عزم سازمان در برخورد با تخلفات و جرایم جدی است

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کلیه ادارت کل محیط زیست استانها موظف هستند تا انتها سال جاری برنامه مطالعاتی و مدیریتی حداقل یک منطقه حفاظت شده خود را با مشارکت جوامع بومی و محلی و کلیه ذی نفعان آن منطقه اجرایی نمایند.

عزم سازمان در برخورد با تخلفات و جرایم جدی است

به گزارش خبرنگاران، معصومه ابتکار در جلسه شورای مدیران سازمان حفاظت محیط زیست که عصر دوشنبه در محل این سازمان تشکیل شد با اشاره به نگاه نوین جهانی حاکم در حوزه محیط زیست و ضرورت و اهمیت جلب مشارکت مردمی برای حفظ محیط زیست، گفت: به همین دلیل کلیه ادارت کل محیط زیست استان ها موظف هستند تا سرانجام امسال برنامه مطالعاتی و مدیریتی حداقل یک منطقه حفاظت شده خود را با مشارکت جوامع بومی و محلی و کلیه ذی نفعان آن منطقه اجرایی نمایند.

نگاه سنتی به محیط زیست جوابگو نیست

ابتکار با بیان اینکه نگاه سنتی به موضوع حفاظت از محیط زیست جوابگوی نیازها و روابط جهانی کنونی نیست، اظهار کرد: امروز ثابت شده که کوشش برای حفظ محیط زیست بدون مشارکت مردم و گروههای ذی نفع، پیروزیت آمیز نیست و از همین رو همه کشورهای جهان با تغییر نگاه سنتی به مدرن و جذب مشارکت مردم برای حفظ محیط زیست خود کوشش می نمایند به گونه ای که طبق آخرین گزارش ها به طور نمونه پارک ملی آمریکا با رقمی بالغ بر 290 میلیون بازدیدنماینده در سال و اجرای طرح های گردشگری پایدار پیروز به خودکفایی با هزینه دریافتی از مردم شده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: این در حالی است که ذره ای از سطوح مورد حفاظت در آمریکا کاسته یا مورد آسیب واقع نشده و اجرای طرح های گردشگری با رعایت کلیه شاخص ها و استانداردهای محیط زیستی صورت پذیرفته و در نتیجه جاذبه توریستی طبیعی در این کشور منجر به رشد سبز اشتغال و اقتصاد شده است.

قرق اختصاصی اقدام عملی برای مشارکت مردمی در حفاظت از محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نمود: برنامه ریزی درست و کارشناسی برای مشارکت مردم بومی و محلی در حفظ محیط زیست و اجرای برنامه های مدیریتی مناطق منجر به کاهش آسیب های اجتماعی، ممانعت از مهاجرت فزاینده به شهرها و ایجاد معیشت، اشتغال و توسعه پایدار به ویژه در مناطق روستایی می گردد.

معاون رئیس جمهور اشاره ای هم به ابلاغ دستور العمل قرق های اختصاصی داشت و اظهار کرد: قرق اختصاصی و گردشگری پایدار (اکوتوریسم) از جمله اقدامات عملی برای جذب مشارکت مردم بومی و محلی و بخش خصوصی در حفاظت از محیط زیست است.

وی ضمن مرور بعضی از مباحث مطروحه طی زمان برگزاری اجلاس وزرای محیط زیست در نایروبی کنیا، گفت: یکی از موضوعات مورد تاکید در اجلاس، استفاده از توان مردم بومی و محلی و بدنه خصوصی برای یاری به دولت ها در حفاظت از مناطق بود و ایران تنها کشور حاضر در این اجلاس بود که تا کنون اقدامی در این زمینه انجام نداده است در حالی که طبق آخرین شاخص های جهانی، حداقل 40 درصد از مناطق حفاظت شده هر کشوری باید با مشارکت بخش خصوصی و مردم جوامع بومی و محلی تحت نظارت محیط زیست حفاظت گردد.

ضرورت تکمیل شبکه های پایش استان ها

معاون رئیس جمهور، هوشمندسازی، نظارت و پایش مستمر و منظم مناطق، تقویت تعامل با سازمان های بین المللی، تبادل تجربیات و دانش در عرصه بین المللی را از دیگر سرفصل های مهم مدیریت مناطق حفاظت شده برشمرد.

ابتکار اشاره ای هم به اهمیت تعامل منطقی و قانونی محیط بان ها با جوامع بومی و محلی داشت و اظهار کرد: اتخاذ رویکرد تعاملی با روستائیان، جوامع محلی و بومی، دامداران، کشاورزان و سایر اقشار ذی نفع و ذی مدخل محیط زیست مانع بسیاری از تخلف ها و آسیب ها به محیط زیست می گردد و از این رو یادگیری گفت وگو و مذاکره و تعامل سازنده و قانونی با جوامع بومی و محلی بسیار مهم و موثر است.

به گفته معاون رئیس جمهور، اجرای طرح یک ساعت با محیط بان در مدارس سراسر کشور نیز با همین هدف و رویکرد تعاملی و آگاهی بخشی صورت پذیرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از همکاری سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای استانداردسازی و یکپارچه سازی تجهیزات و امکانات یگان حفاظت محیط زیست گفت و اعلام نمود: این اقدام در راستای توانمندسازی، سازماندهی، استانداردسازی و هماهنگ نمودن تجهیزات فردی و گروهی و تجهیزات حفاظتی و دفاع شخصی محیط بانان صورت پذیرفته است.

این مقام مسئول با تاکید بر ضرورت تکمیل شبکه های پایش استان ها به ویژه شبکه های پایش صنایع، توضیح داد: البته این اقدام در بعضی از استان ها همچون تهران به دلیل گستردگی صنایع کار سخت و زمان بری است اما به رغم تمامی چالش ها همچنان بر پوشش صد در صدی پایش صنایع در کشور اصرار داریم.

مرور دستورکارهای مهم مدیران استانی محیط زیست تا سرانجام سال

ابتکار اضافه کرد: اجرایی شدن برنامه های مقابله با آلودگی هوا با همکاری تمامی دستگاه های مرتبط استانی، اجرای قانون مدیریت پسماند و ساماندهی این حوزه، پیگیری برای اجرایی شدن مصوبات محیط زیستی سفرهای استانی رئیس جمهوری، اجرای برنامه های مدیریت سبز یا مدیریت محیط زیست در 107 هزار مدرسه کشور با همکاری دانش آموزان، اولیاء و مربیان، استفاده از ظرفیت و پتانسیل سمن های محیط زیستی در استان ها برای آموزش و جلب مشارکت مردمی در حفظ محیط زیست از دیگر دستورکارهای مهم مدیران استانی در سالجاری است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت سازی های اجرا شده در سطح ملی و بین المللی برای آموزش و توان افزایی کارکنان محیط زیست، گفت: در مجموع از سال 1392 تا کنون، 52 دوره آموزشی خارج از کشور در قالب تفاهم نامه مشترک با سایر کشورها و با هدف توان افزایی کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شده که در نوع خود اقدامی بی نظیر است.

عزم سازمان در برخورد با تخلفات و جرایم جدی است

وی با تاکید بر عزم سازمان حفاظت محیط زیست در برخورد با تخلفات و جرایم اداری و اقتصادی و موضوع سلامت اداری در حوزه فردی و سازمانی، گفت: بی شک با هرگونه تخلفی و در هر سطحی برخورد خواهد شد.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، ابتکار تاکید نمود: به رغم تمامی اقدامات اجرا شده به دلیل حجم وسیع عقب ماندگی ها و غفلت ها همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و از این رو باید با کوشش بیشتر در کاهش این فاصله بکوشیم.

vetworld.ir: مجله دامپزشکی | مجله خبری دانشجویان دامپزشکی

virapars.ir: مجله ویراپارس | مجله گردشگری و مسافرتی، خبری و ورزشی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 35673

به "عزم سازمان در برخورد با تخلفات و جرایم جدی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عزم سازمان در برخورد با تخلفات و جرایم جدی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید