طعم سرد تندرستی در روزهای گرم

به گزارش مهسان بلاگ، این روزها بستنی ها روز به روز متنوع تر می شوند و در انواع و اقسام به بازار می آیند. بیشتر مردم هم این خوراکی یخ زده را دوست دارند و تقریبا هر جا که بروی بستنی فروش ها بیش از هر مغازه ای مشتری دارند. حرف زدن از طعم و طراوت بستنی، دیگر تازگی ندارد اما شاید برایتان جالب باشد اگر بشنوید که بعضی محققان می گویند بستنی خوردن شادی آور است یا

طعم سرد تندرستی در روزهای گرم

طعم سرد تندرستی در روزهای گرم

این روزها بستنی ها روز به روز متنوع تر می شوند و در انواع و اقسام به بازار می آیند. بیشتر مردم هم این خوراکی یخ زده را دوست دارند و تقریبا هر جا که بروی بستنی فروش ها بیش از هر مغازه ای مشتری دارند. حرف زدن از طعم و طراوت بستنی، دیگر تازگی ندارد اما شاید برایتان جالب باشد اگر بشنوید که برخی محققان می گویند بستنی خوردن شادی آور است یا اگر بدانید که دانشمندان دانشگاه ماساچوست در حال آنالیز طرحی هستندد که به موجب آن، به بستنی ها امگا3 اضافه می گردد و... اگر این قبیل مطالب درباره بستنی برایتان جالب است، با ما همراه شوید.

تاریخچه بستنی

هرچند تاریخ دقیقی برای تهیه و ساخت بستنی وجود ندارد و نظریه های متعددی درباره تهیه بستنی و زمان پیدایش اولین بستنی وجود دارد اما به نظر می رسد قدمت آن به قرن 12 برگردد.

چند صد سال پیش چارلز اول، میهمانی ویژه ای را ترتیب داده بود که در آن انواع و اقسام غذاهای خوش مزه وجود داشت. پس از صرف غذا برای میهمانان، سینی عظیمی آوردند که در آن دسری خنک و تقریبا یخ زده وجود داشت؛ چیزی شبیه برف اما کمی نرم تر و شیرین تر. میهمانان از این دسر خوردند و از خوردن آن ابراز لذت و خوشحالی کردند. پادشاه وقتی علاقه میهمانان به این دسر را دید، از سازنده آن خواست تا دستور تهیه آن را فاش نکند و این دسر تنها در دربار شاه و سر میز غذای پادشاه صرف می شد. اما چند سال بعد دستور ساخت این نوشیدنی خوش مزه آشکار شد.

در روم باستان امپراتور نرون به سربازان دستور می داد تا به کوه بروند و برایش برف بیاورند، سپس آن را با آب میوه ها مخلوط می کردند و می خوردند.

در قرن چهارم پیش از میلاد، اسکندر به نوشیدنی های یخ زده علاقه فراوانی داشت. بازرگانان و ماجراجویانی مانند مارکوپولو، روش تهیه این دسر را که بعدها بستنی نام گرفت، از خاور دور به اروپا بردند. در سال 1660، فردی ایتالیایی کافه ای افتتاح کرد که در آن انواع یخ های طعم دار و خامه یخ زده فراوری و عرضه می کردند.

در زمان رنسانس، بستنی مخصوص اشراف زادگان بود.

بستنی با مخلوط شیر اولین بار در اروپا و ایتالیا ساخته شد. در آمریکا و انگلستان بستنی درون لیوان هایی درست می شد که همه با آن می خوردند تا اینکه در سال 1926 به علت رعایت نکردن بهداشت عمومی این کار ممنوع و بستنی ها در ظروف یک بار مصرف فروخته شدند. در سال 1843 میلادی، اولین فریزر دستی چرخشی به وسیله نانسی جانسون اختراع و ثبت شد. در سال 1851 اولین واحد صنعتی فراوری بستنی به وسیله جاکوب فیوزل در بالتیمور راه اندازی شد. با ساخت دستگاه های سرد نماینده مکانیکی، اولین فریزر افقی یک پارچه اچ میلر ساخته شد که با آن قطعات کوچک بستنی جداگانه فریز شد. آگوست گالین دستگاه همگن ساز را اختراع کرد که به ایجاد بافت نرم و خاص بستنی یاری می کرد. به تدریج و با گذشت زمان، تعداد بستنی فروش ها و در پی آن مشتریان بستنی زیاد شد. دستگاه بستنی ساز کار بستنی فروشی ها را راحت تر کرد و دیگر احتیاجی به صرف ساعات طولانی برای ساخت بستنی نبود.

در قرن 19، فیلادلفیا به اسم مرکز بستنی در آمریکا شناخته شد و توماس جفرسون اولین کسی بود که بستنی را به کاخ سفید برد.

خواندنی های بستنی

همان طور که گفتیم، بستنی را همه دوست دارند اما بچه ها 2 تا 12 ساله و افراد 45 سال به بالا بیشترین مشتریان بستنی هستند.

برای خوردن یک بستنی قیفی تقریبا 50 بار باید آن را لیس زد.

بیشترین روزهایی که در آن بستنی خورده می گردد، یکشنبه و آدینه است.

خوردن بستنی در شهر نیوجرسی آمریکا پس از ساعت شش بعدازظهر بدون اجازه پزشک ممنوع است.

محبوب ترین بستنی ها نزد مردم، بستنی وانیلی و شکلاتی هستند.

آمریکایی ها بیشترین مصرف نمایندگان بستنی در جهان هستند و آمریکا با ساخت 5/1 میلیارد گالن بستنی در رده اول فراوری بستنی در جهان است.

50 درصد از مردم بستنی را حتی به سگ و گربه خود هم می دهند.

مردان بیشتر از زنان به بستنی علاقه دارند.

شکلات پرطرف دارترین ماده به کار رفته روی بستنی است.

تقریبا 13 درصد مردان و 8 درصد از زنان پس از اتمام بستنی، ظرف آن را لیس می زنند.

سس سویا که یکی از اجزای تهیه غذای ژاپنی هاست حتی روی بستنی هم به کار می رود. این سس مزه کارامل دارد.

یک ماده پروتئینی به دست آمده از خون یک ماهی اقیانوسی می تواند برای ساخت بستنی به کار رود، طوری که خامه کمتری در تهیه بستنی استفاده گردد. در این صورت مردم می توانند با ترس و نگرانی کمتری از چاق شدن بستنی بخورند.

عظیم ترین بستنی در جهان 12 فوت بلندی دارد و با 4666 گالن بستنی در کالیفرنیا ساخته شده است.

عظیم ترین کیک بستنی را یک چینی در سال 2006، 16 ژانویه در پکن تهیه کرد. این کیک بستنی 8/4 متر طول و سه متر عرض و یک متر ارتفاع داشت. وزن این کیک بستنی هشت تن بود. این کیک بستنی، به اسم عظیم ترین کیک بستنی در کتاب رکورد گینس ثبت شد.

یک دانشجوی آشپزی، اهل شیکاگو رکورد جدیدی برای خوردن بستنی را به نام خود ثبت کرد. وی در مسابقه بستنی خوری هشت لیتر معادل 75/1 گالن بستنی را به یک باره خورد.

اکبر مشتی

می گویند اکبر مشدی یا همان اکبر مشهدی اولین فرد ایرانی بود که بستنی درست کرد. بستنی او حتی در لس آنجلس و پاریس هم معروف است. او که اهل روستایی در ملایر بود، برای یافتن کار به تهران آمد و شغل های زیادی را امتحان کرد تا اینکه با فردی به نام محمد ریش آشنا شد. محمد ریش از نزدیکان مظفرالدین شاه بود و به وسیله او اکبر مشدی بستنی را شناخت. با به قدرت رسیدن رضاخان، محمد ریش و اکبر مشدی از او خواستند تا اجازه دهد اولین مغازه فراوری بستنی را در ایران راه اندازی نمایند. مغازه اکبر مشدی نزدیک راه آهن بود. او ادعا کرد که بستنی او با همه بستنی های دیگر تفاوت دارد. اکبر مشدی با اضافه کردن خامه، گلاب و زعفران، برترین بستنی را درست کرد.پس از آن، درباریان به بستنی اکبر مشدی علاقه فراوان پیدا کردند. فخرالدوله، مادر نخست وزیر دکتر امینی از او می خواست تا در مراسم و میهمانی ها، بستنی ویژه درست کند. اکبر مشدی در 92 سالگی در اثر نارسایی کلیه فوت کرد و هرگز ازدواج نکرد. در آن موقع، بستنی هایش به قیمت کیلویی سه ریال فروخته می شد.

ورود بستنی به ایران

زمان فراوری بستنی در ایران در حدود تقریبا 60 سال پیش است. تا جنگ جهانی دوم، ایرانیان بستنی را نمی شناختند. در ابتدای ورود بستنی به ایران فقط طبقه اشراف و ثروتمند از آن استفاده می کردند. دسر سنتی و تابستانی تهران و شهرهای شیراز و کرمان، فالوده بود. ایرانیان بستنی را زمانی شناختند که ناصرالدین شاه برای اولین بار در پاریس بستنی خورد و از آن پس دستور داد تا روش تهیه آن را بیاموزند. در زمان مظفرالدین شاه دستور ساختن بستنی در ایران صادر شد.

چهره های دوست دار بستنی

در سراسر جهان کمتر کسی را پیدا می کنید که بستنی دوست نداشته باشد. بیشتر مردم این نوشیدنی خنک و خوش مزه را دوست دارند اما از میان چهره های معروف، می توان به این افراد اشاره نمود: فرانک بنژامین، جورج واشنگتن، توماس جفرسون آمریکایی، مارلون براندو بازیگر سینما که آن قدر بستنی دوست داشت که گفته شده قادر بود به یک باره پنج گالن بستنی بخورد. جکی جان که عاشق بستنی شکلاتی است و لورل و هاردی. بعلاوه افرادی مانند اسکندر مقدونی، چارلز دوم، امپراتورهای روم، مارکوپولو، ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و رضاخان که علاقه وافری به بستنی داشتند. ریگان ماه جولای را به اسم ماه بستنی معرفی نموده است.

بستنی ها و سلامت

1 شیر یکی از اجزای تشکیل دهنده بستنی است و همان طور که می دانید، شیر سرشار از کلسیم است. کلسیم هم ماده ای ضروری برای تشکیل استخوان ها و دندان ها است. بدن ما روزانه به کلسیم احتیاج دارد و بچه ها و افراد بالای 40 سال بیشتر باید کلسیم دریافت نمایند. زنان یائسه به این ماده معدنی احتیاج دارند و بچه ها برای استحکام استخوان ها و دندان ها باید حتما کلسیم به بدن شان برسد. بنابراین بستنی به علت اینکه سرشار از کلسیم است می تواند منبع تامین نماینده خوبی باشد، به خصوص برای کسانی که شیر دوست ندارند.

2 در صورتی که اندازه چربی شیر موجود در بستنی کم باشد یعنی بستنی از شیر کم چرب تهیه گردد می تواند حتی در رژیم غذایی برای کاهش وزن گنجانده گردد.

3 اگر دریافت روزانه کالری کم باشد، طوری که کل کالری دریافتی کمتر از 1200 باشد، بستنی شکلاتی به همراه یک تکه گوشت مرغ و یا ماهی می تواند برترین رژیم غذایی در کاهش وزن باشد.

4 کلسیم موجود در بستنی از فشارخون جلوگیری نموده، مانع از سرطان کولون می گردد و حتی علایم پیش از قاعدگی مانند تغییرات خلق و خو، افسردگی و درد را کاهش می دهد.

5 خوردن بستنی موجب افزایش حالت شادمانی و خوشحالی در افراد می گردد.

6 بیماران دیابتی یا کسانی که قندشان بالا است، نگران نباشند. امروزه بستنی هایی هم برای این افراد تهیه می گردد. دیابتی ها می توانند با خواندن برچسب روی بستنی ها از اندازه کالری و قند و چربی بستنی اطلاع پیدا نمایند و با خیال راحت بستنی بخورند. بستنی های میوه ای یا با طعم لیمو که قند آن کنترل شده است می تواند برترین بستنی برای این افراد باشد.

امروزه بستنی ها با انواع شکل ها و رنگ ها در بازار یافت می گردد. در برخی از بستنی ها از اسانس ها و رنگ های مصنوعی استفاده می گردد تا مجذوب کننده تر و فریبنده تر شده و مشتری پسند شوند. توجه کنید بستنی ای که برای بچه ها دلبندتان تهیه می کنید، بدون رنگ مصنوعی و اسانس باشد و نوعی را انتخاب کنید که در آن میوه و رنگ های طبیعی میوه ها به کار رفته باشد. محتوی بستنی مهم تر از ظاهر رنگی و گول زننده آن است.

انواع بستنی

در قدیم تنها یک نوع بستنی وجود داشت؛ آن هم به صورت کیلویی که در ظرف های مخصوص ریخته می شد اما امروزه انواع متعددی در اشکال گوناگون به بازار آمده است. بستنی ها به صورت پاکتی، بسته ای، قیفی و لیوانی به همراه بیسکوییت و کیک ساخته می گردد. شکلاتی، وانیلی، میوه ای و مخلوط هم محتوای بستنی را تشکیل می دهد.

اما انواع میوه ای آن مانند لیمویی، موزی، توت فرنگی، آلبالویی و پرتقالی به همراه افزودنی هایی مانند انواع کرم ها، شکلات ها و مغزهای بادام، پسته و گردو و آب نبات ها طعم های بهتری به بستنی می دهد. اما از میان همه بستنی ها شاید بستنی قیفی مجذوب کنندهیتی دیگر داشته باشد. اولین بستنی قیفی به وسیله فردی ایتالیایی به نام مارچیونی در نیویورک ساخته شد.

بستنی های بدمزه اما سالم

به تازگی دانشمندان دانشگاه ماساچوست در حال آنالیز اضافه کردن اسید چرب امگا 3 به بستنی ها هستند. امگا3 سبب کاهش کلسترول خون می گردد و بیماری های قلبی عروقی را کم می نماید. اگرچه اضافه کردن امگا3 که از ماهی تهیه می گردد ممکن است مزه نامناسبی به بستنی بدهد اما دانشمندان درصدد هستند با اضافه کردن مواد طعم دهنده، هم بستنی را خوش مزه تر نمایند که دیگر بوی نامطبوع ماهی را ندهد و هم افراد چاق بتوانند با اطمینان خاطر بستنی بخورند.

بعلاوه دانشمندان درصددند، باکتری هایی به بستنی اضافه نمایند که در هضم بستنی یاری کند و سبب تقویت سیستم ایمنی گردد و حتی بتواند با باکتری های مضر مانند ای کولای مبارزه کند. دانشمندان می گویند: باید روی غذاهایی بیشتر کارکرد و آنها را از نظر مواد مغذی تقویت کرد که مردم خیلی دوست شان دارند. آنها نمی خواهند مردم بستنی نخورند بلکه چون بیشترشان بستنی را خیلی دوست دارند، می گردد کاری کرد که بدون دغدغه هر چه قدر می خواهند بستنی بخورند.

طرز انتخاب یک بستنی سالم

وقتی دارید یک بستنی را انتخاب می کنید، توجه کنید که هر چقدر ظرف بستنی سنگین تر باشد، هوای کمتری درون بستنی وجود دارد. برای درست کردن بستنی، هوا جزء اصلی آن است که موجب نرمی آن می گردد و برداشتن آن را با قاشق آسان تر می نماید. اما اندازه مناسب هوای درون بستنی باید بین 10 تا 25 درصد باشد. افرادی که دچار اضافه وزن هستند و یا دیابت دارند می توانند بستنی هایی را انتخاب نمایند که بدون شکر و بدون چربی هستند. شیر بستنی و بستنی های کم چربی هم انتخاب خوبی برای این افراد است. درست کردن بستنی در خانه نه تنها خیلی جالب و دوست داشتنی است بلکه موجب می گردد ما اندازه شکر و چربی آن را هم کنترل کنیم. یعنی از شکر و شیرکم چرب برای درست کردن بستنی استفاده کنیم. بعلاوه می توانیم طعم های مورد علاقه مان را به بستنی اضافه کنیم. می توانیم از میوه هایی استفاده کنیم که چربی ندارند و شیرینی طبیعی آنها را جایگزین شکر کنیم. مصرف منظم و روزانه نیم فنجان بستنی بدون شکلات، مغز و یا شیرینی های دیگر اشکالی ندارد و وقتی رژیم غذایی دارید می تواند جزو برنامه غذایی تان باشد. بستنی وانیلی برترین انتخاب یک بستنی سالم برای شماست. اضافه کردن اندازه کمی مغز دلخواه، یک قاشق چای خوری کره گیاهی به بستنی همراه با میوه های تابستانی می تواند به بستنی طعم بهتری بدهد. وقتی مبتلا به دیابت هستید، مجبورید که دریافت کالری و چربی تان را کنترل کند. مطمئن باشید خوردن متعادل بستنی های تهیه شده از شیر کم و خامه کم چرب همراه با یک برنامه غذای سالم هیچ خطری برای شما ندارد.

چه طعمی از بستنی را دوست دارید؟ بستنی مورد علاقه تان می تواند ویژگی های شخصیتی شما را تعیین کند. یک شرکت آمریکایی فراورینماینده بستنی به نام اویس گراند براساس تحقیقات خود، شخصیت افراد را براساس علاقه شان به نوع بستنی تعیین نموده است. دکتر آلن هیوش، سرپرست بخش عصب شناسی موسسه تحقیقات بویایی و چشایی شیکاگو پیروز شده است که به ارتباط شخصیت افراد و طعم بستنی دلخواه افراد پی ببرد.

روانشناسی بستنی ها

بستنی وانیلی: اگر بستنی مورد علاقه شما بستنی وانیلی است، فردی شاد، پرهیجان، تنوع طلب و رویایی هستید و از روی انگیزه آنی و بدون تفکر قبلی عمل می کنید و از خطرکردن نمی ترسید. اهداف عظیمی دارید و انتظارتان از خودتان بسیار زیاد است. شما از بودن با خانواده لذت می برید و به طور کلی خون گرم، پرتلاش و بااحساس و در مواردی درون گرا هستید. سازگاری شما با کسانی است که آنها هم بستنی وانیلی را دوست دارند.

بستنی شکلاتی یا کاکائویی: اگر بستنی دلخواه تان بستنی شکلاتی است، شما فردی سرزنده و خلاق هستید. بسیار شیک پوش، بانشاط، برون گرا هستید و به ندرت احساسات تان را مخفی می کنید. در میهمانی ها مورد توجه همه هستید و شرایط یکنواخت برایتان کسل نماینده است. سازگاری شما بیشتر با دوستداران بستنی گردویی است.

بستنی گردویی: در صورتی که دوستدار بستنی گردویی هستید، احتمالا فرد مرتب و منظم و محتاطی هستید. بسیار آرمان گرا بوده و به جزئیات کار اهمیت زیادی می دهید. وظیفه شناسی، برنامه ریزی مالی و وجدان کاری از خصوصیات شماست. از رقابت با دیگران، به خصوص در ورزش لذت می برید و دوست دارید همواره رییس باشید. شما بیشتر با دوستداران بستنی شکلاتی و گردویی سازگاری دارید.

بستنی موزی: اگر بستنی موزی را به سایر بستنی ها ترجیح می دهید، مسایل را بسیار ساده گرفته، سخاوتمند هستید و متعادل عمل می کنید. به راحتی با دیگران کنار می آیید و صداقت و همدلی شما زبانزد همه است. شما قدرت سازگاری با همه نوع ذایقه را دارند.

بستنی توت فرنگی: اگر بستنی توت فرنگی را می پسندید، فردی خجالتی هستید اما احساسات قوی دارید. شکاک، مستبد، خودرای و درون گرا هستید و به علت ضعف هایتان، خودتان را سرزنش می کنید. گاهی بداخلاق و بدبین می شوید و اعتماد به نفس کمتری نسبت به دیگران دارید. دوستداران بستنی توت فرنگی با شکلات دوستان بیشتر کنار می آیند.

بستنی قهوه: علاقه مندان به بستنی قهوه، حافظه خوبی دارند و خاطرات گذشته را به خوبی به فکر می سپارند و از مرور کردن خاطرات لذت می برند. آنها احساسات خود را به راحتی بروز می دهند و با افرادی که بستنی شکلاتی دوست دارند، سازگارترند.

بستنی پسته ای: اگر دوستدار بستنی پسته ای هستید، صبر و تحمل زیادی دارید و مسائل را با شکیبایی پشت سر می گذارید. کمتر خشمگین می شوید، فردی احساساتی هستید، با دیگران روابط خوبی دارید و مسائل دوستان و اطرافیانتان را درک می کنید. شما با افرادی که بستنی موزی را می پسندند، هماهنگی بیشتری دارید.

منبع: www.salamat.com

sahandblog.ir: سهندبلاگ: سیستم مدیریت محتوای سهند

salmandiar.ir: دیار سلمان | مجله گردشگری و مسافرتی دیار سلمان

منبع: راسخون
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 96129

به "طعم سرد تندرستی در روزهای گرم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طعم سرد تندرستی در روزهای گرم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید