سینمانیمکت در شیراز نقد شد، گیجی خوشایند مخاطب

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، دوشنبه شب با حضور یک منتقد و نویسنده و کارگردان فیلم سینما نیمکت نخستین نشست نقد و بررسی سینما هنر و تجربه در دوره تازه فعالیت این سالن در پردیس سینمایی گلستان برگزار گشت.

سینمانیمکت در شیراز نقد شد، گیجی خوشایند مخاطب

در ابتدای این نشست که پس از نمایش فیلم انجام گرفت، یوسف آفرینی منتقد سینما و تئاتر با بیان اینکه سینما نیمکت حال متفاوتی نسبت به سینمای کنونی ایران دارد گفت: شاید بدین خاطر باشد که این فیلم از سوی مخاطب عام مورد توجه قرار نگرفت.

وی با این شرح که فیلم آغاز خوبی دارد و با سکوتی که هوشمندانه به کار گرفته شده تداعی تئاتر برای مخاطب می کند، اضافه نمود: کارگردان با استفاده و وام دریافت از عنصر سکوت این اتفاق را از تئاتر به فیلم آورده است.

سینما نیمکت اصرار به نامکانی و نازمانی دارد

آفرینی شیطنت های فیلمساز را در این اثر برای پشتیبانی آنچه در ادامه دنبال می کند دانست و شرح داد: آنچه در ابتدا در سینما نیمکت به ذهن خطور می کند نقشی است که ناصی نیمکت(علی عمرانی) برعهده دارد و قرار است سینما را بازی کند.

وی با اشاره به اینکه سینمانیمکت بین تئاتر و سینما در رفت و آمد است ادامه داد: تئاتری که در این فیلم روی می دهد سینماست و گیجی که میان این دو واقع شده است به خوبی کار کمک می کند.

آفرینی آنچه در فیلم جریان دارد را دلالتی بر موضوع های مختلف برشمرد که این اثر را لایه لایه می سازد.

او در عین حال گفت: فیلم سینما نیمکت اصرار به نامکانی و نازمانی دارد و فیلمساز اشاره ای به مکان و زمان داستان نکرده و این بازیگوشی های فیلم بسیار هوشمندانه پیش می رود.

آفرینی سینما نیمکت را دارای قابهای تصویری دلچسبی دانست و آنرا به خاطر بازی ها و گریم اثری ماندگار برشمرد.

ادای دین به کلاسیک های سینما با تاثیر از نقاشی های اندرو وایت

در ادامه محمد رحمانیان پیرامون قاب های فیلم گفت: پیش از آغاز فیلمبرداری با تورج منصوری به این نتیجه رسیدیم که از تصویرهای حاصل از فیلمبرداری روی دست پرهیز کرده و به خاطر ادای دین به سینمای کلاسیک تصویرها با استفاده از سه پایه گرفته شوند.

کارگردان سینما نیمکت در عین حال دیدن تعدادی از نقاشی های اندرو وایت را در شیوه قاب بندی های این فیلم بی تاثیر ندانست و یادآور شد: کارهای این نقاش واقع گرای آمریکایی در اواسط قرن بیستم از راه نشان دادن شمایل هایی از کارخانه ها بدون اشاره مستقیم به فقر حاکم بر جامعه در پلان هایی عمدا مورد استفاده قرار دادیم تا یادآور آن فضا باشد.

رحمانیان پیرامون نسبت سینما و تئاتر در سینما نیمکت با بیان اینکه این دو آنچه را که دارند از یکدیگر استخراج کردند تاکید کرد: نمای کلوزآپ آنچه است که در تئاتر به واسطه نور موضعی مورد استفاده قرار گرفته و حتی فید شدن تصویر هم بخشی از آنچه که در تئاتر است که در ادامه به سینما راه پیدا می کند.

کارگردان تئاتر موزیکال ترانه های قدیمی با تاکید بر اینکه در هیچ تئاتری در جهان فیکس فریم وجود نداشته، این را برگرفته از سیاه بازی دانست که به هنر هفتم هدیه شد.

وی با اشاره به اینکه در سینما نیمکت از قصه گویی به شیوه گوسانها در ایران باستان عمل کرده شرح داد: قصه گویی از گذشته های دور در ایران وجود داشته که بعدها به غرب راه پیدا می کند؛ این فیلم در حرمت گذاری و بزرگداشت گوسانها است.

رحمانیان که در سینما نیمکت ادای دینی به آثار نامدار سینما کرده نخستین فیلمی را که در نمای نخست مورد اقتباس قرار داده جاده اثر به یادماندنی فدریکو فلینی مطرح نمود و اضافه نمود: سینما نیمکت ادای دین به آثار کلاسیک سینمای جهان و ایران است که دست کم در 10 جای آن اشاره به آثار کلاسیک ایرانی دارد.

کارگردان تئاتر ترانه های محلی در بخشی از این نشست که همراه با پرسش های مخاطبان برگزار شد پیرامون تغییر سرانجام بندی فیلم های مطرح سینمای جهان در ایران شرحی داد و گفت: پیشینه دست بردن در سرانجام فیلم های سینمایی در حالیکه پیش از انقلاب با اثری از سام پکین پا با عنوان فرار مرگبار کلید خورد، پس از انقلاب سال 57 با فیلم داستان سیاوش و تغییرهایی که در دوبله و سرانجام بندی انجام گرفت بارها در دهه 60 خورشیدی تکرار شد که توسط تلویزیون این پایه گذاری می شود.

رحمانیان درباره اینکه نخستین تجربه فیلمسازی او محدود به مخاطب ایرانی می شود اظهار کرد: وقتی این فیلم را می ساختم به این فکر نکردم که برای ایرانی ها یا خارجی ها می سازم زیرا می خواستم تاریخ را ثبت کنم البته این فیلم در کشورهای کانادا، آمریکا و ایتالیا تجربه حضور در جشنواره ها را داشته و به همین اندازه هم پرسش بر انگیز بوده است.

سینما نیمکت بسیار مدیون سینماپارادیزو است/8 دقیقه فیلم سوهان کشیده شد

کارگردان سینما نیمکت آنرا بسیار مدیون فیلم سینماپارادیزو دانست و در عین حال آنرا در ارتباط با مخاطب غیر ایرانی کم و بیش پیروز مطرح نمود.

رحمانیان درخصوص اکران محدود این اثر در سینماها گفت: تمامی پخش کننده های فیلم در کشور سینما نیمکت را بایکوت کردند و چنانچه گروه هنر و تجربه پا پیش نمی گذاشت امکان اکران آن وجود نداشت؛ برای اکران این فیلم برخی جاها التماس و خواهش کردم و اگر گروه هنر و تجربه نبود نمی توانستم اکران فیلم را آغاز کنم.

وی همچنین نسخه ای که اکران آن آغاز شده متفاوت از آنچه در برخی سانس های تهران به روی پرده رفته مطرح نمود و اضافه نمود: 8 دقیقه فیلم به اصطلاح سوهان کشیده شد تا مورد پسند تماشاگران قرار گیرد و آنچه در شیراز اکران می شود به اصطلاح نسخه کارگردان است.

نویسنده و کارگردان فیلم سینما نیمکت پیرامون نقش مَلی(مهتاب نصیرپور) در این اثر گفت: ترکیب زن-مادر را از آثار چخوف گرفتم زیرا زن ها در آثار این نویسنده بزرگ روس افزون بر زن بودن خاصیت مادرانه هم دارند.

به گزارش خبرنگاران، در ادامه نشست های هفتگی نقد فیلم، سینما هنر و تجربه شیراز، چهارشنبه 27 بهمن جاری ساعت 16، خاطرات اسب سیاه ساخته شهرام علیدی با حضور کارگردان و یوسف آفرینی، منتقد را نمایش می دهد.

تورهای دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 22529

به "سینمانیمکت در شیراز نقد شد، گیجی خوشایند مخاطب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سینمانیمکت در شیراز نقد شد، گیجی خوشایند مخاطب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید