روحیه سازان دوران کرونا

به گزارش مهسان بلاگ، تهران (پانا) - دشواری های زندگی در دوران کرونا و خانه نشینی های ناشی از آن سبب شده نقش و سهم تلویزیون در ایجاد سرگرمی برای مردم جهان بیش از پیش شود. بر همین اساس سریال های مفرح و سرگرم کننده فلسفه وجودی بیشتری یافته و فزون تر از قبل مورد نیاز بوده اند تا غم ها و ضایعات حاصل از کرونا دل ها را ویران و بشر را به لحاظ روحی نابود نکند.

روحیه سازان دوران کرونا

به گزارش ایران، مجموعه های کمیک بسیاری در یکی دو سال گذشته از شبکه های تلویزیونی دنیا پخش شده اند که قسمتی از اندوه های مردم را برطرف کرده و امید آنها را به آینده بیشتر ساخته اند و اگر قرار باشد از میان حدود 30 سریال کمدی- اجتماعی پیروز سالیان اخیر و بویژه فصل 2021-2020 دست به انتخاب بزنیم و از 10 مجموعه به نام بهترین آثار مفرح و روحیه بخش یاد کنیم، به نام ها و اوصافی می رسیم که در این صفحه پیش رو دارید.

سوارکار بوجک

این سریال کارتونی متعلق به شرکت نوظهور و مدرن نتفلیکس که از سال 2014 به راه افتاد، هشت قسمت واپسین از آخرین سیزن خود را در نیمه نخست سال 2021 برای دنیایان به نمایش درآورد و با کسب پیروزیت کامل و تأثیرگذاری وسیع روی بینندگان در همین قسمت ها نشان داد که انتها یافتن و تعطیل شدنش به این سبب نیست که کفگیرش به ته دیگ خورده و دیگر خریداری ندارد. این قسمت های آخر هم بار دراماتیک دارد و هم حس شوخی و تمسخری را که خمیرمایه اصلی و علت توفیق این سریال از شروع زمان تولیدش بوده نشان می دهد. ششمین (و آخرین) فصل این سریال با تشریح این موضوع شروع می گردد که کاراکتر بوجک پس از رفتن به کلینیک های بازسازی و رسیدن به درجه ای مقبول از سلامتی نسبی می خواهد به نام استاد رشته بازیگری در دانشگاه وسلیان مشغول فعالیت گردد اما به سبک و سیاق معمول در این قبیل سریال ها گذشته تاریک و کارهای منفی گذشته اش دوباره سر بر می آورند و شخصیت منفی اش افشا می گردد تا وی را آزار بدهند و تصویر و تصور تازه موجود از او را محو کنند.

این می تواند یک تم تلخ و یک نقطه اتمام غصه دار برای این سریال باشد اما در دل این گونه حوادث منفی هم می توان شیرینی و نگاه مثبتی را به کار گرفت که مشخصه و لازمه سریال های مفرح و خنده دار هستند. این مجموعه براساس قصه و اتفاقات قسمت های انتهای اش تأکید دارد که می توان بر هر ضایعه عظیمی هم فائق آمد اما مشروط به آن که حجم آن را درک و خسران حاصله را به درستی ارزیابی کرد و سپس با کار و تلاش فزاینده محیط زندگی بهتر و مثبت تری را پی ریخت. به همین علت است که می بینیم کاراکترهای جنبی اما مهم آقای پینات باتر، همسر او پیکلز اپلنتی و یک موزیسین معروف بین المللی به نام جویی پوگو دست به تأسیس یک رستوران کوچک اما پیروز و پرمشتری به نام الفینو می زنند و با کاسبی مفصل از این محل ثابت می کنند که هیچ ضرر و لطمه عظیمی هم غیرقابل جبران نیست و فقط کافی است امیدوار باشید و به روی زندگی لبخند بزنید. رساندن همه این مفاهیم سخت و مهم از طریق انیمیشن کار سختی است که سازندگان بوجک آن را عملی و سهل کرده اند.

وفاداری بالا

در روزگاری که بازسازی ها یا ارائه نسخه هایی که یک جمع بندی از سریال های قبلی به تعداد می آیند و reboot نامیده می شوند بسیار رایج و پرمشتری است High Fidelity که محصول کمپانی هولو است، بدون تکیه بر گذشته ای خاص شرایط مساعدی را برای خود در امروز و احتمالاً فردا بنا نهاده و از منظر هوادارانش با ارائه تصاویر و تعابیری تازه و مجذوب کننده از زندگی های کنونی و استفاده اکمل از عنصر موسیقی و سرمایه گذاری روی هنرپیشه های معروف که اغلب به صورت بازیگر میهمان به هر قسمت این سریال وارد می شوند، نمره قبولی گرفته است. نقش اصلی را که مربوط به مالک یک مغازه عظیم فروش سی دی های موسیقی و زنی به نام راب است، زو کراویتز ایفا کرده و رفتارها و انتخاب های عجیب او از دلایل اصلی توفیق این سریال تلقی شده است. بخصوص اگر بدانیم او براساس آنچه در زندگی اش روی داده و بعضی هم که مرتبط با ناکامی های اوست، یک مجموعه از آهنگ های غم انگیز و مرتبط با دل های شکسته را هم تنظیم و پشت سر هم قرار داده و روانه بازار کرده است.

دنیای راب و افراد پیرامون وی البته بعضی شیرینی ها را هم دارند و تعدادی از این افراد مصاحبانی هستند که هر فردی از بودن در کنار آنها لذت خواهد برد و یکی از آنها کاراکتری به نام اسنارکی چریس است که زنی جوان و با رؤیاها و اهدافی فراوان در صحنه موسیقی است که البته پذیرفته است رسیدن به این اهداف را تا آینده ای دورتر به تأخیر بیندازد و توفیقی بسیار سریع را برای خود ممکن و عقلایی نداند. دیگر شخصیت جالب در بین اطرافیان راب، سایمون نام دارد که دوست قدیمی اوست و ما با صدای او و بر اساس نظریات وی دیدگاهی بهتر و کامل تر از راب به دست می آوریم. شکی نیست که زو کراویتز هم به نام بازیگر اصلی و حمل کننده کل ماجراها روی دوش خود به خوبی توانسته است احساسات این کاراکتر را جلوه گر گردد و سازندگان این سریال را به اهداف شان برساند و هنر ویژه او برقراری ارتباط سریع و پیروز با تمامی اطرافیان خود است. یک دستاورد مهم این سریال و سازندگان آن اتخاذ و ارسال پیام هایی جدی برای مخاطبان در عین حفظ بافت کمیک و شرایط سرخوش این مجموعه است و یکی از مهم ترین این پیام ها تأکید بر مسئولیت های هر انسانی در ارتباط با جامعه و محل زندگی خود و خلق شادی هایی است که بی بهره و بی ارتباط با شرایط روحی سایرین نباشد و به قیمت غم عظیم دیگران تمام نگردد. با این مقدمات و اهداف است که راب و سریال متمرکز بر او به سوی شادکامی و سیزون های بعدی تولید آن می شتابند.

شیتز کریک (Schitts Creek)

اگر این سریال فقط یک فانتزی صرف بود، موضوع اش این می شد که تعدادی عروسک بر اثر یک طلسم جادویی صاحب زندگی و جانی همچون انسان ها می شدند. در آن صورت خاندان رز پس از هدر دادن ثروت شان مجبور به زندگی محقرانه در یک شهر کوچک و کم هزینه می شدند و با اینکه جنس بدن شان از چوب بود، به آرامی مانند انسان ها به موجوداتی متشکل از گوشت و استخوان و خون تبدیل می شدند و همسو با آن می آموختند که چطور حامی یکدیگر و بواقع تقویت کننده نهاد بسیار مهم خانواده باشند. با این حال Schitts Creek نه یک فانتزی صرف بلکه مجموعه ای پیرامون یک زندگی واقعی و انسانی و ادغام آن با هجو و حقایق مختلف زندگی است. چهار کاراکتر مرکزی جانی، مویرا، دیوید و الکسیس پس از سال ها سرو کله زدن با وقایع دست و پاگیر زندگی های مدرن در دنیا دیوانه کنونی مجبورند در آن چه سیزون آخر این سریال توصیف شده، به انواع اتفاق های غیرمعمول ولی دربردارنده حقایق تن بدهند. شاید فرجام هیچ یک از این شخصیت ها چیزی نبوده باشد که پیشتر به آن امید می رفت اما ادامه دادن به سریال و ساخت سیزن های بعدی آن بر اساس نظرات سران کمپانی پاپ که مالک و خالق آن هستند، کاری غیرعقلایی و تقریباً غیرممکن شده بود و بیننده ها را دلسرد می کرد. حسن مهم انتها یافتن این سریال پس از شش فصل این است که کاراکترها با خاطره های خوشی که در فکر سایرین حک کرده اند، می فرایند و وقتی کاراکتر دیوید خطاب به خواهرش می گوید: تو هر لحظه مرا شگفت زده تر می کنی به نظر می رسد که این احساس عمومی و حس مشترک تمامی بینندگان این مجموعه باشد و چشم های سرشار از وجد و اشک شوق تعدادی از هواداران پروپاقرص این سریال در طلیعه پاییز سال 2021 و با انتها یافتن تولید این مجموعه نشان از صحت این رایزنی دارد.

آنچه ما در سایه ها انجام می دهیم

تبدیل یک فیلم سینمایی بلند و پیروز و مستقل به یک سریال پرهوادار کار سختی است اما کمپانی FX این کار را انجام داده و با قرار دادن این داستان در قالب اپیزودهای مختلف و پرتعداد از دید بینندگان نمره قبولی گرفته است. تایکا وای تیتی کارگردان نوجوی هالیوود، در این ارتباط جماین کلمنت یکی از بازیگران اصلی فیلم مزبور را (که تعبیر و نام دیگر آن آنچه ما در خفا انجام می دهیم است) متقاعد کرد که برگرداندن فیلم پیروز شان به یک مجموعه تلویزیونی برای FX اگر چه پرزحمت خواهد بود اما کاری شدنی است و آنها در این راه از مشارکت افراد تأثیرگذاری مانند استفانی رابینسون و پل سیمز هم برخوردار شدند. یکی از محصولات مهم و نهایی کار آنان خلق یک قهرمان توانای اکشن به نام گی یرمو دلاکروز و با بازی هاروی گوییلن است. سیزن دوم این سریال که از اواسط سال جاری به نمایش درآمد، همچون فصل اول این مجموعه از یک داستان نویسی غنی برخوردار است و بازی های قوی بیشتر هنرپیشه ها هم به این قالب استحکام بیشتری بخشیده است. در میان اپیزودهای مختلف فصل دوم سریال قسمت موسوم به لعنت از همه پیروز تر نشان می دهد و این قسمتی است که در آن کاراکتر ناندور ایمیلی را دریافت می کند که خبر از نفرین شدن او و همراهانش بر اثر رواج یک طلسم منفی می دهد و پس از آن تمامی وقت و تلاش آنها صرف یافتن یک پادزهر برای این طلسم و رهایی از چنگ آن می گردد. قسمت درحال فرار هم از قسمت های پیروز فصل دوم این مجموعه است که در آن کاراکترهای مت بری و جکی دایتونا دست به چالش هایی تازه می زنند و می کوشند در قالب هایی تازه به پیروزیت در زندگی روزمره خود برسند، حتی اگر ایده آل دایتونا رسیدن به بالاترین تخصص در ورزش والیبال باشد. شاید همه اینها توفیق هایی نه چندان عظیم به نظر برسد اما واقعیت امر این است که استفانی رابینسون شایستگی دریافت جایزه امی (اسکار تلویزیونی) را برای نگارش سناریوی این سریال داشت و با عدم اهدای آن به وی، حق او را تضییع کردند. نقطه قوت اصلی این سریال تأکید بر ارزش های خانواده و دوستی ها و همراهی ها است و اینکه در یک قالب کمدی هم می توان پیام هایی جدی و مهم را برای مردم و هنردوستان فرستاد.

پن 15 (Pen15)

این سریالی است که مایا ارسکین و آنا کانکل را در هیأت دو زن مسن که به دبیرستان رفته اند تا تحصیلات سال ها معوق مانده خود را کامل کنند، به نمایش می گذارد. این در حالی است که تعداد زیادی نوجوان در کلاس های درس، آنها را در میان خود می گیرند و با آنان شوخی و تفریح می کنند و همین تضاد، بال و پر پروازی بلندتر را به سریال می بخشد که محصول شرکت نمایشی هولو است و فصل اول آن در سال 2020 چنان پیروز بود که سفارش فصل دوم آن هم داده شد و اینک این سیزن در امریکای شمالی و اروپا در حال پخش است. با احتساب لطمات و تأخیرهای زیادی که بیماری کرونا به این مجموعه وارد کرده، باید معترف شد که از پیروز ترین سریال های مفرح تلویزیونی یکی دو سال اخیر دنیا بوده و بینندگان زیادی را جذب خود کرده است. نقطه قوت سریال تمرکز روی مسائل طبقه های سنی نوجوان و جوان و بواقع محصلان مدرسه در سال های تحصیل شان است که اگر چه دو همکلاسی پیر دارند اما معضلات زندگی آنها همانی است که تمامی همسن های آنان در سطح دنیا دارند و آن درک نشدن از طریق والدین شان و نداشتن ارتباطی پیروز با طبقه عظیمسال و افراطی تلقی شدن از دیدگاه این طبقه است. سازندگان سریال Pen15 با به تصویر کشیدن این موارد و همچنین رویکرد وسیع قشر جوان به وسایل مدرن ارتباطی و موبایل و اینترنت و مطلع شدن این قشر از مسائل زندگی زناشویی وابستگان مسن شان عملاً تصریح می کنند که در کنار مدرسه ای که این بچه ها در آن به تحصیل مشغول اند، یک مدرسه عظیم تر هم به روی آنها آغوش گگردده و آن، آموزشگاه زندگی و محل تطابق یافتن آنها با حقایق تلخ زمانه و رموز و راه های زیستن در اجتماع است. تعدادی از هنرپیشه های مکمل هم در این سریال جلوه ای آشکار دارند و دیلان کیج در نقش گابی یکی از آنها است و این در حالی است که بیشتر محصلان مدرسه و محاصره کنندگان دو همکلاسی پیر، دانش آموزانی واقعی هستند که پیشتر بازیگری نکرده و با این سریال به دنیای هنرهای نمایشی ورود کرده اند. پن15 به ما می گوید زندگی و درس خواندن نوجوان ها در دبیرستان کار سختی است اما قطعاً ارزش تلاش و تجربه کردن دارد.

خانه عظیم قدیمی و خنده دار عمه دونا

این سریال استرالیایی دربردارنده سه کاراکتر است که شاید ابله ترین شخصیت هایی باشند که نه فقط در تلویزیون بلکه در کل تاریخ حیات این کشور متولد شده اند. نقش این سه شخصیت را مارک بونانو، برودن کلی و زاخاری رووان بازی می کنند و این سریال به ما می گوید که آنها در هیأت سه دوست قدیمی یک گروه کمدی نمایشی را تشکیل داده اند که نام عمه دونا را یدک می کشد و با وجود مطرح کردن شوخی هایی درجه چندم و پیش پا افتاده، تعداد زیادی هوادار روی شبکه های اجتماعی پیدا کرده اند و میزان علاقه مندی به این گروه کوچک هنری به سطوحی دیوانه وار می رسد. در شروع هر اپیزود این سریال ترانه ای پخش می گردد که اگر چه وجدآور است اما به نظر می آید که گاهی فقط یک ساز (مثلاً طبل) برای اجرای این ترانه ها مورد استفاده قرار گرفته است. حسن مهم و نکته تفکیک کننده خانه عظیم قدیمی از سریال های دیگر و حتی مجموعه های مشابه این است که در هر قسمت این سریال چیزهایی روی می دهد که ناقض باورهای قبلی و متضاد با اموری است که در اپیزود پیشین مشاهده شده است و به همین سبب تماشاگران دائماً شگفت زده می شوند. بعضی معتقدند شوخی های مطرح شده در این سریال حس و حالی را دارد که فقط باید از مجنون ها و آدم های غریب و غیرعادی توقع لذت بردن از آن را داشت اما واقعیت امر این است که سازندگان این سریال تصادفی به این نقطه نرسیده و چنان چیزی را از اصل و ابتدا هدف گرفته اند. فراموش نکنیم که توفیق عمومی و اقبال فراگیر این سریال، سند به هدف رسیدن شبکه نتفلیکس تهیه کننده این مجموعه است و پیامد مستقیم و سریع آن تولید سیزن دوم سریال به تعداد می آید که پخش آن از اوایل پاییز سال جاری شروع می گردد.

چگونه زندگی کردن با جان ویلسون

این نگاهی توأم با دقت و کنکاشی عمیق در روش های عجیب زندگی مردم در شهرهای عظیم امریکا است که نشان می دهد بعضی کارهای آنان چنان غیرطبیعی است که انگار به موجودات سایر سیارات تعلق دارند. سرآمد این قبیل شهرها می تواند نیویورک باشد که با گردش در سطح آن می توانید هر چیز رایج یا غیررایجی را ببینید و هیچ چیز از مقابل چشم هایتان دور نماند. آمدن نام جان ویلسون در نام این سریال به این سبب است که او تهیه کننده اصلی و خالق آن است و اتفاقات از دیدگاه وی ترسیم می گردد و او به بینندگان می گوید که چه باید کرد تا در شهرهای عظیم پیروز تر بود و اگر لازمه آن غیرعادی بودن باشد، باز هم غمی در کار نخواهد بود. حسن این گونه برخوردها و داستان پردازی ها نگاهی کمیک و استعاره مانند به مسائل موجود است و تو گویی قطعاتی از زندگی های عجیب را در یک دستگاه جوک سازی ریخته و ادغامی از آن را مقابل بینندگان حیرت زده قرار داده اند. دیگر ویژگی این سریال به تصویر کشیدن تبعات بسط کرونا در جامعه امریکا و تأثیرگذاری آن روی روابط فردی و کارهای اجتماعی است تا تماشاگران بیشتر دریابند که بعضی رفتارهای غریب مردم این کشور در عین پرهیز از این بیماری مهلک، خلاف منطق است و از این طریق است که این سریال که شبکه HBO آن را تهیه کرده، هم واقع گرا نشان می دهد و هم سوررئال و مختص جویندگان امور غیرمتعارف.

جست وجوی مرموز: میهمانی ری ون

این یک مجموعه بالنسبه تازه از شبکه اپل و تهیه شده از طریق راسب مک اینی، دیوید هورنزبی و مگان گانز است که پیشتر سریال پیروز فیلادلفیا همیشه آفتابی است را ساخته بودند. اتفاقات در چارچوب یک استودیوی ویژه بازی های ویدیویی روی می دهد و شوخی های مطرح شده در آن ویژه محل های کاری و ادارات است ولی هرچه که در این قلمرو روی می دهد، عدول آشکاری از این قبیل سریال سازی ها و چارچوب های کاری نیست و شاید توصیف بهتر این باشد که بگوییم سازندگان این سریال پوشش تازه و خوش رنگ تری را به بدنه سریال فیلادلفیا همیشه آفتابی است پوشانده و با چنین حربه ای جست وجوی مرموز را ساخته اند. در این سریال فرهنگ و عادات بازی های ویدیویی به مسخره گرفته شده و چیزهایی درباره آنها افشا می گردد ولی یکی از دلایل اصلی پیروزیت این سریال، بازی های خوب راسب مک اینی و دیوید هورنزبی که اضافه بر تهیه کنندگی در جمع هنرپیشه ها هم حاضرند و همچنین دنی پودی است و شاید بهتر از همه آنها شارلوت نیکدائو باشد که در قالب پاپی لی، مهندس ارشد و طراح اصلی فعالیت های استودیو چشم ها را خیره و همگان را زیر سایه خود کم اثر می کند. Mythic Quest اضافه بر مواردی که گفتیم، توانسته است کمدی موقعیت و روش های ایجاد وجد سریع را به خوبی با کاراکترسازی های عمیق و وسیع خود ادغام و این فرایند را به روش اصلی و راه عمده قصه گویی خود تبدیل کند. یکی از اپیزودهای این سریال که نام یک مرگ آرام و تیره به آن اطلاق شده، از سوی بسیاری از مجامع و بینندگان تحسین شده و باید اعتراف کرد موارد قلیلی از سایر کارهای تلویزیونی اخیر توانسته اند مثل این سریال با شهامت و صداقت حرف خود را حتی در قالب های توأم با شوخی ابراز دارند و طنز و جدیت را تا این حد ادغام و آنها را یکی کنند.

تد لاسو

کاراکتر تد لاسو که مربوط به یک مربی امریکایی است که بخت خود را در لیگ برتر فوتبال انگلیس با عهده دار شدن هدایت تیم مشهور تاتنهام می آزماید و با بازی جیسن سودیکیس در این نقش در سال 2013 به صورت یک تیزر تبلیغی بسیار کوتاه از شبکه NBC پخش شد، آنقدر پیروز بود که اینک این هنرمند با ایفای مجدد این نقش و بیل لارنس در مقام تهیه کننده یک بار دیگر اما با وسعتی بسیار بیشتر و در قالب یک سریال تلویزیونی تد لاسو را دوباره وارد زندگی مردم ساخته و بواقع تلاش ها و کارهای او را ترسیم کرده اند. اگر تد لاسو در قالب های عظیم تر و وسیع تر خود هم پیروز نشان می دهد، به سبب فضای کمیک و قابل فهم آن است و توفیق سریال در سال های 2020 و 2021 نشان می دهد چنانچه سودیکیس و همکارانش باور نداشتند که کاراکتر تد لاسو بسیار عظیم تر از آن است که فقط در یک تیزر کوتاه بگنجد، چنین سریال پرمایه و روحیه سازی هرگز ساخته نمی شد. این گونه فضاسازی ها و ایجاد روحیه های خوب برای بینندگان بسیار الزامی است زیرا از یک سو بیماری کرونا و تبعات آن روحیه ای برای مردم دنیا باقی نگذاشته و از طرف دیگر شکل گیری بسیاری از اتفاقات این سریال در انگلیس و شهر لندن، محیطی تازه را روبه روی تماشاگران قرار داده که در سایر سریال های متمرکز بر امریکا نظیر آن مشاهده نمی گردد. به این ترتیب تد لاسو هم بینندگان را با فضاهای اروپایی از نو آشنا کرده و هم با بسط امید و میل به زندگی پرشور و پیروز و مثبت متذکر شده است که یک دنیا پس از کرونا هم وجود دارد. در راه ثبت و خلق این فرایندها حضور بعضی ستاره های دیروز و امروز فوتبال انگلیس هم در متن اتفاقات این سریال سهمی شاخص داشته است.

میهمانی جست وجو

اولین سریال بسیار پیروز و پربیننده شبکه HBO Max بی گمان همین مجموعه بوده و کشیده شدن آن به سیزن سوم به رغم امکان دانلود و تماشای گسترده آن با شیوه Streaming روی بعضی خطوط اینترنتی، سند صحت این رایزنی است ولی باید متذکر شد که این مجموعه در فصل اول تولید ش فقط از یکی دو شبکه کابلی پخش می شد و در جدول پربیننده های تلویزیون در نیمه پایینی جدول آرام گرفته بود. این سریال درباره گروهی از محصلان یک کالج واقع در بروکلین در استان نیویورک امریکا است که می کوشند با تماس های اینترنتی یا با جست وجوهای حضوری همکلاسی های سابق خود در دبیرستان را بیابند و همین مسأله آنها را به کشف ها و رازهای تازهی نائل می کند. این مفهوم به آرامی از طریق سازندگان سریال بسط می یابد تا اینکه تبدیل به داستان افرادی می گردد که با تعقیب چهره های مشهور و تقلید از روی زندگی آنان دردسرسازی می کنند و چنان عصبی و افراطی می شوند که برای همگنان خود هم در جامعه خطرناک جلوه می کنند. نقطه قوت اصلی Search Party در قوای بازیگری گروهی آن و در تجلی کار دسته جمعی هنرپیشه های مجموعه است و در این ارتباط نام بردن از بعضی افراد و بازیگران خاص مانند عالیا شوکت و جان رینولدز الزامی است و همین طور باید از جان ارلی و مره دیت هنگر هم یاد کرد که در خنده سازی ید طولایی دارند و کله پوک هایی به نظر می رسند که برای جلب نظر سایرین از هیچ کاری ابا ندارند. این توفیق ها سبب شده سیزون چهارم این مجموعه هم تهیه گردد و قرار است پخش آن از اوایل پاییز سال جاری در دستور کار قرار گیرد.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 96175

به "روحیه سازان دوران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روحیه سازان دوران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید