خبرنگاران ضرورت ورود علوم شناختی در رشته های سنتی دانشگاه ها

به گزارش مهسان بلاگ، تهران- خبرنگاران- مشاور عالی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در دانشگاه های برجسته کشور رشته های علوم شناختی در حال ارایه است، گفت: مساله مهمتر تاثیر علوم شناختی بر رشته های سنتی است که در لایه دوم ترویج این علم توسط ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در حال پیگیری است.

خبرنگاران ضرورت ورود علوم شناختی در رشته های سنتی دانشگاه ها

کمال خرازی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش خبرنگاران در مورد عملکرد این ستاد در توسعه علوم شناختی در کشور اضافه نمود: درحال حاضر چند دانشگاه دوره های شناختی را در کشور ارایه می دهند، البته سعی بر این بوده که به وسیله وزارت علوم دانشگاه هایی که زمینه لازم از قبیل استاد مربوطه و آزمایشگاه و نیز توانایی ارایه چنین دوره هایی را دارند، مجوز تدریس در حوزه علوم شناختی را بگیرند.

وی بیان نمود: تصمیم بر این امرگرفته شده که به هر دانشگاهی مجوز داده نگردد تا نیروهایی که تربیت می شوند، نیروهای برجسته ای باشند که بتوانند پایه های این علم جدید را به درستی در کشور بنیان بگذارند.

وی یادآور شد: مثلا رشته روانشناسی در بسیاری از دانشگاه ها ارایه می گردد ولی روانشناسی شناختی که به عنوان یک علم تجربی و با استفاده از آزمایشگاه ها در حال توسعه است، باید تاثیر خود را بر رشته روانشناسی سنتی بگذارد بنابراین در ستاد هم رشته های شناختی به عنوان علوم شناختی و تاثیری که علوم شناختی بر رشته های سنتی می گذارد مدنظر است.

خرازی ادامه داد: علاوه بر این، ستاد فعالیت هایی در آموزش و پرورش، دانشگاه ها و سطح جامعه به عنوان ارتقا سرمایه شناختی انجام می دهد به این معنی که چگونه می توان به مردم یاری کرد که از این سرمایه خدادادی که در اختیارشان قرار داده شده بهتر بتوانند استفاده نمایند و آن را توسعه دهند، به طوری که تصمیمات درست تری در زندگی بگیرند، تحت تاثیر القائات قرار نگیرند وانسان های فرهیخته ای باشند که بتوانند خدمات بیشتری را در جامعه ارایه دهند.

مشاور عالی معاون علمی و فناری ریاست جهوری یادآور شد: درمجموع هم در زمینه فراوری ابزارها برای مطالعه، روش ها و شیوه های تاثیرگذاری بر ذهنیت مردم در حوزه های مختلف در ستاد فعالیت های در حال اجرا است.

علوم شناختی رشته دانشگاهی شاخه ای میان رشته ای است که از ادغام و هم افزایی رشته های مختلفی مانند روان شناسی، فلسفه ذهن، عصب شناسی، زبان شناسی، انسان شناسی، علوم رایانه و هوش مصنوعی تشکیل شده است، این علم به آنالیز ماهیت فعالیت های ذهنی مانند تفکر، طبقه بندی و فرآیندهایی که انجام این فعالیت ها را ممکن می نماید می پردازد.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 فروردین 1400 بروزرسانی: 28 فروردین 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 81109

به "خبرنگاران ضرورت ورود علوم شناختی در رشته های سنتی دانشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ضرورت ورود علوم شناختی در رشته های سنتی دانشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید