پیشنهاد ترکیه برای اداره فرودگاه کابُل پس از خروج آمریکا

به گزارش مهسان بلاگ، یک رسانه غربی اطلاع داد، ترکیه در نشست ماه مِی ناتو پیشنهاد داد که بعد از خروج نظامیان آمریکایی و اعضای ناتو از افغانستان، آنکارا اداره و تامین امنیت فرودگاه کابُل را برعهده بگیرد.

پیشنهاد ترکیه برای اداره فرودگاه کابُل پس از خروج آمریکا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، کمتر از هفت روز مانده به نشست سران ناتو و اولین ملاقات دوجانبه روسای جمهور آمریکا و ترکیه در دولت جو بایدن، یک رسانه از پیشنهاد آنکارا برای تامین امنیت فرودگاه مرکز افغانستان و استقبال اولیه واشنگتن از این پیشنهاد اطلاع داد.

خبرگزاری رویترز اطلاع داد، ترکیه پیشنهاد تامین امنیت و اداره فرودگاه کابل بعد از خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان را ارائه داده است اما مقام های ایالات متحده می گویند که آنکارا خواهان اعمال شرایطی است که باید در نشست دوشنبه هفته آینده سران ناتو در بروکسل درباره آنها تصمیم گیری و اختلاف نظرها درباره آنها حل شوند.

طبق گزارش این رسانه، مقام های ترکیه اعلام کردند که آنکارا این پیشنهاد را در نشست ماه می ناتو و پس از موافقت آمریکا و شرکای این کشور بر سر طرح خروج از افغانستان تا 11 سپتامبر 2021 پس از 20 سال جنگ برای شکست طالبان، ارائه داده بود.

یک مقام ترکیه ای اطلاع داد، مسئولان آنکارا و واشنگتن درباره الزامات احتاقتصادی برای انجام این ماموریت (اداره و تامین امنیت فرودگاه کابل) حرف زدند و واشنگتن موافقت خود را درباره پرداختن به بعضی از این الزامات ابراز کرد.

این مقام آنکارا که نامش فاش نشده است، به رویترز گفت: متعاقب تصمیم ایالات متحده برای خروج از افغانستان، ترکیه پیشنهادی را برای تضمین امنیت فرودگاه کابل ارائه داد. در چارچوب این (پیشنهاد)، مذاکراتی با ناتو و ایالات متحده در جریان است.

حلوسی آکار وزیر دفاع ترکیه روز دوشنبه (دیروز) اظهاراتی کوتاهی درباره موضع آنکارا در قبال افغانستان و ادامه حضور نیروهای ترکیه بعد از خروج آمریکا و متحدانش طرح کرد.

به گفته آکار، ما (ترکیه) بسته به شرایط افغانستان در این کشور بمانیم. شرایط ما چیست؟ حمایت سیاسی، اقتصادی و لجستیکی (از ترکیه برای ادامه حضور در افغانستان). اگر این شرایط محقق شد، ما می توانیم در فرودگاه بین المللی حامد کرزای بمانیم.

بعضی مقام های آمریکایی به شرط عدم افشای هویتشان با رویترز درباره پیشنهاد ترکیه برای اداره و تامین امنیت فرودگاه مرکز افغانستان صحبت کردند.

این مقام های ناشناس آمریکایی تاکید کردند که این کشور از پیشنهاد ترکیه استقبال می نماید اما آنکارا برای اجرای این ماموریت، یاری بیش از حدی را از واشنگتن درخواست نموده است.

مقام های آمریکایی گفتند بعضی مسئولان در دولت آمریکا با اشاره به اختلاف نظرهای دو کشور در مسائل مختلف از قبیل موضوع خرید سامانه پدافندی اس 400 روسیه و حمایت های آمریکا از بعضی گروه های کُرد سوریه، درباره قابل اتکا بودن ترکیه نگرانی دارند اما همین مقام ها اعلام کردند که واشنگتن راهی برای برطرف این نگرانی پیدا خواهد نمود.

قرار است نشست سران کشورهای عضو ناتو دوشنبه (24 خرداد) برگزار گردد و در حاشیه این نشست، جو بایدن و رجب طیب اردوغان روسای جمهور آمریکا و ترکیه برای اولین بار بعد از اغاز به کار دولت بایدن با یکدیگر ملاقات نمایند.

رویترز گزارش داد: تضمین امنیت فرودگاه کابل می تواند بعضی کشورها را برای حفظ حضور دیپلماتیک در افغانستان مجاب کند. همین ماه گذشته بود که استرالیا سفارت خود را در این کشور به دلایل نگرانی های امنیتی بست.

طبق گزارش این رسانه غربی، ترکیه بیش از 500 نظامی مستقر در افغانستان دارد که به اسم بخشی از ماموریت ناتو برای آموزش نیروهای امنیتی افغانستان فعالیت دارند.

یک مقام ترکیه ای به این رسانه اطلاع داد، در صورت محول شدن ماموریت تامین امنیت فرودگاه کابل، به اعزام تعداد بیشتری از نیروهای نظامی ترکیه به افغانستان احتیاج خواهد بود.

چندی قبل در ملاقات مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شاقتصادی (ناتو) اعلام نموده بود: ترکیه به حمایت از مأموریت های ناتو در افغانستان و عراق ادامه می دهد (جزئیات بیشتر).

م

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 92104

به "پیشنهاد ترکیه برای اداره فرودگاه کابُل پس از خروج آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد ترکیه برای اداره فرودگاه کابُل پس از خروج آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید