در ملاقات پرحاشیه بایدن و پوتین چه گذشت؟

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس جمهوری روسیه امروز (چهارشنبه) پس از انتها نشست های کوچک و گسترده با همتای آمریکایی اظهار داشت، در جریان نشست رو در رویش با رئیس جمهوری آمریکا در ژنو درباره موضوعاتی چون ثبات استراتژیک، امنیت منطقه ای و تهدیدات سایبری مذاکره کرد.

در ملاقات پرحاشیه بایدن و پوتین چه گذشت؟

به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نشست خبری که فورا پس از این نشست ها برگزار گردید، گفت: به احتمال زیاد موضوعات بحث در این نشست برای همگان معین است؛ ثبات استراتژیک، امنیت سایبری، درگیری های منطقه ای، روابط تجاری و ما درباره همکاری در شمالگان هم صحبت کردیم.

وی اضافه کرد: روسیه و آمریکا قرار است در آینده نزدیک رایزنی ها درباره تمامی موضوعات مربوط به مسائل دیپلماتیک را شروع نمایند.

پوتین توضیح داد: ما بعلاوه توافق کردیم که وزارتخانه های امور خارجه روسیه و آمریکا رایزنی ها درباره مسائل دیپلماتیک را شروع نمایند.

پوتین در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: من و بایدن با بازگشت سفرا به مسکو و واشنگتن موافقت کردیم. زمان دقیق این اتفاق معلوم نیست اما به زودی صورت خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: در رابطه با بازگشت سفرا به محل های کارشان یعنی بازگشت سفیر آمریکا به مسکو و سفیر روسیه به واشنگتن، توافق کردیم که این مساله حل شود و آنها به وظایفشان بازگردند. زمانبندی این موضوع یک مساله کاملا فنی است.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا تا سرانجام ژوئن به واشنگتن برمی شود.

پوتین توضیح داد: من معتقدم جو بایدن موافق است که توافقات مینسک تنها راهکار برای حل درگیری های شرق اوکراین هستند.

وی گفت: تا جایی که من متوجه شدم، رئیس جمهور بایدن موافق است که اساس حل درگیری ها در شرق اوکراین باید توافقات مینسک باشد.

رئیس جمهوری روسیه بعلاوه اظهار کرد: مسکو و واشنگتن قرار است در پی تمدید اخیر پیمان استارت نو، رایزنی ها درخصوص گام های بعدی برای تضمین ثبات استراتژیک را شروع نمایند.

وی گفت: فکر می کنم برای همه این حقیقت واضح و مبرهن است که رئیس جمهور بایدن مسؤولیت را برعهده گرفته و درست به موقع تصمیم گرفت که پیمان استارت نو را برای پنج سال دیگر یعنی تا سال 2024 تمدید کند. بدون شک این سوال مطرح می شود که گام بعدی چیست. ما توافق کردیم که رایزنی ها در سطح بین آژانس ها میان وزارتخانه های امور خارجه آمریکا و روسیه شروع شوند.

پوتین بعلاوه تاکید نمود که آمریکا و روسیه به اسم قدرت های اتمی مسئولیت ویژه ای درخصوص ثبات استراتژیک دارند.

وی گفت: آمریکا و روسیه وسئولیت ویژه ای درخصوص ثبات استراتژیک دارند چرا که آنها از نظر کلاهک های اتمی، تجهیزات مربوط به بازگشت به جو، سکوهای پرتاب و بعلاوه کیفیت و مدرنیته، دو ابرقدرت اتمی اصلی محسوب می شوند.

پوتین بعلاوه تاکید نمود که در جریان ملاقاتش با بایدن که کاملا سازنده بود، هیچ دشمنی و خصومتی وجود نداشت.

وی گفت: ما در این نشست درباره مواضعمان که در خیلی زمینه ها فرق دارد گفت وگو کردیم اما به نظر من هر دو طرف تمایل خود را برای درک طرف مقابل و پیدا کردن راهی برای نزدیک کردن مواضعمان نشان دادند. مذاکرات ما کاملا سازنده بود.

نشست های گسترده و کوچک پوتین و بایدن

به گزارش ای بی سی نیوز، نشست گسترده میان جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روس او سه ساعت و نیم به طول انجامید که کمی کمتر از چهار الی پنج ساعتی بود که دولت بایدن انتظارش را داشت.

قرار بود روسای جمهور روسیه و آمریکا یک نشست کوتاه و دو نشست گسترده برگزار نمایند اما به گفته مقامات کاخ سفید آنها به جای دو نشست گسترده برنامه ریزی شده تنها یک نشست دوجانبه گسترده برگزار کردند.

به گفته خبرنگاران، زمان این نشست به طور کلی بدین صورت بود: 93 دقیقه نشست اول، 45 دقیقه استراحت و 65 دقیقه نشست دوم.

براساس گزارش ها، جو نشست گسترده میان پوتین و بایدن نسبت به نشست اول کاملا متفاوت بود.

خبرگزاری اینترفاکس درباره نشست رهبران روسیه و آمریکا گزارش داد، نشست پوتین و بایدن بسیار پیروز بود.

پیش از این دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه درباره نشست کوچک اشاره نمود، مذاکرات پوتین و بایدن در حضور وزیران خارجه دو کشور برخلاف آنچه قرار بود 75 دقیقه باشد، دو ساعت طول کشید.

مسؤول کاخ سفید هم درباره نشست کوچک به سی ان ان گفت، دور اول مذاکرات سرانجام یافت و 93 دقیقه بود.

رئیس جمهوری آمریکا در ابتدای این ملاقات گفته بود: کوشش خواهیم کرد تا معین کنیم کجاها منافع مشترک داریم، کجاها می توانیم همکاری کنیم و کجاها نمی توانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم. امیدوارم بتوانیم به یک چهارچوب قابل پیش بینی و منطقی دست یابیم.

وی به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تاکید نمود: نشست رو در رو سودمند است و همان طور که بیرون از نشست هم گفتم، فکر می کنم که همواره بهتر است تا رو در رو صحبت کنیم.

بایدن بعلاوه روسیه و آمریکا را به اسم دو قدرت عظیم توصیف کرد؛ اظهاراتی که بیانگر ارتقای صندلی مسکو همزمان با کوشش باید برای ایجاد روابطی با ثبات تر با روسیه است.

در گذشته آمریکا کوشش نموده بود تا نقش جهانی مسکو را کم اهمیت جلوه دهد. باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا یکبار پس حمله روسیه به اوکراین، مسکو را به اسم یک قدرت منطقه ای توصیف نموده بود.

خبرنگاران آمریکایی که قادر به ورود به این نشست در دقایق اولیه بودند گفتند که سه سوال از بایدن و پوتین پرسیدند؛ یک از سوالات پرسیده شده از پوتین این بود که آیا او از الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه می ترسد؟ سوال دیگر از پوتین این بود که اگر اوکراین به ناتو بپیوندد چه کار خواهد نمود؟ و سوال دیگر که از بایدن پرسیده شد این بود که آیا به پوتین اعتماد دارد یا خیر؟

ظاهرا هنگامی که این سوالات پرسیده می شدند، بایدن سرش را به نشانه تایید تکان می داد و به یادداشت هایش نگاه می کرد. اما مقامات آمریکایی فورا تاکید نمودند که این تکان سر بایدن در پاسخ به هیچ یک از این سوالات نبوده است.

ولادیمیر پوتین هم از بایدن به خاطر این ابتکارعمل برای ملاقات تشکر کرد.

وی گفت: به خوبی می دانم که سفر طولانی داشته اید و کارهای بسیار زیادی برای انجام دادن دارید. روابط آمریکا-روسیه موضوعات بسیاری دارند که این نشست در سطح مقامات عالی رتبه را ایجاب می نماید و امیدوارم نشستمان مثمرثمر واقع شود.

اگرچه بایدن در زمان صحبت های پوتین به وی لبخند زد اما عمدتا چهره این دو رهبر به گونه ای است که انگار هیچ احساسی در آن دیده نمی شود. آنها حتی به ندرت در چشمان یکدیگر نگاه می نمایند.

رهبران روسیه و آمریکا در هنگام ورود به ویلا لا گرانژ در ژنو ابتدا در مقابل دوربین خبرنگاران دست های یکدیگر را فشرده و عکس گرفتند. پوتین از بایدن برای پیشنهاد این ملاقات رو در رو تشکر کرد. بایدن هم این ملاقات را سودمند ارزیابی و ابراز امیدواری کرد چارچوب منطقی و عملی برای زمانی که منافع آمریکا و روسیه فرق دارد، ایجاد شود.

کرملین اعلام نموده که مذاکرات در سه بخش یک بخش کوچک و دو بخش پیشرفته با زمان استراحت انجام می شود.

هیئت روسی شامل دستیار رئیس جمهور یوری اوشاکوف، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه دیمیتری پسکوف، سفیر روسیه در ایالات متحده آناتولی آنتونوف، رئیس ستاد نیروهای مسلح روسیه والری گراسیموف و تعدادی از مقامات ارشد روسیه است.

براساس گزارش سی ان ان، آنتونی بن ، وزیر امور خارجه آمریکا ، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ، ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه ، اریک گرینس، مشاور عالی شورای امنیت ملی آمریکا در امور روسیه و جان سالیوان سفیر ایالات متحده در روسیه تیم بایدن را در نشست تشکیل می دهند.

311311

canadaro.ir: تور کانادا | مجله گردشگری و مسافرتی تور کانادا

chinaro.ir: تور چین ارزان قیمت، تور پکن، هانگزو، شانگهای، تور نوروز چین همگی را در این وبسایت بیابید.

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 90928

به "در ملاقات پرحاشیه بایدن و پوتین چه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در ملاقات پرحاشیه بایدن و پوتین چه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید