شروط ادامه فعالیت موسسات فرهنگی و هنری چیست؟

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران/خراسان جنوبی معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از انتشار شیوه نامه فاصله گذاری اجتماعی در موسسات فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی اطلاع داد.

شروط ادامه فعالیت موسسات فرهنگی و هنری چیست؟

سید علی زمزم، امروز سه شنبه 30 اردیبهشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در شرایط شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی و از طرفی ضرورت آغاز فعالیت های فرهنگی آموزشی توسط مؤسسات فرهنگی هنری و جلوگیری از خسارت ها و ضرر و زیان ناشی از تعطیلی مراکز فرهنگی آموزشی، برای کارفرمایان، کارمندان شاغل و مربیان و اساتید شاغل در این مراکز، آغاز فعالیت های آموزشی مراکز با رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به وسیله این شیوه نامه بلامانع است.

به گزارش خبرنگاران، وی اضافه کرد: شیوه نامه مذکور تابع ضوابط، مقررات و دستورالعمل های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و در صورت صدور اطلاعیه های جدید، اولویت اجرایی با دستورالعمل های ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا است.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: آغاز به فعالیت و اشتغال کارکنان، اساتید، مربیان و هنرمندان شاغل در مراکز فرهنگی، هنری و آموزشی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استمرار آموزش های فرهنگی هنری به منظور دستیابی به اهداف آموزشی و ارائه خدمات به مخاطبان و فراگیران که در شرایط قبل از کرونا در دوره های آموزشی ثبت نام نموده اند و استمرار فعالیت ها و انجام امور اجرایی و اداری مؤسسات و مراکز فرهنگی به منظور انجام تعهدات و ارائه خدمات از جمله اهداف انتشار این شیوه نامه است.

زمزم ادامه داد: اطلاعات موسسه فرهنگی هنری و واحد آکادمیی در سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید ثبت و کد رهگیری دریافت و پروتکل های بهداشتی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در موضوع بهداشت محیط و ضدعفونی مداوم تجهیزات و مکان مورد استفاده توسط مؤسسات فرهنگی هنری به دقت رعایت گردد.

وی با بیان اینکه سرویس های بهداشتی سایت ها و کارگاه های سنجش به صورت روزانه ضد عفونی و نسبت به شارژ مایع صابون آن ها به صورت مستمر اقدام گردد، توضیح داد: حضور مهارت آموزان و مربیان در کارگاه های آموزشی و آکادمی ها و مؤسسات صرفا با رعایت اصول ایمنی و بهداشتی از قبیل استفاده از دستکش، ماسک و ... و استفاده از مواد ضدعفونی و شستشوی دست ها صورت پذیرد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان نمود: در زمان ورود مهارت آموزان به مراکز و آکادمی ها، کنترل های لازم در مورد میزان تب و استفاده از لوازم بهداشتی از قبیل دستکش، ماسک و ... معمول و از ورود مهارت آموزان با تب بالای 38 درجه و عدم استفاده از لوازم بهداشتی جلوگیری گردد و برای ضدعفونی تجهیزات و ابزارآلات دقت گردد که اصول ایمنی از قبیل قطع بودن برق و جلوگیری از بروز صدمه به دستگاه ها به عمل آید.

وی اضافه کرد: در صورت مشاهده مهارت آموزان یا همکارانی که دارای علائم اولیه بیماری هستند، ضمن قرنطینه فرد بیمار در اسرع وقت با اورژانس تماس حاصل گردد و تمامی مراجعه نمایندگان، مهارت آموزان و مربیان باید لوازم فردی مجاز و مورد احتیاج اعم از اتوماتیک، مداد، پاکن، ماشین حساب، و ... را با خود داشته باشند و از وسایل یکدیگر استفاده ننمایند.

زمزم بیان نمود: تمامی تجهیزات و ابزارآلات آموزش و سنجش قبل از آغاز دوره یا آزمون توسط مهارت آموزان با مواد ضدعفونی سطوح که در اختیار آنان قرار داده می گردد به صورت دقیق و کامل ضدعفونی گردد و تجهیزاتی که به صورت مشترک توسط مهارت آموزان استفاده می گردد.

وی با بیان اینکه حتما باید به نحوی برنامه ریزی گردد که تجمعی صورت نپذیرد و ضدعفونی بخش هایی از دستگاه که توسط استفاده نمایندگان لمس می گردد مرتبا انجام گردد، ادامه داد: تجهیزات و وسایل آموزشی و یاری آموزشی و آزمونی به نحوی چیدمان گردد که حداقل فاصله مهارت آموزان با آزمون دهندگان از یکدیگر و مربی با آزمونگران حداقل یک متر و نیم باشد.

زمزم اظهار کرد: در زمان اجرای آموزش و حضور مهارت آموزان و مربی در کارگاه با آکادمی و همچنین برگزاری آزمون ترتیبی اتخاذ گردد تا تهویه کامل هوا در صورت امکان به صورت مداوم در غیر این صورت هر یک ساعت یکبار با در فواصل آزمون ها برای مدت 15 دقیقه صورت پذیرد.

وی توضیح داد: در صورت وجود نیمکت یا جایگاه های انتظار برای آزمون دهندگان و ارباب رجوعان و همچنین جایگاه های اتاق جلسات، ضمن افزایش حداکثر فاصله بین نیمکت ها و جایگاه ها و در صورت کمبود فضا با حذف تعدادی از جایگاه ها و نیمکت ها، ترتیبی اتخاذ گردد که جایگاه ها به صورت یک در میان با نصب نوار زرد رنگ و یا برچسب قابل استفاده نباشد و فاصله بین افراد رعایت گردد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه در صورت امکان مراکز و موسسات موظف به برگزاری دوره های آموزشی به صورت الکترونیکی هستند، اضافه کرد: در ابتدای آغاز دوره آموزشی، مربیان نسبت به برگزاری جلسه توجیهی با رعایت فواصل مهارت آموزان و مربی در مورد اجرای این شیوه نامه توسط مهارت آموزان در مراکز و آکادمی ها و موسسات اقدام نمایند.

زمزم با بیان اینکه انجام کار عملی به روش گروهی توسط مهارت آموزان در صورت ایجاد ارتباط نزدیک بین مهارت آموزان انجام نگردد و در صورت ضرورت با رعایت فاصله و اصول بهداشتی و با نظر مربی مربوطه بلامانع است، توضیح داد: حداقل ظرفیت تعریف دوره در مراکز ثابت برای ایام شیوع بیماری کرونا به 6 نفر تقلیل یابد و حداکثر آن بنا به وسعت کلاس ها و تجهیزات متناسب با بهره برداری تک نفره از دستگاه ها و امکانات باید توسط مربی و رئیس مرکز مشخص گردد.

وی بیان نمود: تمامی تجهیزات در سرانجام هر شیفت آموزشی توسط مهارت آموزان با مواد ضدعفونی سطوح که در اختیار آنان قرار داده می گردد به صورت دقیق و کامل ضد عفونی گردد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان نمود: زمان آغاز و سرانجام و ساعت استراحت دوره های آموزشی به نحوی برنامه ریزی گردد که زمان ورود و خروج و استراحت مهارت آموزان به صورت همزمان نباشد و نظارت لازم جهت جلوگیری از هر گونه تجمعی در محوطه مرکز و آکادمی ها صورت پذیرد.

زمزم ادامه داد: در صورت ضرورت حضور مهارت آموزان جهت اجرای آموزش های نظری، صرفا با رعایت فاصله یک و نیم متری بین مهارت آموزان و مربی و استفاده از لوازم بهداشتی و برای مدت حداکثر یک ساعت در محیط کلاس ها امکان پذیر است.

وی یادآور شد: ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مسئولیت نظارت بر اجرای شیوه نامه را بر عهده دارند و ضرورت دارد به صورت هفتگی با موضوع آنالیز شرایط بهداشتی مرکز اقدامات پیشگیرانه را مصوب و اجرایی نمایند.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سامی: مجله سامی: انجمن های گفتگو

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 49622

به "شروط ادامه فعالیت موسسات فرهنگی و هنری چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروط ادامه فعالیت موسسات فرهنگی و هنری چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید