در سال تحصیلی جدید مثل نابغه ها درس بخوانید

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران: 168 ساعت. این تمام وقتی است که در طول هفته داریم. به عنوان دانش آموز یا دانشجو، احتمالاً فکر می کنید مدت زمان خیلی کمی است. به خوبی می دانم چقدر تکالیف و پروژه و امتحان دارید. از طرفی نباید از فعالیت های خارج درسی، زندگی اجتماعی و سایر مسئولیت هایی که دارید غافل شد.

در سال تحصیلی جدید مثل نابغه ها درس بخوانید

خبر خوب این است که با خواندن این متن می توانید میان تکالیف و وظایف خود توازن ایجاد کنید و همزمان خوش بگذرانید! با راه حل هایی که در ادامه می خوانید؛ در سال تحصیلی جدید پیروز تر خواهید بود. البته هدف اصلی آموزش نمره نیست؛ بلکه دانستنِ روش درست یادگیری می باشد و این یکی از مهارت های مهم زندگی محسوب می شود که باید کسب کرد.

پس بیایید یاد بگیریم چطور مثل نابغه ها درس بخوانیم:

1. هر مبحث را از چند روش مختلف یاد بگیرید

تحقیقات نشان می دهند روش های مختلف یادگیری، بخش های مختلف مغز را درگیر می کنند. هر چه بخش های بیشتری از مغز فعال شود؛ توانایی درک و یادگیری مطالب بیشتر می شود. پس برای یادگیری هر مبحث می توانید از این روش ها استفاده کنید:

  • یادداشت های کلاسی تان را بخوانید.
  • کتاب درسی را بخوانید.
  • در برنامه ی《 آموزشگاه خان 》 ((Khan Academy ویدئو ببینید.
  • سایر منابع آنلاین را چک کنید.
  • نقشه ای ذهنی طراحی کنید.
  • مطالبی که یاد گرفتید به کسِ دیگری درس دهید.
  • از منابع مختلف، تمرین و مسئله حل کنید.

مشخص است که نمی توانید همه این روش ها را یک باره انجام دهید، ولی می توانید هر وقت مطالب را دوره می کنید؛ از منبع یا روش متفاوتی استفاده کنید. با این کار مطالب را سریع تر یاد می گیرید.

2. به جای تمرکز بر یک یا دو درس، هر روز درس های مختلف بخوانید

مثلاً اگر می خواهید برای امتحانات ریاضی، تاریخ، فیزیک و شیمی آماده شوید؛ بهتر است هر روز کمی از هر کدام را بخوانید. این روش باعث می شود سریع تر یاد بگیرید تا اینکه بخواهید شنبه ریاضی بخوانید؛ یکشنبه تاریخ بخوانید؛ دوشنبه فیزیک و ....

حالا چرا؟

چون اگر در روز درسی را زیاد بخوانید؛ بیشتر احتمال دارد مطالب مشابه آن درس را با هم اشتباه بگیرید. پس مثل نابغه ها مدت زمان مطالعه را بین چند درس مختلف پخش کنید. با این کار مغز شما وقت بیشتری برای یادگیری عمیق مطالب دارد.

3. در طول ترم درس بخوانید و شب امتحانی نباشید

یادگیری و دوره مطالب در طول ترم ضروری است. زیرا باعث می شود مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدت منتقل شوند و در امتحانات نمرات بهتری کسب کنید.

راه های متنوعی برای دوره مطالب وجود دارد. بستگی دارد چه مدت بخواهید مطالب در ذهنتان باقی بماند. در ادامه یکی از روش های خوب دوره کردن را به شما معرفی می کنم:

  • اولین دوره: 1 روز بعد از یادگیری مطالب جدید
  • دومین دوره: 3 روز بعد از اولین دوره
  • سومین دوره: 7 روز بعد از دومین دوره
  • چهارمین دوره: 21 روز بعد از سومین دوره
  • پنجمین دوره: 30 روز بعد از چهارمین دوره
  • ششمین دوره: 45 روز بعد از پنجمین دوره
  • هفتمین دوره: 60 روز بعد از ششمین دوره

4. در ردیف جلوی کلاس بنشینید

مطالعات نشان می دهند دانش آموزان یا دانشجویانی که در ردیف جلوی کلاس می نشینند؛ در امتحانات نمرات بهتری کسب می کنند.

طبق آمار، میانگین نمرات دانش آموزان با توجه به ردیفی که می نشینند؛ به صورت زیر است: (نمرات با مقیاس درصد نوشته شده است.)

  • ردیف های جلویی: 80درصد
  • ردیف های میانی: 71.6درصد
  • ردیف های عقبی: 68.1درصد

این داده ها تحت شرایطی جمع آوری شده اند که معلم ها جای نشستن دانش آموزان را مشخص کرده بودند. یعنی این طور نبوده که دانش آموزانِ با انگیزه و درس خوان با میل خود جلو بنشینند و دانش آموزان کم فعال ردیف های آخر را انتخاب کنند.

حالا که دیگر می دانید بهترین ردیف کلاس کجا است؛ می توانید تخته سیاه را بهتر ببینید و صدای معلم را واضح تر بشنوید و بهتر تمرکز کنید.

5. چندین کار را همزمان انجام ندهید

بررسی ها نشان می دهند انجام دادن همزمان کار ها از خلاقیت می کاهد و باعث حواس پرتی و کندذهنی شما می شود. هم چنین مطالعات نشان می دهند افرادی که ادعا می کنند قادرند چند فعالیت را به طور همزمان انجام دهند؛ نسبت به دیگران عملکرد بهتری ندارند.

نابغه ها هنگام مطالعه فقط بر روی همان کار تمرکز می کنند. پس وقتی دائماً در حال پیامک فرستادن و تلویزیون تماشا کردن و چک کردن توییتر هستید؛ درس نخوانید.

در ادامه چند راه برای افزایش تمرکز پیشنهاد می کنم:

  • اخطار های تلفن همراهتان را خاموش کنید.
  • تلفن همراهتان را کنار بگذارید یا روی حالت هواپیما قرار دهید.
  • از تمام برنامه های پیام رسان فوری خارج شوید.
  • اینترنت کامپیوترتان را خاموش کنید.
  • از برنامه ای مثل《 آزادی 》 (Freedom) استفاده کنید.
  • تمام پنجره های مرورگر که به مبحث درسی شما ربطی ندارند؛ ببندید.
  • ریخت وپاش های محل مطالعه تان را جمع کنید.

6. مطالب را ساده و خلاصه نویسی کنید

از ابزار های یادآوری مثل کلمات رمزی استفاده کنید که بازده یادگیری را افزایش می دهند.

برای خلاصه نویسی مطالب می توانید جدول و نمودار و نقشه ذهنی تهیه کنید. همه این ابزار ها به یادگیری هرچه سریع تر مطالب کمک می کنند.

7. به جای تایپ کردن، با دست یادداشت بردارید

دانشمندان بر این مسئله تاکید دارند. البته فقط به خاطر این که کار با اینترنت و لپتاب حواستان را پرت می کند، نیست. حتی وقتی از لپتاب فقط برای یادداشت برداری درسی استفاده می کنید؛ یادگیری ضعیف است.

دلیلش چیست؟

دانش آموزانی که با دست یادداشت برداری می کنند؛ می توانند مطالب را پردازش و بار دیگر قاب بندی کنند. برعکس، کسانی که با لپتاب یادداشت برمی دارند؛ کلمات معلم را یکی پس از دیگری تایپ می کنند، بدون آن که مطالب را ابتدا پردازش کنند. در نتیجه دانش آموزانی که با دست می نویسند؛ عملکرد بهتری در امتحانات دارند.

8. نگرانی هایتان را بنویسید

  • آیا در این امتحان پیروز می شوم؟
  • اگر امتحان سخت تر از حد تصورم باشد، چه می شود؟
  • اگر معادله ها و نکات کلیدی را فراموش کنم چه؟

احتمالاً این ها افکاری هستند که قبل از امتحان به ذهنتان خطور می کند. اگر این افکار به همراه اضطراب بر شما مسلط شوند؛ تاثیر بدی بر نمرات شما خواهند گذاشت.

راه حل اینجاست:

محققان دانشگاه شیکاگو در آزمایشی کشف کردند: دانش آموزانی که در 10 دقیقه مانده به امتحان احساسات خود را می نویسند؛ نسبت به دانش آموزانی که این کار را نمی کنند؛ عملکرد بهتری دارند. محققان بیان کردند این تکنیک مخصوصاً برای رفع نگرانی های دائمی تاثیرگذار است.

روان شناسی به نام《کیتی کلین》نیز نشان داد نوشتن احساسات در قالب خاطرات، حافظه و یادگیری را تقویت می کند. کلین معتقد است این روش به دانش آموزان کمک می کند احساسات خود را بیان کنند و تمرکز بیشتری داشته باشند.

برای کاهش اضطراب و نگرانی، 10 دقیقه وقت بگذلرید و تمام احساسات مربوط به امتحانی که پیش رو دارید بنویسید. با این تمرین ساده، نمرات بهتری کسب می کنید.

9. از خودتان امتحان بگیرید

روان شناسی به نام《کیث لایل》در این مورد آزمایش جالبی انجام داد. او به 2 گروه از دانشجویان مبحث یکسانی تدریس کرد. از گروه اول خواست به 6 پرسش در مورد هر قسمت درس پاسخ دهند. اما از گروه دوم سوالی نپرسید. در آخر متوجه شد دانشجویان گروه اول به طرز چشم گیری بیشتر از گروه دوم پیشرفت داشتند.

پس فقط به خواندن کتاب های درس قانع نشوید. مثل نابغه ها از خودتان امتحان بگیرید و از منابع مختلف تمرین حل کنید.

10. برای یادگیری مطالب جدید، آن ها را به مطالبی که قبلاً یاد گرفتید مرتبط کنید

برای مثال می توانید گلبول های سفید خون را در نقش سرباز هایی تصور کنید که از بدن در مقابل دشمنان (یعنی همان بیماری ها) محافظت می کنند.

این روش ممکن است سخت و زمان گیر باشد، اما به امتحانش می ارزد. زیرا باعث می شود مطالب را عمیق تر یاد بگیرید و دیرتر فراموش کنید.

11. مطالب کلیدی را با صدای بلند بخوانید

وقتی مطالب را با صدای بلند می خوانید؛ هم آن ها را می بینید و هم می شنوید. ولی با آرام خواندن مطالب فقط آن ها را می بینید.

پس دستورالعمل زیر را انجام دهید:

  • مرحله اول: زیر نکات کلیدی و مهم متن خط بکشید. نیازی نیست همان لحظه آن ها را حفظ کنید. فقط زیر آن ها خط بکشید و بگذرید.
  • مرحله 2: در این مرحله به موارد خط کشی شده برگردید و هرکدام را با صدای بلند بخوانید و تکرار کنید تا حفظ شوید. مطالب دیگر را می تواتید آرام بخوانید.
  • مرحله سوم: 3 دقیقه استراحت کنید.
  • مرحله چهارم: به موارد خط کشی شده برگردید و با دست یا کاغذ آن ها را بپوشانید. سعی کنید بدون نگاه کردن، کلیدواژه ها و عبارت های مهم را به خاطر بیاورید.
  • مرحله پنجم: برای هرکدام که فراموش کردید، مراحل 2 و 3 و 4 را تکرار کنید.

12. به طور منظم استراحت کنید

استراحت بین درسی باعث افزایش خلاقیت و تمرکز می شود. پس هیچوقت خودتان را 6 ساعت متوالی در اتاق حبس نکنید. ممکن است فکر کنید از این راه نتیجه بهتری می گیرید. ولی تحقیقات خلافش را ثابت می کند. پس بعد از هر 40 دقیقه درس خواندن، 5 الی 10 دقیقه استراحت کنید. پیشنهاد می کنم برای یادآوریِ زمان شروع و انتها استراحت از کرونومتر استفاده کنید. در ضمنً در زمان استراحت سراغ رایانه یا گوشی همراه نروید.

حرف آخر

لازم نیست تمام روش های گفته شده را یک باره انجام دهید. کافی است هر هفته یا هر ماه روی یکی تمرکز کنید و هر وقت به آن عادت کردید؛ روش بعدی را امتحان کنید.

یادتان باشد هدف اصلی شما نمره نیست. قرار است خود را به چالش بکشید، یاد بگیرید و در راستا یادگیری رشد کنید. تلاش زیادی می طلبد، ولی مطمئنم از پسش برمی آیید.

منبع: daniel-wong

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سامی: مجله سامی: انجمن های گفتگو

منبع: برترین ها
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 18583

به "در سال تحصیلی جدید مثل نابغه ها درس بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در سال تحصیلی جدید مثل نابغه ها درس بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید