دوئلی تمام عیار با غذا

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران، همیشه یکی از معضلات اصلی جامعه امروز جهانی، افزایش وزن و یا سلامت و تناسب اندام است. بسیاری از روانشناسان و روانپزشکان و متخصصان تغذیه امروز با رویکرد شناختی به این موضوع نگاه می نمایند و معتقدند ذهن و تفکر آدمی بر کاهش وزن تأثیر مستقیمی دارد. در این میان کتاب ذهن آرام تناسب آسان نوشته گری کریگ تکنیک فوق العاده اثرگذار برای مقابله با پرخوری هیجانی و غذایی اختلالات خوردن و خود ویرانگری ارائه می دهد. این اثر از سوی جواد خلعتبری، الهام شفیعی و مریم عبداللهی ترجمه شده است.

دوئلی تمام عیار با غذا

تکنیک EFT به معنای تکنیک های رهایی هیجانی است. در واقع براساس تحقیقات علمی جدید این تکنیک از اثربخشی بالایی در یاری به افراد در دستیابی به وزن مطلوب و حفظ آن برخوردار است؛ زیرا این روش وابسته به محدودیت ها برای رژیم غذایی نیست؛ بلکه هدف آن حل و فصل مسائل هیجانی است که در پوشش ولع غذایی پرخوری و کم اشتهایی رخ می نمایاند.

این کتاب با آموزش اصول پایه EFT و چگونگی اجرای آن متولی کارآمد در زمینه درمان اختلالات خوردن را در اختیار خوانندگان می گذارد. این آموزش همراه با گزارش هایی از درمانگران و مربیان نیز که از طریق این تکنیک به مراجعین خود یاری کردند تا بر اختلالات خوردن که عمری از آن رنج بردند، فائق آیند. شما با خواندن این گزارش ها با راهبردها و بینش های آشنا می شوید که نویسندگان آن از طریق آن ها به مراجعین خود حتی آن هایی که سخت ترین مسائل را داشته اند، یاری نموده اند.

هنگامی که انسدادهای هیجانی منجر به عادات ناسالم غذایی و چاقی یا لاغری افراطی به واسطه EFT کشف و رفع شوند، وزن فرد به حالت طبیعی برمی گردد؛ بنابراین اجازه ندهید که این مسائل در میان شما و وزن مطلوبتان قرار گیرند با یادگیری EFT در واقع کشف می کنید که چگونه می توانید بدون رنج و کوشش فراوان از بند گذشته رها شوید و آینده ای سالم را برای خود رقم بزنید.

شاید بارها برای شما هم پیش آمده باشد که فکر کنید غذا قوی تر از شماست، حتی پس از صرف غذا هم احساس گرسنگی کردید، اما پس از چند جلسه از روش EFT متوجه خواهید شد که این گرسنگی نیست که معده شما را به درد می آورد بلکه احساس ترس است هنگامی که یاری مشکل ترس را حل کنید آنگاه می توانید بر مشکل اضافه وزن غلبه کنید.

نویسنده در ابتدای این اثر به این موضوع اشاره می نماید که وی مراجعه داشته است که روزی 2 بار پرخوری و سپس استفراغ می نموده که این متخصص یک جلسه درمان به روش EFT درباره بعضی خاطرات دردناک وی داشته است. او در کودکی به خاطر چاقی از سوی همسالان خود مورد تمسخر نهاده شده بود، گرچه او در آن موقع به معنای دقیق کلمه فرد چاقی به شمار نمی رفت. 6 ماه بعد این بیمار معتقد بود، اکنون فقط هنگامی که دچار اضطراب می گردد از EFT استفاده می نماید و دیگر نیازی به پرخوری در خود احساس نمی نماید.

بیمار دیگری در ارتباط با این پزشک و نویسنده معتقد بود، غذا برایش چیز بسیار ترسناکی محسوب می گردد، این ترس از آنجا سرچشمه می گرفت که همواره چند سگ عظیم و وحشتناک زیر میز غذاخوری خانه پدرعظیم نشسته بودند من EFT را در خصوص خاطرات ترسناک کودکی هم به کار گرفتند و دوباره توانستم از خوردن غذا لذت ببرم. آن زندگی مملو از پریشانی و اضطراب در عرض چند دقیقه کاربرد EFT ناپدید شد.

گاردین هم درباره این تکنیک نوشته است: EFT به عنوان ضربه زدن یا فشاری فکری روانشناختی شناخته می گردد. نخستین بار در دهه 1990 هنگامی که گری کریگ، توسعه دهنده اطلاعات مربوط به درمان را در وب سایت خود منتشر کرد، مورد توجه نهاده شد.

این شامل ضربه زدن به نقاط خاصی از بدن، در درجه اول روی سر و صورت، در یک ترتیب خاص است. هنگام انجام این کار، فرد روی موضوعی تمایل دارد که بخواهد آن را درمان کند.

اختلالات خوردن ناشی از فشارهای هیجانی

الهام شفیعی از مترجمان این اثر در گفت وگو با خبرنگار ایبنا درباره این کتاب بیان نمود:نویسنده در این اثر از تکنیک رهایی هیجانات استفاده نموده است. وی معتقد است وقتی ذهن انسان در نا آرامی به سر می برد، آغاز به پرخوری می نماید و فشارهای هیجانی از دو طریق منجر به اختلالات خوردن می شوند.

وی اضافه نمود: در نوع اول وقتی فرد دچار یک هیجان منفی در لحظه می گردد، مانند اینکه در لحظاتی از دوستان و نزدیکان خود ناراحت می گردد، وی با غذا خوردن خود را تسکین می دهد. در نوع دوم فشارهای هیجانی ناهشیار دوران کودکی و نوجوانی ما هستند که نقش بازی می نمایند و در نهایت منجر به گرسنگی کاذب می شوند و با تخلیه این هیجانات سرکوب شده فرد به آرامش ذهنی می رسد.

شفیعی گفت: این تکنیک مانند طب سوزنی است، اما به جای سوزن از ضربات انگشت برای درمان استفاده می گردد و درمانگر به نقاط خاصی از بدن ضربه می زند و فرد مورد درمان هم یک سری عبارات تأکیدی را برای رهایی از هیجانات بیان می نماید. تحقیقات بسیاری در خارج از کشور اجرا شده و سودمندی این روش نه تنها در اختلال خوردن بلکه در وسواس، خواب و افسردگی به اثبات رسیده است.

به گفته این مترجم، در ایران این تکنیک در زمینه لاغری چند موسسه فعالیت می نمایند و نتایج بسیار مطلوبی ارائه دادند وقت آن رسیده که بپذیریم 60 درصد بیماری های ناشی از اختلالات روان تنی هستند و با درمان مسائل روحی در حقیقت مسائل جسمی هم رفع می گردد.

دلیل همه هیجانات منفی گسستگی در سیستم انرژی بدن است

در بخشی از این اثر به نظر دانشمندان درباره این شیوه درمانی پرداخته شده است: دانشمندان معتقدند فرض اصلی تکنیک های رهایی هیجانی این است که دلیل همه هیجانات منفی گسستگی در سیستم انرژی بدن است. من قادر به ادای حق مطلب درباره مفهوم نیستم هنگامی که انرژی ما به صورت طبیعی و بدون انسداد در حال جریان است. ما در هر حالی که باشیم احساس خوبی داریم، اما هنگامی که انرژی ما دچار انسداد شده باشد از حرکت باز می ایستد و توسط یک یا چند سیستم انرژی بدنی دچار گسستگی می گردد که موجب بروز هیجانات منفی و آسیب زا همراه با انواعی از نشانه های جسمی می گردد. این ایده به مدت هزاران سال هسته مرکزی طبق دنیا شرق بوده است. EFT طب سوزنی هیجانی نیز نامیده می گردد، زیرا با ضربات ملایم روی نقاط کلیدی موردنظر در طب سوزنی همراه است و همزمان روی درد، خاطرات تلخ، هیجانات ناخوشایند، ولع خوردن یا هر مشکل دیگری تمرکز می نماید. هنگامی که این کار به اندازه کافی انجام گردد و عوامل هیجانی درگیر در ایجاد مشکل همراه با انرژی های مسدودشده آزاد می شوند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 77234

به "دوئلی تمام عیار با غذا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوئلی تمام عیار با غذا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید