خبرنگاران عادی انگاری کرونا بلایی که مردم اصفهان به قیمت جان می خرند

به گزارش مهسان بلاگ، اصفهان- خبرنگاران- روزهای اخیر با وجود شرایط هشدار کرونا شاهد عادی انگاری و رعایت نکردن فاصله اجتماعی و نزدن ماسک از سوی بعضی از مردم بدون توجه به شیوع مجدد بیماری و موج جدید ویروس در اصفهان هستیم.

خبرنگاران عادی انگاری کرونا بلایی که مردم اصفهان به قیمت جان می خرند

به گزارش خبرنگاران، درست یک سال از شیوع همه گیری ویروس کرونا می گذرد و در این مدت بسیاری از خانواده ها هنوز داغدار از دست دادن عزیزانی هستند که شاید هیچ وقت فکرش را نمی کردند با ابتلا به یک ویروس، ظرف مدت کمتر از یک ماه از دستشان بدهند.

بسیاری مردم کسب و کار خود را در این مدت از دست داده و خانه نشین شده اند تا یک انسان دیگر در امان و شاهد مرگ و میر کمتری باشیم؛ هنوز اعلامیه های فوتی ناشی از کرونا در محلات مختلف بر دیوارها نصب است و هیچ خطری برطرف نشده است.

چندین موج کرونایی از پارسال تا به امروز مردم را درگیر خود نموده و ستاد کرونا بارها و بارها هشدارهای لازم را برای حضور نیافتن مردم در مکان های شلوغ و تجمع ها صادر نموده است.

به همراه داشتن و استفاده از الکل، ماسک، شیلد، دستکش، ژل این روزها برای همه عادت شده است، حتی مغازه ها هم دستگاه نصب نموده اند اما نرفتن لابه لای جمعیت هنوز جدی گرفته نشده و رفتن به بانکها، بازار، بیمارستان ها، سینماها، خرید، رستوران ها، همایش، افتتاح، مراسم، عروسی، ختم، ازسر گیری بازی های ورزشی، نمایشگاه ها به قوت خود باقی است.

مساله این است که برای عده ای به محض اعلام کاهش آمار مرگ و میر همه چیز عادی می گردد و این عادی انگاری کرونا در اصفهان در حالی بیشتر شده است که عباس رضایی استاندار اصفهان روز گذشته در حاشیه ویدیو کنفرانس خود در جلسه ستاد ملی کرونا از این بی تفاوتی ها ابراز نگران نموده و گفته این تبدیل شرایط های کرونایی به خصوص در 2 شهرستان اردستان و نطنز زنگ هشداری برای ورود به موج چهارم در اصفهان است.

استاندار اصفهان معتقد است که دستورالعمل های بهداشتی از جمله کاهش تجمعات، کاهش ترددها، رعایت فاصله گذاری، رعایت نظافت شخصی را مجدد باید در دستورکار قرار داد.

از سوی دیگر آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در هشداری دیگر از افزایش 15 درصدی میزان بستری بیماران دارای علائم کرونا در بیمارستان های استان نسبت به اوائل بهمن ماه خبر داده است.

وی گفته است که 14 شهرستان در شرایط زرد (خطر متوسط) و هشت شهرستان در شرایط آبی (کم خطر) قرار گرفته است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ به خبرنگار خبرنگاران در مورد رعایت نکردن شیوه نامه بهداشتی گفت: ما نظر خود را در ستاد کرونا اعلام کردیم و شرایط اکنون در حد خطر سنجی و آنالیز موقعیت هاست ولی نظر ما این است که تجمعات کمتر باشد.

حال با وجود هشدارهای ستاد کرونای استان راجع به زنگ خطر مجدد برای موج بعدی کرونا رفتار شهروندان خلاف این قضیه و نگرانی ها را ثابت می نماید.

نو نوار شدن مغازه ها و دعوت مردم برای خرید در بازارها و مراکز فروش، تخفیف های دهه فجر و عیدانه ها و خسته شدن مردم در خانه های آپارتمانی و حال و هوای بهاری باعث شده است که مردم انگیزه بیشتری برای به بیرون از خانه رفتن داشته باشند.

تعطیلی مدارس و نبود تعریف از اوقات فراغت و نبودن تفریحات فردی و خانوادگی نیز باعث شده است که نوجوانان و جوانان به بهانه های مختلف به همراه دوستانشان محلی را برای دورهمی های محبت آمیز خود پیدا نمایند و به تفریح بپردازند.

با کمی قدم زدن در کوچه و خیابان شاهد هستیم که بسیاری از مردم بدون توجه به اینکه خطر کرونا همچنان بیخ گوششان است به همراه خانواده و با بچه ها خردسال به دنبال رسم همیشگی از اکنون به دنبال خرید لباس شب عید هستند.

شاید بیشترین نمود این قضیه در چهار باغ عباسی باشد که هر روز علاوه بر حجم زیاد تردد و حضور دسته جمعی جوانان شاهد حضورخانوادگی شهروندانی است که از اکنون برای خرید لباس شب عید از این مغازه به آن مغازه و سپس برای صرف شام یا ناهار تنگاتنگ سایر افراد در این فست فودی ها و یا رستوران های این محل غذا میل می نمایند بدون اینکه نگران واگیری و انتشار ویروس کرونا باشند.

از سویی دیگر با اعلام شرایط عادی برای حضور مردمی در سینماها در ایام دهه فجر اکنون شاهد اعلام اکران چندین فیلم سینمایی و دعوت مردمی برای رفتن به سینماها هستیم؛ جایی که محل تجمع افراد در کنار هم است و محیط بسته سینما فی نفسه به انتشار ویروس کرونا یاری می نماید.

در این مدت یک ماهه به دلایل افتتاح بسیاری از برنامه های دهه فجر بسیاری از مسوولان به بهانه برگزاری برنامه تجمعاتی داشته و خود شیوه نامه های بهداشتی را رعایت ننموده اند که این انتقاد بر آن ها وارد است.

البته رعایت موازین بهداشتی، تب سنجی و کاهش ظرفیت پذیرش در سینماها را نمی توان نادیده گرفت اما مساله این است که طبق مشاهدات خبرنگار خبرنگاران رعایت فاصله گذاری اجتماعی در سینماها توسط خود مردم چندان جدی گرفته نمی گردد و با خاموش شدن چراغ های سینما مردم همانند سابق در کنار هم می نشینند بدون اینکه فکر این را بنمایند که شاید ناقل ویروس باشند و یا کسی این ویروس را به آن ها منتقل کند.

شرایط به جایی رسیده است که بعضی نه فاصله اجتماعی را رعایت می نمایند و نه ماسک می زنند و این در حالی است که با شیوع نوع جدید ویروس انگلیسی و آفریقایی پزشکان توصیه به زدن 2 ماسک توصیه می نمایند.

محمد یکی از جوانانی است که به همراه دوستان خود به چهارباغ آمده و با دوستان خود در یک کافی شاپ قرار گذاشته اما ماسک نزده است و به خبرنگار خبرنگاران با خنده می گوید: شرایط وخیم نیست.

وی معتقد است به افراد غریبه نزدیک نمی گردد و جمع دوستانش هیچ کدام مبتلا نیستند.

دوست دیگر محمد می گوید: واکسن کرونا به اصفهان آمده است و چنانچه مبتلا شوند این واکسن را می زنند.

اما یکی دیگر از شهروندان که برای مراجعه به درمانگاهی به سمت خیابان آمادگاه می رود از این حجم تجمع مردم در گوشه گوشه چهارباغ و خیابان های اطراف و حتی پارک گله مند است و معتقد است همین تجمع های کوچک باعث انتشار می گردد و مسوولان باید نظارت بیشتری برای ممنوعیت در این محل داشته باشند؛ هر چند ترددهای شبانه با محدودیت روبرو است اما خیابان ها همچنان عصرها تا شب ترافیک سنگین است.

به نظر می رسد رعایت نکردن اصول بهداشتی توسط مردم در آینده ای نزدیک مسوولان را مجبور می نماید بعضی از محدودیت ها را از جمله قرنطینه را اعمال نمایند تا شاهد عیدی تلخ در اصفهان نباشیم.

نظارت بر بوستان ها، تفرجگاه ها، کاهش روشنایی در پارک ها، نظارت جدی بر رستوران ها و فست فودی ها و برخورد با متخلفان، بیرون بر شدن اغذیه فروشی ها و فست فودی ها و بسته شدن کافی شاپ های مکان سرپوشیده، دورکاری کارمندان و غیر حضوری شدن ارباب رجوع در ادارات همه مواردی است که از اکنون باید مجدد از سر گرفته گردد تا شاهد موج جدیدی از مرگ و میر و ابتلا به ویروس کرونا در اصفهان نباشیم.

هر چند گفته می گردد واکسن ویروس کرونا به اصفهان آمده است اما آنچه مسلم است تزریق واکسن کرونا برای کادر درمانی و خط مقدم پزشکان و پرستان است، دوم اینکه این واکسن به تازگی تزریق شده و شاید با آزمون و خطاهایی همراه باشد که باید تا مرحله همگانی شدن آن ماه ها صبر کرد، لذا این عادی انگاری از سوی مردم به بهانه وجود واکسن کرونا یک باور غلط است که باید با جدی دریافت محدودیت ها توسط مسوولان رعایت گردد.

به گزارش خبرنگاران، بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در زمان حاضر حدود 430 نفر دارای علائم کرونا در بیمارستان های استان اصفهان بستری هستند که حدود 70 نفر آن ها در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ایرنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 80961

به "خبرنگاران عادی انگاری کرونا بلایی که مردم اصفهان به قیمت جان می خرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران عادی انگاری کرونا بلایی که مردم اصفهان به قیمت جان می خرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید