ساحلی در ایران که شب ها می توانید در آن الماس پیدا کنید!

به گزارش مهسان بلاگ، ساحل تنگ

ایران سرزمین شگفتی هاست. این شگفتی های طبیعی و زیبایی های آن به قدری زیاد است که اگر سالیان سال و هر روز مطالب متعددی را درباره آن به رشته تحریر در بیاوریم برای آن کم است. یکی از این شگفتی های زیبا و عجیبی که امروز می خواهیم درباره آن برای شما از آن بگوییم، ساحل تنگ که در سواحل چابهار اقع شده است، مورد بحث ما می باشد. در واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان علاوه بر وجود 2 شهر بندری چابهار و کنارک، روستاهای زیادی در کنار دریای عمان وجود دارند که سواحل زیبا و کم نظیری برای گردشگران را در بستر خود دارا هستند که یکی از شگفت انگیزترین هایش، ساحل تنگ است. تا به این جا نگفتیم که شگفتی عجیب این منطقه در چیست، تا به حال نام امواج آبی را شنیده اید؟ الماس های این منطقه را در شب دیده اید؟ این پدیده علی الخصوص در شب هایی که مهتابی نیست در این منطقه قابل مشاهده است. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، ببینیم راز امواج آبی ساحل تنگ در شب ها و الماس هایش در چیست.

ساحلی در ایران که شب ها می توانید در آن الماس پیدا کنید!

شهر و بندر زیبای چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان و در حاشیه دریای عمان نهاده شده است. در این استان آن قدر جاذبه های طبیعی فراوانی وجود دارد که اگر بخواهیم تک به تک آنان را نام ببریم، این مطلب را به طور کلی پوشش می دهد و به همین دلیل ما می خواهیم یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی این استان را برای شما معرفی کنیم که در عین حال بسیار مجذوب نماینده هم هست.

جاذبه امواج آبی که به عنوان باکتری های نور افشان دریایی نیز شناخته می شوند، یکی از پدیده های زیستی است که باعث شده این منطقه زیبایی روزارفزونی را به خود بگیرد و توانایی جذب دنیاگرد در سطح ملی و بین المللی را به دست آورد. وجود الماس های آبی که مخصوصا در شب هایی که مهتابی نیست، به خوبی در ساحل تنگ قابل مشاهده است.

این الماس هایی که ما گفتیم، دقیقا الماس نیستند ولی جلوه و زیباییشان در شب کمتر از الماس نیست. این نقاط آبی و درخشان در واقع باکتری ها، پیلانکتون ها و بسیاری از حلزون هایی هستند که در این آب ها زندگی می نمایند و در واقع عواملی هستند که به عنوان شگفت انگیز ترین و زیباترین ترکیب در این محیط شناخته می شوند.

این باکتری ها که در آب های شیرین زندگی می نمایند، براساس ویژگی های زیست بومی خود و بنابر دلایل متعددی از خود نورهای آبی منتشر می نمایند.

این الماس های آبی رنگ چگونه به وجود می آیند؟

این دلایل می توانند عوامل متعددی از جمله: جفت گیری، جذب طعمه و بسیاری از عوامل دیگر باشد که در نهایت باعث شوند که این نور آبی رنگ از آن ها منتشر گردد. البته این شگفتی زیبا تنها در این منطقه وجود ندارد و در نقاط دیگری از دنیا هم قابل تماشا است.

این نوع از سواحل در کشور سوئد، خلیج پورتوریکو، جزایر هاوایی، جزایر مالدیو، کامبوج و برمودا وجود نیز وجود دارند. این پدیده از نظر جاذبه های طبیعی بسیار قوی هستند و دنیاگردان بسیاری را به سمت خود جذب می کند. پدیده امواج آبی رنگ تنها جاذبه آبی زیبای این منطقه نیست. از جمله دیگر زیبایی های این منطقه، دریاچه صورتی رنگ است. دریاچه صورتی ایران همان دریاچه لیپار است.

در شرح علمی این پدیده باید گفت که اغلب در شب های تابستان از طریق باکتری های نورافشان ایجاد می گردد. باکتری های نور افشان بر روی امواج حرکت می نمایند و به صورت یک خط نورانی در قله موج دریا خود نمایی می نمایند. این نورهای آبی رنگ در ساحل تنگ علی الخصوص در سواحل دانشگاه دریانوردی به فراوانی دیده می گردد.

نام علمی شب تاب های دریایی فیتوپلانکتون ها است و تنها کافی است که در بعضی شب های ماه های فصل تابستان و علی الخصوص پاییز و زمستان به سواحل چابهار بروید و در تاریکی شب و دقیقا همان موقع که 1 یا 2 ساعتی از تاریکی آسمان می گذرد، در کنار ساحل بمانید و در نهایت ببینید که شب تاب های آبی رنگ همراه با موج آب به ساحل می آیند و می فرایند.

تعداد زیادی از این پلانکتون ها در خاک ماسه ای ساحل می مانند و تعداد زیاد دیگری دوباره به آب برمی گردند. اگر به این منطقه سفر کردید و خواستید به تماشا این پدیده زیبا و عجیب بروید، یادتان باشد که برای تماشا آن ها باید جایی تاریک در ساحل چابهار پیدا نمایید.

درباره این که این پدیده چگونه مورد توجه نهاده شد باید بگوییم که از سال ها پیش این موجودات ریز برای چابهاری ها در ساحل تنگ شناخته شده بودند،

آن ها به شنا در آب دریا می رفتند و در نهایت و کمال تعجب، با تنی آبی و درخشان به ساحل باز می گشتند!

و تنها علت آن این بود که، روی تن آن ها فیتوپلانکتون های زیادی چسبیده بود و آن ها را در شب درخشان می کرد.

بعضی حتی فکر می کردند که بر روی بدن این افراد الماس های درخشان چسبیده است. اما در واقع آن ها موجودات ریزی بودند که به سختی قابل تماشا و جدا کردن بودند و درست مانند نقطه های آبی الماس گونه، جلوه می نمودند.

با این حال، در چند سال اخیر تعداد فیتوپلانکتون هایی که به ساحل می آیند بسیار کمتر شده است. بعضی از مردم تصور می نمایند که می توانند با آن ها سرگرمی نمایند و عکس بگیرند و یا حتی آن ها را با خود ببرند! به این صورت که آن ها را داخل لیوان بریزند و دریغ از آن که این گونه نیست و عمر فیتوپلانکتون ها بسیار کم است و در عرض چند دقیقه ناپدید می شوند. در واقع این الماس ها تنها متعلق به همین ساحل هستند و به جای دیگری تعلق ندارند و زیباییشان در موقعیتی که هستند، جلوه می کند.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، بندر چابهار، ساحل تنگ

منبع: الی گشت
انتشار: 28 فروردین 1401 بروزرسانی: 28 فروردین 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 106795

به "ساحلی در ایران که شب ها می توانید در آن الماس پیدا کنید!" امتیاز دهید

2 کاربر به "ساحلی در ایران که شب ها می توانید در آن الماس پیدا کنید!" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "ساحلی در ایران که شب ها می توانید در آن الماس پیدا کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید