مهار کرونا و احیای بازار سینمای چین

به گزارش مهسان بلاگ، یک رویداد عظیم سینمایی در پکن پایتخت چین به دنبال مهار ویروس کرونا در حال برگزاری است و همین باعث شده تا بازار فیلم چین به شدت رونق بگیرد.

مهار کرونا و احیای بازار سینمای چین

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رادیو بین المللی چین، از 22 تا 29 اوت (1 تا 8 شهریور) زمان برگزاری دهمین جشنواره بین المللی فیلم پکن است که در آن فیلمسازان و مخاطبان پر جنب وجوش هر کدام نقش خود را با مشارکت فعالانه ایفا می نمایند.

با وجود آنکه این رویداد به دلیل شیوع کرونا مدت زیادی است که به تأخیر افتاده بود اما باز هم توانسته امید و اعتماد به نفس بی سابقه دست اندرکاران فیلم را منتقل کند.

افتتاحیه پرشکوه جشنواره فیلم پکن با کاهش تدریجی تاثیر اپیدمی کرونا و بازگشایی بازار فیلم چین همزمان شده است.

صنعت سینمایی در سرزمین اصلی چین در خاتمه ماه ژوئیه با اتخاذ اقدامات بهداشتی، بازگشایی شد، اما کمتر از یک ماه رونق آن بسیار چشمگیر بوده است. به دنبال برگزاری پیروز جشنواره های فیلم شانگهای و پکن، بازار فیلم چین که به مدت شش ماه در رکود نهاده شده بود، دوباره جنب و جوش گرفته و بینندگان بسیاری را به خود جلب نموده است.

براساس داده های ارزش گیشه ماویان، تا روز 25 اوت (4 شهریور)، فیلم سینماییهشت صد توانست بیش از یک میلیارد یوان در گیشه پیروزیت به دست آورد.

این فیلم اولین فیلم تجاری داخلی محسوب می گردد که پس از بازگشایی بازار سینما، به اکران در آمد و از لحاظ زمان پخش و فروش بالا در گیشه توانست انرژی زیادی به احیای بازار فیلم تزریق کند.

از سال 2011 که جشنواره بین المللی فیلم پکن راه اندازی شد، سینمای چین درهای خود را به روی سینمای جهان گگردد و در این 10 سال توانست فرصتی به مردم جهان بدهد تا ضمن آشنایی با فرهنگ سینمایی چین، فصل های جدیدی از روایتگری داستان های چین در پیش روی مخاطبان قرار دهد.

جشنواره های بین المللی فیلم چین به صحنه ای برای حضور فعال فیلمسازان ایرانی نیز تبدیل شده است. در سالهای اخیر دست اندرکاران سینمای ایران در جشنواره های بین المللی فیلم پکن و شانگهای بارها توانسته اند برنده جایزه شوند.

برای مثال، فیلم های ایرانی در سه سال گذشته به طور متوالی جایزه تیان تان جشنواره فیلم پکن را از آن خود کردند: گلاب جمعه در سال 2017 در هفتمین جشنواره بین المللی فیلم پکن برای بازی درخشان در فیلم آبجی پیروز به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن شد. مینا ساداتی برای بازی در فیلم تابستان داغ در سال 2018 یعنی در هشتمین جشنواره بین المللی فیلم پکن توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از آن خود کند.

فروغ قجابگلی بازیگر فیلم تهران، شهر عشق عنوان بهترین بازیگر زن نهمین جشنوارۀ بین المللی فیلم پکن در سال 2019 را کسب کرد.

همچنین فیلم ایرانی قصر شیرین ساخت سید رضا میرکریمی سال گذشته در جشنواره فیلم شانگهای جام طلایی و دو جایزه بهترین کارگردان و بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد.

در سال 2017 فیلم زرد به کارگردانی مصطفی تقی زاده نیز برنده جایزه عظیم هیئت داوران جشنواره فیلم شانگهای شد. شایان ذکر است که فیلمهای آبجی و زرد اثر نخست کارگردانان تازه نفس ایرانی بودند.

رویدادهای فرهنگی چین بهترین بستر همکاری میان فیلمسازان چینی و ایرانی را فراهم می نماید. بچه های آسمان به کارگردانی مجید مجیدی یکی از محبوبترین فیلم های خارجی برای مخاطبان چینی ها محسوب می گردد.

آقای مجیدی سال گذشته به عنوان داور در جشنواره بین المللی فیلم پکن شرکت کرد و همزمان او همچنین توافقنامه چارچوب همکاری های استراتژیک را با کارخانه فیلم سازی بچه ها چین امضا کرد. براساس این توافقنامه، کارخانه فیلم های بچه ها چین مجیدی را برای کارگردانی فیلم های سینمایی با موضوع بچه ها چینی در شش سال آینده استخدام می نماید.

دسامبر سال گذشته، آقای اصغر فرهادی برنده جایزه اسکار در جشنواره بین المللی فیلم جزیره های نان چین حضور داشت و مورد استقبال شدید رسانه ها و هواداران فیلم چین نهاده شد. او تجربه خلاقانه خود را در رویداد استاد کارناوال به اشتراک گذاشت و مورد ستایش فیلمسازان حرفه ای و مخاطبان عمومی نهاده شد.

فیلمسازان ایرانی متأسفانه سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا در جشنواره بین المللی فیلم پکن حضور پیدا نکردند. اما اپیدمی خاتمه می گذرد و زندگی ادامه خواهد یافت.

چین به طور مؤثر شیوع این بیماری همه گیر را کنترل نموده است و مردم چین شدیداً علاقه مند رویدادهای فرهنگی هستند و همین امر به احیای همه جانبه بازار فیلم یاری قابل توجهی می نماید.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 59454

به "مهار کرونا و احیای بازار سینمای چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهار کرونا و احیای بازار سینمای چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید