لیزینگ خودرو راهکار نهایی عبور از قیمت گذاری دستوری است؟

به گزارش مهسان بلاگ، لیزینگ خودرو ظاهراً به زودی جایگزین قیمت گذاری دستوری در این صنعت خواهد شد. دبیر انجمن قطعه سازان با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری صنعت خودرو را زمین زده، تاکید می نماید قیمت گذاری دستوری گردش اقتصادی خودروسازان را ماهانه 1000 تا 1500 میلیارد تومان منفی نموده است. مازیار بیگلو مشکل اساسی در قطعه سازی را کمبود نقدینگی و ناتوانی خودروسازان از پرداخت مطالبات شرکت های قطعه ساز اسم نموده است. وی اما در پاسخ به این پرسش که ماجرای نامه خودروسازان به مجلس شورای اسلامی مبنی بر موافقت با واردات خودروچیست، گفته چندی قبل آقای اکبری از نمایندگان مجلس به انجمن قطعه سازان آمدند و خواهان ارائه راه حلی برای قیمت گذاری خودرو شدند.

لیزینگ خودرو راهکار نهایی عبور از قیمت گذاری دستوری است؟

خبرنگاران - ساده ترین راهکاری که به توافق همه رسید این بود که ما یک چیزی بدهیم اما در مقابل خدماتی را بگیریم. به این شکل که 70 درصد خودروها با نظارت وزارت صمت مشخص قیمت شوند و 30 درصد دیگر را هم خودروسازان قیمت گذاری نمایند.

دبیر انجمن قطعه سازان در ادامه می گوید: بندی هم نوشتیم که ما با واردات مسئله ای نداریم. زیرا اصلا ممنوعیت واردات به علت مشکل کمبود ارز بوده و ربطی به حمایت از فراوری نداشته است. وی در واکنش به مساله انحصار در بازار خودروی کشور هم می گوید: انحصار به دو شکل است. یا ما خودمان در پی انحصار بوده ایم یا اینکه انحصار به ما تحمیل شده است. انحصاری که در صنعت خودرو وجود دارد انحصار ناخواسته است که به ما تحمیل شده است. وقتی بازار را می بندند انحصار به وجود می آید و این یک مساله طبیعی است.

ریشه مسائل در قیمت گذاری دستوری است

بیگلو با بیان اینکه ریشه مسائل خودروسازی در قیمت گذاری دستوری است، می افزاید: کمبود نقدینگی به قیمت گذاری دستوری مرتبط است. این هم که خودروساز و قطعه ساز تضعیف شده و نمی توانند افزایش بهره وری و کیفیت بدهند، به علت همان قیمت گذاری دستوری است.

دبیر انجمن قطعه سازان با بیان اینکه وقتی قرار است روی محصول نهایی قیمت گذاری انجام گردد، باید کل زنجیره کالایی قبل آن را هم قیمت گذاری کرد، می گوید: اگر می خواهید روی خودرو قیمت بگذارید باید مس، فولاد و پتروشیمی را هم که فراورینماینده مواد اولیه خودروها هستند، قیمت گذاری کرد. مشکل ما در حال حاضر این است که ابتدای زنجیره کاملا باز است و قیمت مواد اولیه خودرو را بازار و بورس مشخص می نمایند. اما قیمت نهایی خودرو به وسیله نهادهای نظارتی مشخص می گردد.

دبیر انجمن قطعه سازان اما در واکنش به اینکه آزادسازی به رشد شدید قیمت خودرو منجر می گردد، می گوید: به طور کلی تناسب عایدی مردم و قیمت خودرو و کل سبد زندگی به هم خورده است. وقتی عایدی مردم به دلار افزایش پیدا نکند ولی محاسبات هزینه ها و مواد اولیه همه بر اساس دلار باشد این به هم خوردگی اتفاق می افتد.

راه چاره لیزینگ است؟

بیگلو تاکید می نماید: راه یاری به مشتریان پس از آزادسازی قیمت، لیزینگ است. اجازه بدهند از محل سودی که خودروسازها به واسطه آزادسازی خودرو به دست می آورند بحث لیزینگ را راه اندازی نمایند. تامین اعتبار نمایند و به مردم بدهند و در اقساط چک ها را تحویل بگیرند. در این شرایط، قیمت ها هم منطقی مشخص خواهند شد.

وی با بیان اینکه پس از آزادسازی، قطعا قیمت بازار نزدیک به قیمت کارخانه می گردد و بازار ریزش خواهد نمود، تاکید می نماید: به محض اینکه قیمت آزاد گردد، حجم عظیمی از خودروهایی که مردم دپو نموده اند به ناچار و از ترس از دست دادن سرمایه روانه بازار خواهد شد.

بنابراین عرضه در یک ماه دو برابر می گردد و این اتفاق خودش عاملی برای ریزش قیمت ها خواهد شد. وی اما در پاسخ به این پرسش که چه ضمانتی وجود دارد خودروساز خارج از عرف قیمت گذاری نکند، می گوید: وقتی شما بازار را آزاد بگذارید، حتی اگر خودروساز بخواهد سوء استفاده کند باز خودش ضرر می نماید و کسی از آن خودرو نمی خرد.

منبع: دنیای اقتصاد

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: بیت ران
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 89924

به "لیزینگ خودرو راهکار نهایی عبور از قیمت گذاری دستوری است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیزینگ خودرو راهکار نهایی عبور از قیمت گذاری دستوری است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید