محبوب ترین داستان دنیا؛ درباره سری فیلم های داستان اسباب بازی

به گزارش مهسان بلاگ، فیلم داستان اسباب بازی 4 در راه اکران است و از همین حالا خیلی ها مشتاق دیدنش هستند. منتقدانی که فیلم را دیده اند استقبال گرمی از آن داشته اند و به نظر می رسد فیلمی باشد که یخ اکران تابستانی را آب کند. داستان اسباب بازی 4 جزو اولین فیلم هایی می گردد که راهش را به سمت فصل جوایز باز می نماید. اما ماجرای موفقیت این انیمیشن دوست داشتنی از کجا آغاز شد؟

محبوب ترین داستان دنیا؛ درباره سری فیلم های داستان اسباب بازی

داستان اسباب بازی از کجا آغاز شد؟

آن هایی که همزمان با آغاز سری فیلم های داستان اسباب بازی به دنیا آمدند حالا 23 سال دارند! در نتیجه خیلی ها هستند که یادشان نمی آید اصلا آغاز انیمیشن های داستان اسباب بازی از کجا بود.

سال 1995 پیکسار اولین انیمیشنی را که به صورت کامل با تکنولوژی کامپیوتری ساخته شده بود، فراوری کرد. داستان اسباب بازی یک اتفاق بزرگ بود. کمپانی والت دیزنی هم مسئولیت پخش این انیمیشن را برعهده داشت. انیمیشن در دنیای می گذشت که در آن اسباب بازی ها حالت انسانی داشتند و دور از چشم صاحبان شان به زندگی شخصی و رفاقت شان با هم ادامه می دادند. در حقیقت اسرار حیوانات خانگی که بعدتر ساخته شد به نوعی میراث دار دنیا داستان اسباب بازی است.

یکی از اسباب بازی ها به نوعی سرگروه بقیه است. وودی که شکل یک کابوی است عزیزترین عروسک اندی دیویس است و با بقیه اسباب بازی ها روزگار خوشی دارند تا این که یک عروسک فضانورد به نام باز به اندی هدیه داده می شود. باز تبدیل به نورچشمی اندی می شود و طبعا حسادت ادی را برمی انگیزد. اندی قرار است به جایی برود و مادرش به او گفته که یکی از اسباب بازی هایش را می تواند بیاورد. وودی می ترسد که اندی، باز را انتخاب کند در نتیجه او را به گوشه ای می اندازد اما به اشتباه باز از خانه بیرون می افتد و حالا وودی می خواهد اشتباهش را جبران کند و با بقیه عروسک ها به جست وجوی باز می روند.

جان لسه تر کارگردان داستان اسباب بازی مغز متفکر پیکسار بود و انیماتور سابق دیزنی. زمانی که دیزنی بود دو نفر از دوستانش به او بخش هایی از یک انیمیشن کامپیوتری نشان داده بودند و او برای اولین بار در دیزنی متوجه می شود که کامپیوتر چه مدیوم فوق العاده ای است تا بتواند با آن کار انیمیشن انجام بدهد.

لسه تر اول سعی کرد ایده تستر کوچولوی شجاع را به عنوان اولین انیمیشنی که کاملا به روش کامپیوتری ساخته شده به دیزنی بدهد اما ایده او رد شد و لسه تر را اخراج کردند. بعد او به لوکاس فیلم رفت که به نوعی کمپانی پدر پیکسار بود. سال 1986 استیو جابز و اپل پیکسار را خریدند و لسه تر در پیکسار آغاز به فراوری انیمیشن های کوتاه کامپیوتری کرد تا توانایی های پیکسار را به نمایش بگذارد. سال 1988 انیمیشن کوتاهی به نام اسباب بازی تین فراوری کرد که داستانش از نقطه نظر یک اسباب بازی روایت می شد و نشان دهنده عشق جان لسه تر به اسباب بازی های کلاسیک بود.

این انیمیشن توجه کمپانی دیزنی را جلب کرد و از لسه تر خواستند که برشود. اما لسه تر که تحت تاثیر اعتماد و ایمان استیو جابز به خودش بود در پیکسار ماند. او گفت: من می توانم به دیزنی برگردم و یک کارگردان باشم یا این جا بمانم و تاریخ را بسازم.

وقتی دیزنی دید که پیروز به بازگرداندن لسه تر نمی شود تصمیم گرفت که جزو معدود دفعات تاریخ کمپانی با پیکسار قرارداد ببندد و ساخت انیمیشن را برون سپاری کند. پیکسار اصلا بخاطر استفاده از گرافیک کامپیوتری در انیمیشن هایش مشهور شده بود. سال 1995 با فراوری اولین فیلم بلند انیمیشن شان مهر کمپانی را بر صفحه تاریخ سینما محکم کوبیدند: داستان اسباب بازی اولین انیمیشن تاریخ سینما شد که به طور کامل برای ساختش از روش انیمیشن کامپیوتری استفاده شده بود. اگر اسکار آن سال بخش بهترین انیمیشن داشت قطعا داستان اسباب بازی برنده آن سال بود. اولین انیمیشن پیکسار هم در بخش موسیقی و هم فیلمنامه نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

فیلمنامه اولیه داستان اسباب بازی را جان لسه تر، اندرو استانتون و پیت داکتر مغزهای متفکر پیکسار نوشتند. البته که آن فیلمنامه اولیه نقاط مشترک چندانی با چیزی که درنهایت روی پرده آمد، نداشت. اما هسته اصلی فیلمنامه این بود: اسباب بازی ها عمیقا می خواهند که با آنها بازی شود و همین تمایل هم محرک ترس ها، امیدها و حرکات شان است.

دیزنی اول می خواست که وودی کاراکتر شریر قصه باشد. به فرمت قصه های دیزنی یک کاراکتر شریر داشته باشیم و یک قهرمان اما درنهایت تسلیم شدند و قرار شد که کل بخش خلاقانه کار را به استودیوی پیکسار بسپارند.

جان لسه تر از ایده تضاد بین ژانرهای وسترن و علمی-تخیلی خوش اش می آمد درنتیجه دو کاراکتر اصلی قصه را وودی، عروسک کابوی و باز، عروسک فضانورد قرار داد. اسم باز را از روی باز آلدرین انتخاب کردند. دومین مردی که پا روی کره ماه گذاشت و همسفر نیل آرمسترانگ بود.

فیلمنامه داستان اسباب بازی به شدت تحت تاثیر ایده های رابرت مک کی، فیلمنامه نویس و مدرس مشهور بود. نه لسه تر و نه سایر همکارانش هیچ کدام قبل تر فیلمنامه یک فیلم بلند را ننوشته بودند. در نتیجه لسه تر و داکتر در یک سمینار سه روزه در لس آنجلس شرکت کردند که مدرس اش مک کی بود.

تام هنکس برای صداپیشگی نقش وودی و تیم آلن برای نقش باز انتخاب شد. برای ساخت انیمیشن به شیوه کامپیوتری هم مشکلاتی وجود داشت. لسه تر می گفت: بزرگترین مشکل این بود که باید سعی شود در این شیوه همه چیز ارگانیک تر به نظر می رسد. هر برگ درختی باید طراحی و خلق شود. باید به آن دنیا حسی از داشتن تاریخ بدهیم.

کار طراحی انیمیشن با کشیدن استوری بوردهایی آغاز شد که به انیماتورها یاری می کرد تا کاراکترها را پرورش بدهند. 27 انیماتور روی این پروژه کار می کردند.

درنهایت فیلم نوامبر 1995 اکران شد. دیزنی 20 میلیون دلار صرف تبلیغات فیلم کرد و حتی پپسی و برگرکینگ و کوکاکولا هم تبلیغ فیلم را برعهده گرفتند. پیش از اکران فیلم استیو جابز گرفته بود: اگر فیلم فروش پایینی داشته باشد مثلا 75 میلیون دلار بفروشد هم پیکسار و هم دیزنی ورشکسته می شوند. اگر 100 میلیون دلار بفروشد هر دو استودیو پول شان برمی شود اما اگر یک بلاک باستر واقعی باشد و 200 میلیون دلار بفروشد سود خوبی از فیلم خواهیم کرد. فیلم در سرتاسر دنیا بیش از 350 میلیون دلار فروخت.

منتقدان عاشقش شدند. امتیاز فیلم در متاکریتیک 95 از 100 است و عنوان هشتاد و ششمین فیلم میان 250 فیلم برتر imdb را دارد. واشنگتن پست نوشت: این فیلمی است که باید دیده شود. باید درباره اش حرف زده شود و باید برنامه داشته باشید که دوباره هم آن را ببینید. فیلم بچه ها را سرخوش می نماید و والدین شان هم کنار آنها از دیدن فیلم سرحال می آیند. راجر ایبرت هم نوشت که این فیلم از لحاظ بصری شبیه یک رولرکاستر است.

داستان اسباب بازی دستاوردی در تکنولوژی انیمیشن بود. منتقدان، صداپیشگان فیلم را هم تحسین کردند.

جمله کلاسیک باز این بود: به سوی بی نهایت و فراتر از آن که تبدیل به شعار سری انیمیشن های داستان اسباب بازی هم شد.

داستان اسباب بازی 2؛ اسباب بازی ها به شهر برگشتند

اولین دنباله داستان اسباب بازی سال 1999 ساخته شد. باز هم جان لسه تر با همکاری دیزنی و پیکسار این انیمیشن کمدی کامپیوتری را جلوی دوربین برد. در داستان اسباب بازی 2 اندی می خواهد به کمپ برود و وودی را هم با خودش ببرد اما در حالی که مشغول بازی با وودی و باز است تصادفی دست وودی را از جایش درمی آورد. مادر اندی وودی را روی طاقچه می گذارد. اندی بدون وودی به کمپ می رود. اسباب بازی های روی طاقچه را دور می اندازند اما وودی پیروز می شود خودش را نجات بدهد. این وسط یک سارق سراغ وودی می رود و حالا باز و بقیه عروسک ها در کوشش هستند که وودی را نجات بدهند. سارق که نامش ال است می خواهد وودی را به یک موزه در ژاپن بفروشد. حالا مشکل اینجاست که وودی هم انگار راضی شده به موزه برود و باز باید به یادش بیاورد که او برای بازی ساخته شده و نه نمایش در موزه.

یک ماه بعد از نمایش قسمت اول و پیروزیت آن بحث سر ساخت دنباله اش بالا گرفت. قصد لسه تر این بود که به فیلم اصلی ادای احترام کند و دنیا فیلم را دوباره خلق کند. داستان از این جا ریشه گرفت که لسه تر فکر کرد چه چیزی ممکن است یک اسباب بازی را ناراحت کند. اگر اسباب بازی حس کند که دیگر با او بازی نمی شود چه حسی خواهد داشت.

اوایل سال 1997 فیلم به مرحله فراوری نزدیک شد. اول کار معلوم نبود که پیکسار بتواند انیمیشن را فراوری کند چون یک تیم 300 نفره مشغول کار روی انیمیشن زندگی زنبور عسل (1998) بودند. یک تیم دیگر هم مشغول کار روی یک بازی کامپیوتری با موضوع داستان اسباب بازی بود. استیو جابز تصمیم گرفت کار روی بازی کامپیوتری متوقف شود و تیم روی ساخت داستان اسباب بازی 2 متمرکز شوند.

دست اندرکاران داستان اسباب بازی 2 از بقیه کمپانی جدا شدند و لسه تر از نزدیک روی فریم به فریم کارهایشان نظارت داشت. قسمت دوم البته از المان های دیجیتالی قسمت اول هم استفاده کرد اما در پیکسار همه آن قدر کمال گرا بودند که خیلی کمتر از آن چه انتظار می رفت از مصالح و متریال قسمت اول استفاده کردند. تکنولوژی به نسبت چند سال قبل آن قدر پیشرفت نموده بود که به آن ها امکان استفاده از دوربین های پیچیده تر برای فیلمبرداری از نماها را می داد.

یکی از مهم ترین چالش های انیماتورها طراحی گرد و خاک روی قفسه ای بود که وودی رویش قرار می گرفت. بعد از تعداد زیادی تجربه و آزمون و خطا یک تکه کوچک گرد و خاک را توانستند طراحی نمایند و بعد با کامپیوتر آن را در تمام سطح قفسه پراکنده کردند.

مسؤولان دیزنی اولین راش ها را که دیدند تحت تاثیر کیفیت کار نهاده شدند. اما حاشیه وقتی به وجود آمد که یکی از کارمندان پیکسار به اشتباه فایل اصلی انیمیشن داستان اسباب بازی 2 را از روی سرور اصلی پاک کرد. پیکسار زمان کافی نداشت تا دوباره همه آن جزییات را بازسازی کند و از دیزنی درخواست کردند پخش فیلم را به تعویق بیندازد. دیزنی قبول نکرد و در نهایت جان لسه تر دوباره سرپرستی گروه را برعهده گرفت و همان تیمی قدیمی داستان اسباب بازی مشغول به کار شدند و در عرض فقط نه ماه انیمیشن به سرانجام رسید.

در نهایت فیلم نوامبر سال 1999 پخش شد. انیمیشن از لحاظ تجاری درست مثل قسمت قبلی پیروز بود. تبدیل به پرفروش ترین فیلم انیمیشن سال 1999 شد و در آمریکای شمالی 249.5 میلیون دلار فروخت و 497.4 میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروش کرد و تبدیل به دومین فیلم پرفروش انیمیشن دنیا تا آن سال بعد از انیمیشن شیر شاه دیزنی شد. فیلم بیش از 47.8 میلیون بلیت فقط در آمریکای شمالی فروخت.

نقدهایی که روی داستان اسباب بازی 2 نوشته شد آن را از لحاظ کیفیت هم سطح قسمت قبل یا حتی بهتر از آن ارزیابی کردند. منتقدان نوشتند: کمتر پیش می آید که دنباله یک فیلم پیشرفت هایی نسبت به قسمت قبلی اش داشته باشد اما داستان اسباب بازی 2 از روایتی مبدعانه و انیمیشنی زیبا استفاده می نماید و البته گروه بازیگران بااستعدادی که صداپیشه فیلم هستند تا مخاطبانش از همه گروه های سنی تجربه غنی و منحصر به فردی در سینما داشته باشند.

راجر ایبرت نوشت که مدت ها پیش همه چیز را در خصوص اسباب بازی ها از یاد برده بود و با دیدن این انیمیشن دوباره همه شان را به خاطر آورده است.

داستان اسباب بازی 3؛ به سوی بی نهایت و فراتر از آن

لی آنکریچ هم جزو گروه نویسندگان قسمت سوم داستان اسباب بازی بود و هم کنار جان لسه تر و اندرو استانتون داستان را نوشت. او البته در دو پروژه قبلی هم همکار فیلمنامه نویس و کارگردان محسوب می شد.

داستان اسباب بازی 3 دومین فیلم کمپانی پیکسار بعد از بالا بود که نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین انیمیشن شد.

اندی حالا هفده ساله شده و آماده است که به کالج برود. او سال هاست که دیگر با اسباب بازی هایش به جز چند تا از آن ها مثل وودی و باز و جسی بازی ننموده است. اسباب بازی های نسبت به آینده شان دلسرد هستند. اندی تصمیم دارد وودی را با خودش به کالج ببرد. بقیه اسباب بازی ها را هم داخل جعبه ای می گذارد. مادر اندی فکر می نماید که این جعبه آشغال است و آن را دور می اندازد. اسباب بازی ها فرار می نمایند و خودشان را به زور به ماشین مادر اندی می رسانند. طبعا وودی طاقت دوری دوستانش را ندارد و آنها هم نمی خواهند برای باقی عمرشان در زیرشیروانی یک خانه مدفون شوند. موقع فرار به خرس صورتی برمی خورند که شبیه آن خرس های شیرین مهربان انیمیشن هاست اما نکته این است که اینجا ذات پلیدی دارد.

داستان ساخته شدن قسمت سوم این انیمیشن بی دردسر نبود. بعد از اینکه کمپانی دیزنی پیکسار را خرید در حقیقت حقوق همه کاراکترهایی که پیکسار طراحی می کرد، در اختیار دیزنی نهاده شد. همچنین تصمیم برای ساختن دنباله روی انیمیشن ها هم با دیزنی بود اما پیکسار سر داستان اسباب بازی3 حاضر به ساخت نبود.

تا اینکه سال 2004 بالاخره مذاکرات نتیجه داد. دیزنی تصمیم گرفت خودش داستان اسباب بازی 3 را بسازد. کار هم آغاز شد. اما ژانویه 2006 جان لسه تر مغز متفکر پیکسار رییس بخش انیمیشن دیزنی شد. هر چه تا آن روز به عنوان داستان اسباب بازی 3 طراحی و ساخته شده بود دور ریخته شد و به جایش خود پیکساری ها ساخت انیمیشن را برعهده گرفتند.

انیمیشن داستان اسباب بازی 3 آنقدر مهم شد که کمپینی برای آن زدند تحت این عنوان که قرار نیست جایزه اسکار بهترین انیمیشن به این فیلم برسد بلکه باید در رقابت بهترین فیلم سال حضور داشته باشد. فیلم توانست رکورد فروش قبلی را که متعلق به شرک 2 محصول 2004 بود بشکند و تا سال 2014 و اکران یخ زده رکورد فروش را در تاریخ انیمیشن به نام خودش ثبت کند. تقریبا همه نقدهای نوشته شده روی داستان اسباب بازی 3 مثبت بود. منتقدان معتقد بودند این یکی از معدود دنباله های تاریخ سینماست که از دو قسمت قبلی اش بهتر از کار درآمده. آنها شوخ طبعی انیمیشن را ستودند. انیمیشنی که به راحتی رگ احساسات مخاطبش را در دست می گرفت. انیمیشنی با یک شعار جذاب: به سوی بی نهایت و فراتر از آن. تاکید انیمیشن بر مفهوم رستگاری در نتیجه اتحاد بود.

داستان اسباب بازی 4 و سرانجام بازی

این بار دیگر از آن مغزهای متفکر پیکسار خبری نیست. جاش کولی کارگردان فیلم است که این اولین فیلم بلندش به عنوان کارگردان محسوب می شود. از تیم قدیمی فقط اندرو استانتون در تیم نوشتن فیلمنامه حضور پیدا کرد.

لی آنکریچ در مصاحبه ای که سال 2010 انجام داد گفته بود که پیکسار تصمیمی برای ساخت دنباله ای روی داستان اسباب بازی 3 ندارد اما مردم آن قدر درخواست می نمایند که استودیو وسوسه می شود. مردم عاشق کاراکترهای داستان اسباب بازی هستند.

نوامبر 2014 سرمایه گذاران دیزنی بودند که ساخت داستان اسباب بازی 4 را به اطلاع علاقه مندان رساندند.

سال 2015 جیم موریس، رییس استودیوی پیکسار بیان کرد که قرار نیست داستان اسباب بازی 4 ادامه قسمت سوم باشد و بیشتر یک کمدی-رمانتیک است. اما طبق چیزی که لسه تر می گوید همه چیز آن قدر مخفیانه پیش می رفت که حتی جیم موریس هم چیزی از روند آن نمی دانست.

سال 2017 لسه تر از پروژه کناره گرفت و کولی به تنهایی به عنوان کارگردان باقی ماند. لسه تر احساس می کرد که داستان اسباب بازی 3 سرانجام داستان وودی و باز بوده است. تیم آلن صداپیشه باز وقتی فیلمنامه را خواند گفت که آن قدر احساساتی شده که نمی توانسته سکانس آخر را اجرا کند. کیانو ریوز هم به جمع صداپیشگان داستان اسباب بازی 4 پیوست.

فیلم قرار بود سال 2017 اکران شود اما به دلیل تداخل با پخش ماشین ها 3 اکران آن به تعویق افتاد.

فیلم داستان یک اسباب بازی جدید است که به او فورکی می گویند. او به گروه وودی و سایر اسباب بازی ها ملحق می شود و آن ها دست به یک سفر جاده ای می زنند و متوجه می شوند که دنیا برای یک اسباب بازی تا چه حد می تواند بزرگ باشد.

فیلم هفته آینده اکران می شود اما منتقدانی که آن را دیده اند دوستش داشته اند و امتیاز 84 از 100 را به آن دادند. رابی کالین از تلگراف نوشته: این انیمیشن ثابت می نماید زمانی که پیکسار در بهترین حالتش باشد هیچ استودیوی انیمیشن دیگری به پای آن نخواهد رسید.

درپ می گوید که حالا سری داستان اسباب بازی می تواند با یک سرانجام آبرومند بازنشستگی خودش را اعلام کند.

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 10980

به "محبوب ترین داستان دنیا؛ درباره سری فیلم های داستان اسباب بازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محبوب ترین داستان دنیا؛ درباره سری فیلم های داستان اسباب بازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید