10 تحول مهم مالی دنیا در 2016

به گزارش مهسان بلاگ، فرارو: سال 2016 مثل هر سال نویی با شادی آغاز شد ولی نه در بازارهای سهام. اولین هفته کاری در بازار سهام نیویورک، بدترین در تاریخ بود. هر سه شاخص عمده این بازار در یک هفته بیش از 6 درصد افت کردند.

10 تحول مهم مالی دنیا در 2016

بورس آمریکا

بیشترین کاهش هفتگی اول سال در تاریخ. علت هم سقوط 10 درصدی قیمت نفت و ترس از کندی رشد مالی چین عنوان شد.

اجرای برجام

16 ژانویه روز اجرای برجام و برداشتن تحریم های ایران بود. تحریم هایی که پیچیده ترین تحریم های مالی تاریخ نامیده شد و فقط از محاصره مالی کمتر بود. از این روز فروش نفت، معاملات بانکی، خرید هواپیما، بیمه و کشتیرانی و خرید و فروش فلزات گرانبها برای ایران قانونی شد و ماه عسل تجاری ایران و اروپا کلید خورد.

اسناد پاناما

در ماه آوریل خبری از پاناما تن خیلی از سیاستمداران و ثروتمندان را به لرزه انداخت. بیش از 11 میلیون سند از فرار مالیاتی رهبران حال و سابق دنیا به دست هکرها افتاد و منتشر شد. پای خیلی ها در میان بود از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه تا نخست وزیر ایسلند و شیوخ خلیج فارس. این اتفاق گریزگاه های مالیاتی را بار دیگر در مرکز توجه قرار داد ولی هنوز هیچ کار عملی برای مبارزه با آنها انجام نشده است.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

صبح فردای همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در ماه ژوئن، پوند استرلینگ بزرگترین قربانی رای مردم بریتانیا شد. ارزش پوند در برابر دلار بیش از 13 درصد سقوط کرد. واحد پول بریتانیا بعدا بخشی از این افت را جبران کرد ولی این نشانه کوچکی بود از هرج و مرجی که خروج از اتحادیه اروپا می تواند برای اقتصاد بریتانیا به ارمغان بیاورد. پوند ارزان البته تابستان پرسودی برای گردشگری بریتانیا رقم زد.

اقتصاد ونزوئلا

تابستان 2016 اقتصاد ونزوئلا نقره داغ شد. پایین بودن قیمت نفت و سوء مدیریت مالی، ونزوئلا را به زانو درآورد. رکود در ونزوئلا رکورد زد و تورم هم همینطور. تورم در این کشور آمریکای لاتین به بالای 700 درصد رسید که بالاترین رقم در دنیا محسوب می گردد. کار به جایی رسید که مردم به جای شمارش پول، آنرا وزن می کردند.

افتضاح سامسونگ

اکتبر ماه بدی برای یکی از بزرگترین شرکت های محصولات الکترونیک بود. گوشی گالاکسی نوت هفت سامسونگ که قرار بود طوفانی در بازار موبایل به راه بیاندازد در بحران آتش دریافت باتری غرق شد. سامسونگ مجبور شد دو و نیم میلیون گوشی ساخته شده را پس بگیرد و فراوری بقیه را متوقف کند.

آمریکا و ترامپ

نوامبر ماه شگفتی بود. دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شد و در اولین نطق تلویزیونی گفت در اولین روز کارش پیمان تجارت آزاد اقیانوس آرام را لغو خواهد نمود. این پیمان بین 12 کشور حوزه اقیانوس آرام از جمله آمریکا، کانادا، ژاپن و استرالیا بسته شد و در مرحله تصویب در مجالس برخی از این کشورها بود. این اقدام آقای ترامپ ممکن است نشانه کوچکی از سیاست های مالی درونگرایانه ای باشد که آمریکا پیش رو دارد.

اسکناس در هند

در ماه نوامبر هند یک شبه گفت اسکناس های 500 و هزار روپیه ای را از دور خارج می نماید. این کار برای مبارزه با فساد و پولشویی و کشف پول های به اصطلاح سیاه بود. اما در عوض آشفته بازاری درست کرد که در آن از زنان خانه داری که خرجی خانه را نقد پنهان نموده بودند تا کشورهای همسایه که روپیه نگه می داشتند را عصبانی کرد.

لینکداین و مایکروسافت

شرکت مایکروسافت آمریکا مدت ها خواستار خرید شبکه اجتماعی لینکداین بود. یک شبکه اجتماعی تخصصی برای 450 میلیون کاربر حرفه ای و شاغل که در آن به دوستان و همکاران وصل شده و از آن برای کاریابی و استخدام نیرو هم استفاده می گردد.

معامله میلیاردی لینکداین و مایکروسافت در هفته های پایانی سال 2016 جوش خورد.

توافق اوپک و غیر اوپک

بعد از ماه ها مذاکرات نفس گیر در دوحه، الجزایر، استانبول و مسکو، وزیران نفت اوپک بالاخره روز آخر ماه نوامبر در وین توافق کاهش فراوری این سازمان را نهایی کردند. مجموعا یک میلیون و 200 هزار بشکه کاهش که تقریبا 500 هزار بشکه آنرا عربستان تقبل کرد. اما ایران به خاطر خروج از وضعیت تحریم مستثنا شد و اجازه یافت فراوریش را کمی افزایش هم بدهد. کشورهای غیر اوپک هم پذیرفتند کمی کمتر از 600 هزار بشکه از فراوریشان کم نمایند. در پی این توافق ها قیمت نفت در دو هفته بیش از 15 درصد بالا رفت.

دنیا در حالی به استقبال سال نوی میلادی می رود که چشم انداز اقتصاد زیر سایه قیمت های بالاتر نفت و ریاست جمهوری دونالد ترامپ واقع شده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: برترین ها
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 24778

به "10 تحول مهم مالی دنیا در 2016" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 تحول مهم مالی دنیا در 2016"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید