فارس بر روی 3 گسل طویل و فعال، بوئین زهرا و بم زلزله های 3 و بیشتر را تجربه کردند

به گزارش مهسان بلاگ، در هفته گذشته در لیکک استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله هایی با بزرگای 4.2، 4، 3.1 و 3 رخ داد، ضمن آنکه استان فارس بیشترین زلزله ها را در خود ثبت کرد که به گفته محققان این حوزه، در این استان گسل های طویلی کشیده شده است؛ به گونه ای که گسل کازرون از مناطق یاسوج، نورآباد و کازرون می گذرد و به خلیج فارس و کشور قطر می رسد.

فارس بر روی 3 گسل طویل و فعال، بوئین زهرا و بم زلزله های 3 و بیشتر را تجربه کردند

به گزارش خبرنگاران، در هفته های اخیر نزدیک به 8 زلزله در استان فارس با بزرگای از 2.5 تا 4.3 ریشتر رخ داد که بیشتر این زلزله ها در جنوب فارس گزارش شد و شهرستان های کازرون، لار، لامرد و شیراز را درگیر کرد. به اعتقاد محققان این حوزه عوامل متعددی چون تغییرات آب و هوا و گسل های فعال در زلزله های این استان نقش دارند.

در حال حاضر استان فارس دارای سه گسل فعال و بنیادی به نام های کازرون معروف به قطر-کازرون، دره کره بس و سبزپوشان است و وجود این سه گسل فعال، استان فارس را جزو چهار استان زلزله خیز کشور تبدیل نموده و در 10 سال اخیر آن را جزو مناطق نخست زلزله خیز کشور قرار داده است.

علاوه بر آن در روزهای گذشته زلزله های متعددی در کشور رخ داد که میانگین آنها 4 بوده که در استان های آذربایجان شرقی و غربی، سمنان ، لرستان، کرمان، فارس، خوزستان و هرمزگان اتفاق افتاده است و بر اساس آمارهای ارائه شده بیشترین زلزله ها در استان های فارس و هرمزگان ثبت شده است. به طوری که در روزهای گذشته مناطقی در فارس شامل محمله، علامرودشت، وراوی، بیرم، قائمیه، دوان و خان زنیان لرزیدند. بزرگی این زلزله ها بین 2.5 تا 4.5 ریشتر در عمق 10 کیلومتری زمین اعلام شد.

طهمورث یوسفی، مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب کشور حدود 85 درصد از زلزله های فارس را کمتر از 5 ریشتر می داند و با تاکید بر اینکه این استان در 10 سال اخیر جزو مناطق نخست زلزله خیز کشور بوده است، گفت: گسل کازرون معروف به قطر-کازرون از مناطق یاسوج، نورآباد و کازرون می گذرد و به خلیج فارس و کشور قطر می رسد، همچنین گسل دره کره بس از منطقه غرب شیراز از خان زنیان و دشت ارژن عبور می نماید و گسل سبزپوشان مناطقی از گویم به طرف فیروزآباد را پوشش می دهد.

یوسفی همچنین گسل های کازرون و کوهمره سرخی را از جمله گسل های فعال استان می داند که نسبت به دیگر گسل ها فعالیت بیشتری دارند، خاطر نشان کرد: گسل های فارس گسل های طویلی هستند که به قطعات کوچکتری تقسیم شده اند که هر یک از این قطعات 10 تا 30 کیلومتر طول داشته و تا عمق حدود 10 تا 15 کیلومتری زمین ادامه دارند. هر قدر طول گسل ها بیشتر باشد، توان لرزه زایی آن هم افزایش می یابد، برای نمونه گسلی به طول 50 کیلومتر توان رخداد زلزله 6 و نیم ریشتر را دارد.

طهمورث یوسفی، مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب کشور در گفت وگو با خبرنگاران به ارتباط رخدادهای لرزه ای با تغییر فصول اشاره نمود و گفت: زلزله ها در ابتدای فصول سرد و گرم بیشتر می شوند و ارتباط مستقیمی با شرایط آب و هوایی دارند، برای نمونه در هفته ای که گذشت، هوای فارس سردتر شده و شاهد زلزله های متعددی هم بودیم. ولی در عین حال باید تاکید گردد که زلزله قابل پیش بینی نیست؛ چون نمی توان زمان، مکان و بزرگی آن را حدس زد.

به گفته وی درحال حاضر بخش هایی از شمال غرب، غرب، جنوب و جنوب شرق استان بر روی گسل واقع شده است و شهرستان های کازرون، فیروزآباد، فراشبند، زرین دشت، لارستان و... بر روی کمربند زلزله قرار گرفته اند.

یوسفی همچنین گفت: هر چه عمق زلزله زیاد باشد، شعاع آن بیشتر و خسارات ناشی از آن کمتر می گردد و در حالی که زلزله های اخیر شیراز حالت آرام داشته و بیشتر به تغییرات فصلی باز می گردند.

علاوه بر استان فارس در لیکک استان کهگیلویه و بویر احمد زلزله هایی با بزرگای 4.2، 4، 3.1 و 3 رخ داد و بوئین زهرای استان قزوین بار دیگر زمین لرزه هایی با بزرگای 2.9 و 3.8 و بم استان کرمان زلزله 3 را تجربه کردند.

همچنین فوج لرزه های استان آذربایجان شرقی و غربی نیز ادامه داشته است. جزئیات زلزله های هفته گذشته به این توضیح است:

شنبه 2 آذر

در شهمیرزاد استان سمنان زلزله ای به بزرگای 4 در عمق 6 کیلومتری رخ داد. کانون این زمین لرزه در 21 کیلومتری شهمیرزاد و 27 کیلومتری مهدی شهر استان سمنان و 27 کیلومتری پل سفید استان مازندران بوده است.

در قلعه گنج استان کرمان زلزله 2.9، در سرعین استان اردبیل زلزله 2.9، در میامی استان سمنان زلزله 2.7، در ترکمانچای استان آذربایجان شرقی زلزله های 2.5 و 2.6، در خرم آباد استان لرستان زلزله 2.5 و در سیلوانه استان آذربایجان غربی زلزله 2.8 به ثبت رسید.

در فراشبند استان فارس زلزله ای به بزرگای 3.6 در عمق 23 کیلومتری رخ داد و کانون این زمین لرزه در 17 کیلومتری فراشبند و33 کیلومتری دهرم استان فارس و 39 کیلومتری بوشکان استان بوشهر گزارش شد.

در قطور استان آذربایجان غربی زمین لرزه ای به بزرگای 3.4 در عمق 6 کیلومتری رخ داد و کانون آن در 13 کیلومتری قطور، 30 کیلومتری تازه شهر و 32 کیلومتری سلماس این استان به ثبت رسید.

در لیکک استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از یک زمین لرزه به بزرگاری 4.2 در عمق 9 کیلومتری زلزله های دیگری با بزرگای 3.1 در عمق 8 کیلومتری و 4 در عمق 9 کیلومتری به ثبت رسید. کانون این زلزله ها در 18 کیلومتری لیکک استان کهگیلویه وبویراحمد و 20 کیلومتری جایزان و 39 کیلومتری آغاجاری استان خوزستان گزارش شد.

کهنوج استان کرمان با زمین لرزه ای به بزرگای 3.1 در عمق 8 کیلومتری لرزید که کانون آن در 15 کیلومتری کهنوج و 36 کیلومتری فاریاب استان کرمان و 38 کیلومتری زیارتعلی استان هرمزگان بوده است.

یکشنبه 3 آذر

در بلداجی استان چهارمحال و بختیاری زلزله 2.7، در ایج استان فارس زلزله 2.9، در گلباف استان کرمان زلزله 2.9، در ترکمانچای استان آذربایجان شرقی زلزله 2.5، در نجف شهر استان کرمان زلزله 2.6، در علامرودشت استان فارس زلزله 2.9، در رباط استان کرمانشاه زلزله 2.5 و در قطور استان آذربایجان غربی زلزله 2.7 به ثبت رسید.

دوشنبه 4 آذر

در شهمیرزاد استان سمنان زلزله 2.6، در قلعه گنج استان کرمان زلزله 2.9، در مرند استان آذربایجان شرقی زلزله 2.6، در تیتکانلوی استان خراسان شمالی زلزله های 2.6 و 2.8 به ثبت رسید.

در بندر گناوه استان بوشهر بعد از یک زلزله 2.9 زلزله دیگری با بزرگای 3.6 در عمق 13 کیلومتری و 3.5 در عمق 8 کیلومتری رخ داد. کانون این زلزله ها در 18 کیلومتری ترکمانچای، 24 کیلومتری سراب و 32 کیلومتری شربیان بوده است.

در نوشهر استان مازندران زلزله 3 در عمق 14 کیلومتری به ثبت رسید که کانون رومرکز آن در 3 کیلومتری نوشهر، 10 کیلومتری چالوس و 24 کیلومتری کلارآباد این استان بوده است.

ترکمانچای استان آذربایجان شرقی با زمین لرزه ای به بزرگای 3.5 در عمق 10 کیلومتری لرزید.

سه شنبه 5 آذر

گندمان استان چهارمحال و بختیاری با زمین لرزه ای به بزرگای 3.8 در عمق 10 کیلومتری لرزید که کانون آن در 20 کیلومتری گندمان و 25 کیلومتری آلونیه استان چهارمحال وبختیاری و 21 کیلومتری ونک استان اصفهان بوده است.

در ترکمانچای استان آذربایجان شرقی زلزله 2.9، در بروجرد استان لرستان زلزله 2.8 و در جزیره هرمز استان هرمزگان زلزله 2.9 به ثبت رسید.

محمله استان فارس با زمین لرزه ای به بزرگای 3.9 در عمق 7 کیلومتری لرزید و کانون آن در 7 کیلومتری محمله، 12 کیلومتری علامرودشت و 25 کیلومتری مهر بوده است.

در علامرودشت استان فارس زمین لرزه ای به بزرگای 3.9 در عمق 11 کیلومتری رخ داد و کانون این رخداد لرزه ای در 8 کیلومتری علامرودشت، 11 کیلومتری محمله و 21 کیلومتری مهر این گزارش به ثبت رسید.

بوئین زهرای استان قزوین بعد از یک زلزله 2.6 با زمین لرزه ای به بزرگی 3.8 لرزید و کانون این زلزله در 11 کیلومتری بوئین زهرا و 40 کیلومتری دانسفهان استان قزوین و 18 کیلومتری اشتهارد استان البرز بوده است. زلزله 2.9 از دیگر رخدادهای لرزه ای این منطقه بوده است.

زلزله 3.1 نقده استان آذربایجان غربی از دیگر زمین لرزه های 5 آذر بوده که در عمق 6 کیلومتری و در 9 کیلومتری نقده، 14 کیلومتری نالوس و 19 کیلومتری اشنویه این استان رخ داد.

چهارشنبه 6 آذر

در سرپل ذهاب استان کرمانشاه زلزله ای در عمق 6 کیلومتری و با بزرگی 3.5 رخ داد که کانون رومرکز در 15 کیلومتری سرپل ذهاب و 17 کیلومتری قصر شیرین این استان بوده است.

در دهاقان استان اصفهان زلزله 2.6، در سرخون استان چهارمحال و بختیاری زلزله 2.9، در محمله استان فارس زلزله 2.8 و در فریدون شهر استان اصفهان زلزله 2.5 رخ داد.

پنج شنبه 7 آذر

در خنج استان فارس زلزله 2.7 و در ترکمانچای استان آذربایجان شرقی زلزله 2.6 به ثبت رسید.

بم استان کرمان زلزله ای به بزرگای 3 در عمق 10 کیلومتری را تجربه کرد که کانون این رویداد در 8 کیلومتری بم،13 کیلومتری بروات و 32 کیلومتری نظام شهر این استان بوده است.

سومار استان کرمانشاه زلزله ای با بزرگای 3.1 در عمق 7 کیلومتری را تجربه کرد و کانون این زلزله در 16 کیلومتری سومار و 50 کیلومتری گیلانغرب استان کرمانشاه و 51 کیلومتری زرنه استان ایلام گزارش شد.

لیکک استان کهگلویه و بویراحمد با زمین لرزه ای به بزرگای 3 در عمق 8 کیلومتری لرزید.

قطور استان آذربایجان غربی زمین لرزه ای به بزرگای 3.1 در عمق 12 کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در 7 کیلومتری قطور، 37 کیلومتری زرآباد و 39 کیلومتری تازه شهر این استان گزارش شد.

آدینه 9 آذر

در ترکمانچای استان آذربایجان شرقی زلزله 2.6 و در رباط پشت بادام استان یزد زلزله 2.5 رخ داد.

tani-buy.ir: مجله تانی بای، مقالات اقتصادی و کسب و کار

bigkurosh.ir: مجله کوروش بزرگ، وبلاگ خبری، تاریخی و تحلیلی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 27792

به "فارس بر روی 3 گسل طویل و فعال، بوئین زهرا و بم زلزله های 3 و بیشتر را تجربه کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس بر روی 3 گسل طویل و فعال، بوئین زهرا و بم زلزله های 3 و بیشتر را تجربه کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید