محلی های نوستالژیک؛ از رعنا تا بارو بارو

به گزارش مهسان بلاگ، روزنامه خراسان: ایران شبیه یک جعبه موسیقی بزرگ است. جعبه ای که دست روی هر منطقه اش بگذارید، از آن صدای ساز و آواز خاص همان منطقه درمی آید.

محلی های نوستالژیک؛ از رعنا تا بارو بارو

هر کدام از این قطعه ها، با گویش و لهجه محلی خوانده و بعضی از آن ها به دلیل محبوبیت زیاد، بار ها توسط خوانندگان نسل بعد، بازخوانی و دگرخوانی شده اند. جالب این که تفاوت گویش و لهجه در این قطعه ها، مانع برقراری ارتباط با آن ها نیست.

به طور مثال، ممکن است فردی اهل غرب کشور باشد و با شنیدن یک موسیقی بلوچی به وجد بیاید و یک نفر در شمال کشور با یک قطعه جنوبی ارتباط برقرار کند. این حرف مشترک همه موسیقی های فولکلور است که می توانند بدون توجه به زبان مستمع، او را با خود همراه نمایند. در ادامه چند قطعه معروف فولکلور را معرفی می کنیم.

لیلا - خراسانی

خراسان در دل خود هزاران نغمه دارد. از نوایی نوایی تا ا... مزار و لیلا. قطعه لیلا که بیشتر آن را با نام لیلا در وا کن مُیُم می شناسیم، یکی از آثار شاخص خراسانی اسماعیل ستارزاده است که موسیقی آن را با دوتار اجرا نموده.

او یکی از هنرمندان صاحب سبک موسیقی شمال خراسان و احیاگر موسیقی فولکلور این منطقه بود. بلندبالا، دختر فراش باشی و شاه دوماد از دیگر قطعاتی است که او فراوری نموده و توسط خواننده های دیگر نیز بازخوانی شده است.

رعنا - گیلکی

آهنگ های محلی گیلکی درست مانند خود گیلان، پرشور و هیاهو هستند. رعنا یکی از همین قطعات محلی است که به احتمال زیاد نسخه اصلی آن را با صدای فریدون پوررضا یا نسخه بازخوانی شده آن را توسط گروه رستاک، شنیده اید.

پوررضا یکی از شاگردان آواز ایرانی استاد بنان بوده و قطعات معروف موسیقی سریال پرمخاطب پس از باران را نیز خوانده است. از او دو کاست می گیلان و گیله لو به جا مانده است.

کابوکی - کردی

شاید اغلب ما با زبان کردی آشنا نباشیم، اما شور قطعه های محلی این زبان، می تواند هر مخاطبی را با خود همراه کند. کابوکی یا کابوکه یکی از کهن ترین آوا های کردی است که شاید قدمت آن به بیش از هزار سال برسد و بار ها توسط خوانندگان مختلفی اجرا شده است.

مشهورترین اجرای این قطعه، توسط شهرام ناظری خواننده برجسته کشورمان که خود اهل کرمانشاه است، با سه تار ثبت شد. او بار ها این قطعه را در کنسرت های خود خوانده است.

بارو بارو - لری

ترانه معروف بارو بارو از زنده یاد حسین فرجی است. این قطعه که خیلی ها فکر می نمایند یکی از فراوریات مستقل گروه رستاک است، در واقع متعلق به خواننده ای لر زبان به نام حسین فرجی است. البته اجرای این گروه مورد تایید فرجی نبود و او معتقد بود این گروه ابیاتی جعلی روی ملودی این قطعه خوانده اند.

جالب این که نسخه اصلی این اثر، در زمان انتشار خود یعنی سال 1370، بسیار مورد استقبال نهاده شد و به یکی از پرفروش ترین کاست های زمانه خود تبدیل شد.

هله اقتصادی - بوشهری

احیای اغلب قطعات موسیقی فولکلور جنوبی، مدیون جناب خان، عروسک محبوب برنامه خندوانه است. او بار ها این قطعات را در این برنامه خواند و نی انبان یکی از ارکان موسیقی بوشهری را به عموم مردم شناساند. هله اقتصادی یکی از قطعات بوشهری است که بار ها در این برنامه آن را شنیده ایم.

هله، در گویش بوشهری معنی لغوی ندارد. در دریانوردی هنگامی که می خواهند لنگر را از دریا خارج نمایند یا تور ماهی را از آب بیرون بکشند، برای هماهنگی افراد دو گروه در سمت چپ و راست از این آوا استفاده می نمایند. گروه اول که تور را بالا می کشد می گوید هله و گروه دوم پاسخ می دهد اقتصادی.

مجله صادق ویلا: مجله صادق ویلا | آموزش چاپ و طراحی گرافیکی، موشن گرافیک

اخبار ورزشی: اخبار ورزشی، مجله خبری و تحلیلی ورزش ایران و جهان

منبع: برترین ها
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 28108

به "محلی های نوستالژیک؛ از رعنا تا بارو بارو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محلی های نوستالژیک؛ از رعنا تا بارو بارو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید