سودان، تعویق مذاکرات معارضان با نظامیان، تاکید بر مسئول بودن شورای نظامی در حادثه الابیض

به گزارش مهسان بلاگ، به دنبال کشته شدن پنج شهروند سودانی در تظاهرات اخیر شهر الابیض، ائتلاف آزادی و تغییر از احتمال به تعویق افتادن گفت وگوهایش با شورای نظامی اطلاع داد.

سودان، تعویق مذاکرات معارضان با نظامیان، تاکید بر مسئول بودن شورای نظامی در حادثه الابیض

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، شهروندان الابیض در اعتراض به قطع برق و ادامه یافتن بحران سوخت و نان دیروز تظاهرات مسالمت آمیزی برپا کردند که با حمله نیروهای نظامی روبرو شدند. در اثر تیراندازی مستقیم نظامیان پنج دانش آموز کشته و 50 نفر دیگر زخمی شدند. به دنبال این تظاهرات کمیته امنیت استان کردفان شمالی (غرب سودان) تمام مدارس شهر الابیض (مرکز استان) را تعطیل کرد. سرکوب تظاهرات شهر الابیض در حالی صورت گرفت که قرار بود گفت وگوهای ائتلاف آزادی و تغییر با شورای نظامی امروز در خارطوم از سرگرفته گردد.

به دنبال سرکوب تظاهرات شهر الابیض توسط نظامیان، ائتلاف آزادی و تغییر هیئتی را همراه نمایندگان شورای نظامی سودان برای آنالیز این رخداد به شهر الابیض اعزام کرد.

محمد ضیاء الدین یکی از رهبران ائتلاف آزادی و تغییر به خبرنگار روزنامه سودان تریبون گفت: اعضای هیئتی اعزامی کسانی هستند که در مذاکرات ائتلاف آزادی و تغییر با شورای نظامی شرکت دارند. این هیئت با آنالیز هایی که انجام خواهد داد، حقیقت سرکوب تظاهرات الابیض را کشف خواهد نمود.

وی با اشاره به مذاکرات ائتلاف آزادی و تغییر با شورای نظامی درباره اعلامیه قانون اساسی که قرار است امروز در خارطوم اعلام گردد، گفت: محتمل است، این مذاکرات تا زمان نامشخصی به تعویق بیفتد.

ائتلاف آزادی و تغییر دیروز با انتشار بیانیه ای شورای نظامی را مسئول سرکوب تظاهرات شهر الابیض معرفی و توضیح داد: شهروندان با تیر مستقیم نظامیان و نیروهای واکنش سریع (به فرماندهی حمیدتی معاون شورای نظامی) هدف قرار گرفته اند.

شورای نظامی سودان درباره سرکوب این تظاهرات تاکنون هیچ واکنشی نشان نداده و تنها به رد کردن نقش آفرینی در این سرکوب بسنده نموده است.

حزب کمونیست سودان نیز با انتشار بیانیه ای شورای نظامی این کشور را مسئول سرکوب تظاهرات الابیض معرفی نموده و خواهان توقف مذاکرات معارضان با این شورا شده است. این حزب از مقامات خارطوم خواسته است، عاملان سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز سودانی ها را تحت پیگرد و مجازات قرار دهند.

حزب کنگره سودانی هم کشتار مردم در تظاهرات را قرار دادن کشور در آستانه فروپاشی خواند و اعلام نمود. تا زمانی که قدرت به یک دولت مدنی واگذار نگردد ما شاهد چنین جنایت هایی خواهیم بود.

جنبش آزادی بخش سودان با محکوم کردن کشتار شهروندان الابیض توسط نظامیان اعلام نمود: این جنبش تا سرنگونی ژنرال های نظام عمرالبشیر از قدرت به مبارزات خود ادامه خواهد داد.

در همین حال، محمد حسن ولد لبات میانجیگر اتحادیه آفریقا در روند مذاکرات شورای نظامی سودان با ائتلاف آزادی و تغییر گفت: آنچه در سودان دارد نمونه واقعی یک بحران است که دارای جنبه های مختلفی است و کشورهای بیگانه و جریان های داخلی در آن بسیار نقش آفرینی می نمایند.

وی به وجود گروه های فشار و قدرت در طرف های مذکره نماینده اشاره نمود و گفت: جو حاکم برمذاکرات بسیار گرم و پرتنش است و به رغم دخالت های داخلی و خارجی در مذاکرات ما توانستیم، مسائل را پشت سر بگذاریم و به روند مذاکرات ادامه دهیم.

تعهد حمیدتی به السیسی

روزنامه سودانتریبون در خبر دیگری به دیدار اخیر معاون شورای نظامی با رئیس جمهور مصر پرداخت و نوشت: ژنرال محمد حمدان دقلو حمیدتی تاکید نمود که سودان اجازه نخواهد داد،عناصری که مطلوب قاهره نیستند، درخاک این کشور حضور داشته باشند.

وی با اشاره به احداث سد النهضه در اتیوپی درباره حقابه مصر از رود نیل که برای این کشور بسیار مهم است و یکی از چالش های بزرگ قاهره با دولت اتیوپی محسوب می گردد، گفت: سودان به حقابه مصر هرگز زیان نخواهد رساند و ما به همکاری و هماهنگی خود با قاهره در مورد سد النهضه ادامه خواهیم داد و این یکی ازاولویت های ما در آینده خواهد بود.

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 13393

به "سودان، تعویق مذاکرات معارضان با نظامیان، تاکید بر مسئول بودن شورای نظامی در حادثه الابیض" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سودان، تعویق مذاکرات معارضان با نظامیان، تاکید بر مسئول بودن شورای نظامی در حادثه الابیض"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید