خبرنگاران کشاورزی می تواند موتور توسعه خوزستان را گرم تر کند

به گزارش مهسان بلاگ، اهواز- خبرنگاران - رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با تببین ظرفیت های استفاده نشده بخش کشاورزی خوزستان گفت: مجموعه بخش کشاورزی(زراعت ، دام ، شیلات وباغداری) در کنار صنایع تبدیلی و فرآوری می تواند موتور توسعه خوزستان را گرم تر کند.

خبرنگاران کشاورزی می تواند موتور توسعه خوزستان را گرم تر کند

به گزارش خبرنگاران خدارحم امیری زاده به مناسبت هفته دولت با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز خوزستان با بیان اینکه بسیاری خوزستان را قطب نفت ، انرژی و پتروشیمی تصور می نمایند و از ظرفیت های بخش کشاورزی استان غافل هستند اضافه کرد: استان بیش 2.2 میلیون هکتار زمین قابل کشت دارد که تا به امروز تنها اندکی بیش از 1.2میلیون هکتار زیرکشت آبی و دیم رفته است ضمن آنکه گام دوم طرح 550هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب هنوز اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه در صورت اجرای کامل طرح 550هزار هکتاری ، 9 میلیون تن به مجموع فراوری17.2میلیون تنی کشاوری خوزستان اضافه نموده می گردد بیان نمود: دراین طرح تنها زمین های سنتی و کم بازده خوزستان تجهیز و نوسازی می گردد و افزایش سطح زمین های زیرکشت مدنظر نیست.

وی با بیان اینکه خوزستان بزرگترین جلگه و دشت حاصلخیز کشور با پنج رودخانه دایمی محسوب می گردد اضافه کرد: این ظرفیت بی نظیر شرایط بسیار مناسبی برای افزایش سطح راندمان فراوری محصولات کشاورزی با استفاده از مکانیزاسیون و روش های نوین آبیاری فراهم نموده است.

امیری زاده ادامه داد: خوزستان هم اکنون گندم مورد احتیاج 11.5 میلیون نفر ، شکر 31میلیون نفر و برنج 13میلیون نفر را تامین می نماید و با اندک سرمایه گذاری و توجه به این بخش ، خوزستان می تواند احتیاج غذایی 50 میلیون نفر را تامین کند.

وی فراوری 950هزار تن شلتوک به ارزش 50هزار میلیارد ریال در سال زراعی گذشته را نشانه وجود ظرفیت بزرگ کشاورزی خوزستان برشمرد و اضافه کرد: خوزستان با سه بار کشت در سال ، دارای استعدادهای زیادی در کشت ذرت دانه ای و علوفه ای ، چغندرقند ، نخیلات ، مرکبات، گندم ، جو ، سبزی و صیفی دارد و به راحتی می تواند جهش قابل توجهی در فراوری این محصولات با اندک سرمایه گذاری ایجاد کند.

امیری زاده با بیان اینکه خوزستان در فراوری 12محصول راهبردی و اساسی مقام نخست کشوری را دارد ادامه داد: خوزستان دارای 550هزار هکتار زمین کشاورزی پیشرفته و دارای سامانه های زهکشی و آبیاری است که در کشور بی نظیر است.

کشاورزی کمترین تاثیرپذیری را از کرونا و تحریم ها دارد

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان به پیامدهای منفی کرونا و تحریم ها در بخش های مالی به ویژه صنعت و خدمات اشاره نمود و اضافه کرد: بخش کشاورزی خوزستان کمترین تاثیرپذیری را از کرونا و تحریم ها داشته است به گونه ای که با وجود این مسائل در خرید 1.2میلیون تن گندم به نرخ تضمینی برای هشتمین سال متوالی مقام نخست کشور را کسب نموده و در فراوری سایر محصولات همچون چغندرقند و ذرت نیز شاهد افزایش فراوری این محصولات در سال جهش فراوری هستیم.

امیری زاده با اشاره به اینکه راستا توسعه کشاورزی خوزستان و افزایش سطح اشتغال در این بخش سنگلاخی نیست چون بخش مهمی از زیرساخت ها همچون شبکه های آبیاری و زهشکی در استان موجود است گفت: سرمایه گذاری در بخش کشاورزی خوزستان سودآور و مالی است بنابراین از راستا کشاورزی می توان به توسعه پایدار در استان امید بست.

وی به ظرفیت کشت گلخانه ای و فراوری آبزیان در شرایط متراکم که در بسیاری از کشورها رواج یافته و در کشور ما در ابتدای راه هستیم اضافه کرد: بهره گیری از روش های کشت گلخانه ای و کشت مترکم آبزیان در خوزستان سودآوراست چون منابع آب استان غنی است.

دستیابی به فراوری 30میلیون تن در افق 1410

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:در افق سال 1410 فراوریات بخش کشاورزی خوزستان از 17.2میلیون تن در سال به 30میلیون تن خواهد رسید.

وی توسعه مکانیزاسیون ، توسعه کشت گلخانه ای ، بهزراعی ، ارتقای آموزش به بهره برداران ، آبیاری نوین ، باغداری در زمین های شیب دار، حمایت از تشکل های کشاورزی ، ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری ، تامین نهاده های کشاورزی ، بهره برداری کامل از طرح ملی 550هزار هکتاری ، راهنمایی نقدینگی به بخش کشاورزی را از راهکارهای مهم رسیدن به چشم انداز کشاورزی در افق 1410 بیان نمود.

امیری زاده اضافه کرد: در افق یاد شده سطح زمین های زیرکشت چغندر قند از 13هزار هکتار فعلی به 65هزار هکتار و فراوری آن از یک میلیون تن فعلی به 6.5میلیون تن خواهد رسید که ضرورت دارد دست کم 10کارخانه قند جدید در خوزستان احداث گردد در حالی که هم اکنون تنها کارخانه قند شوش می تواند 200هزار تن چغندر قند جذب کند.

وی با اشاره به تنوع فراوریات کشاورزی خوزستان که به 138 نوع محصول می رسد ادامه داد: فراوری مالی زغفران ، مرکبات اورگانیک ، زیتون ، پسته ، خاویار ، انار و گونه های باارزش خرما از ظرفیت های بخش کشاورزی است که در استان به بار نشسته است.

امیری زاده توسعه آموزش های کاربردی و ترویجی ومهارت آموزی ، الگوی کشت ، خرید تضمینی و کشت قراردادی را از راه های موثر برای افزایش فراوریات و دستیابی به چشم انداز بخش کشاوری خوزستان بیان نمود.

ضرورت توسعه صنایع تبدیلی در خوزستان

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری را از ضرورت های بخش کشاورزی استان بیان نمود و اضافه کرد: هم اکنون بیش از 80درصد چغندر قند فراوریی خوزستان به سایر استان ها حمل می گردد و هزینه زیادی را بر دوش کشاورزان تحمیل می نماید.

به گفته وی سال جاری کل 78هزار فراوری دانه روغنی کلزای خوزستان برای روغن کشی به خارج از استان انتقال یافت و بخش مهمی از ذرت فراوریی خوزستان به صورت خام از استان خارج می گردد که در صورت فرآوری این محصول ، ارزش اضافه نموده مناسبی نصیب کشاورزان می گردد.

به گزارش خبرنگاران ارزش فعلی فراوریات سالانه بخش کشاورزی خوزستان 290هزار میلیارد ریال است.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 59445

به "خبرنگاران کشاورزی می تواند موتور توسعه خوزستان را گرم تر کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کشاورزی می تواند موتور توسعه خوزستان را گرم تر کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید