چرا پنجره هواپیما پایین تر از سطح دید قرار گرفته است؟

به گزارش مهسان بلاگ، علت پایین بودن پنجره هواپیما چیست؟

اگر تابحال سفر هوایی را تجربه نموده باشید می دانید که پنجره هواپیما و نشستن کنار پنجره هواداران زیادی دارد. اینکه در حین پرواز بتوانی از پنجره ابرها را ببینی تجربه ای لذتبخش است. اما آیا به این موضوع دقت کردید که پنجره هواپیما پایین تر از دید چشم واقع شده است و برای نگاه کردن از پنجره باید سرتان را کمی خم کنید؟ آیا این کار علتی دارد یا اتفاقی است؟ با خبرنگاران همراه باشید تا پاسخ این سوالات را پیدا کنیم.

چرا پنجره هواپیما پایین تر از سطح دید قرار گرفته است؟

جایگاه کنار پنجره، محبوب ترین جایگاه هواپیما

بلیط جایگاه های کنار پنجره همواره جزو اولین جایگاه هایی است که به فروش می رود. شاید از لحاظ مالی ارزان تر باشد که هواپیماها را بدون پنجره بسازند اما چون مردم دوست دارند از پنجره منظره بیرون را دیدن نمایند این پنجره ها همچنان در کابین هواپیما لحاظ می شوند. در دهه 1920 و 1930 هواپیماها هنوز به قدرت و توان امروزی نبودند و معمولا در ارتفاع پایین تری پرواز می کردند، به همین خاطر مسافران می توانستند از پنجره منظره شهرها و منظره ها را ببینید و به همین خاطر پنجره هواپیما محبوبیت زیادی داشت. بعلاوه نگاه کردن از پنجره می تواند به بازیابی حس تعادل یاری کند و احساس تهوع را در بعضی مسافران کاهش دهد. به یاد داشته باشید که ما انسان ها موجوداتی هستیم که به طور میانگین 5 کیلومتر در ساعت حرکت می کنیم. وقتی داخل وسیله ای هستیم که صدها کیلومتر در ساعت سرعت دارد طبیعی است که احساسات عجیب و غیرطبیعی پیدا کنیم.

سیر تحولی پنجره هواپیما

در دهه های 1920 و 1930 که سفر با هواپیما و سفر هوایی تازه رواج پیدا نموده بود، این نوع سفر بسیار لوکس و مجلل محسوب می شد و امکانات و خدمات رفاهی داخل کابین هواپیما مثل یک هتل 5 ستاره بود. در آن موقع هواپیماهای غول مسافربری مثل بوئینگ و داگلاس هنوز پا به عرصه وجود نگذاشته بودند و هواپیماهای آن موقع در ارتفاع بسیار پایین پرواز می کردند. پنجره های هواپیما نیز بسیار بزرگ و دلباز بود و اصولا دیدنی منظره و منظره شهرها و دریاها از پنجره هواپیما یکی از تفریحات این نوع سفر به شمار می رفت.

اولین سانحه هواپیمایی که اختصاصا به دلیل پنجره های بزرگ رخ داد در 2 ماه مه 1953 رخ داد. در این سانحه هواپیما داخل طوفان و رعد و برق گیر افتاد و به دلیل ناکارآمدی ساختار هواپیما دچار حادثه و سقوط شد. پیش از این نیز هواپیماها به دلیل ساختار بدنه دچار حوادثی شده بودند، به همین خاطر سازندگان هواپیما تصمیم گرفتند تغییراتی تازه در ساختار بدنه هواپیماها بدهند. کوچک شدن پنجره ها، فرم بیضی آن ها و قرار گرفتن ردیف پنجره در خط میانی کابین نتیجه این تغییرات است.

چرا پنجره هواپیما را پایین قرار می دهند؟

شرکت های هواپیماسازی در هنگام ساخت یک هواپیما سعی می نمایند پنجره ها را دقیقا خط وسط کابین هواپیما قرار دهند. با این کار بار هواپیما را به مقدار مساوی تقسیم نموده و باعث امنیت کابین می شوند. در طول پرواز هواپیما در ارتفاع بسیار بالایی پرواز می نماید و بین هوای داخل کابین و هوای بیرون اختلاف فشار بسیار زیادی وجود دارد. این فشار هوا می تواند برای هواپیما مشکل ساز باشد. مهندسان پنجره های هواپیما را دقیقا در مرکز ساختار هواپیما قرار می دهند تا با این کار فشار هوا را تعدیل نمایند و امنیت پرواز را بالا ببرند. از آنجا که ابتدا کابین هواپیما ساخته می گردد و بعد جایگاه ها داخل آن قرار داده می شوند بنابراین وقتی روی جایگاه می نشینیم پنجره ها پایین تر از دید چشمان قرار دارند. چون همانطور که دیدیم پنجره را به نسبت کل فضای کابین تعبیه می نمایند، نه نسبت به جایگاه و محل نشستن. هرچند پنجره هواپیما و جایگاه کنار پنجره در بین مسافران هواداران بسیاری دارد، اما همین پنجره نقطه ضعف هواپیما محسوب می گردد و شرکت های هواپیماسازی مجبور هستند نکات ایمنی و قوانین خاصی را در خصوص شکل و مقدار پنجره ها رعایت نمایند. یکی از این موارد این است که ردیف پنجره های هواپیما می بایست دقیقا در خط میانی و وسط کابین هواپیما قرار بگیرد.

پنجره های بوئینگ 787

چندین سال پیش برت اسنایدر، مقاله نویس هواپیمایی اشاره نمود که، پنجره های هواپیمای بوئینگ 787 حدود 19 اینچ (48 سانتیمتر) بالاتر از حد معمول و 65% بزرگتر از سایر هواپیماها هستند. شرکت بوئینگ با تحقیقات بسیار و استفاده از تکنولوژی های تازه توانسته بود این حد و مقدار های تازه را فراوری کند. همانطور که در عکس می بینیم این پنجره ها حتی کمی از حد میانی کابین نیز بالاتر هستند. از آنجا که امکان بزرگ تر ساختن پنجره ها وجود ندارد فضای بالای پنجره معمولا به عنوان فضای قرار دادن بار استفاده می گردد.

ساختار هواپیما

همانطور که در تصویر می بینیم بدنه هواپیما به شکل یک استوانه است و از مجموعه ای از حلقه های به هم متصل ساخته می گردد. هر چارچوب قسمتی از بار هواپیما را تحمل می نماید و این حلقه ها در کنار هم وزن هواپیما را متعادل می نمایند. وجود پنجره می تواند این تعادل را دچار مشکل کند. همانطور که در بالا اشاره نمودیم اگر هواپیماها اصلا پنجره نداشتند ارزان تر و امن تر بودند. اما ظاهرا مردم دیدنی منظره ابرها را آنقدر دوست دارند که هواپیماها همچنان با پنجره ساخته می شوند. قبلا در خصوص فرم بیضی پنجره های هواپیما صحبت کردیم و گفتیم که فرم بیضی پنجره باعث تعدیل فشار داخل کابین می گردد و از بروز حادثه جلوگیری می نماید. اگر پنجره ها مستطیل شکل باشند یا از این حد بزرگ تر باشند ممکن است تعادل وزن هواپیما را دچار مشکل کند و خطرآفرین باشند. علاوه بر فرم بیضی پنجره ها، یک سوراخ کوچک نیز در پنجره ها هواپیما نیز وجود دارد. بله، پنجره هواپیما سوراخ ریزی دارد که نه تنها خطرناک نیست، بلکه باعث تعدیل فشار پنجره می گردد و از شکسته شدن آن در اثر فشار جلوگیری می نماید. در مطلب سوراخ ریز پنجره های هواپیما برای چیست در خصوص دلیل وجود این سوراخ ها صحبت کردیم.

منبع: forbes.com

fungroups.ir: گروه سرگرمی، مجله و انجمن سرگرمی

namit.ir: نامیت | مجله بازاریابی و مدیریت بازار

منبع: الی گشت
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 106058

به "چرا پنجره هواپیما پایین تر از سطح دید قرار گرفته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا پنجره هواپیما پایین تر از سطح دید قرار گرفته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید