راهنمای رستگاری در دوران دانشجویی!

به گزارش مهسان بلاگ، روزنامه خراسان - نرگس عزیزی: دانشجویی جزو دوره هایی از زندگی است که افراد در آن، دغدغه های زیادی دارند. دانشجویان دوست دارند که با کوشش در این دوره، بهترین آینده را برای خودشان رقم بزنند، اما این سوال پیش می آید که چرا معمولا به این هدف دست نمی یابند. دو اشتباه رایج در این دوره و ناآشنایی با دو مهارت مهم، عامل اصلی این ناکامی است. اولی، مهارت برنامه ریزی است که بار ها و بار ها درباره آن صحبت شده و احتیاج ضروری هر دانشجو و البته هر آدمی برای رسیدن به اهداف و پیروز شدن است.

راهنمای رستگاری در دوران دانشجویی!

در پرونده امروز، سعی نموده ایم به جای یک سری حرف های کلی و گفتن نکات تئوری، به صورت مصداقی و عملی به شما برای داشتن یک برنامه ریزی اصولی کمک کنیم. دومی، مهارت شبکه سازی است که به احتمال زیاد درباره اش نشنیده اید. مهارتی که هدفش، پاسخ دادن به اصلی ترین دغدغه دانشجویان یعنی بیکاری است. امروز یعنی 16 آذر، روز دانشجوست ضمن عرض تبریک این روز به دانشجویان عزیز، خواندن مطالب کاربردی پرونده امروز را به آن ها توصیه می کنیم.

چرا مدیریت زمان در دوره دانشجویی مهم است؟

بسکمک از افراد تا پیش از آغاز به درس خواندن در دانشگاه، لزوم مدیریت زمان را درک نمی نمایند. این موضوع چندان هم عجیب نیست چراکه تنوع برنامه ها تا پیش از این زمان به صورت معمول چندان زیاد نیست؛ فعالیت اصلی دانش آموزان درس خواندن است و زمان حضور در مدرسه نیز البته تعیین و ثابت.

با توجه به نکات گفته شده، با تغییر شرایط بعد از ورود به دانشگاه در صورتی که افراد مدیریت زمان ضعیفی داشته باشند، ممکن است زمان زیادی را هدر بدهند و در مقابل در صورت قوی بودن در این مهارت، چندین قدم از همسالان خود جلو بیفتند.

مسئولیت ها و نقش هایی که دانشجویان بر عهده دارند، در غالب مواقع محدود است. در واقع هرچند مسئولیت ها به نسبت دوره دانش آموزی افزایش محسوسی داشته، اما در مقایسه با بعد از آن، بسیار محدود است. بر این اساس هم تمرین مدیریت زمان در این فرصت، سختی کمتری دارد و با موفقیت بیشتری می تواند همراه باشد.

تجربه ناکامی در کسب نتایج قابل قبول درسی، می تواند تاثیری مخرب بر اعتماد به نفس دانشجویان داشته باشد. هر چند در افت تحصیلی عوامل متعددی نقش دارد، اما ضعف در مدیریت زمان یکی از عوامل مهم در این زمینه است. شاید بهتر باشد بگوییم برای کسب نتایج خوب درسی، ایجاد فرصت برای پرورش توانمندی ها و کسب مهارت های متعدد و البته تقویت اعتماد به نفس، بهتر است موضوع مدیریت زمان را از همین روز ها جدی بگیرید.

سهم من را به اندازه بده!

این مهارت به درد دانشجویانی می خورد که دغدغه برقراری تعادل در برنامه های خود را دارند.

آیا شما هم از جمله افرادی هستید که از کمبود وقت شکایت دارید و همواره در ذهن تان فهرستی از کار های عقب افتاده است؟

شاید هم شما از جمله افرادی باشید که وقتی فعالیت های چند ماه گذشته را مرور می کنید، احساس می کنید آن قدر که دلتان می خواسته برنامه های مفید نداشته اید و چند وقتی است در جا می زنید. شاید هم اصلا شما دانشجوی سال اول هستید و از این که می بینید در عوض تمام برنامه هایی که پیش از این برای بعد از ورود به دانشگاه برای خود در نظر گرفته بودید، تنها به تعداد کمی از آن ها رسیده و ناچار شدید بیشتر آن ها را کنار بگذارید، دلخورید.

خلاصه اگر از هر کدام از این گروه ها باشید، مطلب امروز به کار شما خواهد آمد، چرا که قرار است به شما روشی ساده و کاربردی برای بهبود در برنامه ریزی روزانه تان ارائه گردد. روشی که به شما کمک خواهد نمود تا بتوانید برای هر بخش از زندگی تان سهمی متناسب در نظر بگیرید.

قدم اول: تهیه فهرست فعالیت ها بدون ارزش گذاری

اول از همه توجه داشته باشید که این روش را همه افراد می توانند به کار برند، اما با توجه به آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و از آن جا که دانشجویان زیادی در مورد برنامه ریزی روزانه مشکل دارند، مثال های این مطلب متناسب با زندگی دانشجویی است. برای آغاز، ابتدا کار هایی را که هر روز برای آن ها وقت صرف می کنید یادداشت کنید. در این فهرست قرار نیست شما ارزش گذاری خاصی روی فعالیت ها داشته باشید و بر فرض تنها آن هایی را که به نظر مفید هستند بنویسید.

این فهرست می تواند شامل این موارد باشد: خوابیدن، خوردن، حضور در کلاس های دانشگاه، رفت و آمد، صرف وقت با دوستان، درس خواندن، استفاده از شبکه های اجتماعی، رسیدگی به امور شخصی مانند حمام، شستن لباس، نظافت اتاق، آراستن خود و ...، ورزش، بازی های رایانه ای و دیگر فعالیت ها مانند صرف وقت با خانواده یا کاری پاره وقت.

قدم دوم: ثبت زمان صرف شده برای هر عنوان

در مرحله بعد به مدت یک هفته و به صورت روزانه، میزان زمانی را که صرف هر کدام از این موارد می کنید یادداشت کنید تا دیدی منطبق بر واقعیت درباره زمان صرف شده برای هر یک پیدا کنید. سپس میانگین زمان صرف شده را محاسبه و یادداشت کنید. جدول زیر بر مبنای زندگی یک دانشجوی سال اولی تهیه شده و صرفاً برای آشنایی شماست.

قدم سوم: تهیه نمودار دایره ای

هرچند تهیه این جدول به خودی خود می تواند اطلاعات خوبی درباره نحوه برنامه ریزی روزانه شما و ایراد هایی که باید رفع گردد، در اختیار شما قرار دهد، اما تهیه نمودار دایره ای می تواند میزان کاربردی بودن این اطلاعات را باز هم افزایش دهد. به ویژه اگر در زمان تهیه نمودار، فعالیت ها را بر مبنای هدف شان با رنگ های یکسان نمایش دهید. برای این کار کافی است شما دایره ای بکشید و آن را به 24 برش مساوی تقسیم کنید (نمودار خالی دایره ای در اینترنت در دسترس است).

سپس هر برش در دایره را معادل یک ساعت در نظر بگیرید و اطلاعات این جدول را وارد نمودار کنید. اگر فعالیت ها را در چند دسته کلی نیز دسته بندی و از رنگ های یکسان برای تعیین کردن هر دسته بهره ببرید، نمودار کاربردی تر خواهد بود. به عنوان مثال در نموداری که بر مبنای جدول بالا تهیه شده، هر آن چه زیر مجموعه مراقبت از خود و فعالیت های ضروری روزانه است، با رنگ بنفش یا فعالیت های مربوط به تفریح و تعامل های اجتماعی با رنگ آبی تعیین شده است.

قدم چهارم: ارزیابی نمودار و سهم فعالیت ها

حالا به نمودار نگاه کنید. در مثال ترسیم شده در همان نگاه اول شما متوجه زیاد بودن سهم رنگ بنفش و آبی می شوید، اما در مقابل با این که این برنامه برای یک دانشجوست، میزان زمان صرف شده برای فعالیت های درسی او (رنگ نارنجی) چندان زیاد نیست.

نکاتی درباره رنگ بنفش:

درباره رنگ بنفش و فعالیت های مربوط به آن، با چند راه حل می توان میزان آن را کاهش داد، به عنوان مثال کم کردن نیم ساعت از زمان خواب.

نکاتی درباره رنگ آبی:

در بخش آبی، اما به نظر می رسد که امکان کاهش آسان، اما همزمان سخت است. این روز ها بسکمک از جوانان زمان زیادی را در شبکه های اجتماعی صرف می نمایند؛ فعالیتی که کم آن بدون اشکال، اما وقتی به بیش از 10 ساعت در هفته می رسد با عوارضی همراه می گردد. استفاده از اپلیکیشن های نمایش دهنده زمان استفاده از گوشی یا برنامه هایی که برای استفاده از شبکه های اجتماعی سقف گذاشته و اجازه استفاده بیشتر در طی روز را نمی دهد، می تواند در این زمینه کمک رسان باشد.

نکاتی درباره رنگ نارنجی:

اما در مورد رنگ نارنجی و آن چه با عنوان فعالیت های آموزشی دسته بندی شده است، در این بخش، موضوع فقط کم بودن زمان اختصاص داده شده به درس نیست، بلکه موضوع زمان کم برای آموزش و پرورش توانایی ها و مهارت هاست. توجه داشته باشید که دوران جوانی، مهم ترین زمان برای کسب مهارت ها و تقویت توانایی ها برای آماده شدن به بازار کار و زندگی بزرگ سالی است، پس اگر می بینید زمان اختصاص یافته برای بخش آموزش شما بسیار محدود است، در اولین فرصت به دنبال تغییر برنامه های خود باشید.

مهارتی برای شکست بیکاری!

کارشناسان، شبکه سازی را فعالیتی مهم برای یافتن شغل می دانند، اقدامی که باید از دوران دانشجویی آغاز گردد

پیدا کردن شغل کار آسانی نیست به خصوص وقتی شما کم سن و سال هستید. در این میان بعضی با بدبینی تنها راه پیدا کردن شغل را پارتی بازی می دانند، اما آیا راهی هست که بگردد بدون پارتی بازی در کوتاه ترین زمان شغلی برای خود دست و پا کرد؟ این روز ها بعضی معتقدند توجه به مهارتی مهم، اما ناآشنا در دوره دانشجویی می تواند به شما این امکان را بدهد که بعد از اتمام درس، در زمانی کوتاه تر بتوانید آغاز به کار کنید؛ مهارتی به نام شبکه سازی.

بسکمک کسب این مهارت را به ویژه برای دانشجویان ضروری می دانند و معتقدند در بازار کار این روزها، کسی که توانایی شبکه سازی نداشته باشد، هم در پیدا کردن اولین کار خود سختی های زیادی را تجربه خواهد نمود و هم این که در پیشرفت کاری با مشکل روبرو خواهد شد، اما منظور از شبکه سازی چیست و چه تفاوتی با پارتی بازی دارد؟

شبکه سازی چیست؟

با تخصصی شدن مشاغل، گسترده شدن عناوین شغلی و جابه جایی زیاد افراد برای کار، شناساندن خود به دیگران برای آغاز به کار، اهمیت زیادی دارد. شما برای این منظور باید بتوانید متناسب با اهداف کاری خود، افرادی را که می توانند فرصت کاری در اختیار شما بگذارند، پیدا کنید، خودتان را به درستی به آن ها بشناسانید و البته بتوانید اعتماد آن ها را جلب کنید. با این کار شما در واقع شبکه ای از افرادی که می توانند بالقوه به شما در یافتن کار و پیشرفت کمک نمایند، ایجاد می کنید.

توجه داشته باشید که تفاوت مهم شبکه سازی با پارتی بازی در هدف افراد در معرفی کردن شماست. در پارتی بازی شما به واسطه این که آشنای فلان فرد هستید، معرفی می شوید؛ بدون در نظر دریافت مهارت های شما، اما بعد از شبکه سازی، افراد شما را به واسطه مهارت ها، توانمندی ها و قابلیت هایتان معرفی می نمایند.

این فرصت های دانشجویی را از دست ندهید

آشنایی نزدیک تر با بعضی استادان:

غالب استادان دانشجویان علاقه مند، با پشتکار و مسئولیت پذیر خود را تا سال ها بعد به یاد می آورند و اگر کسی دنبال نیروی جوان و کاری باشد، در صورتی که استاد شما، پیش از این با توانایی های شما آشنا شده باشد، احتمال این که شما را به عنوان یک گزینه مناسب معرفی کند، زیاد است.

کارآموزی را هدفمند پیش ببرید:

البته همه رشته ها کارآموزی ندارد، اما اگر چنین فرصتی به شما داده شد، آن را جدی بگیرید. شاید محیطی که الان به عنوان کارآموز در آن حاضر می شوید، مطلوب شما نباشد، اما توجه داشته باشید که مدیر فعلی شما در کارآموزی، شناخت بهتری از بازار کار از شما دارد و بر این اساس می تواند کمک خوبی در این زمینه باشد.

بازدید هایی سرنوشت ساز:

هنگام بازدیدهمراه با دانشگاه، اردو های علمی و ... درباره موقعیتی که می خواهید در آن حاضر شوید، اطلاعات کسب کنید. اگر می دانید امکان آشنایی با فردی متخصص در رشته خود را در این زمان خواهید داشت، با آمادگی به دیدن او بروید. در بخش خرده مهارت های شبکه سازی در مورد کسب آمادگی بیشتر، صحبت خواهیم کرد.

انجمن های علمی، فعالیتی با کاربردی چندگانه:

فعالیت در انجمن های علمی یکی دیگر از فرصت هایی است که مختص دوره دانشجویی است. فعالیت در این انجمن ها را بسکمک از دانشجویان دست کم می گیرند، غافل از این که این فعالیت ها هم می تواند خرده مهارت های ضروری را در شبکه سازی تقویت کند و هم فرصت آشنایی با افراد متخصص بیشتری را در اختیار آن ها قرار دهد.

از توان بالقوه شبکه های اجتماعی غافل نشوید:

سعی کنید پیش از اتمام درس خود، زمانی را به شناخت و آگاهی درباره بازار کار رشته تخصصی خود اختصاص دهید و به محیط های کاری در این زمینه سر بزنید. البته برای این کار جدای از بازدید حضوری، فضای مجازی را نیز جدی بگیرید. در فضای مجازی با افراد فعال در رشته خود آشنا شوید، به صفحات آن ها یا سایت هایشان سر بزنید و شناخت خوبی از آن ها کسب کنید تا در قدم بعدی بتوانید خود را به آن ها معرفی کنید.

canadaro.ir: تور کانادا | مجله گردشگری و مسافرتی تور کانادا

chinaro.ir: تور چین ارزان قیمت، تور پکن، هانگزو، شانگهای، تور نوروز چین همگی را در این وبسایت بیابید.

منبع: برترین ها
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 28808

به "راهنمای رستگاری در دوران دانشجویی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای رستگاری در دوران دانشجویی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید