خبرنگاران گذر تراکتورسازی از سد تحریم با صادرات 500 میلیارد تومانی

به گزارش مهسان بلاگ، تبریز - خبرنگاران - تولید در تراکتورسازی ایران به عنوان یکی از قدیمی ترین صنایع سنگین و مادر کشور با بیش از 50 سال قدمت، به رغم تحریم های غیرقانونی آمریکا و همپیمانانش همچنان با قوت ادامه دارد، به گونه ای که این شرکت پیروز شده است در 9 ماهه امسال 500 میلیارد تومان صادرات داشته باشد.

خبرنگاران گذر تراکتورسازی از سد تحریم با صادرات 500 میلیارد تومانی

به گزارش خبرنگاران، تراکتورسازی ایران تنها تامین کننده تراکتور بخش کشاورزی کشور است که سالانه حدود 18 هزار دستگاه تراکتور در 14 نوع مختلف تولید می کند و محصولات آن نقش مهمی در رونق کشاورزی ایران زمین دارد؛ پویایی تراکتورسازی ایران علاوه بر رفع نیازهای حوزه راهبردی کشاورزی، تجلی توانمندی صنعتگران کشورمان در رقابت با شرکت های معتبر تراکتورسازی جهان از قبیل مسی فرگوسن انگلیس است.

گروه صنعتی تراکتورسازی ایران که سال گذشته حدود 17 هزار دستگاه تراکتور تولید کرده، با هدف گذاری 10 تا 15 درصدی صادرات در سال جهش تولید، قرار است سال جاری 25 هزار دستگاه تراکتور روانه بازارهای داخلی و خارجی کند تا ظرفیت های بخش صنعت کشور را در شکستن سد تحریم های غیرقانونی در محدوده های مرزهای ملی و فراتر از آن به نمایش بگذارد.

فعالیت گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در تبریز همچنین اشتغالزایی مستقیم پنج هزار نفر را به دنبال دارد، ضمن اینکه چرخش چرخ های این مجموعه زمینه ساز حیات 500 کارگاه کوچک و عظیم از طریق قطعه سازی است.

بدیهی است که تلاش صنعتگران تراکتورسازی ایران برای عبور از سد تحریم ها به معنای انکار مسائل موجود در راستا دستیابی به این هدف نیست، به گونه ای که قیمت آهن قراضه به عنوان ماده اولیه مورد نیاز شرکت ریخته گری تراکتورسازی برای تولید قطعات تراکتور در 2 سال اخیر بیش از پنج برابر افزایش یافته است، اما مدیریت این گروه صنعتی معظم برای حفظ بازارهای داخلی و خارجی، قیمت محصولات خود را تنها 2.5 برابر افزایش داده است.

از سوی دیگر درخواست احداث شعبات گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در کشورهای دیگر نشانه جایگاه آن در بازار جهانی تراکتور است که ریشه در تلاش های دهه های گذشته برای صدور دانش فنی ساخت تراکتور یا ایجاد خط تولید آن در کشورهایی همچون ونزوئلا و زیمبابوه دارد.

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست در زمان حاضر 500 هزار دستگاه تراکتور در کشور وجود دارد که به گفته مسوولان امر حدود 300 هزار دستگاه از آنها فرسوده است و هر گونه حمایت از گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در مقابل رقبای خارجی، علاوه بر برجسته سازی این صنعت داخلی در بازارهای جهانی، می تواند به نوسازی ناوگان تراکتور کشور به عنوان موتور محرکه بخش کشاورزی منجر شود.

نمایی از سالن تولید شرکت تراکتورسازی ایران در منطقه صنعتی غرب تبریز

شرکت تراکتورسازی ایران؛ نیم قرن سابقه در خدمت به صنعت و کشاورزی

شرکت تراکتورسازی ایران، سازنده انواع تراکتور، کامیونت و ابزار در تبریز در زمینی به وسعت 400 هکتار قرار داشته و ظرفیت تولید 20 هزار دستگاه تراکتور، 30 هزار دستگاه موتور دیزلی، 33 هزار تن انواع قطعات آهنگری و 54 هزار تن انواع قطعات ریخته گری را در سال دارد که البته شرکت آهنگری آن، از شرکت مادر جداشده و واگذار شده است.

شرکت تراکتورسازی ایران در سال 1347 به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شد و در سه ماههٔ آخر سال 1348 کار ساخت تراکتور با مونتاژ تراکتورهای یونیورسال رومانی با قدرت 65 اسب بخار شروع و مجموعه به بهره برداری کامل رسید؛ در سال 1354 نخستین تراکتورهای MF (مسی فرگوسن) در چهار نوع به بازار عرضه شد؛ این شرکت در 21 فروردین سال 1375 به شرکت سهامی عام تبدیل و در نهم مرداد سال 1375 در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

از سال 1356 تراکتورهای سبک MF285 جایگزین تراکتورهای رومانی شد و بین سال های 1366 و 1371 شرکت های آهنگری، موتورسازان، ریخته گری، خدمات صنعتی و ماشین آلات صنعتی با هدف بهره برداری از منبع و امکانات شرکت، استفاده از ظرفیت های مازاد شرکت، منعطف و چابک نمودن شرکت مادر، عدم تمرکز و توجه به توسعه محصولات و توسعه تولیدات جانبی از شرکت مادر جدا شدند.

در بین سال های 1389 و 1390 طراحی و نمونه سازی تراکتورهای ITM475، ITM485، ITM1000 و ITM1050 تک و دو دیفرانسیل و نیز طراحی و تولید ITM285 NEW انجام شد و از سال 1391 به تولید انبوه رسید.

در واقع هر چند شرکت تراکتورسازی در اواخر دهه 1340 شمسی بنیان گذاشته شد، اما شرکت های آهنگری، موتورسازان و ریخته گری در سال 1366 از این شرکت تفکیک شدند و در سال 1373 نیز کارگاه ابزارسازی این کارخانه مستقل شد.

در سال 1382 خط مونتاژ شمارهٔ 2 شرکت تراکتورسازی ایران در استان کردستان با نام شرکت تراکتورسازی سنندج با ظرفیت سالانه سه هزار و 500 دستگاه ایجاد شد، ضمن اینکه در همان سال، شرکت تراکتورسازی ارومیه که در زمینهٔ تولید تراکتور باغی از نوع گلدونی فعالیت می کند، توسط شرکت تراکتورسازی ایران خریداری شد.

مجموعه صنعتی تراکتورسازی ایران با مشارکت شرکت سی. وی. جی ونزوئلا، فاز اول خط مونتاژ و تولید تراکتور با ظرفیت سالانه پنج هزار دستگاه در سال 1383 در این کشور آمریکای لاتین به بهره برداری رساند؛ همچنین در سال 1385 دومین خط مونتاژ خارج از کشور شرکت تراکتورسازی ایران با ظرفیت تولید سالانه 2 هزار و 500 دستگاه در کشور تاجیکستان به بهره برداری رسید. تراکتورسازان در سال 1386 نیز با مشارکت شرکت ان. ای. سی اوگاندا، شرکت بازرگانی اوگیران را در این کشور آفریقایی تأسیس کردند.

بعد از خروج آمریکا از برجام، در 16 اکتبر 2018 میلادی، وزارت خزانه داری آمریکا در راستای زیاده خواهی های واشنگتن در عرصه تعاملات بین المللی و تحت عنوان تحریم های تروریستی، شرکت تراکتورسازی ایران را نیز تحریم کرد؛ هر چند تحریم های نامشروع آمریکا، فعالیت تراکتورسازی ایران را از منظر تامین برخی از قطعات تولید خارج برای مدتی با مشکل روبرو کرد، اما این پیشامد بستری برای شکوفایی توانمندی های مهندسان و صنعتگران این مجموعه عظیم صنعتی شد.

تصویری از انبار تراکتور در محوطه شرکت تراکتورسازی ایران در تبریز

صادرات 500 میلیارد تومانی تراکتور از ایران

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران با اشاره به تداوم صادرات تولیدات این شرکت گفت: سال جاری بیش از 500 میلیارد تومان انواع تراکتور به خارج از کشور صادر شده است.

ابوالفتح ابراهیمی اضافه کرد: این میزان ارزش صادراتی این شرکت در قالب صادرات یک هزار و 300 دستگاه تراکتور به کشورهای آفریقا، آمریکای جنوبی و کشورهای همسایه به دست آمده است.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از 20 هزار دستگاه تراکتور در 20 نوع مختلف در این شرکت تولید می شود، گفت: تلاش می شود ظرفیت صادراتی این شرکت در سال جاری به یک هزار و 700 دستگاه افزایش یابد.

ابراهیمی، با اشاره به استفاده از توان و تخصص دانش آموختگان دانشگاهی در بومی سازی قطعات داخلی تراکتورها و ارتقای کیفیت آن ها، ادامه داد: هم اکنون 50 نفر در حوزه تحقیق و توسعه این شرکت مشغول بوده که از این تعداد 30 نفر نخبه دانشگاهی در مقاطع دکترا و فوق لیسانس هستند.

وی یادآوری کرد: با تلاش متخصصان داخلی هم اکنون تولید 90 درصد از قطعات تراکتورها داخلی سازی شده و با این کار، واردات قطعات از کشورهای اروپایی، چین و هندوستان قطع شده است.

وی به تولید بیش از 16 نوع تراکتور در مجموعه تراکتورسازی ایران نیز اشاره کرد و گفت: این گروه صنعتی، توانایی تولید تراکتور سبک از 35 اسب بخار تا تولید تراکتور سنگین با 150 اسب بخار را دارد.

مدیرعامل تراکتورسازی تبریز اضافه کرد: بیش از 90 درصد قطعات تراکتورسازی به دست کارگران داخلی کشور تولید شده و 10 درصد باقیمانده نیز به دلیل مقرون به صرفه نبودن تولید نمی شود.

وی در رابطه با ظرفیت تراکتورسازی در تولید سالانه گفت: اگر کشاورز به راحتی دسترسی به منابع بانکی داشته باشد، می توان تولیدات تراکتورسازی را به همان میزان تقاضا افزایش داد، زیرا در حال حاضر 300 هزار تراکتور فرسوده در کشور وجود دارد و اگر جلوی واردات بی رویه تراکتور از هند و چین گرفته شود، می توان سالانه بیش از 30 هزار دستگاه تولید کرد.

ابراهیمی تاکید کرد: تراکتورسازی تبریز توانایی تأمین نیازهای کل کشور را دارد و علاوه بر آن به عنوان تعیین سایر صنایع نیز محسوب می شود، زیرا تراکتورسازی تنها مجموعه ای است که قطعات، ریخته، موتور و تراکتور را تولید می کند.

وی اضافه کرد: موتور تولیدی تراکتور در بخش های مختلف از قبیل کمپاین، غلطک، لیفتراک و پمپ آب استفاده می شود و تنها تولید تراکتور در این مجموعه صورت نمی گیرد.

ویکامازوی کومولو، سفیر آفریقای جنوبی در تهران، سوار بر تراکتور تولیدی شرکت تراکتورسازی ایران

درخواست یمن و آفریقای جنوبی برای ایجاد خط تولید تراکتورهای ایرانی

با وجود تحریم های غیرقانونی وزارت خزانه داری آمریکا علیه شرکت تراکتورسازی ایران، محصولات این مجموعه صنعتی طرفداران زیادی در گوشه و کنار جهان دارد، به گونه ای که در سال های گذشته کشورهای زیادی خواستار ایجاد خط تولید یا مونتاژ تراکتورهای ایران شده اند.

به همین دلیل بیستم مهر ماه سال جاری، سفیر یمن در تهران، خواستار ایجاد خط تولید و مونتاژ مجتمع تراکتورسازی ایران در کشورش برای کمک به شکوفایی کشاورزی شد.

دکتر ابراهیم الدیلمی که به همراه وابسته اقتصادی و مسئولان تجاری سفارت یمن در کشورمان انجام شد، اظهار کرد: از برادران خود در جمهوری اسلامی و تراکتورسازی ایران انتظار داریم تراکتورهای مناسب را برای صادرات به یمن، در اختیار تجار یمنی قرار دهند تا زمینه شکوفایی بخش کشاورزی این کشور فراهم شود.

وی اضافه کرد: به خاطر تحریم ها و محاصره موجود، امکان هرگونه وارداتی به راحتی امکان پذیر نیست و برخی از کالاها در برخی مواقع تا 2 سال طول می کشد به دست مردم یمن برسد.

الدیلمی با اعلام اینکه یمن در یک محاصره ظالمانه و تحریم های ناجوانمردانه قرار گرفته است، اضافه کرد: مردم یمن با خوداتکایی و به رغم این همه مسائل، سر از پا ننشسته و برای تحقق آرمان های خود گام بر می دارند.

مدیر عامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران نیز با اعلام آمادگی برای هرگونه همکاری و تأمین نیازهای کشاورزان یمنی در بخش مکانیزاسیون کشاورزی به ویژه تراکتور، گفت: برای تأمین هرگونه تراکتور سبک و سنگین یمن آمادگی داریم.

ابوالفتح ابراهیمی، اضافه کرد: در بخش خدمات پس از فروش نیز، مجموعه تراکتورسازی آماده است تا در طول چند سال، علاوه بر تأمین قطعات، نسبت به رفع هرگونه مسائل احتاقتصادی اقدام کند.

ویکامازوی کومولو سفیر آفریقای جنوبی در تهران نیز چندی قبل به همراه یک هیئت تجاری، در بازدید از بخش های مختلف شرکت تراکتورسازی ایران، ضمن تقدیر از مدیران این مجموعه در تولید تراکتورهای با قیمت مناسب و کیفیت بالا، گفت: ما با توجه به قیمت تمام شده پایین این تراکتورها، همچنین سطح کیفیت آنها، رغبت زیادی برای ایجاد خطوط مونتاژ تراکتورسازی ایران در آفریقای جنوبی داریم و تلاش خواهیم کرد سرمایه گذار مناسبی برای راه انداری این خطوط، پیدا کنیم.

سفیر آفریقای جنوبی با اعلام اینکه، آفریقای جنوبی به خاطر داشتن توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا و سازمان همکاری تجاری تازه آفریقا می تواند، بازار فروش قابل توجهی را ایجاد کند، بر حمایت و همکاری دولت متبوعش از این مشارکت تجاری و صنعتی، تاکید کرد.

تصویری از خط تولید تراکتور در شرکت تراکتورسازی ایران

تولید 50 درصد قطعات تراکتور در آذربایجان شرقی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی به همکاری شرکت تراکتورسازی ایران با بیش از 600 قطعه ساز مطرح اشاره کرد و اضافه کرد: در حدود 50 درصد از قطعات مورد نیاز این شرکت توسط قطعه سازان استان تامین می شود.

علی جهانگیری با بیان اینکه این مجموعه نه تنها آبروی استان بلکه آبروی صنعت کشور است، گفت: رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی برای مبارزه با بیماری کرونا، یکی از اقدامات بسیار مهمی است که در این شرایط خاص، مورد توجه مدیریت و کارکنان زحمتکش تراکتورسازی قرار گرفته است.

وی از این کارخانه به عنوان یکی از لوکوموتیوهای پیشران اقتصاد کشور نام برد و ادامه داد: تولید بیش از 90 درصد قطعات مورد نیاز تراکتورهای تولیدی در این مجموعه، حاکی از همت بلند برای تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید و قطع کامل وابستگی به قطعات وارداتی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی از شرکت تراکتورسازی به عنوان مصداق بارزجهش تولید نام برد و گفت: این شرکت، الگوی مناسبی برای تمامی واحدهای تولیدی و صنعتی در شرایط کنونی است.

جهانگیری با بیان اینکه راستا دانش بنیان شدن و حرکت به سمت فناوری های نو در شرکت تراکتورسازی، مشهود است، اضافه کرد: این مجموعه در صرفه جویی ارزی نیز نقش بسیار مهمی ایفا کرده بطوریکه در چند سال اخیر توانسته بیش از 400 میلیون یورو در بخش ارزی و 10 هزار میلیارد ریال در بخش ریالی، صرفه جویی کند.

وی از برنامه ریزی این شرکت برای مقابله با تحریم و شکوفایی هرچه بیشتر در شرایط کنونی نیز قدردانی کرد و گفت: تراکتورسازی، الگویی پیروز برای سایر واحدهای تولیدی و صنعتی است که امیدواریم روز به روز نقش موثرتری در اقتصاد استان و کشور داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با قدردانی از برنامه ریزی کوتاه مدت و بلندمدت این شرکت برای افزایش و بهبود کیفیت تولید تراکتور نیز گفت: این موضوع یکی دیگر از کردهای عینی جهش تولید در استان است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 74775

به "خبرنگاران گذر تراکتورسازی از سد تحریم با صادرات 500 میلیارد تومانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گذر تراکتورسازی از سد تحریم با صادرات 500 میلیارد تومانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید