روستای گیلوان اردبیل؛ منطقه ای دیدنی و شگفت انگیز

به گزارش مهسان بلاگ، روستای گیلوان اردبیل در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است. این روستای ساخته شده از کاهگل، چوب و سنگ در سال 1375 بالغ بر 204 نفر جمعیت داشت اما، طبق آمارگیری دیگری در سال 1385 این جمعیت به 120 نفر کاهش یافت. اهالی روستای گیلوان در اردبیل از راه زراعت، صنایع دستی و باغ داری و دامداری درآمد کسب می نمایند. جمعیت این روستا در زمستان کم است، ولی در تابستان به 2000 نفر هم می رسد که یکی از علل اصلی آن، خوبی آب و هوای منطقه هست. زردآلو، گلابی و سیب از محصولات باغها و توتون، ذرت، لوبیا و یونجه محصولات زراعی هستند. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه باشید تا شما را با روستای گیلوان اردبیل آشنا کنیم.

روستای گیلوان اردبیل؛ منطقه ای دیدنی و شگفت انگیز

جاذبه های گردشگری

این روستا جاذبه های طبیعی بسیاری دارد که از جمله آنها میتوان به رودخانه گیلوان، فضای سبز، مناظر و ارتفاعات کوهستانی اطراف، مزارع گندم و باغهای سرسبز میوه های آبدار و خوشمزه تابستانی و بهاری اشاره نمود. روستای گیلوان در اردبیل علاوه بر جاذبه های طبیعی، دارای جاذبه های تاریخی مانند قلعه خشتی بوده که این اثر زیبا به علت کاوشهای غیر اصولی و بدلیل بازسازی نکردن رو به تخریب هست. از قسمت های دیگر این منطقه، گورستان باستانی گیلوان است. مقبره میرزا کوچک خان جنگلی نیز در این روستا واقع شده است که در سال 1344 و طبق درخواست نوه ایشان نبش قبر انجام شد.

گفته می گردد در زمانیکه میرزا کوچک خان و یارانش پس از شکست در نهضت جنگل به سمت منطقه کوهستانی گیلوان حرکت می کردند، در طوفان و بوران مانده و توان مقاومت نداشتند. در هنگامیکه این مرد عظیم میرزا هوشنگ را بر کول داشت، در 11 آذر 1300 جان به جان آفرین تسلیم کرد.

آداب و رسوم و جهت دسترسی

اهالی روستای گیلوان استان اردبیل لباس محلی مانند تالشی ها دارند؛ پوشش مردان در زمستان کلاه، نیم تنه، جلیقه پشمی، پیراهن جلو بسته، شال و دستکش بوده و زنان هم مانند زنان تالشی پیراهن بلند با دامن پر چین، پیژامه طرح دار با جلیقه رنگ تیره به همراه شال گلدار می پوشند. لباس بچه ها هم به مانند لباس پدر و مادرانشان بوده و زبان محلی اهالی تاتی یا همان تالشی هست. غذاهای محلی این منطقه اکثرا آبگوشت و آش است. در این روستا جشن نوروز، سده و آبانگان برگزار می گردد و مراسم شب یلدا، یوله چله، قصه چله و سیومو هم به قوت خود باقی هستند. در مراسم های عروسی اشعار عاشقانه به زبان محلی و آذری خوانده می شوند که چاشنی آنها هم سرنا، دهل و پایکوبی محلی است.

tani-buy.ir: مجله تانی بای، مقالات اقتصادی و کسب و کار

bigkurosh.ir: مجله کوروش بزرگ، وبلاگ خبری، تاریخی و تحلیلی

منبع: همگردی
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 83790

به "روستای گیلوان اردبیل؛ منطقه ای دیدنی و شگفت انگیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای گیلوان اردبیل؛ منطقه ای دیدنی و شگفت انگیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید