قرارداد پیش فروش و نکاتی که باید بدانیم

به گزارش مهسان بلاگ، در هر معامله ای هنگام عقد قرارداد موردی که قرار است خریده یا فروخته گردد به صورت فیزیکی موجود است و تعهدات هر دو طرف معین شده است. اما در قرارداد پیش فروش چون ملک مورد معامله هنوز موجود نیست همیشه اختلافاتی بین خریدار و فروشنده به وجود می آید.

قرارداد پیش فروش و نکاتی که باید بدانیم

قرارداد پیش فروش از جمله موضوعات حقوقی است که همیشه پیچیدگی های خاص خود را دارد. علت این پیچیدگی در این است که مورد معامله به صورت کامل وجود خارجی ندارد. همین امر می تواند باعث بوجود آمدن مسائل بعدی در عقد قرارداد گردد. در خبرنگاران ابعاد مختلف قرارداد پیش فروش و تعهدات هر یک از خریدار و فروشنده آنالیز شده است.

قرارداد پیش فروش آپارتمان

در هر معامله ای هنگام عقد قرارداد موردی که قرار است خریده یا فروخته گردد به صورت فیزیکی موجود است. اما در قرارداد پیش فروش چون ملک مورد معامله هنوز ساخته نشده همیشه اختلافاتی بین خریدار و فروشنده به وجود می آید و پفراینده های بسیاری در دادگاه در این زمینه تشکیل می گردد. هنگام تنظیم هر قرارداد پیش فروش باید همه شروط فروشنده و خریدار ملک موردنظر به صورت کتبی ثبت شده و به امضای دو طرف برسد. طبق قانون، فروشنده باید واحد ساختمانی با ویژگی هایی که در قرارداد پیش فروش معین شده، در زمین موردنظر به صورت آپارتمان احداث یا تکمیل کند و به خریدار تحویل دهد. این قرارداد می تواند قبل از ساخت و یا در مراحل ساخت تنظیم گردد به شرط آن که تمام امکانات مورد توافق دو طرف در قرارداد قید گردد. در قرارداد پیش فروش فروشنده صاحب ملک است و همه مدارک شامل مدرک شناسایی خریدار و فروشنده، نشانی هر دو طرف قرارداد، مساحت و جزئیات زمین در متن قرارداد باید ذکر گردد.

تعهدات در قرارداد پیش فروش

پرداخت مبلغ ملک و نحوه پرداخت آن از مهم ترین تعهدات خریدار است. پرداخت اقساطی مبلغ از توافقات بین خریدار و فروشنده در هر قرارداد پیش فروش است. بنابراین این نوع قرارداد را می توان قرارداد مشارکت هم نامید زیرا در این موارد مالک به دلیل عدم توان اقتصادی ملک خود را برای پیش فروش می گذارد. در قرارداد پیش فروش به شرط پرداخت به موقع اقساط از سوی خریدار فرایند ساخت ملک با سرعت و به موقع صورت می گیرد.

مراحل قانونی در قراردادهای پیش فروش

فرآیند قانونی قرارداد پیش فروش ملک، این است که بعد از دریافت پروانه ساختمانی از شهرداری و دریافت شناسنامه ساختمان، فروشنده برای هر واحد با جزئیات کامل آگهی فروش درج می نماید. همچنین باید کلیه مراحل قرارداد پیش فروش در دفتر اسناد رسمی انجام و ثبت گردد. بنابراین طبق قانون اگر فروشنده قبل از تنظیم سند در دفاتر رسمی، اقدام به درج آگهی یا پیش فروش ملک کند، مجازاتی برابر با 91 روز تا 1 سال حبس یا 2 تا 4 برابر وجوه دریافتی جریمه می گردد.

شایان ذکر است مهم ترین بحث قرارداد پیش فروش، مساله تاریخ تحویل ملک به خریدار است که اغلب به دلیل مسائل ساخت وساز به تعویق افتاده و باعث بحث بین خریدار و فروشنده می گردد.

شرایط پرداخت پیش فروش آپارتمان

در متن قرارداد پیش فروش باید زمان و نحوه پرداخت اقساط ذکر شده و هر دو طرف آن را امضا نمایند. بهترین روش پرداخت مبلغ ملک در این قراردادها این است که با پیشرفت کار در هر مرحله خریدار مبلغ قسط تعیین شده برای آن مرحله را پرداخت کند.

نکات مهم در قراردادهای پیش فروش

1. سند مالکیت و تعیینات کامل فروشنده باید تعیین گردد.

2. تنظیم قرارداد پیش فروش باید در دفتر اسناد رسمی به ثبت برسد.

3. فروشنده باید مجوز لازم برای درج آگهی فروش را از مراجع مربوطه دریافت نموده باشد.

4. جزئیات کامل ملک شامل متراژ و موقعیت و …. باید به صورت واضح در متن قرارداد ذکر گردد.

5. تاریخ دقیق تحویل و در نظر دریافت جریمه در صورت عمل نکردن طرف ها به تعهدات خود تعیین گردد.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با فسخ معامله به دلیل تاخیر در پرداخت مبلغ مطلب فسخ معامله ملکی به علت تاخیر در پرداخت پول را مطالعه کنید.

تورهای دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: پیام دلتا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 36720

به "قرارداد پیش فروش و نکاتی که باید بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرارداد پیش فروش و نکاتی که باید بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید