خط ویژه دوچرخه سواری؛ اقدامی کارشناسی شده یا رفتاری تبلیغی
به گزارش مهسان بلاگ، در حالی شهرداری شیراز اقدام به ایجاد جهت ویژه تردد دوچرخه در دو محور پرتردد این کلانشهر نموده که طرح ترافیک شیراز همچنان بلاتکلیف و مسکوت مانده و شهروندان این شهر تجربه ناموفق ایجاد جهتهای ویژه را در خاطر دارند.

به گزارش خبرنگاران ، اجرای راستا ویژه دوچرخه در بخشی از خیابان های مرکزی شیراز، به نظر شهروندان و برخی صاحبنظران، بیش از آنکه اقدامی کارشناسی شده باشد، حرکتی تبلیغی در پاسخ به نقدها مطرح شده در مورد شعار انسان محوری شورا و شهرداری است.
اگرچه برخی شورا و شهرداری شیراز در دفاع از این طرح، ترویج یک مد حمل و نقل فردی و نهادینه کردن فرهنگ دوچرخه سواری و کاهش تمایل به استفاده از خودروی شخصی، خصوصا در مبادی مرکزی شهر را به عنوان بخشی از اهداف مد نظر مطرح می نمایند، اما منتقدان تاکید دارند که فرهنگ استفاده از دوچرخه، نه تنها در شیراز که در ایران، وجود ندارد.
دیدگاه های تخصصی و عمومی بر مفید بودن وجود راستاهای ویژه دوچرخه سواری تاکید دارد اما منتقدان تاکید دارند که توسعه فرهنگ دوچرخه سواری و نهادینه کردن آن به عنوان یک مد حمل و نقلی با توجه به محدودیت های فردی و عرفی استفاده از این وسیله برای بانوان، ابتدا نیازمند زیرساخت های فکری است.
طراحان و مجریان خط ویژه دوچرخه سواری در شیراز، توجه به یک مد مغفول مانده حمل و نقلی سالم، کوشش برای کنترل ترافیک، حرکت برای تحقق شعار انسان محوری، محدود کردن امکان تردد و پارک خودروها خصوصا در مرکز شهر و یاری به نهادینه کردن فرهنگ استفاده از دوچرخه را به عنوان بخشی از اهداف عنوان نموده اند.
این درحالیست که کسبه و شهروندان ساکن در محورهایی که راستا ویژه دوچرخه ایجاد شده است، اعتقاد دارند که چنین اقدامی بدون توجه به بسترهای کارشناسی بوده است.
رضا محمدی، از کسبه خیابان عفیف آباد با گلایه از اینکه شهرداری هر روز برای این خیابان طرحی پیشنهاد می دهد، به برنامه های راستا پیاده شدن خیابان عفیف آباد و اجرای جشن های خیابانی در این راستا اشاره می نماید و می گوید: شهرداری نه تنها باید از نظرات کارشناسی برای ارائه طرح های خود استفاده کند بلکه باید نظر شهروندانی که در این خیابان کسب و کار دارند و یا ساکنان کوچه های فرعی عفیف آباد را هم در نظر بگیرد .
رفیعی از بانوان ساکن در خیابان عفیف آباد با انتقاد از محدود و سخت شدن تردد سواره در این خیابان، گفت: ساکنان خیابان عفیف آباد هم شهروندان همین شهر هستند!!
او با تاکید براینکه برخی اقدامات، قطعا ساکنان و کسبه این محدوده را با مسائلی روبرو نموده و خواهد نمود، گفت: به نظر می رسد شورا و شهرداری اصلا به ساکنان این خیابان فکر نمی نماید و با شتاب زدگی و فقط برای اسم و رسم طرح می دهد .
عباسی، از دیگر کسبه خیابان قصردشت و در محدوده اجرای طرح خط ویژه دوچرخه سواری است که اعتقاد دارد ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه عالی است اما مقدماتی دارد.
او در حالیکه دوچرخه خود را نیز نشان می دهد، می گوید: اینکه خط ویژه تردد دوچرخه ایجاد کنیم خوب است، اما اینکه پیاده رو تبدیل به راستا عبور یک وسیله حمل و نقلی گردد، معقول نبوده و مخاطره آمیز است.
عباسی گفت: باید توجه کنیم که بانوان برای استفاده از دوچرخه مانند آقایان آزادی عمل ندارند؛ لذا باید امیدوار بود که طرح مردانه نماند!!
یکی دیگر از کسبه خیابان عفیف آباد نیز با بیان اینکه بخشی از درآمدهای مالیاتی دولت را کسبه تامین می نمایند، گفت: متاسفانه به آن میزان که مالیات می دهیم، خدمات دریافت نمی کنیم.
او که تمایلی به معرفی خود ندارد، رسانه ها را حامی دولت و تمام دستگاه های دولتی می داند و می افزاید: شما باید مدتی با کسبه زندگی کنید تا مسائل آنان را بفهمید.
این کاسب جوان گفت: تصور کنید با اجرای این طرح، همان امکان پارک محدودی که صاحبان مغازه و مشتریان داشتند، از بین رفته است.
او گفت: قبل از اجرای این طرح هم ما برای انتقال و جابه جایی بار با مسائلی روبرو بودیم و اجرای این طرح، کار را برایمان سختتر خواهد نمود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در گفت وگو با خبرنگاران اما تاکید دارد که این طرح براساس کار کارشناسی اجرایی شده است.
مجتبی زوربخش اولویت بخشی به اجرای راستا دوچرخه و توقف خودرو در حاشیه خیابان با تمرکز بر پیوستگی راستا را از مهمترین اهداف این معاونت و دلیلی متقن برای راه اندازی پیست دوچرخه در دو محور پرتردد عفیف آباد و رحمت آباد این کلانشهر عنوان نمود .
زوربخش با بیان اینکه اجرای پیست دو چرخه در این دو محور براساس ضوابط بوده است، می افزاید: در خیابان های یک طرفه تنها در سمت راست امکان پارک خودرو وجود دارد .
وی اضافه نمود: در این محور حذف پارکینگ که خود ناهنجاری هایی داشت و سمت چپ خیابان را هم اشغال می کرد با راه اندازی پیست دوچرخه در دستور کار نهاده شد .
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه شهر معبر عمومی است اقدام به به احداث راستا دوچرخه نموده ایم، اضافه می نماید: این مهم در راستای تحقق شهر انسان محور اجرا شده است .
زوربخش همچنین به چرایی رنگ آمیزی محورهای منتهی به این دو محور هم اشاره و اضافه می نماید: رنگ امیزی سر کوچه ها برای تاکید به رانندگان و یاداوری وجود راستا دوچرخه است و هیچ جدا نماینده ای تعبیه نشده است .
وی با بیان اینکه برای واحدهای بیمارستانی و اداری و عمومی پیش بینی واحد پارک و تردد مناسب شده است، به دلایل حذف پارکینگ در محورهای پرتردد مانند عفیف آباد هم اشاره و اضافه نمود: به هر میزان که پارکینگ ساخته گردد به همان انداره هم گنجایش بار ایجاد می گردد، لذا اگر بنا است که در شهر تحولاتی از نوع نشاط و سرزندگی ایجاد گردد باید براساس استانداردهای مصوب و بهره گیری از شهرهای پیروز در این باره به سمت حذف پارکینگ ها برویم .
زوربخش همچنین به نگرانی برخی کسبه محور عفیف آباد هم اشاره نمود و به آنها اطمینان داد که اگر شکیبا باشند و با شهرداری همکاری نمایند، قطعا شاهد رونق مالی واحدهای تجاری خواهند بود، چرا که دوچرخه سوار و عابر پیاده توجه بیشتری به کاربری های تجاری دارند تا خودروهای در حال حرکت .
وی همچنین اعلام کرد: به دلیل وجود محدودیت هایی، بخش هایی از این محور به سمت پیاده رو راهنمایی شده که البته بر اساس ضوابط این اقدام اجرایی شده است .
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اظهار کرد: در ابتدای راه قرار داریم و با گذشت زمان و فرهنگسازی شاهد حرکت عابر پیاده و دوچرخه سوار در لاین ها و کریدورهای مربوط به خود خواهیم بود .
زوربخش ادامه داد: در راستای اجرای طرح پیاده راه در خیابان عفیف آباد نیز پیمانکار توسط شهرداری منطقه یک انتخاب شده و در آینده ای نزدیک عملیات اجرایی آن برای تغییر عرض خیابان و در واقع تعریض این راستا شروع خواهد شد و در طرح بهسازی آینده این معبر نیز راستا دوچرخه پیش بینی شده است .
وی همچنین در مورد راستا برگشت دوچرخه اعلام کرد: کف مطلق راستا دوچرخه بر اساس استاندارد 75 سانتی متر است که با لحاظ حاشیه های ایمن تا یک متر هم محاسبه می گردد اما اینکه یک باند را اجرا کنیم و راستا برگشت را از سمتی دیگر پیش بینی کنیم از جذابیت مطلوبیت راستا دوچرخه می کاهد .
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با تصریح بر اینکه ایجاد راستا دوچرخه براساس عدالت اجتماعی است، در پاسخ به وجود محدودیت استفاده از این راستا برای زنان نیز یادآور می گردد: شاید این مسئله با مسائلی نیز همراه باشد اما هدف شورا و شهرداری ایجاد زیرساخت و جایگزینی دوچرخه به جای خودرو است.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز نیز در گفت وگو با خبرنگاران ، در پاسخ به اعتراض برخی شهروندان و کسبه خیابان عفیف آباد راه اندازی پیست دوچرخه در این محور، می گوید: از هیچ کسبه و افراد ساکن در این خیابان حقی ضایع نشده است .
نواب قائدی با اشاره به کوشش شورا و شهرداری برای تکمیل خطوط تغذیه رسان و مکمل مترو در برخی از نقاط کلانشهر شیراز، می افزاید: در این راستا استقرار و فراهم شدن زمینه راه اندازی 22 کیلومتر پیست دوچرخه سواری در دستور کار نهاده شده است .
وی با بیان اینکه شهرداری در حال کوشش برای اتمام 22 کیلومتر راستا دوچرخه سواری تا 22 بهمن سال جاری است، ادامه می دهد: تاکنون شش کیلومتر از این مهم در نقاط مرکزی و پرتردد شیراز از جمله خیابان رحمت آباد و عفیف آباد راه اندازی شده است .
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز در پاسخ به چرایی اعتراض برخی از شهروندان ساکن در دو خیابان فوق به ویژه کسبه و فروشندگان خیابان عفیف آباد نسبت به راه اندازی پیست دوچرخه در این محور نیز، می گوید: در تمام خیابان های یک طرفه تنها اجازه پارک در سمت چپ خیابان وجود دارد و اگر تاکنون در دو طرف این کار انجام می شده، تخلف قانونی بوده است .
قائدی با بیان اینکه در تمام مناطق 11 گانه شهرداری شیراز راستاهای دوچرخه سواری پیش بینی شده، می افزاید: راه اندازی پیست دوچرخه سواری از مترو نمازی شروع شده است .
به گزارش خبرنگاران، مسئولان شهرداری و برخی اعضای شورای شهر اعتقاد دارند که در اجرای تمام طرح ها، ملاک های کارشناسی را با استفاده از مشاوران صاحب تخصص، رعایت می گردد.
از طرفی آنان معتقدند که محدودیت در استفاده از مد حمل و نقلی دوچرخه، نمی تواند بهانه ای برای نپرداختن به این امر باشد و شهرداری و شورا موظف به ایجاد زیرساخت است.
منبع: خبرگزاری ایسنابانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما
دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری