دعوای دو مرد ثروتمند جهان بر سر چیست؟

به گزارش مهسان بلاگ، کشمکش بر سر یک شرکت خواربارفروشی هندی، بزرگترین کسب وکار اینترنتی جهان یعنی آمازون را در برابر بزرگترین شرکت هندی یعنی ریلاینس قرار داده است.

دعوای دو مرد ثروتمند جهان بر سر چیست؟

به گزارش بی بی سی، اختلاف این دو شرکت به این خاطر است که هر دو قرارداد های جداگانه ای با یک فروشگاه امضا نموده اند - گروه فیوچر.

تحلیلگران می گویند که این دعوای حقوقی بین یک غول آمریکایی و یک قهرمان محلی که دارد در خانه خودش هم بازی می نماید شاید شکل و شمایل رشد تجارت الکترونیک در هند را برای سال های آینده مشخص کند.

ساتیش مینا، تحلیلگر ارشد در شرکت مشاوره فارستر، به بی بی سی گفت فکر می کنم خیلی مهم است. آمازون تا به حال در هیچ یک از بازارهایش با چنین رقیبی برخورد نداشته است.

جف بزوس، موسس آمازون، در مقطعی ثروتمندترین مرد دنیا بود و شرکتش خورده فروشی را در سراسر دنیا متحول نموده است. اما موکش آمبانی، مدیرعامل ریلاینس، نیز گذشته تحول آفرینی دارد و در عین حال ثروتمندترین مرد هند است.

تحلیلگران اقتصادی عقیده دارند که اهداف او در حوزه خورده فروشی چالشی برای آمازون محسوب می گردد و فلیپ کارت، زیرمجموعه والمارت، را نیز تهدید می نماید.

آمازون در سال های اخیر به شدت حضور خود را در هند افزایش داده است و امید دارد که از بازار تجارت الکترونیک رو به رشد این کشور سود خوبی کسب کند. ریلاینس نیز برای گسترش تجارت الکترونیک و کسب وکار خواربار خود برنامه ریزی نموده است.

دعوا بر سر چیست؟

گروه فیوچر اخیرا قراردادی به ارزش 3.4 میلیارد دلار برای فروش دارایی های خورده فروشی خود با شرکت ریلاینس امضا نموده بود.

از طرف دیگر، آمازون نیز از سال 2019، 49 درصد سهام فیوچر کوپنز را در اختیار دارد که به طور غیرمستقیم این شرکت را صاحب بخشی از فیوچر ریتیل می نماید. استدلال آمازون این است که گروه فیوچر بر اساس این قرارداد نمی تواند دارایی های خود را به گروه مشخصی از شرکت های هندی بفروشد، از جمله ریلاینس.

فیوچر ریتیل که عمدتا کسب وکاری فیزیکی است ضربه سختی از همه گیری ویروس کرونا خورد و می گوید که امضای این قرارداد برای آینده اقتصادی این شرکت حیاتی است.

جدیدترین دور این دعوای حقوقی به نفع گروه فیوچر تمام شد. دیوان عالی دهلی با لغو حکمی که یک هفته پیش از آن صادر شده بود اجازه اجرای این قرارداد را صادر کرد.

آمازون، اما به این حکم اعتراض نموده است.

پای کدام منافع در میان است؟

اگر به شرکت ریلاینس اجازه داده گردد که خریدش را تکمیل کند، بازوی خورده فروشی این شرکت به بیش از 1800 فروشگاه در بیش از 420 شهر در هند دسترسی پیدا خواهد نمود، و در عین حال کسب وکار عمده فروشی گروه فیوچر و بازوی تدارکات آن را هم تصاحب می نماید.

آقای مینا می گوید ریلاینس بازیگری است که هم پول دارد، و هم نفوذی که در این بازار لازم است. اما تجربه لازم برای تجارت الکترونیک را ندارد.

موفقیت آمازون باعث خواهد شد که این شرکت دست بالا را پیدا کند و برنامه یکی از رقیبان اصلی خود برای ورود به تجارت الکترونیک را مختل کند.

دلیل این که آمازون و ریلاینس حاضرند بر سر بازار هند با یکدیگر بجنگند پتانسیل بی نظیر آن برای رشد و توسعه است.

آقای مینا می گوید ایالات متحده و چین به کنار، هیچ بازار دیگری نیست که چنین فرصتی در اختیارشان بگذارد.

به گفته او بازار خورده فروشی هند 850 میلیارد دلار ارزش دارد، اما در حال حاضر تنها بخش بسیار کوچکی از آن متعلق به تجارت الکترونیک است. اما شرکت مشاوره فارستر عقیده دارد که این بخش با رشد سالانه 25.8 درصدی به 85 میلیارد دلار در سال 2023 خواهد رسید.

به همین خاطر بازار تجارت الکترونیک دارد مرتب شلوغتر می گردد و رقابت در آن هم جدیتر. علاوه بر آمازون، والمارت نیز با برند بومی فلیپ کارت شریک شده است. حتی فیسبوک نیز وارد گود شده است و در ازای شراکت 9.9 درصدی در جیو پلت فرمز 5.7 میلیارد دلار به شرکت ریلاینس پرداخت نموده است.

دعوا بر سر غذا

خواربار یکی از بزرگترین غنائم خورده فروشی در هند است، چرا که نیمی از مخارج مردم صرف خرید خواربار می گردد. در حال حاضر، تجارت الکترونیک این کشور در تسلط کامل اجناس فاسد نشدنی است، مثل تلفن هوشمند.

اما همه گیری ویروس کرونا، و تا حدی هم اعمال قرنطینه نسبتا سختگیرانه تر در هند، باعث شد که فرایند فروش اینترنتی خواربار سرعت بگیرد.

هیمانشو باجاج، رئیس بخش خورده فروشی و مصرفی در شرکت مشاوره ای تی کرنی، می گوید مردم در خانه گیر نموده بودند. برای همین تعداد کسانی که مجبور بودند از خدمات اینترنتی استفاده نمایند مرتب بیشتر و بیشتر شد. رقابت در حوزه خواربار دارد جدی می گردد و کووید-19 هم به این فرایند سرعت داده است.

نیخیل اینامدار، تحلیلگر بی بی سی در این باره گفت: این کشمکش پرحرارت بین دو نفر از ثروتمندترین مردان دنیا نشان می دهد که آقای بزوس و آقای آمبانی منافع مهمی در بازاری دارند که غالبا به عنوان آخرین سرحد رشد قلمداد می گردد. همچنین مدرکی است دال بر سختتر شدن تجارت در هند برای بازیگران خارجی.

آمازون حالا دارد به جمع شرکت های برجسته خارجی که نمی توانند شرکای هندی خود را به پیروی از دستورات اضطراری نهاد های داوری بین المللی مجاب نمایند، و باید با تصمیمات متضاد دادگاه های هندی نیز کنار بیایند، می پیوندد.

هند اخیرا در دو پفراینده داوری بین المللی مهم که به اختلافات اقتصادیاتی مربوط می شدند باخت - یکی علیه شرکت انرژی کرن و دیگر شرکت مخابراتی ودافون. این کشور به حکمی که برای پفراینده دوم صادر شد اعتراض نموده است.

روپا سوبرامانیا، عضو ارشد بنیاد آسیا اقیانوسیه کانادا، نیز گفت شکی نیست که سرمایه گذاران خارجی از شرایط فعلی، و اتفاق های مشابه، وحشت زده خواهند شد. این تصمیم به وجهه هند به عنوان کشوری که می گردد در آن سرمایه گذاری کرد و فعالیت اقتصادی داشت ضربه می زند.

البته بعید است که آمازون به این راحتی ها پا پس بکشد. دلیلش هم این است که به گفته تحلیلگران این خرید مزیتی بی مانند در اختیار ریلاینس قرار خواهد داد.

اما رقیب، شرکتی خانگی است و به همین خاطر باید زمین بازی را از همین حالا برای آمازون ناهموار تصور کرد. قوانین دولتی به شرکت های تجارت الکترونیک خارجی اجازه نمی دهد که موجودی خود را داشته باشند یا نام های تجاری خود را مستقیما به مصرف نمایندگان بفروشند، سیاستی حمایت گرایانه که به نفع خورده فروش های محلی است. مساله مشکل آفرین دیگر برای آمازون قواعد سختگیرانه تر استفاده از اینترنت است، و نارندرا مودی، نخست وزیر هند، نیز خواستار خودکفایی بیشتر است.

vetworld.ir: مجله دامپزشکی | مجله خبری دانشجویان دامپزشکی

virapars.ir: مجله ویراپارس | مجله گردشگری و مسافرتی، خبری و ورزشی

منبع: فرارو
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 79582

به "دعوای دو مرد ثروتمند جهان بر سر چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دعوای دو مرد ثروتمند جهان بر سر چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید