راهنمای جامع سفر به شانگهای &ndash قسمت اول

به گزارش مهسان بلاگ، سفر به شانگهای

شانگهای با جمعیتی بیش از 23 میلیون نفر(که 9 میلیون نفر آن را مهاجرین تشکیل می دهند) بزرگترین و توسعه یافته ترین شهر در سرزمین چین است. شانگهای در خلال دهه 1930، بزرگترین و ثروتمندترین شهر در خاور دور به شمار می آمد. طی 20 سال اخیر این شهر دوباره به شهری جذاب و دیدنی برای گردشگران سراسر جهان تبدیل شده است. میزبانی شانگهای در نمایشگاه جهانی اکسپو 2010 و رکوردشکنی آن در بیشترین تعداد بازدید کننده در تاریخ رویدادهای جهانی نیز بار دیگر نگاه تمام جهان را به سمت این شهر کشاند و سفر به شانگهای دوباره به یکی از سفرهای پرطرفدار میان گردشگران تبدیل شد.

راهنمای جامع سفر به شانگهای &ndash قسمت اول

راهنمای سفر به شانگهایشانگهای توسط رودخانه هوانگپو به دو بخش تقسیم می گردد. اصلی ترین بخش این ناحیه با نام پوکسی(Puxi) در غرب رودخانه، و پودنگ(Pudong) در شرق این رودخانه واقع شده اند. پوکسی که از قرن نوزدهم ایجاد شده است، نسبت به پودنگ قدیمی تر است و پودنگ از دهه 1980 به بعد در کنار این رودخانه رشد چشمگیری داشته است.

شانگهای ترکیبی دلفریب از شرق و غرب است. در شانگهای می توانید نظاره گر خانه های تاریخی موسوم به شیکومن(shikumen) باشید که ترکیبی از سبک خانه های چینی با خصایص طراحی اروپایی است. همچنین این خانه ها غنی ترین مجموعه از ساختمان های آرت دکو در جهان را به تصویر می کشند.

اقتصاد شانگهای

شانگهای یکی از اصلی ترین قطب های صنتعی چین است، و نقشی کلیدی در صنایع سنگین چین ایفا می نماید. بسیاری از مناطق صنعتی ستون های صنعت ثانویه شانگهای هستند.

آب و هوا در سفر به شانگهای

شانگهای نسبت به استوا با نیو اورلئان، بندر بریزبین و قاهره هم عرض است. آب و هوای شانگهای شرجی استوایی است. دمای هوا هنگام ظهر بین 35 تا 36 درجه سانتیگراد و رطوبت بسیار بالا است. بنابراین در این شهر بسیار عرق خواهید کرد و دائما باید لباس خود را تعویض کنید. همچنین هنگام تابستان شاهد رعد و برق های عجیبی خواهید بود، بنابراین حتما همراه خود چتر بردارید. گاهی اوقات نیز ممکن است بین ماه های جولای تا سپتامبر درگیر گردبادهای فصلی شوید، اما این گردبادها که از دریای چین می وزند خیلی معمول نیستند.

در فصل زمستان، دمای هوا در طول روز به ندرت بیشتر از 10 درجه سانتیگراد می گردد و معمولا هنگام شب زیر صفر درجه سانتیگراد است. در شانگهای در فصل زمستان به ندرت برف می بارد. اما سیستم حمل و نقل عمومی ممکن است به دلیل بوران مختل گردد. بر خلاف این حقیقت که دمای هوا در فصل زمستان در شانگهای خیلی افت نمی نماید، هنگامی که بادهای سرد با رطوبت بالا ترکیب می گردد، تحمل سرمای آن سخت تر از نواحی است که در آن ها به طور مداوم برف می بارد.

فصل بهار در شانگهای معمولا ابری و بارانی است در حالیکه پاییز عموما معتدل و هوا رو به گرمی است.

روش های سفر به شانگهای

اگر از ایران قصد سفر به شانگهای را داشته باشید، از تهران پرواز مستقیم به شانگهای وجود ندارد و حتما باید پرواز خود را تعویض کنید. برای خرید بلیط هواپیما شانگهای می توانید به سایت خبرنگاران مراجعه کنید.

اما اگر از شهرهای دیگر چین قصد سفر به این شهر را دارید، چندین راه وجود دارد. برای تهیه بلیط های داخلی هواپیما چین نیز می توانید به سایت خبرنگاران مراجعه کنید و در هر جای جهان که هستید خرید خود را به راحتی انجام دهید.

سفر با هواپیما

شانگهای دو فرودگاه اصلی دارد. بیشتر پروازهای داخلی از فرودگاه های بین المللی پودنگ و هونگچیائو انجام می گردد. فاصله این دو فرودگاه از هم با تاکسی حدود یک ساعت است. همچنین برای جابجایی میان این دو فرودگاه از اتوبوس های شاتل نیز می توانید بهره ببرید. همچنین جابجایی بین دو فرودگاه با مترو دو ساعت طول می کشد و هر دو فرودگاه در خط 2 مترو هستند.

هر دو فرودگاه برای شهرهای اطراف هم اتوبوس های مستقیم دارند. برای تهیه بلیط های داخلی شانگهای نیز می توانید به وسیله سایت خبرنگاران اقدام کنید. قیمت بلیط های داخلی معمولا ارزان است. اما قیمت ها در فصول مختلف سال متغییر است.

فرودگاه بین المللی پودنگ

فرودگاه بین المللی پودنگ، فرودگاه اصلی شانگهای است. این فرودگاه 40 کیلومتر با شرق شهر شانگهای فاصله دارد. این فرودگاه تمامی امکاناتی که از یک فرودگاه بین المللی انتظار دارید را برآورده می نماید. فرودگاه پودنگ دو ترمینال دارد. اتوبوس های شاتل رایگانی برای رفت وآمد میان این دو ترمینال در نظر گرفته شده است.

ترنسفر فرودگاهی فرودگاه پودنگ
ماگلِو

با نوجه به جهت نهایی شما، قطارهای ماگلو سریع ترین راه برای رسیدن به مقصد است. برای مثال جهتی که با مترو 20 دقیقه طول می کشد را می توانید با ماگلو در عرض 7.5 دقیقه طی کنید. ماگلوها فقط یک توقف دارند بنابراین اگر قصد دارید از فرودگاه مستقیم به میدان مردم شانگهای بروید، می تواند گزینه مناسبی باشد. ایستگاه ماگلوها بین ترمینال 1 و 2 فرودگاه است

فرودگاه بین المللی هونگچیائو از فرودگاه پودنگ قدمت بیشتری دارد. بسیاری از پروازهای داخلی و بین المللی به وسیله این فرودگاه انجام می شوند. این فرودگاه با داشتن ترمینال اتوبوسرانی، ایستگاه قطار، ایستگاه ماگلِو، ایستگاه مترو و تاکسی بزرگترین مرکز حمل و نقل هونگچیائو در جهان است.

مترو

به وسیله خط 2 مترو می توانید به میدان مردم(مرکز شهر) بروید. ساعت کاری مترو از 6:30 الی 21:00 است. این جهت حدود یک ساعت به طول می انجامد.

اتوبوس

از فرودگاه پودنگ تا میدان مردم شانگهای با اتوبوس 90 دقیقه در راه خواهید بود. این اتوبوس ها 24 ساعته هستند و کرایه آن ها بین 15 تا 30 یوان است. در نظر داشته باشید اگر در ساعات شلوغ روز به فرودگاه رسیدید برای اینکه در ترافیک نمانید از مترو بهره ببرید.

تاکسی

راحت ترین و در عین حال گران ترین راه برای رسیدن به مرکز شهر شانگهای استفاده از تاکسی است. هزینه تاکسی ها 160 یوان است و حدود یک ساعت در راه خواهید بود. البته در ساعات نیمه شب کرایه آن ها 35% افزایش پیدا می نماید.

فرودگاه بین المللی هونگچیائو

فرودگاه هونگچیائو دو ترمینال دارد. ترمینال 1 و 2. ترمینال 2 جدید است و در کنار ایستگاه قطار هونگچیائو واقع شده است. ترمینال 1 که کوچک و قدیمی است در دو کیلومتری شرق ترمینال 2 واقع شده است و در حال بازسازی است.

ترنسفر فرودگاهی فرودگاه هونگچیائو

اتوبوس های شاتل رایگانی برای رفت و آمد میان دو ترمینال در نظر گرفته شده است. این اتوبوس ها هر نیم ساعت یکبار حرکت می نمایند.

اتوبوس

اگرچه فرودگاه هونگچیائو چندین خط اتوبوس شاتل دارد، بیشتر اتوبوس های عمومی محلی هم از این فرودگاه عبور می نمایند. برای این منظور می توانید اتوبوس های خط 806، 807، 1207، 941 و 316 را سوار شوید.

مترو

از خطوط 2 و 10 مترو می توان برای رفت و آمد در فرودگاه هونگچیائو استفاده کرد. خط 2 فقط در ترمینال در دسترس است. و خط 10 در هر دو ترمینال در دسترس است.

ساعات کاری خط 2 از 5:35 الی 22:50، از ترمینال 2 به سمت مرکز شهر شانگهای و از 6:05 الی 23:28 به سمت ایستگاه قطار هونگچیائو می باشد.

ساعات کاری خط 10 که به هر دو ترمینال سرویس می دهد از 5:56 الی 23:01 به سمت مرکز شهر و از ساعت 6:18 الی 22:58 به سمت ترمینال 2 است.

تاکسی

تاکسی ها فاصله 12 کیلومتری از فرودگاه تا مرکز شهر را در زمانب بین 20 الی 30 دقیقه طی می نمایند. کرایه تاکسی از فرودگاه هونگچیائو تا میدان مردم در مرکز شهر حدود 60 یوان است.

قطار

ایستگاه قطار هونگچیائو شانگهای، ایستگاه قطارهای پرسرعت شانگهای است که از غرب این شهر به سمت ترمینال 2 فرودگاه هونگچیائو می روند. جهت بین ترمینال 2 فرودگاه تا ایستگاه قطار را می توانید پیاده طی کنید یا سوار مترو خط 2 یا 10 شوید و پس از یک ایستگاه از مترو پیاده شوید. پیاده روی از ترمینال یک تا ایستگاه قطار ممکن نیست بنابراین حتما سوار مترو شوید و پس از عبور از دو ایستگاه از مترو پیاده شوید. کرایه مترو 3 یوان است.

سفر با قطار

تعداد زیادی خط آهن در شانگهای وجود دارد:

  • خط آهن شانگهای که قدیمی ترین خط آهن در این شهر است و محل تقاطع خطوط 3، 1 و 4 مترو است. بسیاری از قطارهای سریع السیر هنگ کنگ از این خط آهن عبور می نمایند.
  • خط آهن هونگچیائو شانگهای که بزرگ است و در یک مجموعه مشترک با فرودگاه هونگچیائو واقع شده است. قطارهای سریع السیر شهرهای پکن، چانگشا، دانیانگ، گوانجو، شیامن، نانجینگ، نانچانگ، جینان، جیشانگ، هفئی، هانگژو، فوجو و بسیاری شهرهای دیگر از این خط آهن می گذرند.
  • خط آهن جنوب شانگهای که به جنوب و هنگ کنگ سرویس دارد.
  • خط آهن غرب شانگهای که بعضی از قطارهای سریع السیر نانجینگ از آن عبور می نمایند. به علاوه تعدادی از قطارها برای اتصال به قطارهای جهتهای دیگر از این خط آهن عبور می نمایند.

سفر با ماشین

در سال های اخیر، بزرگراه های زیادی ساخته شده است که شانگهای را به شهرهای دیگر چین متصل می نمایند. سفر از شانگهای به گوانجو با ماشین فقط 50 دقیقه طول می کشد.

سفر با اتوبوس

چندین ایستگاه اتوبوس برای جهتهای طولانی در شانگهای وجود دارد. اما سعی کنید که بلیط آن ها را زودتر خریداری کنید.

سفر با کشتی

هر هفته کشتی های مسافربری از شهرهای کوبه و اوزاکای ژاپن و همچنین هنگ کنگ به سمت شانگهای حرکت می نمایند. برای سوار شدن به کشتی می توانید از شرکت کشتیرانی شانگهای و یا شرکت کشتیرانی ژاپن- چین بهره ببرید.

حمل و نقل عمومی در سفر به شانگهای

اگر قصد دارید که چند روز در شانگهای اقامت داشته باشید، کارت های Jiaotong را خریداری کنید. می توانید این کارت را در اتوبوس، مترو، ماگلِو و حتی تاکسی ها بهره ببرید. این کارت ها را می توانید از ایستگاه های مترو و خواربارفروش هایی مثل Alldays و KeDi خریداری کنید.

با این کارت ها می توانید بین خط های ییشان، ایستگاه شانگهای و ورزشگاه فوتبال هونگ کو جابجا شوید. علاوه بر این در هر سفر یک یوان تخفیف برای شما در نظر گرفته می گردد.

سفر با مترو

سیستم حمل و نقل متروی شانگهای به سرعت در حال رشد است. این شبکه حمل و نقل 14 خط دارد و 4 خط آن در دست احداث است. درحالیکه تمامی خطوط این مترو زیرزمینی هستند خط های 3 و 5 روی زمین هستند. متروی شانگهای سریع، ارزان و مجهز به دستگاه تهویه هوا می باشد. همچنین نشانه های نصب شده در ایستگاه ها به زبان ماندارین و انگلیسی هستند و مسافران به راحتی می توانند جهت خود را تشخیص دهند. اما در ساعات شلوغی قطارها مملو از جمعیت می شوند. کرایه مترو با توجه به طول جهت از 3 تا 9 یوان است.

جهتهای پرتردد گردشگران در خطوط مترو شانگهای:
  • خط 1: این خط نخستین و شلوغ ترین خط در شانگهای است. و ایستگاه خط آهن شانگهای را به میدان مردم وصل می نماید.
  • خط 2: این خط دومین خط شلوغ شانگهای است. این خط بسیاری از جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی شانگهای را به هم مرتبط می نماید.
  • خط 3 و 4: این دو خط ایستگاه های مشترک زیادی دارند. خط 3 ایستگاه های شانگهای، جنوب، پارک شونگشان، ورزشگاه فوتبال هنگ کو و خط 4 که جهتی دایره ای شکل دارد ایستگاه قطار شانگهای، خیابان قرن، ورزشگاه شانگهای و پارک شونگشان را به هم مرتبط می نمایند.
  • خط 9: ایستگاه های محبوبی مثل ایستگاه جنوب شانگهای، ایستگاه Dapuqiao(نزدیک مراکز خرید و رستوران ها)، و Xiaonanmen در این خط قرار دارند.
  • خط 10: این خط نیز بسیاری از جاذبه های گردشگری شانگهای را به هم مرتبط می نماید.
  • خط 13: این خط موزه تاریخ طبیعی شانگهای را به جاده نانجینگ غربی، محله Xintiandi، موزه نمایشگاه و خیابان نمایشگاه وصل می نماید.
انواع بلیط های مترو شانگهای
  • بلیط های تک سفره: این نوع بلیط ها را فقط یکبار و در جهت مشخصی می توان استفاده کرد. قیمت این بلیط ها با توجه به جهت 3 تا 9 یوان است.
  • بلیط های یک روزه: این نوع بلیط ها را میتوان به تعداد نامحدود سفر اما فقط در یک روز استفاده کرد. هزینه این بلیط ها 18 یوان است.
  • بلیط های سه روزه: این بلیط های 72 ساعته را نیز میـوان به تعداد نامحدود سفر در سه روز استفاده کرد. قیمت این بلیط ها 45 یوان است.

سفر با اتوبوس

در شانگهای اتوبوس نسبت به مترو ارزانتر است و شبکه گسترده تری دارد. اتوبوس های خطوطی که با عدد 3 آغاز می شوند اتوبوس های مخصوص شب هستند، که بعد از ساعت 11 آغاز به کار می نمایند. اگرچه اتوبوس ها از مترو آهسته تر حرکت می نمایند و تمامی نشانه های آن ها به زبان چینی است اما می توانید راهنمای جهت اوتوبوس ها را به زبان انگلیسی از اینجا دانلود کنید. اگر در جهتی اتوبوس خود را تعویض کنید، یک یوان تخفیف برای شما در نظر گرفته می گردد.

سفر با تاکسی

تاکسی گزینه مناسبی برای رفت و آمد در شهر شانگهای به خصوص در زمان های شلوغی شهر است. هزینه تاکسی در شانگهای مقرون به صرفه است. و از 14 یوان برای 3 کیلومتر اول آغاز می گردد. کرایه تاکسی های بزرگتر از 16 یوان آغاز می گردد. قبل از سفر با تاکسی آدرس دقیق محلی که می خواهید به انجا بروید را آماده کنید و به راننده نشان دهید. چون بیشتر رانندگان تاکسی فقط به زبان چینی صحبت می نمایند و در این صورت با مشکل روبرو خواهید شد.

سفر با اتوبوس های گردشگری

چندین شرکت مختلف خدمات اتوبوس های توریستی را با جهتها و پکیج های مختلف ارائه می نمایند. از جمله مکان هایی که می توانید با این اتوبوس ها از آن ها دیدن کنید می توان به باغ وحش شانگهای، برج مروارید خاور، و بندر بائویانگ رود اشاره نمود. بیشتر اتوبوس های توریستی از ایستگاه شرقی ورزشگاه شانگهای حرکت می نمایند.

سفر با کشتی

معمولا یک کشتی میان Bund و Lujiazui در پودنگ در رفت و آمد است. پایانه این کشتی ها 10 دقیقه با جنوب برج تلویزیون مروارید و ایستگاه مترو Lujiazui فاصله دارد، و ارزانترین روش برای عبور از رودخانه است. کرایه این کشتی ها 2 یوان است. این کشتی ها مجهز به دستگاه تهویه هوا هستند و هر 10 دقیقه حرکت می نمایند و عبور آن ها از رودخانه فقط 5 دقیقه طول می کشد.

سفر با دوچرخه

اگرچه برای بسیاری از مردم شانگهای اسکوترهای الکتریکی جای دوچرخه را گرفته است، اما هنوز هم دوچرخه در این شهر به عنوان وسیله حمل و نقل راحت استفاده می گردد و در اختیار بسیاری از گردشگران قرار داده می گردد. برای کرایه دوچرخه می توانید به ایستگاه متروی بائوشان بروید و در ازای 300 یوان یک دوچرخه کرایه کنید. البته استفاده از دوچرخه در بعضی جاده های اصلی و تونل ها و روی پل بین پودنگ و پوکسی ممنوع است.

سفر با ماشین

در شانگهای رفت و آمد با ماشین شخصی را پیشنهاد نمی کنیم. چرا که جاده های شانگهای بسیار پیچیده هستندو از طرفی هم ترافیک آن ها بالا است. همچنین مردم شانگهای عادت های رانندگی بدی دارند. برای جای پارک نیز در این شهر با مشکل روبرو خواهید شد. از طرف دیگر دوچرخه ها، اسکوترها و عابران پیاده در همه جای شهر هستند و ممکن است هر لحظه بدون اینکه هشداری بدهند جلوی ماشین شما بپرند. بنابراین توصیه ما به شما این است که در سفر به شانگهای به جای استفاده از ماشین شخصی از شبکه گسترده و فوق العاده حمل و نقل عمومی آن بهره ببرید.

در این مقاله با شهر شانگهای و آب و هوا و روش های سفر به آن آشنا شدید. در قسمت دوم این مقاله قصد داریم تا شما را با جاذبه های گردشگری، رستوران ها و مراکز خرید این شهر آشنا کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: فلای تودی
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 5884

به "راهنمای جامع سفر به شانگهای &ndash قسمت اول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای جامع سفر به شانگهای &ndash قسمت اول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید