درگذشت جمشید مشایخی در نخستین روزهای سال، بازیگری که ماندگاری برازنده اش بود

به گزارش مهسان بلاگ، درگذشت جمشید مشایخی در فروردین ماه سال 1397 یکی از اتفاقات تلخ وادی هنر در سال گذشته بود.

درگذشت جمشید مشایخی در نخستین روزهای سال، بازیگری که ماندگاری برازنده اش بود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران ، سال 1398 سالی بسیار پر حادثه و اتفاق بود که بعید است سالیان سال، خاطرات تلخ و بعضا شیرین آن از یاد ایرانیان محو شود. حالا که شمارگان روزهای این سال به آخر رسیده و سال نو شروع شده است، سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران در قالب پرونده ای نیم نگاهی به رویدادهای فرهنگی و هنری اتفاق افتاده در سال 98 داشته که تا انتها تعطیلات هر روز یک شماره از رونمایی خواهد شد.پس هر روز حوالی ساعت 13 منتظر گزارش های جذاب این پرونده باشید.

در سال 1398 هم مثل همه سال های دیگر شاهد کوچ جمع زیادی از هنرمندان سینما،تئاتر و تلویزیون کشورمان بودیم. ساعتی قبل از شروع شدن این سال، خبر درگذشت محمد مطیع بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلوییون در سوئد منتشر شده و کام بسیاری از هنردوستان و به ویژه اهالی تئاتر را در آستانه تحویل سال تلخ کرد.

چهره هایی همچون جمشید مشایخی، داریوش اسدزاده، ولی الله شیراندامی، نصرت کریمی، رضا عبدی، ابراهیم آبادی، علی ابوالحسنی، شهلا ریاحی، از میان ما رفتند. علاوه بر این چهره ها باید به بیژن پیرنیا (نخستین گوینده برنامه کودک و خردسال رادیو) ناصر احمدی، پرویز بهرام و بیژن علیمحمدی(دوبلور)، همایون خسروی دهکردی (منتقد سینما)، سیدکمال طباطبایی (تهیه نماینده سینما و تلویزیون)، ناصر احمدی (دوبلور)، مجید اوجی (تهیه نماینده تلویزیون)، حامد جلالی کاشانی (فعال فرهنگی و مستندساز) و بیژن علیمحمدی (دوبلور) از دیگر اهالی عرصه هنر بودند که در سال 1398 چهره در نقاب خاک کشیدند.

اما شاید نامدارترین چهره فقید سینمای ایران در سال 1398 جمشید مشایخی بود. بازیگری که با کوله باری گران سنگ و باارزش از نقش آفرینی های گوناگون در سینما، تئاتر و تلویزیون برای چند نسل از ایرانیان هنردوست خاطره سازی نموده بود.

شامگاه سیزدهم فروردین ماه سال گذشته بود که خبر درگذشت مشایخی منتشر شد. بسیاری بر این گمان بودند که این بار نیز همچون دفعات پیش این خبر شایعه ای بیش نبوده و باز هم خود استاد یا یکی از اعضای خانواده اش آن را تکذیب خواهند کرد؛ اما آنچه در صفحه اینستاگرام جمشید مشایخی که توسط فرزندانش اداره می شود منتشر شد برهمه این شایعات خط بطلان کشید.

در پیغام کوتاهی که در این صفحه درج شد چنین آمده بود: پدر ما ساعت 9 شب امشب 13/فروردین/1398 در نهایت آرامش به سفر ابدی رفت. تشکر ویژه از همه عزیزانی که همیشه به ایشان لطف و محبت داشتند. روح ایشان شاد و یادش گرامی باد. نادر، نغمه و سام مشایخی.

حضور زنده یاد مشایخی در 90 فیلم سینمایی و حدود 50 مجموعه تلویزیونی، نقشی خوش در ذهن ها به یادگار گذاشته است.

این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ششم آذر 1313 دیده به دنیا گشود. تحصیلاتش را در رشته تئاتر ناتمام گذاشت و در سال 1336 به استخدام اداره هنرهای دراماتیک درآمد.

اولین تجربه بازی اش با فیلم سینمایی خشت و آیینه در سال 1342 بود سپس در نمایش میراث کار به کارگردانی بهرام بیضایی در فیلم گاو ساخته داریوش مهرجویی، فیلم قیصر به کارگردانی مسعود کیمیایی، فیلم طلوع،جوانی هم عالمی دارد و پسر زاینده رود، مینی سریال داستان های مولوی، سریال سلطان صاحبقران حاتمی، هزار دستان در نقش رضا خوشنویس و تفنگچی ظاهر شد.

در حالی که تصور بسیاری از مخاطبان و به ویژه جوانان از این بازیگر فقید این است که او اغلب ایفاگر نقش شخصیت های مثبت است، اما بازی او در نقش شخصیت های مرموز، خاکستری و بی رحم همچون آن چه در فیلم شازده احتجاب از خود به نمایش گذاشت، نشان دهنده توانایی او در هنر بازیگری بود. مشایخی همچنین در آثار تاریخی ماندگاری همچون سریال های هزاردستان، سریال امام علی(ع) و فیلم سینمایی کمال الملک نیز گوشه هایی از هنرنمایی خود را به نمایش گذاشت.

رضا تفنگچی و خوشنویس، دو نقشی که او در مجموعه هزاردستان به کارگردانی علی حاتمی ایفا کرد و همچنان در یاد بسیاری از مردم این کشور جاودانه باقی مانده است.

جمشید مشایخی در ششمین دوره چهره های ماندگار به عنوان چهره ماندگار سینمای ایران برگزیده شد و در آبان 1385 در پاریس به خاطر پنج دهه فعالیت هنری از او تجلیل به عمل آمد.

همکاری این بازیگر پیشکسوت سینمای ایران با کارگردان هایی که از آنها با عنوان فیلم سازان پیشرو سینمای ایران یاد می شود جمشید مشایخی را در سینمای پیش از انقلاب اسلامی متفاوت از جریان اصلی نموده بود.

در جستجوی آرامش و پادری آخرین کارهای تلویزیونی و دو فیلم اینجا هم باران می بارد و سینما شهرقصه آخرین کارهای سینمایی جمشید مشایخی بودند.

آخرین حضور زنده یاد مشایخی در یک برنامه تلویزیونی به ویژه برنامه نوروزی فرمول یک شبکه یک سیما در 25 اسفند 97 باز می شود. او در آن برنامه برای ملت ایران در آستانه سال نو آرزو کرد: آرزو می کنم ملت عظیم ایران هیچ گرفتاری نداشته باشند، بیکار نباشند، از نظر اقتصادی وضع بسیار خوبی داشته باشند و دعا نمایند جمشید هم آدم شود.

خاک پای مردم هستم تکیه کلام صمیمانه بازیگری بود که عنوان چهره ماندگار هنر و نشان درجه یک فرهنگ و هنر را نیز در کارنامه خود می دید.

مشایخی در سال 1363 و در سومین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازی در دو فیلم کمال الملک و گل های داوودی دریافت کرد. او در سینما و تلویزیون، با کارگردان های برجسته ای همچون علی حاتمی، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، بهمن فرمان آرا، ابراهیم گلستان، ناصر تقوایی، حسن فتحی، داود میرباقری، داریوش فرهنگ، رسول صدرعاملی، پوران درخشنده و... کار کرد.

این چهره ماندگار در سال 1393 به عنوان سفیر سلامت چشم و بینایی و یک سال بعد به عنوان سفیر سلامت از سوی وزارت بهداشت و دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران معرفی گردید.

مراسم تشییع این هنرمند ارزنده صبح روز شنبه هفدهم فروردین ماه در محوطه بیرونی تالار وحدت برگزار گردید. در این مراسم علاوه بر جمع زیادی از مردم علاقه مند به هنر و دوستداران این هنرمند فقید، چهره هایی همچون بهمن فرمان آرا، علی نصیریان، داریوش اسدزاده، اکبر زنجانپور، شهرام کرمی، ایرج راد، حسن پورشیرازی، پرویز پورحسینی، قطب الدین صادقی، فرشته طائرپور، محمد ساربان، فرزانه کابلی، هادی مرزبان، محمد حسین لطیفی، مهدی شفیعی، حبیب اسماعیلی، جمشید گرگین، عزت الله رمضانی فر، علی دهکردی، بهزاد فراهانی، صدرالدین حجازی، سیاوش تهمورث و… نیز حاضر بودند.

همچنین سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین فریدون به نمایندگی از رئیس جمهور، پیروز حناچی شهردار پایتخت و جمعی از اعضای شورای شهر از جمله احمد مسجد جامعی، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی، محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر و منوچهر شهسواری مدیرعامل خانه سینما از دیگر حاضران در این آیین بودند.

در این مراسم که در هوایی ابری و گاه همراه با بارش نم نم باران همراه بود علی نصیریان پشت تریبون آمد و در حالی که به سختی تحت تأثیر فقدان همکار و همبازی قدیمی خود قرار گرفته و می گریست، گفت: آقای مشایخی! من انتظار داشتم در اینجا با هم به روی صحنه برویم. این روزها حال خوبی ندارم، در چند وقت اخیر همسرم که یار و یاور من بود، عزت الله انتظامی و پیش از آنها داود رشیدی را از دست دادم؛ حالا هم دیگر جمشید مشایخی را در کنار خود نمی بینم. این اتفاقات، ضرباتی به پیکر من بود چرا که من از این ها بودم.

این بازیگر پیشکسوت به سابقه دوستی خود با زنده یاد مشایخی نیز این گونه اشاره نمود: در سال 1336 اداره ای برای کار تئاتر به نام هنرهای زیبا تشکیل شد. بخش تئاتر این اداره با کارهای ما در یک اتاق کوچک راه افتاد. در همین سال با جمشید مشایخی آشنا شدم. ایشان کارمند اداره تئاتر بود. من برای نقشی در یکی از نمایش ها یک بازیگر کم داشتم که از ایشان دعوت کردم و او هم استقبال کرد. بعد در چند دوره با هم کار کردیم. آقای مشایخی در آن دوران خوش درخشید مخصوصاً که خوش تیپ و خوش پوش هم بود و این خوش پوشی او همیشگی بود.

به این ترتیب دفتر زندگی این بازیگر خاطره ساز و هنرمنده ارزنده و مردمی در اولین ماه از سال 98 بسته شد اما یاد و خاطره بازی های ماندگار او هر گز از ذهن و دل مردم ایران پاک نخواهد شد.

انتهای پیغام/4104/

مجله ابوذریون: نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

عکسفا: مجله عکسفا، عکسها و رویدادهای اخیر دنیا

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 40760

به "درگذشت جمشید مشایخی در نخستین روزهای سال، بازیگری که ماندگاری برازنده اش بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درگذشت جمشید مشایخی در نخستین روزهای سال، بازیگری که ماندگاری برازنده اش بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید