شناسایی مناطق بکر باقیمانده در توچال

به گزارش مهسان بلاگ، تهران (پانا)- رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران عصر امروز در مراسم اختتامیه مسابقه عکاسی تنوع زیستی تهران که در سالن رایزن تهران برگزار شد، گفت یک هشدار به شهر تهران این است که آیا ما به سمتی می رویم که در آینده، شهری بدون پرنده داشته باشیم؟ شهری که هم اکنون به دلیل آلودگی هوا درایامی از سال، پرنده ها شهر را ترک می کنند و شواهدی نیز در این باره وجود دارد.

شناسایی مناطق بکر باقیمانده در توچال

آرش حسینی میلانی با بیان اینکه یک شاخص برای سنجش شرایط محیط زیست شهری، تنوع زیستی گونه های مختلف جانوری است، گفت: مسئله دیگری که با آن روبه رو هستیم، شرایط خاص اقلیمی است. تغییرات اقلیمی در حال رخ دادن است و تمام دنیا با آن درگیر هستند و در شهر تهران، چندان از ابعاد این تغییرات آگاه نیستیم. پاییز و زمستان امسال نسبت به سال های گذشته خشک تر شده، تهویه طبیعی شهر تهران به شدت افت کرده و با مسئله آلودگی هوا نیز روبرو هستیم.

این عضو شورای شهر تهران تغییرات اقلیمی را یک بلای خانمان سوز برشمرد و شرح داد: تغییرات اقلیمی بی شک بر تنوع زیستی و تنوع طبیعی تهران اثرگذار خواهد بود. از جمله پدیده های هشداردهنده، ظهور آفت ها است. در ابتدای ورود به دوره پنجم مدیریت شهری، شاهد شیوع سفیدبالک ها در شهر تهران بودیم. با اقدامات گیاه پزشکی و کنترلی که انجام شد، تا حد بسیار زیادی این معضل مهار شد، اما ممکن است همین فرایندهای ناشی از تغییرات اقلیمی موجب ظهور آفات جدیدی شود.

حسینی میلانی با تاکید بر اینکه تهران به پرندگان خود نیازمند است، بیان کرد: این پرندگان آفات را کنترل و مهار می کنند و نقش بسیار مهمی را در حفظ فضای سبز شهر تهران دارند. هم اینک 16 هکتار سرانه فضای سبز سرانه هر شهروند است که این سرانه در برخی از محلات کمتر و در برخی از محلات بیشتر است و پرندگان یک زیرساخت مهم برای شهر تهران هستند و در بقای فضاهای سبز نقش دارند. بنابراین پرندگان برای شهر تهران یک موضوع فانتزی نیستند. حضور و بقای پرندگان یک موضوع جدی برای دستگاه های مختلف از جمله سازمان بوستان ها است در حالی که متاسفانه پژوهش های کاربردی در این زمینه نداریم.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران بر حمایت شورای شهر از پژوهش های بنیادی و کاربردی تاکید کرد و ابراز داشت: شورای شهر آماده حمایت از پژوهش های بنیادی و کاربردی در حوزه محیط زیست و تصویب اعتبارات لازم در این باره در لایحه بودجه است.

حسینی میلانی با اشاره به نقش طبیعت در آسایش روانی شهروندان بیان کرد: ابعاد مختلفی درباره نقش طبیعت بر تامین آسایش روانی شهروندان وجود دارد. متاسفانه عمده باغ های شهر خود را از دست داده ایم. شورای پنجم تلاش بسکمک را انجام داده تا باغ های باقیمانده و همینطور کوهستان را حفظ کند چراکه آنها نقش مهمی در توان طبیعی شهر داشته و ذخیرگاه ژنتیکی گیاهان شهر تهران هستند.

وی اضافه نمود: بسکمک از پرندگان در باغات و کوهستان توچال حضور دارند و این مناطق زیستگاه پرندگان محسوب می شوند. بنابراین این عرصه ها، مجموعه بهم پیوسته ای به یکدیگر هستند و باید اقدامات جامعی برای حفاظت، رصد و مدیریت آنها انجام شود.

این عضو هیات رئیسه شورای شهر با بیان اینکه اطلاعات موجود درباره تنوع زیستی و شرایط پرندگان مربوط به چند سال قبل است، یادآور شد: متاسفانه پایش منظم و مستمری از آخرین شرایط پرندگان و تنوع زیستی انجام نشده و مطالعات مربوطه به سال های قبل است. از طرفی، ما پذیرای پرندگان جدید در شهر تهران شدیم. پهنه های آبی در شهر تهران ایجاد شده است و دریاچه خیلج فارس به مکان جدیدی برای پرندگان مهاجر تبدیل شده است.

حسینی میلانی حضور پرندگان جدید مهاجر را فرصتی در جهت تقویت تنوع زیستی دانست و بیان کرد: باید نگاه علمی و کارشناسی نسبت به موضوع تنوع زیستی داشت و در این باره سرمایه گذاری کرد.

وی اضافه نمود: در بسکمک از کشورهای دنیا که همانند تهران، کوهستان ها در مجاورت شهرهایشان واقع شده است، حتما یک منطقه حفاظت شده شهری را در ارتفاعات شان تعریف کرده اند تا مردم در یک فاصله اندک در کوهستان هایشان حضور یافته و بتوانند از طبیعت بکر استفاده کرده و در تماس باشند.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مرکز مطالعات شهرداری تهران در حال شناسایی مناطق بکر باقیمانده در توچال است، گفت: امیدواریم که این مناطق بکر باقیمانده در توچال را با کمک اداره کل محیط زیست استان تهران به مناطق حفاظت شده شهری تبدیل کنیم چراکه آنها می توانند جاذب تنوع زیستی هم باشند.

حسینی میلانی با تاکید بر ضرورت توجه به کوهستان توچال و محیط زیست پیرامونی شهر تهران گفت: دسترسی شهروندان به مناطق حفاظت شده در شرق تهران مقداری سخت است ولی باید تلاش کرد پارک های جنگلی خود را در حوزه تنوع زیستی تقویت کنیم. باید به این اندیشید که چه راهکاری را در این باره می تواند در پیش گرفت که این تنوع را افزایش داد.

بر اساس گزارش روابط عمومی این عضو شورای شهر تهران، این عضو هیات رئیسه شورای شهر با اشاره به مصوبه شورا درباره ثبت میراث طبیعی توچال بیان کرد: تلاش ما حفظ این ذخیرگاه و معرفی آن به مردم است. این اقدام گامی برای حفظ تنوع زیستی شهر تهران است و می تواند نقش جدی در این باره ایفا کند

fungroups.ir: گروه سرگرمی، مجله و انجمن سرگرمی

namit.ir: نامیت | مجله بازاریابی و مدیریت بازار

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 77676

به "شناسایی مناطق بکر باقیمانده در توچال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی مناطق بکر باقیمانده در توچال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید