قاتلی که مخفی ماند!
به گزارش مهسان بلاگ، بیشتر علاقه مندان، ب ام و M8 را با نسل کنونی می شناسند و احتمالاً خبر ندارند که در نسل قبلی سری 8 با کد E31 نیز M8 ساخته شد البته این خودرو در حد ساخت تنها یک نمونهٔ پروتوتایپ باقی ماند و هیچ گاه رنگ خط فراوری را ندید.

به گزارش خبرنگاران، حال بخش کلاسیک ب ام و، این تنها M8 نسل E31 را بازسازی نموده و آن را دوباره به حالت کار درآورده و وعده داده است که هرگاه شرایط آب وهوایی اجازه بدهد، این خودروی منحصربه فرد را روی جاده خواهد برد.
عظیم ترین چالش در طول این بازسازی، تعویض باک سوخت مسابقه ای M8 بوده است زیرا این باک از لاستیک ساخته شده و به مرورزمان پوسیده است.
این M8 تک ساخت یک پروژهٔ مستقل و کوچک بود که با هدف ساخت یک قاتل واقعی سوپرکارها، توسط تعداد محدودی از مهندسان ب ام و M در اوایل دههٔ 90 میلادی ساخته شد؛ اما با تکمیل اولین پروتوتایپ، مدیریت وقت ب ام و کل پروژه را به راحتی لغو کرد زیرا آن را برای فراوری خیلی گران می دانست.
پس ازاین، ب ام و هیچ گاه حتی تنها پروتوتایپ M8 را به جهانیان نشان نداد و به مدت بیست سال آن را از چشمان جهان مخفی نگه داشت؛ اما پایان باواریایی ها در سال 2010 این M8 تک ساخت را فاش نموده و همهٔ علاقه مندان را شگفت زده کردند.
این خودرو فوق العاده جذاب به نظر می رسید و با گلگیرهای بیرون زده، سپرهای تهاجمی و دریچه های هوای جانبی، یادآور دورانی بود که خودروها مجبور نبودند با طراحی خود به بیننده پرخاش نمایند؛ اما اصلی ترین ویژگی این قاتل مخوف آلمانی زیر کاپوت کشیدهٔ آن پنهان شده بود زیرا در اینجا یک نیروگاه 6 لیتری V12 منحصربه فرد با دو میل سوپاپ قرار گرفته بود که قدرت آن عدد حیرت انگیز 640 اسب بخار بود آن هم در سال 1990! در آن موقع چنین قدرتی اصلاً متداول نبود و برای مقایسه، قوی ترین سری 8 آن دوران یعنی مدل 850CSi تنها 380 اسب بخار قدرت داشت.
مهندسان این پیشرانه را تا جای ممکن به عقب کشیده و در ارتفاع پایینی نصب نموده بودند تا به بهترین تعادل وزن ممکن دست پیدا نمایند.
به همین دلیل، در پیشرانه از سیستم روغن کاری کارتل خشک استفاده شده بود. نکتهٔ جالب اینکه به دلیل نبود فضای کافی در محفظهٔ موتور، مخزن روغن در صندوق عقب نصب شده بود و به وسیله خطوطی که داخل سقف کشیده شده بود، روغن به پیشرانه منتقل می شد.
یکی از مهندسان اصلی که روی پروتوتایپ M8 کار می کرد، دراین باره می گوید: هر وقت روغن به جلو یا عقب منتقل می شد، می توانستید صدای حرکت آن در خطوط درون سقف را بشنوید.
منبع: پدال
منبع: جام جم آنلاینfungroups.ir: گروه سرگرمی، مجله و انجمن سرگرمی
namit.ir: نامیت | مجله بازاریابی و مدیریت بازار