محمدی پور: تامین اقتصادی ساخت مسکن از بازار سرمایه برای انبوه سازان راحت تر است

به گزارش مهسان بلاگ، مشخص محمدی پور رییس اداره مطالعات مالی بورس کالای ایران، ضمن تاکید بر ظرفیت بالای بازار سرمایه در تجهیز سرمایه های خرد مردمی برای ساخت مسکن گفت: در عین حال به علت تضامین لازم، انبوه سازان و سازندگان بزرگ مسکن راحت تر می توانند از این ظرفیت استفاده نمایند.

محمدی پور: تامین اقتصادی ساخت مسکن از بازار سرمایه برای انبوه سازان راحت تر است

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، ارزیابی الگو های تامین اقتصادی ساخت مسکن به وسیله بازار سرمایه روز سه شنبه 5 بهمن ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار گردید. این نشست، هشتمین پیش نشست تخصصی از هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ 1 اسفند امسال با موضوع مسکن؛ پیشران فراوری برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم ترین مسائل مربوط به تامین اقتصادی پروژه های ساخت مسکن به وسیله بازار سرمایه مورد آنالیز نهاده شد.

5 ابزار بازار سرمایه در یاری به تامین اقتصادی ساخت مسکن

تعیین محمدی پور، رییس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در این نشست گفت: در مورد تامین اقتصادی بخش مسکن در بورس کالای ایران به پنج ابزار می توان اشاره نمود. اصلی ترین این ابزار ها تامین اقتصادی مستقیم، استفاده از صندوق های زمین و ساختمان و استفاده از قرارداد های سلف استاندارد مسکن برای تامین اقتصادی ساخت است. از جمله ابزار های بعدی که به تامین اقتصادی بخش مسکن یاری می نماید استفاده از صندوق های املاک و مستغلات است که مقرراتش موجود است و برای راه اندازی احتیاج به پیگیری و تقاضا دارد. بعلاوه قرارداد های آینده مصالح ساختمانی است که می تواند هزینه ساخت را پایین بیاورد.

تجهیز سپرده های خرد برای ساخت مسکن به وسیله بازار سرمایه

محمدی پور با اشاره به اینکه ظرفیت بازار سرمایه به علت اینکه کاملا جدای از سایر بخش های اقتصادی است، بدون سقف و بی نهایت است گفت: ابزار اگر مجذوب نماینده تعریف گردد می تواند پول های خرد مردم را به طرف خودش بکشد و هر ابزاری ریسک خودش را دارد و افراد متفاوتی را جذب می نماید. در حال حاضر در بورس کالا اوراق سلف استاندارد مسکن ابزار مناسبی است. این اوراقی که در ابتدا عرضه می گردد، مشابه با شرایط پیش فروش، ولی به صورت یکباره است. در این اوراق گفتیم به هر کسی که متراژ اولیه را فروختی در ادامه برای تامین اقتصادی مجددا اوراق منتشر می کنی و با نرخ نو می فروشی در نتیجه نیمی از ملک با یک نرخ و نیمه دیگر با نرخ دیگری خریداری شده و در هر لحظه پول مساوی با متراژ خواهد بود.

تامین اقتصادی ساخت مسکن از بازار سرمایه برای انبوه سازان راحت تر است

وی ادامه داد: به طور خاص در نهضت ملی مسکن که مورد حمایت دولت است، این امکان فراهم است که انبوه سازان با یاری دولت تضامین را تهیه نمایند و پروژه ها را برای جذب منابع اقتصادی، به وسیله اوراق سلف مسکن در بازار سرمایه عرضه نمایند.

این اجازه به سازنده داده نمی گردد که همه پروژه را به صورت سلف بفروشد، چرا که ریسک سازنده هم باید وارد بگردد تا انگیزه داشته باشد تا انتهای پروژه را اجرا کند. ایرادی که در این اوراق وجود دارد، این است که اگرچه سازندگان بزرگ و انبوه سازان از آن استقبال می نمایند، با عدم استقبال سازندگان خرد روبرو می گردد؛ چرا که تمام افراد باید قبل از عرضه اولیه به میزان تعهدات پروژه، ضمانتنامه نقدشونده قرار دهند. به عبارت دیگر بازار ملک ما به چنین چیزی عادت ندارد و بازار سرمایه نیز بدون ضمانت امکان تامین اقتصادی ندارد.

رییس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران اضافه کرد: در نهضت ملی مسکن که از طرف دولت پشتیبانی و حمایت می گردد، شرایط برای تهیه وثیقه و ضمانت از طرف سازندگان فراهم تر است و از این جهت آن ها می توانند از ظرفیت بازار سرمایه برای تامین اقتصادی پروژه ها استفاده نمایند.

وی ضمن اشاره به اینکه کمبود سازندگان بزرگ مسکن در کشور یک چالش مهم است، اضافه کرد: اگر بخواهیم از اوراق سلف مسکن استفاده کنیم باید چنین شرکت هایی داشته باشیم که پروژه های بزرگ را تعریف نمایند و به عرضه اوراق رونق بدهند؛ بنابراین گرچه سرمایه مخاطب جذب اوراق می گردد و حتی اگر نخواهد خود خانه را بگیرد می تواند تسویه نقد کند، اما در سمت عرضه نماینده اوراق چالش داریم؛ که یکی از دلایل آن هم سخت گیری در قسمت تضامین است.

منبع: جهت اقتصاد

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 خرداد 1401 بروزرسانی: 13 خرداد 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109116

به "محمدی پور: تامین اقتصادی ساخت مسکن از بازار سرمایه برای انبوه سازان راحت تر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محمدی پور: تامین اقتصادی ساخت مسکن از بازار سرمایه برای انبوه سازان راحت تر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید