روز جهانی صنایع دستی؛ پنجره ای رو به میراثی جهانی

به گزارش مهسان بلاگ، پس از جنگ جهانی دوم، 10 ژوئن روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شد؛ روزی که برای گرامیداشت آثار هنری به یادگار مانده از ملت و اقوام گوناگون است، روزی برای بوسه زدن به دستان هنرمندانی که با ذوق، آثار هنری ارزشمندی را خلق می نمایند؛ آثاری که یادگار سرزمین مادریشان بوده و این هنر را از نسلی به نسل دیگر منتقل می نمایند. روز جهانی صنایع دستی متعلق به دنیای پر رمز و راز دست بافته و آثاری هست که عاشقانه خلق شده اند و به حدی ارزشمند هستند که قیمتی برایشان نمیتوان تصور کرد. این روز فرصت مناسبی است برای ارج نهادن بر آثار خلق شده هنرمندان و نگاهی گذارا به فلسفه آنان. نخستین همایش جهانی آثار صنایع دستی برای اولین بار در نیویورک با شرکت مدیران اجرایی، هنرمندان، صنعتگران و استادان دانشگاه ها برگزار و ایران از سال 1374 به وسیله سازمان صنایع دستی کشور عضو این شورا شد. با ما برای اینکه بدانید روز جهانی صنایع دستی چه روزی است، همراهی کنید.

روز جهانی صنایع دستی؛ پنجره ای رو به میراثی جهانی

آثاری ارزشمند

تمدن ایران، میراث جاودانه ای از آئین و مردمان گذشته را برای ما به یادگار گذاشته که هویت تاریخی ما را نمایش می دهند؛ میراثی که مظهر زیبایی و دستان هنرمندانی هست که روزهای درخشان این مرز و بوم را به رخ دنیایان می کشند و باعث افتخار بوده که ذوق و هنر ایرانیان در دنیا زبانزد خاص و عام است. صنایع دستی برای مبادله نیستند، بلکه نوعی ارتباط فرهنگی میان ملتها بوده و این آثار هنرمندانه، عمری به قدمت بشر دارند و قدمتشان به عصر حجر باز می گردد. رفته رفته پیشرفت چشمگیری در دنیای هنر حاکم می گردد که چشم هر ببینده ای را مجذوب زیبایی ها می نماید. ایران زمین هفت هزار سال است که هنر نیاکان خویش را به عنوان سند هویت ملی به رخ دنیا کشیده و یکی از جذاب ترین راه ها برای شناخت اقوام ملل است، چرا که این آثار از اعماق باورهای یک ملت آمده و روح ملت و عشق به فرهنگ در آنان نمایان است.

آثاری ارزشمند و اقتصاد

آثار صنایع دستی علاوه بر بازگو کردن هنر ملت ها یکی از راه چاره های مهم برای معضل بیکاری و ایجاد اشتغال برای افراد جامعه است؛ به ویژه برای کشورهایی که هنوز بافت سنتی خود را حفظ نموده و کهن باقی مانده اند. فراوری صنایع دستی بدنبال روشهایی است که علاوه بر نشان دادن هویت ملت ها، یاریی هم برای اقتصاد و افراد جامعه نمایند. در همین زمینه، شورای صنایع دستی هدفهایی را دنبال می نماید که عبارتند از:

-ایجاد همبستگی میان صنعتگران صنایع دستی در سراسر دنیا

-حفظ و تقویت صنایع دستی و تجلی به صورت رکن عمده ای از حیات فرهنگی ملتها

-تشویق، یاری و هدایت صنعتگران آثار صنایع دستی و همچنین بالا بردن سطح اطلاعات تخصصی و حرفه ای آنها با توجه به زمینه های متفاوت فرهنگی موجود در هر یک از کشورهای عضو

در ایران علاوه بر جاذبه های تاریخی ثبت شده در یونسکو، فهرستی از میراث معنوی و صنایع دستی نیز به چشم می خورد. نوشتن و گفتن از دستان هنرمند ایرانی و صنایع دستی ایران سال ها زمان احتیاج دارد که در حوصله این مقاله نیست. تصاویری که در زیر مشاهده می کنید گوشه ای از هنر دست هنرمندان ایرانی را به تصویر کشیده اند:

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همگردی
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 51765

به "روز جهانی صنایع دستی؛ پنجره ای رو به میراثی جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی صنایع دستی؛ پنجره ای رو به میراثی جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید