پشت پرده اتهام زنی های آمریکا به چین چه کسی است؟

به گزارش مهسان بلاگ، ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا با نمایش خود به عنوان تهاجمی ترین منتقد چین در دولت ترامپ، این استدلال را پیش می برد که پکن مسوول شیوع ویروس کروناست.

پشت پرده اتهام زنی های آمریکا به چین چه کسی است؟

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

پایگاه خبری هیل، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا خشم مقام ها و رسانه های تحت حمایت دولت چین را برانگیخته و آن ها برچسب دروغگو به او می زنند و او را بابت حملاتش به حزب کمونیست دشمن مشترک بشریت نامیده و حملاتشان را مستقیما به سوی وزیر خارجه گرفته و از اتهام زنی اولیه مبنی بر اینکه ارتش آمریکا در شیوع کووید-19 نقش داشته است، دست کشیده اند.

با وجود پیغام های متضاد مقام های آمریکایی و دست رد متحدان، این وزیر خارجه حدس می نماید که امکان دارد کروناویروس از یک آزمایشگاه چینی به بیرون درز نموده باشد و خواهان تحقیقات دنیای در این باره شده است.

پامپئو پنج شنبه در مصاحبه ای رادیویی گفت: می دانیم که این از ووهان چین سرچشمه گرفته است. این قطعیت وجود دارد. آنچه نمی دانیم این است که این دقیقا از کجا آغاز شد و چطور شیوع پیدا کرد. نمی توانیم ناقل اول را پیدا کنیم. شواهدی دیده ایم که نشان می دهد این ویروس از آزمایشگاه است.

بعضی از متحدان آمریکا نظیر استرالیا و اتحادیه اروپا دیدگاه پامپئو را تکرار نموده و خواهان تحقیقاتی درباره چگونگی شیوع کروناویروس شده اند؛ ویروسی که بسیاری را در سراسر دنیا در خانه هایشان حبس نموده و لطمه مالی فراوانی وارد آورده است.

آن ها اما اختلاف نظر دارند که آیا این تحقیق باید روی حدس درباره نشات دریافت کرونا از آزمایشگاهی در چین متمرکز باشد یا خیر و مستقیما چین را هدف قرار نمی دهند.

آژانس های اطلاعاتی استرالیا که بخشی از ائتلاف اشتراک اطلاعاتی بین المللی موسوم به پنج چشم با آمریکا هستند، ادعاهایی مبنی بر اینکه شواهدی دال بر تئوری آزمایشگاهی وجود دارد، رد نموده اند. آن ها می گویند، هرگونه اطلاعاتی که دیده اند عمدتا از منابع باز و بر پایه گزارش های خبری بوده است.

در همین حال، اتحادیه اروپا درباره رشد تنش ها میان آمریکا و چین و خطر آسیب دیدن واکنش دنیای به کروناویروس هشدار می دهد. جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا آدینه در مصاحبه ای با یورونیوز گفت: می دانیم کشمکشی میان چین و ایالات متحده درباره منشاء این ویروس وجود دارد. ما به رویکردی علمی و مستقل احتیاج داریم، برای اینکه بدانیم، نه اینکه سرزنش کنیم.

مقام ها و رسانه های تحت حمایت دولت چین از کوشش های آمریکا برای مسوول دانستن پکن انتقاد نموده و مستقیما پامپئو را هدف قرار می دهند. بونی گلاسر، مدیر پروژه قدرت چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی تاکید دارد: چین در حملاتش به پامپئو خویشتنداری را کنار گذاشته است و آن ها چنین حملاتی علیه هیچ شخص دیگری در این دولت ندارند.

ترامپ بارها چین را عامل شیوع ویروس کرونا دانسته و چندین مرتبه از آن به عنوان ویروس چینی یاد نموده است اما او از آن موقع از تکرار صریح اتهاماتی مبنی بر اینکه این ویروس از آزمایشگاهی در چین آمده است، خودداری می نماید. این در حالیست که او پیشتر گفته بود مدارکی دال بر آن وجود دارد و اخیرا هم گفت که انتشار این ویروس اشتباهی مهلک بوده و دلیل شیوع آن را عدم صلاحیت فردی دانست.

ترامپ پنج شنبه در جمع خبرنگاران گفت: اتفاقی افتاده است. آن ها شاید مرتکب اشتباه مهلکی شده اند، ممکن است عدم کفایت باشد. یکی احمق بوده و آن ها کاری که باید انجام می دادند، انجام ندادند. این خیلی بد است.

بونی گلاسر، مدیر پروژه قدرت چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی می گوید: پامپئو در چشم شما بیش از دیگر وزیر خارجه های سابق آمریکا، صریح و تهاجمی است و این لفاظی او به چشم چینی ها تهدیدی علیه حزب حاکم کمونیست است.

هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین مستقیما در پاسخ به اتهام زنی های پامپئو، این وزیر خارجه را به دروغ پردازی و مدرک سازی برای مرتبط کردن این ویروس به یک آزمایشگاه متهم نموده است. او پنج شنبه به خبرنگاران گفت: مدرک کجاست؟ نشانمان دهید! شاید هم او همچنان در فرایند ساخت مدرک به سر می برد؟

به گفته بونی گلاسر، سطح روابط آمریکا و چین کاهش یافته است اما هنوز به پایین ترین حد نرسیده است. مقام های وزارت خزانه داری آمریکا و همتایان چینی آن ها در یک کنفرانس تلفنی شرکت نموده و گفتند پیشرفت خوبی در توافق های تجاری در حال رخ دادن است.

گلاسر می گوید: این تا حد زیادی بخشی از رقابت بر سر ابر قدرتی است. نمی خواهیم چین اولین طرفی باشد که به واکسن دسترسی می یابد.

توماس جوسلین، عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی ها (مستقر در واشنگتن) می گوید، بعضی از انتقادهای پامپئو از پکن بی اساس است، از جمله گزارش هایی مبنی بر اینکه مقام های چینی افشاگران را سرکوب می نمایند، آمارهای غلط درباره شیوع کرونا ارائه می دهند و اطلاعات نادرستی درباره انتقال کرونا به انسان داشته اند.

312 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 تیر 1399 بروزرسانی: 18 تیر 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 48629

به "پشت پرده اتهام زنی های آمریکا به چین چه کسی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده اتهام زنی های آمریکا به چین چه کسی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید