان ها سرعت خوبی ندارد، یا لپ تاپ ندارند و یا دستگاه موبایلی که می خواهند استفاده نمایند، امکانات مورد احتیاج را ندارد.

وی افزود: از این نظر آموزش مجازی اثر منفی می گذارد و بدان معناست که ما جامعه را به دو دسته تقسیم می کنیم که باید فکری به حال این موضوع گردد، ما در کلاس هایی که به صورت مجازی در دانشگاه تهران برگزار می کنیم حدود 90 درصد دانشجویان سر کلاس حاضر می شوند.

استاد دانشگاه تهران گفت: ما برای پذیرش تکنولوژی های جدید مقاومت داریم البته همه جهان نیز همین است همه افراد برای کار با سیستم قبلی، راحت تر هستند اما هنگامی که کار می نمایند پذیرش آن آسان می گردد.

لیسون: لیسون: مجله هنر هفتم، سینما

مجله روگذر: مجله روگذر | مجله وقایع نگاری روزمره یک مهندس معماری

منبع: ایرنا
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 40726

به "خبرنگاران درسی که کرونا داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران درسی که کرونا داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید