قدم برداشتن خبرنگاران در جهت فین تک

به گزارش مهسان بلاگ، دیجی پی (DigiPay) استارت آپی در حوزه پرداخت است که کمتر از یک ماه پیش نسخه اول اپلیکیشن آن شروع به کار نموده است. پیش از این دیجی پی با نام هماپی به فعالیت می پرداخته و اکنون با ارائه محصول درگاه پرداخت هوشمند، تبدیل به یکی از سرویس دهنده های پرداختی روی پلتفرم خبرنگاران شده است.

قدم برداشتن خبرنگاران در جهت فین تک

دیجی پی میخواهد مجموعه ای پایدار و کامل از راه چارههای پرداختی با تمرکز بر پرداخت موبایلی ارائه دهد که بخشی از آنها در قالب اپلیکیشن دیجی پی و تعدادی از آنها در قالب سرویس های نوین پرداخت آنلاین به وسیله بانک ها و وبسایت ها ارائه می شود. درباره برنامه ها و محصولات دیجی پی با مدیرعامل آن، هومن امینی گفت وگویی انجام دادیم که مشروح آن را را ادامه می خوانید.

امینی فعالیت این استارت آپ را این گونه شرح داد: دیجی پی فین تکی است که در زمینه های C2C، B2C و B2B فعالیت می نماید و میخواهد محصولات و سرویس هایی را در اختیار مشتریانش قرار دهد. فرایند پرداخت یاری ما هم چندماهی است که شروع و آزمایش های اولیه آن اجرا شده و اکنون هم در حال اجرا آزمایش های نهایی با شاپرک هستیم.

شروع ماجرا

او داستان پیوستن این شرکت به خبرنگاران را شرح داد و گفت: زمانی که ما استارت آپی به نام هماپی بودیم این تجربه را داشتیم که یک SDK اولیه پرداخت را در اختیار خبرنگاران قرار دهیم؛ اما هرچه جلو رفتیم، به این نتیجه رسیدیم که برای گسترش فضای فعالیت، تنوع پذیرنده ها و کاربران، این کار را از درون خبرنگاران انجام دهیم.

او در ادامه گفت: همان طور که می دانید در شرکت های بین المللی مانند پی پل و پی یو که در اروپای غربی، شرقی و امریکای شمالی فعالیت فین تکی انجام داده اند، اوج حرکت آنها وقتی بود که مشارکت استراتژیکی انجام دادند و به همین دلیل در کسب وکارهای بزرگ ادغام شدند. این موضوع باعث شد بازاری که سرویس هایش را در اختیار مشتریانش قرار می دهد، بزرگ تر شود و تنوع سرویس ها و محصولاتی که می تواند ارائه دهد هم تغییر کند.

امینی با اشاره به اینکه این اتفاق برای دیجی پی بعد از ادغام شدن آن با خبرنگاران هم افتاد، گفت: تیم و هسته ای که به دیجی پی منتقل شد، باعث شد کاری که بیش از دو سال برای انجام آن طول می کشید، در یک زمان 9 ماهه انجام شود و تقریبا بتوانیم سه محصول را ارائه دهیم. این امر اتفاق نمی افتاد، مگر اینکه ما از داخل مجموعه ای مانند خبرنگاران دانشی نسبت به تنوع محصول و سرویس ها را برای مشتریان خود فراهم کنیم.

ارائه سرویس برگشت پول

او درباره اینکه همکاری با خبرنگاران برای آنها چه مزیتی داشته، گفت: خبرنگاران غیر از زمینه هایی که یک تجارت الکترونیکی بزرگ در پرداخت به آن احتیاج دارد، از مزیت های دیگری هم برخوردار است. در گذشته، خبرنگاران تنوعی از درگاه های پرداخت مانند ملت، سامان و پارسیان را داشت و هرکدام از اینها کیفیت متفاوتی در بازار داشتند. یکی از چالش های خبرنگاران این بود که چگونه بدون اینکه دغدغه از کار افتادن این درگاه ها را داشته باشد، بتواند سرویسی را به مشتریان خود ارائه دهد.

چالش دیگر خبرنگاران بحث برگشت پول بود که امینی در این باره شرح داد: یکی از موفقیت های خبرنگاران در یک دوره کوتاه، کیفیت سرویسی بود که در اختیار مشتریان قرار می دهد و یکی از پایه های آن، کیفیت سرویس برگشت کالا و خدمات بود. در این کیفیت اولین بحثی که پیش می آید بحث برگشت پول است. برگشت پول فرایندی طولانی برای خبرنگاران محسوب می شد. بعد از حضور دیجی پی این فرایند ارگانیک، اتوماتیک و یکپارچه شده در بک آفیس خبرنگاران نهاده شد.

امینی با ابراز اینکه دیجی پی مشتاق است این سرویس را در اختیار بقیه پذیرنده های بزرگ هم قرار دهد، گفت: همچنین این سرویس را در اختیار پذیرنده های کوچکی که برای دادن سرویس خوب به مشتریان خود اولویت قائل هستند، قرار می دهیم. این راستا که از پرداخت می گذرد، علاوه بر اینکه پروژه های لجستیک و بک آفیس را تعریف می نماید، باید این احساس و تجربه را در مشتری ایجاد کند که پولش را در صورت عدم تمایل استفاده از کالا در اسرع وقت دریافت کند.

حجم کم بازار تجارت الکترونیک

امینی درباره ارتباط خود با رگولاتوری شرح داد: برای بسیاری از احتیاجهای خبرنگاران، رگولاتور هم هنوز جواب مشخصی نداده است. کاری که در دیجی پی برای حل این مشکل اجرا شده این است که نه تنها با رگولاتورها که با بانک ها و شرکت های پی اس پی هم جلسات متعددی برای تعامل تشکیل داده ایم. هدف این بود که دغدغه ها با زبان مالی توسط سازمان ها و مجموعه ها شنیده شود و به همکاری مشترک برای ارائه راه چاره برسیم. باور ما این است که اکنون حجم بازار تجارت الکترونیک نسبت به کل تجارت ایران بسیار کوچک است و هرچه زودتر به این دغدغه ها و موانعی که در فرآیند رشد شرکت ها وجود دارد، جواب داده شود، پتانسیل رشد آنها در کشور زودتر ایجاد می شود. برداشت ما این است که با یاری به این اتفاق نه تنها به برطرف دغدغه های خبرنگاران که به کل سیستم تجارت الکترونیک یاری می شود.

فرایند شناسایی مشتری

او در ادامه گفت: ما در کوشش هستیم بسیاری از چالش های خبرنگاران را مانند فرایند شناسایی مشتری با همکاری رگولاتور برطرف کنیم. البته این روال قبلاً هم وجود داشته است، ولی ما به سریع تر انجام شدن آن یاری می کنیم. به طور مثال یکی از برنامه های ما این است که بتوانیم سرویس هایی مانند شاهکار را در اکوسیستم خود مورد استفاده قرار دهیم. همچنین سرویس های جدیدتر مانند تسویه حساب های سریع تر که مشتریان آن را از ما انتظار دارند، در برنامه خود قرار دهیم.

برگشت پول

تمرکز اصلی دیجی پی بر فین تک است. امینی در این باره شرح می دهد: اگرچه مسئله ای که به صورت تاریخی برای بسیاری از استارت آپ های فین تک وجود دارد این است که آنها صرفا در حوزه پرداخت فعالیت نموده اند، اما در دیجی پی نگاه ما محدود به پرداخت نیست. امیدواریم در روال های دیگر هم که به باز شدن تفکر فین تکی در کشور یاری می نماید، وارد شویم.

امینی در خصوص سه محصولی که توسط این شرکت ارائه شده، شرح داد: یکی از محصولات ما درگاه پرداخت هوشمند دیجی پی است. این محصول با آنالیز دقیق کارایی در انتخاب اولیه هر درگاه، تصمیم می گیرد که مشتری بعدی به صورت آنی می خواهد از کدام یک از این درگاه ها استفاده کند و منجر می شود شانس موفقیت مشتری در پروسه خرید و آنالیز رسید، بهبود پیدا کند. نهایتا پذیرنده از اینکه خرید موفقی اتفاق افتاده هم منتفع می شود.

او در ادامه گفت: محصول دیگر ما برگشت پول است. علت انتخاب درگاه ها برای خرید مشتری این است که افزونه ای برای برگشت پول آنها وجود دارد و این برگشت پول به صورت اتوماتیک در اکوسیستم خبرنگاران ادغام شده است؛ یعنی وقتی تماسی از طرف مشتری صورت می گیرد یا به هر دلیلی در فرایند برگشت پول کالا قرار می گیرد، به یکی از سرویس های زیرساختی دیجی پی اطلاع و پول به صورت اتوماتیک به همان کارتی که پرداخت با آن اجرا شده، مرجوع داده می شود.

سومین محصولی که امینی معرفی کرد، اپلیکیشن دیجی پی بود که همین ماه نسخه اولیه آن راه اندازی شده است. او درباره این اپلیکیشن شرح داد: برداشت ما این است که با ارائه این اپلیکیشن علاوه بر اینکه تجربه کاربری بهتری نسبت به اپلیکیشن های مشابه در اختیار مشتری قرار می دهیم، این پتانسیل وجود دارد که سرویس های خاص تری هم با این تجربه کاربری در اختیار مشتری قرار دهیم.

او با شرح اینکه ما فعلا با سرویس های پایه شروع نموده ایم، ادامه داد: سال آینده مشتاق هستیم که سرویس هایی را با ویژگی های جدید در این اپلیکیشن به مشتری معرفی کنیم.

ارائه سرویس های مشابه بر وب

او درباره تعداد کاربران این اپلیکیشن گفت: در حال حاضر با مجموع کافه بازار و گوگل پلی بالغ بر 35 هزار کاربر اضافه شده است که با کانال های دیگر به 50 هزار کاربر هم می رسد. بد نیست اشاره کنم که سرویس های اخیر ما کمتر از 15 روز کاری است راه اندازی شده و استقبال از سرویس ها و تولیدات بیشتر از انتظار ما بود. فکر می کنم بخشی از این روند روبه رشد به زیرساخت برمی شود. ما به صورت هفتگی امکان ارائه تولیدات و سرویس های جدید از اپلیکیشن به مشتری را داریم. چیزی که شاید برای شرکت های دیگر ماه ها طول بکشد.

او در پاسخ به چالشی که برای برنامه های iOS اتفاق افتاده بود، گفت: متاسفانه این مشکل زمانی به وجود آمد که به تازگی نسخه جدید اپلیکیشن را راه اندازی نموده بودیم؛ اما راه چاره های آن شناخته شده است. یکی از این راه چاره ها سرویس حساب تعامل است که لزوماً راه چاره درازمدتی نیست. ارائه سرویس های مشابه بر بستر وب هم از دیگر راه چاره ها است. پیشنهاد من این است که رگولاتور هم به عنوان راه چاره جایگزین به این راه چاره فکر کند. اکنون کارگروه هایی در جهان با موضوع گوگل شروع به کار نموده اند که بر پرداخت و بر بستر وب کارهای زیرساختی انجام می دهند که در حوزه امنیتی رگولاتورها به آن پاسخ داده شود. این راه چاره هنوز در مرحله تحقیق و توسعه است، ولی ما هم به عنوان راه چاره جایگزین به آن نگاه می کنیم.

امینی در صحبت هایش به تجربه کاربری اشاره نمود و گفت: تجربه کاربری یکی از پایه های اصلی فعالیت دیجی پی است. ما هم در صورتی در این کار به طور جدی فعالیت می کنیم که متوجه شویم تجربه کاربری مشتریانمان در خطر نمی افتد.

با خبرنگاران بیشتر دیده شدیم

او درباره تیم قبلی خود که هماپی بوده، گفت: بعد از اینکه دیجی پی فعالیتش را شروع کرد، تعدادی از نیروهای شرکت هماپی به دیجی پی منتقل شدند و تعدادی هم به شرکت های دیگر رفتند. در این میان کاربران هماپی هم نسبت به اپلیکیشن جدید بازخورد نشان دادند که برای بهتر شدن فعالیتمان از این بازخوردها استفاده می کنیم.

او بزرگ ترین چالش پیش روی دیجی پی را شرح داد و گفت: زمانی که در هماپی بودیم، ما به عنوان یک استارت آپ کوچک دیده می شدیم و اکنون به پشتوانه خبرنگاران، توقع مشتریان هم از ما بیشتر شده است. از اینکه این فرصت در خبرنگاران برای ما به وجود آمده مسروریم. گرچه یک شرکت مستقل محسوب می شویم که در ابتدای راه هستیم، اما سعی می کنیم که کاربرها از این سرویس جدید رضایت داشته باشند و بتوانیم خلاقیتی را که خبرنگاران ایجاد نموده، ادامه دهیم.

موضوع کیف پول در دیجی پی

امینی در ادامه به مسئله کیف پول الکترونیکی اشاره نمود و گفت: رجحان ما نسبت به رقبا این است که به موضوع کیف پول تاکید زیادی داریم، چراکه داشتن کیف پول در اکوسیستم برای کاربران خبرنگاران و دیجی پی تجربه قابل توجهی است. گرچه که بسیاری از رقبا سرویس های پایه را ارائه می دهند، ولی کیف پول در آنها نقش حاشیه را دارد. البته ممکن است بخشی از آن هم به این مسئله برشود که فرایند رگولاتوری در حال تکمیل شدن است. تجربه کیف پول در ایران تقریبا تجربه تازه ای است و مردم هنوز بسیاری از کاربردهای آن را نمی دانند. واقعیت این است که اگر حسابی باشد که مشتریان با حفظ امنیت، خریدهای اینترنتی شان را سریع تر انجام دهند، جذابیت زیادی برای آنها حاصل می شود. تصور ما این است که با یاری رگولاتوری این مرحله نهایی شود و حجم خرید اینترنتی به میزان قابل توجهی ارتقا پیدا کند.

او با بیان اینکه دیجی پی در شرف پرداخت بان شدن است، شرح داد: کاربران اکنون سرویس کارت به کارت را دارا هستند و علاوه بر آن با 15 بانک در این زمینه مشارکت داریم. در کنار آن سرویس های پرداخت قبض، خرید شارژ و اینترنت و کیف پول هم برای ارائه وجود دارد که مجموع آنها با موضوع کیف پول برای ما ارزش افزوده ای ایجاد می نماید که کاربران کسب وکار خبرنگاران می توانند از آن استفاده نمایند.

به گفته امینی مشتری بزرگ دیجی پی در حال حاضر خبرنگارانست، اما با چند برند شناخته شده دیگر هم به مذاکره پرداخته اند.

وجود بازیگران مختلف، به فرهنگ خرید اینترنتی یاری می نماید

در ادامه امینی نظر خود را درباره مسئله ای که برای سایت بامیلو پیش آمده، بازگو کرد. او با اشاره به اینکه از این قضیه مسرور نیستند، شرح داد: در حوزه تجارت الکترونیک هر بازیگری که به فرهنگ خرید الکترونیکی یاری کند، به کل این اکوسیستم یاری نموده است. اکنون تقریباً میان بیشتر بازیگران این حوزه این نگاه وجود دارد که همه در یک قایق هستیم و منطقی نیست که فکر کنیم از بین رفتن بخشی از بازیگران این داستان به نفع بقیه بازیگران اکوسیستم است.

میرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی خبرنگاران هم در این باره بیان نمود: این مسئله نشانه خوبی از وضعیت مالی و اکوسیستم استارت آپی کشور نیست. به همین دلیل این خبر برای هر فعال مالی فارغ از اینکه در چه حوزه ای کار می نماید، خبر ناخوشایندی است. تجربه جهان نشان می دهد که هیچ راهی برای توسعه مالی کشور جز رقابت وجود ندارد. رقابتی که باعث پیشرفت شرکت های خصوصی شده و این پیشرفت هم منجر به توسعه مالی می شود. در نتیجه هر اتفاقی که منجر به کاهش رقابت شود، اتفاق خوبی برای خبرنگاران نیست و این سایت ترجیح می دهد که بازیگران مختلفی در بازار وجود داشته باشند.

موسوی ادامه داد: هزینه ایجاد فرهنگ خرید اینترنتی اهمیت زیادی دارد. ما با تمام رشدی که در این چهار سال اخیر در فضای آنلاین داشتیم، خرده فروشی آنلاین تنها سهمی 1.5درصدی از بازار خرده فروشی ایران دارد که حتی نسبت به کشورهای منطقه هم عدد کوچکی است رقبای قدرتمند می توانند این سهم آنلاین را گسترده تر نمایند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

سلو بلاگ: سلو بلاگ: محفلی برای هم اندیشی

پریها: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 6990

به "قدم برداشتن خبرنگاران در جهت فین تک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدم برداشتن خبرنگاران در جهت فین تک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید