مشارکت مردمی درآمد شهرداری را صدها برابر می نماید ، مردم را بیشتر در ایام انتخابات می بینیم

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس شورای عالی استان ها از آموزش هدفمند، هوشمندسازی و بکارگیری مشارکت مردمی به عنوان سه راه چاره بهبود بهره وری نام برد و گفت: اگر مشارکت مردمی ایجاد گردد، این مشارکت می تواند درآمد شهرداری را ده ها و صدها برابر افزایش دهد.

مشارکت مردمی درآمد شهرداری را صدها برابر می نماید ، مردم را بیشتر در ایام انتخابات می بینیم

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، مرتضی الویری در اولین همایش ملی بهره وری در مدیریت شهری که در مرکز همایش های رایزن برگزار گردید، بهره وری را مانند مثلثی دانست که اضلاع آن را کاهش هزینه، افزایش سرعت انجام کار و ارتقای کیفیت تشکیل می دهند و گفت: رتبه ایران در بهره وری جزو پنج کشور پایین سازمان آسیایی بهره وری است در حالی که بسیاری از کشورهای آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه که حتی 20 سال قبل برنامه ای برای توسعه نداشتند، بهره وری بالاتری داشته اند که موقعیت آنها با بهبود ساختارهای مدیریتی، نیروی انسانی و استفاده از فناوری حاصل شده است.

رئیس شورای عالی استان ها با یادآوری اینکه طبق آمارهای رسمی مرکز آمار ایران، میزان کار مفید در ایران در بهمن ماه 1397 برابر 15 ساعت در هفته بوده است، اضافه نمود: در برنامه ششم توسعه کشور و برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران، توجه ویژه ای به بهره وری شده است که باید در تمامی اجزای صنعت، فراوری و خدمات مورد توجه قرار گیرد.

الویری با اشاره به اهمیت صندلی بهره وری بخصوص در شرایط تحریم ها، بر استفاده از راه حلهای متخصصان برای بهبود بهره وری در مدیریت شهری تاکید نمود و گفت: از سویی منابع انسانی و اقتصادی مدیریت شهری محدود است و جمعیت شهرها نیز افزایش یافته و سطوح توقع شهروندان نیز بالا رفته است. در این شرایط، افزایش قیمت در برابر کاهش کیفیت خدمات مورد پذیرش شهروندان نیست و باعث چالش برای مدیریت شهری می گردد.

وی در تبیین نقش مشارکت در ارتقای بهره وری در مدیریت شهری، اظهار کرد: هر چند باور و عمل به مشارکت بسیار سخت است اما در مدیریت شهری به مشارکت فعال و سازمان به صورت توأمان احتیاج داریم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از هدررفت منابع و امکانات، مقوله بهره وری را در موضوعاتی نظیر مدیریت زباله از فراوری تا امحاء، حفظ بهداشت و زیبایی بصری شهر، استفاده از حمل و نقل عمومی، پرداخت به موقع عوارض و عدم ارتکاب تخلفات شهرسازی قابل ظهور و بروز دانست و گفت: هر ایرانی روزانه به طور متوسط 700 گرم زباله فراوری می نماید که این رقم در تهران حدود 950 گرم و سه برابر متوسط جهانی است. در زمینه جمع آوری زباله نیز ببینیم میزان هزینه ای که صرف می گردد منطقی است؟ در تهران مناطقی داریم که روزانه سه بار جمع آوری زباله در آن انجام می گیرد اما در بسیاری از کشورهای پیشرفته هفته ای 2 تا 3 بار انجام می گردد. اینکه این زباله را دفن کنیم و آبهای زیرزمینی آلوده شوند و شیرآبه زباله ها به آلودگی محیط زیست بیانجامند نیز اتفاق تلخی است.

الویری درباره ضرورت بهره وری در مصرف انرژی نیز گفت: در ایران 0.63 تن نفت خام باید مصرف گردد تا هزار دلار فراوری صورت گیرد این درحالیست که این عدد در جهان برابر 0.18 تن و در ژاپن یک هفتم ایران است. از طرفی نیز جای نگرانی است که جزو 14 کشور پرمصرف جهان در زمینه بنزین هستیم به طوری که سرانه 1.2 لیتر بنزین در روز استفاده می کنیم.

وی اضافه نمود: در زمینه مصرف آب هم دانستن این آمار، به تحلیل شرایط فعلی ایران یاری می نماید. میزان بارش در جهان 800 میلی متر بوده اما متوسط بارش در ایران در سال های اخیر 230 میلی متر است. میزان تبخیر در ایران 4 برابر جهان و میزان مصرف آب در ایران 2.5 برابر جهان است. اگر این اعداد کنار هم قرار گیرند، نباید تعجب کنیم که چرا کویر دارد پیشروی می نماید و چرا دریاچه ارومیه آنطور می گردد.

رئیس شورای عالی استان ها از آموزش هدفمند، هوشمندسازی و بکارگیری مشارکت مردمی به عنوان سه راه حل بهبود بهره وری نام برد و گفت: آیا رقم بالای تعداد تحصیل کردگان در ایران، موید آموزش هدفمند به آنها برای استفاده بهینه و ارتقای بهره وری است؟ بنابراین دانشگاه ها، موسسات تخصصی و شهرداری ها ضروری است به بحث آموزش هدفمند برای ارتقای بهره وری توجه داشته باشند.

الویری، هوشمندسازی را مایه کاهش سریع هزینه ها، بالا رفتن سرعت کار و جلوگیری از فساد دانست و در بحث مشارکت مردمی نیز گفت: در درون یک ارگان رسمی، ساز و کارها متاسفانه طوری تنظیم شده که میزان وقتی که یک کارمند کار می نماید، عدد پایینی است. یا اینکه ساز و کارها به نحوی تنظیم شده که یک تعدادی غیرخودی در نظر گرفته شده و کنار گذاشته می شوند و از توانایی شان بهره ای گرفته نمی گردد.

وی اضافه نمود: مهم تر از این موضوع، بکارگیری و مشارکت مردم چه از حیث نظرخواهی و چه از نظر تصمیم گیری است. ما مردم را بیشتر در ایام انتخابات می بینیم و دور هم جمع می شویم؛ وقتی انتخابات تمام می گردد دیگر کمتر نقشی برای مشارکت مردم در نظر گرفته می گردد. اگر مشارکت مردمی ایجاد گردد، این مشارکت می تواند درآمد شهرداری را ده ها و صدها برابر افزایش دهد.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 27456

به "مشارکت مردمی درآمد شهرداری را صدها برابر می نماید ، مردم را بیشتر در ایام انتخابات می بینیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشارکت مردمی درآمد شهرداری را صدها برابر می نماید ، مردم را بیشتر در ایام انتخابات می بینیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید