درخواست لودریان از ظریف، درخواست چین از آمریکا، هشدار برجامی اینهاف به بایدن، ادعای رابرت اقتصادی درباره برطرف تحریم ها

به گزارش مهسان بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران- وزیر خارجه فرانسه امروز (شنبه) در گفت وگوی تلفنی با وزیر خارجه ایران، از تهران خواست از نقض بیشتر برجام خودداری کند.

درخواست لودریان از ظریف، درخواست چین از آمریکا، هشدار برجامی اینهاف به بایدن، ادعای رابرت اقتصادی درباره برطرف تحریم ها

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، ژان ایو لودیان وزیر خارجه فرانسه اطلاع داد که صبح امروز (شنبه) با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران تلفنی گفت وگو نموده است.

وی اضافه نمود: من از شروع مجدد گفت وگوها درباره موضوع هسته ای در وین استقبال کردم. من بر نقش سازنده ای که تروئیکای اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) درباره شروع مجدد چنین گفت وگوهایی ایفا کردند، تاکید نمود که این اقدام در ادامه کوشش های قاطعی است که فرانسه، آلمان و انگلیس برای حفظ برجام از سال 2017 داشته اند.

لودریان اضافه نمود: من ایران را تشویق کردم در مذاکراتی که روی خواهد داد، سازنده باشد. آنها باید طی هفته های آینده شناسایی اقدامات ضروری برای بازگشت کامل به پایبندی به توافق هسته ای را ممکن سازند. این هدفی است که توسط تمامی کشورهای عضو برنامه جامع اقدام مشترک همچنین آمریکا به نمایش گذاشته شده است. فرانسه نیز به روشی علمگرا و مطالبه گرانه شرکت خواهد نمود.

وزیر خارجه فرانسه گفت: در شرایطی که همه تمایل خود را برای انجام این مذاکرات با حسن نیت نشان می دهد، با هدف توافق سریع، من ایران را فرا می خوانم که از هرگونه نقش بیشتر تعهدات کنونی خود در زمینه هسته ای را که می تواند پویایی از سرگیری مذاکرات را تضعیف کند، خودداری ورزد.

درخواست چین از آمریکا برای لغو همه تحریم های غیرقانونی ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: چین از ایالات متحده خواست تا همه تحریم های غیرقانونی علیه ایران را لغو کند و برای احیای توافق هسته ای ایران به جهت خود برگردد.

هوآ چونیینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در جلسه مطبوعاتی ضمن اشاره به جلسه مجازی کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) که روز آدینه برگزار گردید، مواضع چین درباره مسئله هسته ای ایران را روشن کرد.

وی گفت اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اظهار داشت، نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران روز آدینه ملاقاتی خواهند داشت تا درباره بازگشت احتاقتصادی ایالات متحده به توافق هسته ای ایران بحث نمایند.

هوآ اضافه نمود: ما معتقدیم اوضاع هسته ای فعلی ایران در مرحله حساس است و چین همواره از موضع منصفانه حمایت نموده و نقشی سازنده در مسئله هسته ای ایران داشته است؛ چین در نشست مجازی کمیته مشترک به شکل فعال شرکت خواهد نمود تا عمق اجماع طرفین را برای حمایت از برجام عمیق تر کنیم، ما همچنین یک نقشه راه را برای از سرگیری همزمان و متقابل توافقنامه میان ایالات متحده و ایران آنالیز خواهیم کرد، به شکلی که توافق هسته ای را دوباره در جهت صحیح قرار دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ادامه داد: خروج یک جانبه آمریکا از این توافق علت اصلی تنش های پیرامون مسئله هسته ای ایران است و چین از تمایل آمریکا برای بازگشت به توافق استقبال می نماید.

هوآ اضافه نمود: مسئله اصلی این است که ایالات متحده همه تحریم های غیرقانونی مربوط به ایران و همچنین صلاحیت قضایی طولانی مدت بر اشخاص ثالث را لغو کند، این یک بخش لاینفک و اجتناب ناپذیر از الزامات بازگشت به برجام است.

وی گفت: بر این اساس، ایران اجرای کامل معامله را از سر خواهد گرفت و چین نیز با طرف های دیگر همکاری خواهد نمود تا فرایند حل و فصل سیاسی مسئله هسته ای ایران را پیش ببرد و در عین حال از حقوق و منافع قانونی خود محافظت کند.

هوآ در انتها اضافه نمود: ایالات متحده در زمان رئیس جمهور پیشین دونالد ترامپ در سال 2018 از برجام خارج شد و تحریم های ایران را تشدید کرد.

ادعای رابرت اقتصادی درباره برطرف تحریم ها

نماینده دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه ای بامداد شنبه مدعی شد واشنگتن می داند برطرف تحریم های ناسازگار با برجام علیه ایران ضروری است.

رابرت اقتصادی، نماینده دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه ای بامداد شنبه (به وقت تهران) مدعی شد واشنگتن آماده برطرف تحریم های ناسازگار با برجام است.

اقتصادی در مصاحبه با شبکه پی بی اس گفت: ما می خواهیم ایران به پایبندی کامل به توافق برگردد. ایالات متحده می داند برای اینکه [ایران] به پایبندی برگردد، واشنگتن باید آن تحریم هایی را که با برجام ناسازگارهستند برطرف کند.

رابرت اقتصادی در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به افزایش میزان اورانیوم غنی شده ایران توضیح داد آمریکا در مقایسه با زمان خروج از برجام در شرایط به مراتب بدتری در ارتباط با برنامه هسته ای ایران قرار گرفته است.

او گفت: من این را یادآوری می کنم که آنها امروز نسبت به سال 2017، ده برابر اورانیوم غنی شده بیشتری دارند. بنابراین، به استناد همین آزمون ساده که آیا ما در موقعیت بهتری قرار داریم باید گفت که خیر در شرایط بدتری قرار داریم.

اظهارات این مقام آمریکایی در حالی مطرح شد که مقام های ارشدِ طرف های توافق هسته ای (شامل ایران، فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه، چین و اتحادیه اروپا) به همراه مقام های ارشد آمریکا قرار است روز سه شنبه نشستی برای بحث درباره برجام در پایتخت اتریش برگزار نمایند.

ایران هر گونه گفت وگوی مستقیم با آمریکا در مورد مسائل هسته ای در این نشست را منتفی دانسته است. با این وجود، نمایندگان آمریکا و ایران در آن جلسه حاضر خواهند بود.

هشدار برجامی اینهاف به بایدن

جیمز اینهاف عضو جمهوری خواه کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا به دولت کشورش درباره بازگشت به برجام هشدار داده است.

اینهاف در واکنش به انتشار گزارش هایی درباره حضور نمایندگان دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جلسه ای پیرامون برجام در سه شنبه هفته آینده بیانیه ای صادر نموده و بر مخالفتش با بازگشت به این توافق تأکید نموده است.

در این بیانیه آمده است: علی رغم ضمانت های شخصی دولت بایدن مبنی بر اینکه آنها دنبال یک رویکرد دیپلماتیک متفاوت در قبال ایران هستند به نظر می رسد دولت در کوشش برای بازگشت به توافق به شدت معیوب برجام است.

او در ادامه نوشته است: تنها راه حل دیپلماتیک در قبال ایران دستیابی به راه حلی است که از حمایت فراحزبی برخوردار باشد- این به معنی همکاری با کنگره برای دستیابی به توافقی است که قاطعانه به حمایت ایران از تروریسم انتها می دهد، برنامه موشکی این کشور را مهار می نماید، مورد حمایت متحدان و شریکانمان در منطقه قرار گرفته است و برای همواره از دستیابی این کشور به توانمندی های تسلیحاتی جلوگیری می نماید.

در انتها این بیانیه آمده است: برای یادآوری: اعضای کنگره سال 2015 به صورت فراحزبی برجام را رد کردند. اگر با احیای آن توافق شکست خورده تاریخ را تکرار کنید ما بار دیگر برای رد کردن آن توافق کوشش خواهیم کرد.

گام کوچک در مورد تعامل ایران و آمریکا

پایگاه خبری آکسیوس در گزارشی به آنالیز نشست امروز کمیسیون مشترک برجام پرداخت.

یک پایگاه خبری در گزارشی نوشت که یکی از دیپلمات های غربی گفته که نمایندگان سه کشور اروپایی در نشست روز آدینه موضع سرسختانه تری در قبال ایران در مقایسه با موضعی که دولت بایدن تا کنون داشته اتخاذ نموده اند.

در این گزارش آمده است که انتظار نمی رود در نشست روز سه شنبه کمیسیون مشترک برجام در وین اتریش، دیپلمات های ایرانی و آمریکایی در یک اتاق حضور یابند اما این نشست در مورد تعامل ایران و آمریکا گام کوچک رو به جلو به شمار می آید.

نمایندگان کشورهای باقی مانده در برجام - فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه، چین و اتحادیه اروپا- روز آدینه نشست مجازی با ایران برگزار کردند تا درباره احیای توافق هسته ای که نیازمند لغو تحریم ها از سوی آمریکا و بازگشت ایران به تعهدات برجامی است، گفت وگو نمایند.

آکسیوس نوشت: تصمیم گرفته شد که نشست حضوری در سطح کارشناسان سه شنبه آینده در وین برگزار گردد و در حال حاضر انتظار نمی رود که راب اقتصادی نماینده آمریکا در امور ایران در این نشست حضور یابد.

دیپلمات های غربی به این پایگاه خبری گفته اند که عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران با صدور بیانیه ای مشترک در انتها نشست روز آدینه مخالفت کرد و دلیل آن نیز، عدم موافقت با مشارکت آمریکا در نشست هفته بعد در وین بوده است.

بر اساس گفته یکی از دیپلمات ها، عراقچی به همتایان خود گفته است: اگر آمریکا در همان زمان در وین باشد و شما بخواهید با آنها گفت وگو داشته باشید این مسئله ای ندارد اما ما با آنها ملاقات نخواهیم کرد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز بعد از انتها نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام در پیامی توییتی اظهار داشت که هرگونه نشستی بین تهران و واشنگتن غیرضروری است.

آکسیوس نوشته است که نمایندگان سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس از عراقچی خواسته اند که با تعامل مستقیم با آمریکا موافقت کند و گفته اند که پیشنهادات دولت بایدن بسیار معقول است.

دیپلمات های غربی گفته اند که نماینده فرانسه به صورت ویژه ای اصرار داشته و به عراقچی گفته است که موضع ایران طرد نماینده و غیر مفید است.

آکسیون نوشت که یکی از دیپلمات های غربی گفته که نمایندگان سه کشور اروپایی در نشست روز آدینه موضع سرسختانه تری در قبال ایران در مقایسه با موضعی که دولت بایدن تا کنون داشته اتخاذ نموده اند

یک دیپلمات گفت: به نظر میرسد که آمریکایی ها احساس نموده اند که پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ماه ژوئن در ایران پیشرفت هایی در راستای تقویت روحانی و ظریف باید حاصل گردد.

در جریان نشست هفته آینده در وین، انتظار می رود که تیم آمریکایی در یک اتاق بشیند و ایرانی ها نیز در اتاق دیگر قرار بگیرند و اروپایی ها بین آنها تردد داشته باشند.

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، گفت وگوهای هفته آینده دو جهت را در پیش خواهد گرفت. از یک طرف شناسایی گام هایی است که آمریکا باید درباره تحریم ها اتخاذ کند و دیگری، گام هایی است که ایران باید درباره برنامه هسته ای خود بردارد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به خبرنگار آکسیوس گفت که این کشور در نشست روز سه شنبه آینده در وین اتریش برای بحث درباره بازگشت دوجانبه به برنامه جامع اقدام مشترک حضور خواهد یافت.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 81730

به "درخواست لودریان از ظریف، درخواست چین از آمریکا، هشدار برجامی اینهاف به بایدن، ادعای رابرت اقتصادی درباره برطرف تحریم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست لودریان از ظریف، درخواست چین از آمریکا، هشدار برجامی اینهاف به بایدن، ادعای رابرت اقتصادی درباره برطرف تحریم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید