فاصله معناداری بین سینمای کوتاه و بلند وجود دارد

به گزارش مهسان بلاگ، مدیرکل نظارت بر نمایش فیلم های سینمایی گفت: سینمای کوتاه همیشه جایگاه مستقل خود را به رسمیت می شناسد و فاصله معناداری با سینمای بلند دارد.

فاصله معناداری بین سینمای کوتاه و بلند وجود دارد

روح الله سهرابی عضو هیات داوران بخش فیلم های داستانی جشنواره فیلم بین المللی کوتاه تهران و مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم های سینمایی سازمان سینمایی بیان نمود : به عنوان داور باید بگویم فیلم های سال جاری در مقایسه با سال های قبل از لحاظ فرم و تکنیک جهشی تحسین برانگیز داشته اند . از سوی دیگر سینمای کوتاه همیشه جایگاه مستقل خود را به رسمیت می شناسد و فاصله معناداری با سینمای بلند حرفه ای ایجاد می نماید . اگر فیلمساز عرضه فیلم کوتاه و اساسا سینمای کوتاه ما به سمتی برود که به عنوان ظرفیت مستقل تلقی و دیده گردد، جایگاه و اعتبار خود را بین اهالی سینما، علاقه مندان و فعالان این عرصه تثبیت خواهد نمود پس امیدوارم که فیلمسازان کوتاه به این سمت حرکت نمایند .

سهرابی با اشاره به تنوع و تکثر فیلم های کوتاه عنوان نمود : برخلاف اینکه تاکید شده این آثار در فضای ژانر تعریف و طراحی گردد اما تنوع در ذات این ژانرگرایی وجود دارد درواقع اینطور نبوده که تکرار و رخوت داشته باشند . حسن این دوره از جشنواره و فیلم ها این است که در عین ژانرگرایی، تنوع دارند نه لزوما در قالب و قاعده ژانر که موجب ایجاد محدودیت و به نوعی نگاه بازدارنده به فیلم و فیلمساز می گردد . درواقع فیلمسازان فراتر از چیزی که من تصور می کردم، اقدام به فراوری اثر نموده اند، به گونه ای که قصه های متنوع، زاویه دید پویا و خلاق از ویژگی های شاخص این آثار بود . البته معتقدم با این وجود هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم اما امیدوارم حرکتی که در این دوره از جشنواره آغاز شده است، ادامه دار باشد و فیلم های کوتاه تعریف مشخص و مشخصی از سینمای کوتاه به ما بدهند . یکی از آسیب های همیشگی فیلم های کوتاه میل این سینما به سمت فیلم بلند و عدم استقلال از فیلم های بلند سینمایی بوده است اما در این دوره فکر می کنم این تناسب کمی به هم خورده و تعداد آثاری که به معنای واقعی خود را با عنوان فیلم کوتاه مستقل مطرح می نمایند، بیشتر شده است .

این عضو هیات داوران مطرح نمود : قبل از هر چیزی خلاقیت و آن نهفته در هر فیلم است که باعث درگیری مخاطب می گردد و طبیعتا این ویژگی ها در داوری اهمیت دارد، اینکه فیلمساز بتواند از کلیشه های مرسوم و معمول فاصله بگیرد مهم است و اگر بگردد ضمن خلاقیت و نوآوری از تکنیک، فرم و فضایی استفاده گردد که مخاطب پای فیلم بنشیند و خسته و دلزده نگردد، به نظرم فیلمساز جوابش را گرفته است که البته ما هم این موضوع را در میان فیلم ها کم ندیدیم، این دوره واقعا فیلم های درخشان و قابل اعتنای زیادی دیدیم .

مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم های سینمایی در بخش دیگری از صحبت هایش شرح داد : درباره اتفاقات اخیر و مسایل روز باید بگویم ذات یک سینماگر پویا و پیشرو، کنش گری و تکاپویی اوست . من از آن جهت نقدی به این دوستانی که انصراف دادند، وارد نمی دانم اما معتقدم شناخت زمان و اولویت دادن به کیفیت رفتار بسیار مهم است به ویژه برای فیلمسازان جوان که قرار است سال های سال در این عرصه فعالیت نمایند . پس حتما باید به دور از فضای احساسی و هیجانی، تصمیماتی به این مهمی مثل حضور در یک جشنواره، دیده شدن و ادامه زیست حرفه ای بگیرند . من خبر دارم این جشنواره با چه اندازه انرژی و دغدغه برگزار شده است و مطمئنم بهانه و فرصت مناسبی برای همدلی، تعامل و همفکری است . اگرچه ممکن است در نگاه ها، باورها و اعتقادات فاصله ای باشد اما ذات سینمای کوتاه و جوهره این بخش از سینما رفاقت، همدلی و باهم بودن است . من این حال و هوا را در این جشنواره و بین صاحبان آثار می بینم و امیدوارم دبیر جشنواره و همه دست اندرکاران که تمام ایام زحمت کشیدند دستمزد زحمت خود را که همان همدلی است، بگیرند .

خبرنگاران فرهنگی هنری سینما و تئاتر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 آبان 1401 بروزرسانی: 1 آبان 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109220

به "فاصله معناداری بین سینمای کوتاه و بلند وجود دارد" امتیاز دهید

1 کاربر به "فاصله معناداری بین سینمای کوتاه و بلند وجود دارد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاصله معناداری بین سینمای کوتاه و بلند وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید