علت بی تفاوتی بازار نفت به انتخابات آمریکا

به گزارش مهسان بلاگ، کمتر از یک ماه دیگر به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده و به نظر نمی رسد بازار نفت هنوز تصمیم گرفته باشد بین بایدن و ترامپ کدام یک از دو نامزد را ترجیح دهد.

علت بی تفاوتی بازار نفت به انتخابات آمریکا

به گزارش خبرنگاران، جو بایدن، نامزد دموکرات برای بازارهای نفت منفی به نظر می رسد زیرا وی نه تنها متعهد شده است آلایندگی کربن آمریکا را تا سال 2050 به صفر برساند بلکه بدنبال متوقف کردن پروژه های نفت و گاز شامل خط لوله جنجالی کی استون ایکس ال در زمینها و آبهای فدرال است. ترامپ از سوی دیگر افزایش فراوری نفت شیل آمریکا و تسهیل بعضی از مقررات برای بخش سوخت فسیلی را در کارنامه خود دارد و سوگند خورده که در صورت پیروزی مجدد، به همین فرایند ادامه می دهد.

به نظر می رسد بایدن پس از دور اول مناظره نامزدهای ریاست جمهوری، در این رقابت جلو افتاده و محبوبیتش 57 درصد در مقابل 41 درصد ترامپ است. با این حال بازارهای نفت در شرایطی که قیمتها بین 35 تا 40 دلار محبوس شده اند، بی تفاوت مانده اند.

به سرمایه گذاران غالبا توصیه می گردد در زمان دریافت تصمیمات سرمایه گذاری، سیاست را کنار بگذارند. این موضوع برای انتخابات ریاست جمهوری کاملا صدق می نماید زیرا این یک حقیقت شناخته شده است که سیاستهای ریاست جمهوری برای بازارهای سهام اهمیت کمتری در مقایسه با سیاستهای بانک مرکزی آمریکا یا حتی سلامت کلی اقتصاد دنیای دارد.

با این حال انرژی یکی از بخشهایی است که سرنوشتش تحت یک دولت دموکرات در مقایسه با یک دولت جمهوریخواه ممکن است به کلی فرق کند.

این موضوع که در گذشته شرایط بخش نفت و گاز در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نقش معین نماینده داشته، قابل انکار نیست. نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد احتمال پیروزی بایدن بیش از ترامپ است.

اما بازارهای نفت به دلایلی که در ادامه این گزارش ذکر می گردد، نمی توانند به هیچ وجه به این موضوع اهمیت ندهند.

نخست این که پیروزی بایدن مساوی پیروزی اوپک است. طی پنج سال گذشته آمریکا به بزرگترین فراورینماینده نفت و گاز دنیای تبدیل شده که مرهون حمایت دولت ترامپ از این صنعت بوده است.

بایدن فوق العاده هوادار تجدیدپذیرها بوده و اعلام نموده اگر آمریکا بخواهد همانند اتحادیه اروپا آلایندگی کربن خود را تا سال 2050 صفر کند، سرمایه گذاری در بخش انرژی پاک ضروری هستند. از این رو پیروزی وی شرایط صنعت انرژی را به کلی تغییر خواهد داد.

کاندیدای دموکرات انتخابات آمریکا هزینه 1.7 تریلیون دلاری در یک دهه آینده برای رسیدن به این هدف را پیشنهاد نموده است. همچنین اظهار نموده که هزینه های مالیات دهندگان با لغو تخفیفهای مالیاتی سخاوتمندانه ای که ترامپ برای سوختهای فسیلی قائل شده است، می تواند جبران گردد.

با این حال بایدن در نخستین دور مناظره سعی کرد این وعده را کم اهمیت جلوه دهد و اظهار کرد که نیروگاههای زغال سوز در دولت وی ساخته خواهند شد. بعلاوه بایدن از توافق جدید سبز حمایت کرد.

توافق جدید سبز سال گذشته از سوی دو نماینده مجلس آمریکا به عنوان راهی برای مقابله با تغییرات جوی با تامین 100 درصدی برق آمریکا از به وسیله انرژی پاک، تجدیدپذیرها و منابع بدون آلایندگی کربن پیشنهاد شد.

در واقع، پیروزی بایدن در انتخابات به منزله پیروزی عظیمی برای تجدیدپذیرها و بخشهای انرژی پاک و خبر بدی برای نفت و گاز آمریکا خواهد بود.

اوپک هم احتمالا برای پیروزی بایدن دست به دعا برداشته است زیرا اگر وی به ریاست جمهوری برسد، کنترل بازار بین المللی نفت دوباره به دست این گروه می افتد. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، فراوری نفت آمریکا از 13.1 میلیون بشکه در روز در مارس به 10.7 میلیون بشکه در روز در هفته منتهی به 25 سپتامبر نزول کرد که ناشی از کاهش فراوری شرکتهای نفت شیل بوده است.

اگر ممنوعیت حفاری فرکینگ در ریاست جمهوری بایدن اتفاق بیافتد، قطع به یقین فراوری آمریکا کاهش بیشتری پیدا خواهد نمود و اوپک یک بار دیگر بر بازار حاکم می گردد.

سالهاست که اعضای اوپک برای سهم بازار مبارزه می نمایند و البته دلیل جنگ قیمت نفت میان عربستان سعودی و روسیه در وهله نخست بر سر سهم بازار رخ داد.

بازار گاز طبیعی هم شرایط بهتری از بازار نفت ندارد و فراورینمایندگان در شرایط مشابهی بسر می برند. قطر در ماه مه بیان کرد به دلیل مبارزه برای سهم بازار با رقیبانی نظیر استرالیا، آمریکا، روسیه و نروژ، صادرات LNG را محدود نخواهد نمود. این کشور که بزرگترین صادرنماینده LNG در دنیا است، اخیرا اعلام نموده که به توسعه ظرفیت LNG خود خواهد پرداخت. در واقع قطر روی این حساب نموده که می تواند سایر فراورینمایندگان LNG را به وسیله هزینه های پایین فراوری و فراوری میعانات و گاز نفتی مایع (LPG) مغلوب کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، به عبارت دیگر پیروزی بایدن پایگاه قدرت نفتی را به شرق برمی گرداند و در برقراری توازن مجدد بازارهای دنیای در بلندمدت تاثیر چندانی ندارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سبزوار: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 63759

به "علت بی تفاوتی بازار نفت به انتخابات آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت بی تفاوتی بازار نفت به انتخابات آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید