دغدغه قرن بیست ویک، تبدیل شهرها به مکان هایی برای زندگی بهتر

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، حسین محمدپور زرندی رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در نخستین اجلاس دنیای شوراها و شهرداران 2016 که در سخنرانی با عنوان شکوفایی شهری با اشاره به اینکه امروزه صحبت از تبدیل شدن زمین به یک سیاره شهری است، گفت: هم اکنون 3.9 میلیارد نفر از جمعیت دنیا در شهرها و مناطق شهری زندگی می نمایند و پیش بینی میشود تا سال 2050 این میزان به بیش از 75 درصد جمعیت دنیا؛ یعنی 6.3 میلیارد نفر، خواهد رسید و به همین دلیل است که برنامه اسکان بشر سازمان ملل (UN HABITAT) قرن بیست ویکم را قرن شهرها نامیده است.

دغدغه قرن بیست ویک، تبدیل شهرها به مکان هایی برای زندگی بهتر

وی با تاکید بر اینکه شهرنشینی، در چند دهه اخیر، در مناطق توسعه نیافته به یک قاعده و هنجار تبدیل شده است، گفت: نواحی شهری آسیا و آفریقا، تقریباً، تمامی افزایش جمعیت دنیا بین سال های 2015 تا 2050 را پوشش خواهند داد و از 5.2 میلیارد نفری که پیش بینی می گردد در این دوره به جمعیت دنیا اضافه نموده گردد، 90 درصد آنها در آسیا و آفریقا، زندگی خواهند کرد.

پورزرندی با اشاره به اینکه مدیران، برنامه ریزان، سیاست گذاران باید بدانند که در آینده با شهرهای عظیم تر، پرجمعیت تر و متراکم تری روبرو خواهند بود، گفت: بر اساس آمارهای منتشر شده در ابتدای قرن بیستم تنها 13 ناحیه کلان شهری با جمعیت بالای یک میلیون نفر وجود داشت اما در ابتدای ورود به قرن بیست و یک شاهد ظهور بیش از 300 ناحیه کلانشهری هستیم که جمعیتی بیش از یک میلیون نفر را در خود جای داده اند.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه رشد شهرنشینی، علی رغم تمام مواهبی که برای توسعه داشته است، همیشه منشاء معضلاتی نیز بوده است، اعلام نمود: آلودگی هوا، مصرف بالای انرژی، تغییر اقلیم، گسترش فقر و نابرابری، حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی، اقتصاد غیررسمی، ترافیک و ... تنها بخشی از مسائل شهرها به خصوص شهرهای عظیم دنیا رو به توسعه است.

پورزرندی به آمارهایی در این زمینه اشاره نمود و گفت: سه چهارم مصرف منابع دنیا، در شهرهاست و 300 برابر حد استاندارد، ضایعات فراوری می نمایند، 75 درصد فراوری گازهای گلخانه ای در دنیا، به شهرها مربوط می گردد، همچنین شهرها بیش از یک میلیارد نفر را با کمترین میزان درآمد، در حاشیه خود اسکان داده اند و طبق پیش بینی های سازمان ملل، تا سال 2030 نزدیک یک سوم از کل جمعیت شهری دنیا و نزدیک به 80 درصد از جمعیت شهری کشورهای در حال توسعه، در سکونت گاه های غیررسمی زندگی خواهند کرد و در چنین فضایی، پیگیری توسعه پایدار شهری، بیش از پیش، ضرورت می یابد.

صاحب امتیاز فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با تاکید بر اینکه دل مشغولی نسبت به وضع سکونت به خصوص در شهرها، پیشینه نسبتاً طولانی دارد و در کنفرانس هبیتات یک در سال 1976 در ونکوور بود که سازمان ملل از وضع بد اسکان در شهرها سخن به میان آورد، یادآور شد: از آن موقع به بعد، به صورت ممتد، کنفرانس های بین المللی برای حل معضل فقر و اسکان غیررسمی و بهبود سکونت گاهای بشری برگزار گردید که از آن جمله می توان به کنفرانس هایی مثل ریو 1992، هبیتات 2 در سال 1996در استانبول، اجلاس بلوهوریزنته، اجلاس رسیف، اجلاس فلورانس 1997، نشست ایفاپ 1999 در نایروبی کنیا، اجلاس نیویورک 2001 و چندین و چند کنفرانس و همایش دیگر اشاره نمود که به همین دلیل اجلاس هبیتات 3 نیز اکتبر 2016 در کیتو برگزار خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه دغدغه اصلی قرن بیست ویکم، تبدیل شهرها به مکان هایی برای زندگی بهتر است، یادآور شد: در سال 2012 کمیته اسکان بشر سازمان ملل (UN HABITAT) رویکرد جامع و یکپارچه ای را تحت عنوان شکوفایی شهری عنوان کرد که جهتی فراتر از توسعه پایدار شهری دنبال می نماید؛ زیرا علاوه بر توسعه پایدار، شادی، رفاه، سرزندگی، پویایی و کیفیت زندگی شهری را هم مدنظر دارد.

وی شکوفایی شهری را چرخی دانست که مرکزیت آن، نهادهای دولتی و قوانین و مقررات برنامه ریزی شهری می باشد و اضلاع و دندانه های آن را فراوری، زیرساخت ها، پایداری زیست محیطی، کیفیت زندگی و عدالت و برابری شهری تشکیل می دهد و اضافه نمود: در واقع حرکت به سمت شهرهای عدالت محور، شکوفا و پایدار شروع شده است؛ شهر شکوفا، شهر سبز، شهر مولد و شهر منعطف از ویژگی های این پارادایم جدید است.

پورزرندی در این خصوص شرح داد: در راستای طرح شکوفایی شهری، کمیته اسکان بشر سازمان ملل (UN HABITAT) اقدام به ارائه طرح ابتکاری شکوفایی شهری نموده است که در واقع شهرهایی که می خواهند در جهت شکوفایی گام بردارند و در این راه پیش قراول باشند، برای اجرای آن، اعلام آمادگی نموده اند و شهر قزوین از جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک شهر با سابقه فرهنگی و تاریخی و دارای جاذبه های طبیعی و انسانی، به عنوان پایلوت انتخاب شد. این طرح در واقع یک سیاست راهبردی و استراتژیک است که به شهرها امکان می دهد با استفاده از ظرفیت های خود و به کمک کمیته هبیتات، در ابعاد مختلف شکوفایی شهری اقدام نمایند.

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه طرح ابتکار شکوفایی شهری، به مدیران ملی و محلی و دیگر مشارکت نمایندگان و ذی نفعان در شهر، یک شاخص جدید برای اندازه گیری ارائه می دهد که تحت عنوان ماتریس مفهومی یا چرخ شکوفایی شهری از آن یاد می گردد و جهت سیاست های مالی، اجتماعی و زیست محیطی در شهرها را روشن و واضح می سازد، ادامه داد: با پیوستن به طرح ابتکاری شکوفایی شهری، شهرها و کشورها به طور اتوماتیک به کمپین شهری دنیای پیوسته اند و به شبکه شهری همکار و یا کشورهای همکار، متصل می شوند. این شرایط، شهرها و کشورها را قادر می سازد تا در بالاترین سطح سیاست ها و استراتژی های شهری، تشریک مساعی نموده و فعالیت مؤثر داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه شهرهای پیروز در این طرح، ایده های مختلف را دریافت نموده و به کار می گیرند و کوشش می نمایند که در کنفرانس هبیتات 3 که اکتبر 2016 در کیتو برگزار خواهد شد، گواهینامه شکوفایی دریافت نمایند که این پذیرش، به معنای به رسمیت شناخته شدن کوشش های آنهاست و نتایج درخشانی را در آینده، نصیب شهرها می نماید، یادآور شد: در جریان این طرح به این سؤال مهم پاسخ داده خواهد شد که ما امروز شهرهایمان را چگونه، طراحی، برنامه ریزی و مدیریت کنیم که شهرهای فردای ما نیز باشند. نبرد برای آینده پایدار، فقط و فقط در شهرهاست که پیروز شده یا شکست خواهد خورد و راهنمایی شهرها به سمت دنیای پایدارتر به لحاظ مالی، اجتماعی و زیست محیطی، چیزی است که خمیرمایه شکوفایی شهری را تشکیل می دهد.

pariha.com: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

malayro.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 40087

به "دغدغه قرن بیست ویک، تبدیل شهرها به مکان هایی برای زندگی بهتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دغدغه قرن بیست ویک، تبدیل شهرها به مکان هایی برای زندگی بهتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید