چرخ سانتریفیوژها تندتر می چرخد

به گزارش مهسان بلاگ، گام های هسته ای جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد و سازمان انرژی اتمی در جدیدترین اقدام خود، غنی سازی اورانیوم با سومین آبشار سانتریفیوژهای آی.آر.2.ام را در نیروگاه زیرزمینی سایت نطنز شروع نموده است.

چرخ سانتریفیوژها تندتر می چرخد

این خبر را رویترز به نقل از گزارش جدید آژانس منتشر نموده است. به نوشته رویترز، آژانس در این گزارش به اعضای این نهاد بین المللی نوشته است: روز 7 مارس (17 اسفند) آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرد ایران تزریق یو.اف.6 به سومین آبشار شامل 174دستگاه سانتریفیوژ آی.آر.2.ام را آغاز نموده است.

در ادامه این گزارش آمده است: چهارمین آبشار سانتریفیوژی هم نصب شده اما هنوز یو.اف.6 طبیعی به آن تزریق نشده است. نصب پنجمین آبشار سانتریفیوژهای آی.آر.2.ام هم در جریان است و نصب ششمین آبشار سانتریفیوژهای آی.آر.2.ام هنوز آغاز نشده است.

غنی سازی با سانتریفیوژهای جدید

آغاز غنی سازی با زنجیره جدید سانتریفیوژهای آی.آر.2.ام در قالب قانون راهبردی مجلس شورای اسلامی با عنوان قانون لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران اجرا شده است.

این قانون در آذرماه تصویب شد و بر اساس ماده 3 این قانون، سازمان انرژی اتمی مکلف است حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را تا درجه غنای مورد احتیاج، با حداقل 1000دستگاه ماشین های نسل دوم پیشرفته (آی.آر.2.ام) آغاز کند و همچنین در همین بازه زمانی، عملیات غنی سازی و تحقیق و توسعه با ماشین های نسل ششم (آی.آر.6) را با حداقل 164 ماشین از این نوع آغاز نموده و آن را ظرف مدت یک سال پس از تصویب این قانون به 1000دستگاه ماشین توسعه بدهد.

بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام نموده بود در مدتی کمتر از فرصت مشخص شده در قانون مجلس (3 ماه)، 1000ماشین سانتریفیوژ آی.آر.2.ام در نطنز نصب خواهد نمود.

وی اوایل بهمن با بیان این که آمار دقیقی از میزان نصب سانتریفیوژها ندارد، گفته بود: با قاطعیت می گویم قبل از سه ماه 1000ماشین سانتریفیوژ آی.آر.2.ام را نصب شده خواهیم داشت. تعدادی از ماشین ها را باید فراوری می کردیم و همزمان در حال فراوری و نصب این ماشین ها هستیم.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی هم درباره تکلیف قانون درباره سانتریفیوژهای آی.آر.6 گفته بود: تا سقف یک سال، 1000سانتریفیوژ آی.آر.6 آماده خواهد شد و رئیس جمهور دستور مقتضی برای تامین اقتصادی را داده اند و مطابق درخواست مجلس درست در محدوده های زمانی و حتی زودتر کار پیش می رود.

غنی سازی 20درصدی

توسعه غنی سازی با سانتریفیوژهای آی.آر.2.ام تنها گام ایران از زمان تصویب قانون راهبردی مجلس نبوده است.

اولین گام ایران 15 دی ماه با آغاز غنی سازی 20درصدی در فردو انجام شد، موضوعی که یکی از حساسیت برانگیزترین اتفاقات برای غربی هاست. ایران در قالب برجام پذیرفته بود غنی سازی 20درصد را متوقف کند و پس از خروج آمریکا و گام های پنجگانه هسته ای ایران هم گرچه کشورمان اعلام نموده بود هیچ محدودیت فنی در فعالیت هسته ای نخواهد داشت اما با این حال به دلیل حساسیت غرب در این حوزه، دولت ترجیح داد به عرصه غنی سازی 20 درصدی ورود نکند.

پس از انفعال غرب در عمل به تعهدات خود، مجلسی ها در ماده یک قانون برطرف تحریم ها مصوب کردند، سازمان انرژی اتمی ایران مؤظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مصارف صلح آمیز نسبت به فراوری اورانیوم با غنای 20درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل 120کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند. همچنین سازمان انرژی اتمی مؤظف است احتیاج کشور برای مصارف صلح آمیز اورانیوم با غنای بالای 20درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، یک روز پس از آغاز غنی سازی 20 درصد در فردو در سخنانی بیان کرد: توانستیم بعد از طی تشریفات آژانس، غنی سازی 20درصد را به لحاظ فنی در مدت 24ساعت راه بیندازیم و ساعتی 17 تا 20گرم غنی سازی 20درصدی انجام می گردد.

صالحی اضافه نمود: ماهانه 8 تا 9کیلوگرم توان فراوری داریم تا به 120کیلوگرم تکلیف شده در قانون برسیم.

آغاز فراوری اورانیوم فلزی

ماده 4 قانون راهبردی مجلس شورای اسلامی، سازمان انرژی اتمی را مکلف نموده است نسبت به بهره برداری از کارخانه فراوری اورانیوم فلزی در اصفهان ظرف مدت پنج ماه پس از تصویب این قانون اقدام کند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره این بخش از قانون مجلس شورای اسلامی گفته است: پرسشنامه اطلاعات طراحی کارخانه اورانیوم فلزی اصفهان در مهلت مشخص شده به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه خواهدشد.

به گفته وی، این پرسشنامه هنوز به آژانس ارائه نشده و این اقدام پس از انجام تمهیدات لازم و در مهلت مشخص شده در قانون مجلس انجام خواهدشد. البته کاظم غریب آبادی، نماینده ایران در آژانس، با اعلام این که فعالیت تحقیق و توسعه برای طراحی نوع ارتقا یافته سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، آغاز شده است، گفت این فعالیت در سه مرحله انجام می گردد و در مرحله نخست آن، اورانیوم فلزی با استفاده از اورانیوم طبیعی فراوری می گردد. حدود یک ماه بعد از این اظهارنظر غریب آبادی، آژانس در گزارش خود بیان کرد ایران فراوری فلز اورانیوم را در تأسیسات اصفهان آغاز نموده است که البته براساس بیانیه سازمان انرژی اتمی کشورمان، این اقدام ارتباطی با ماده 4 قانون مجلس ندارد و برنامه ایران در این زمینه از دو سال قبل به اطلاع آژانس رسیده است. این اقدام، از لحاظ فنی ایران را در ردیف کشورهای پیشرو در فراوری سوخت های جدید قرار خواهد داد و در حال حاضر بعضی کشورها از سوخت مبتنی بر اورانیوم فلزی برای رآکتورهای خود استفاده می نمایند.

توقف اجرای پروتکل الحاقی

توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را می توان جنجالی ترین گام ایران در قالب قانون مجلس دانست که واکنش های زیادی را از سوی اروپا و آمریکا به همراه داشت اما در عین حال، توخالی بودن تهدیدات غرب را بیش از همواره به نمایش گذاشت. در ماده 6 قانون مجلس، دولت موظف شد در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای 1+4، دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند پروتکل الحاقی را متوقف کند. بر همین اساس پس از سفری که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به تهران داشت و توافقی که میان سازمان انرژی اتمی و آژانس صورت گرفت ایران از 5 اسفند، نظارت های فراپادمانی را متوقف کرد.

البته ایران بار دیگر یک مهلت سه ماهه به طرف مقابل داده که اگر در این مدت، تعهدات خود را عملیاتی کردند آژانس این امکان را داشته باشد که از تصاویر ضبط شده توسط دوربین ها در این سه ماه استفاده کند اما در غیر این صورت، اطلاعات دوربین ها پاک خواهد شد. پس از این اقدام ایران، اروپا و آمریکا از تصمیم خود برای صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس خبر دادند اما موضع قاطع ایران باعث شد از این اقدام منصرف شوند.

چرخ زندگی مردم چگونه بهتر می چرخد؟

یکی از شعارهای معروف حسن روحانی در انتخابات سال 92 این بود که هم سانتریفیوژها باید بچرخد و هم چرخ زندگی مردم. مفهوم ضمنی این شعار این بود که گرچه تمام مسؤولان بر ضرورت انجام غنی سازی هسته ای به عنوان یک حق مسلم در کشور تاکید دارند اما فرایند اقدامات در این حوزه باید به گونه ای باشد که تا حد امکان از برانگیختن حساسیت غربی ها و فشارهای تحریمی جلوگیری کند.

با همین نگاه، توافق هسته ای در سال 94 امضا شد و تعداد سانتریفیوژها در سایت نطنز که از نوع آی.آر.1 بود به تعداد 5060 کاهش یافت و بساط غنی سازی در سایت فردو نیز به کلی جمع شد.

با وجود این اقدامات ایران که بر اساس شعارهای رئیس جمهوری صورت گرفت غربی ها فقط در همان یکی دو سال پس از برجام، مقداری از فشارهای خود کم کردند اما ادامه راستا نشان داد که چرخش چرخ زندگی مردم با کند شدن سرعت سانتریفیوژها، ارتباط مستقیمی ندارد چرا که با وجود عملی شدن تمام تعهدات جمهوری اسلامی ایران، اروپا و آمریکا به بهانه های مختلف آغاز به افزایش فشار و کاستن از اقدامات تشویقی کردند که در قالب برجام برای ایران در نظر گرفته بودند.

این فرایند ادامه یافت و در دوره ریاست جمهوری ترامپ، آمریکا با اعمال سیاست فشار حداکثری، تحریم های بی سابقه ای علیه کشورمان وضع کرد تا این که در نهایت ایران تصمیم گرفت در واکنش به بدعهدی غرب، از تعهدات هسته ای خود بکاهد.

اتخاذ چنین سیاستی از سوی ایران که ابتدا با 5گام هسته ای در سال 98 آغاز شد و اکنون با اجرای قانون راهبردی مجلس شورای اسلامی ادامه دارد نشان داد نه تنها کاهش سرعت سانتریفیوژها باعث چرخش چرخ زندگی مردم نمی گردد که اتفاقا سرعت چرخش سانتریفیوژها ارتباط مستقیمی با سرعت چرخش چرخ زندگی مردم دارد چرا که هر وقت جمهوری اسلامی ایران قاطعانه روی مواضع خود ایستاده، غربی ها عقب نشینی نموده اند.

نمونه روشن این مساله را در ماجرای مواضع اروپا و آمریکا پس از اقدامات اخیر ایران در قالب قانون لغو تحریم هاست که گرچه در موضع حرف و بیانیه، برای ایران خط و نشان های زیادی کشیده اند اما در مقام عمل نشان داده اند که دست شان خالی است.

در همین چارچوب بود که پس از لغو اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران، ابتدا تهدیدهای زیادی از سوی اروپایی ها و آمریکا مطرح شد اما بعد از هشداری که ایران درخصوص لغو توافق با آژانس داد، صدور قطعنامه علیه ایران از دستور کار خارج شد.

مهدی محمدی، تحلیلگر مسائل بین الملل، این اتفاقات را نشان دهند. پوچ بودن تهدیدات غربی ها دانست و نوشت: اتفاقی بی سابقه مانند توقف اجرای پروتکل الحاقی اتفاق افتاده و از کوچک ترین واکنشی عاجزند.

وی در مطلبی که در فضای مجازی منتشر نموده بود نوشت: خدا می داند اگر این اقدامات زودتر انجام می شد چه مقدار از مصیبت هایی که اکنون عزادار آنهاییم پیشگیری می کرد.

ارتقای دانش هسته ای

حسین آبنیکی - کارشناس مسائل هسته ای: با توجه به اجرایی شدن قانون اقدام راهبردی مجلس؛ طی چند ماه اخیر اقداماتی از جمله غنی سازی 20درصد همچنین نصب سانتریفیوژهای نسل جدید اجرا شده که فعالیت های بسیار مهم و موثری است.

البته با توجه به برنامه ریزی ها قرار بود چنین اقداماتی، سال ها قبل شکل بگیرد و در آستانه انجام آن نیز بودیم اما با آغاز مذاکرات، زمان را از دست دادیم. این روزها در حال بازگشت به آن دوران هستیم و باید با سرعت بالا، فاصله به وجود آمده را جبران کنیم.

از سوی دیگر باید در نظر داشته باشیم ارتقای نسل سانتریفیوژها به نسل جدید می تواند تامین نماینده احتیاج قابل توجهی در حوزه 190هزار سو و غنی سازی 20درصد برای رآکتور تهران و... باشد به این معنی که ارتقای نسل سانتریفیوژها موجب چند برابر شدن حجم فراوری و همچنین باعث افزایش سرعت ما برای دستیابی به میزان ماده مورد نظر برای غنی سازی می گردد. به این ترتیب و با افزایش فراوری احتیاجهای کشور در داخل تامین می گردد.

ضمناً سانتریفیوژهای نسل جدید از فناوری بالاتر برخوردار بوده و نصب آنها سطح دانش فنی ما را چند پله ارتقا خواهدداد. از سوی دیگر باید در نظر داشته باشیم که با توسعه صنعت هسته ای طرف غربی به طور جدی متوجه جدیت جمهوری اسلامی در سیاست اعلام شده خود خواهدبود و متوجه می گردد اگر اقدامات لازم از سوی آنها صورت نگرفته و تحریم ها لغو نگردد ما منتظر نخواهیم ماند. بنابراین توسعه صنعت هسته ای ما این پیغام را خواهدداشت که آنها باید به تعهداتشان برگردند.

اقدامات ایران در زمینه توسعه صنعت هسته ای باعث شده است که طرف غربی گام های ضدایرانی جدیدی را برنداشته و زیاده خواهی های خود را نیز متوقف کند.

تغییر ادبیات غرب با توسعه صنعت هسته ای

سعدالله زارعی - کارشناس مسائل بین الملل: اقدام جمهوری اسلامی ایران در طول چند ماه گذشته بازگرداندن شرایط به قبل از امضای برجام است؛ به عبارت دیگر آنچه امروز در زمینه توسعه صنعت هسته ای کشور اتفاق افتاده امر تازه ای نیست بلکه در گذشته هم وجود داشت اما براساس برجام متوقف شده بود و امروز نیز با توجه به تخلف غرب در زمینه اجرایی کردن تعهداتش ایران عقربه را به زمان امضای برجام برگردانده است.

توسعه فعالیت های هسته ای ایران این پیغام را برای غرب دارد که ایران در شرایط قدرت نهاده شده است و می تواند در برابر عدول از توافق هسته ای، اقدام مشابه انجام دهد. به این ترتیب آنها متوجه شده اند نمی توان با ایران بازی کرد و باید برخورد و رفتار منطقی با کشورمان داشته باشند.

غربی ها از اقدامات ایران در توسعه صنعت هسته ای این پیغام را دریافت کردند که دیگر با ادبیات گذشته نمی توانند با ایران سخن بگویند، این موضوع را می توان در جریان سفر گروسی به ایران و بیانیه ای که مورد توافق نهاده شد مشاهده کرد. البته عامل تحقق این موضوع وجود یکصدایی در ایران است به این معنی که نباید اروپا و آمریکا در این مورد احساس دو دستگی یا وجود سوءتفاهم در ایران نسبت به توسعه صنعت هسته ای داشته باشند.

نکته دیگر این است که صنعت هسته ای یک پرچم است، پرچم توانایی ایران برای پیشرفت و ظاهر شدن در اندازه یک کشور قابل توجه سیاسی، در واقع صنعت هسته ای یک شخصیت و هویت به ایران داده است.

همچنین مباحث هسته ا ارتباط عمیقی با طیف زیادی از حوزه ها از جمله کشاورزی، بهداشت و درمان، صنعتی، دارویی، برق و انرژی و...دارد. در این ارتباط بعضی کارشناسان معتقدند صنعت هسته ای ارتباط گسترده ای با حدود 70صنعت دارد. بنابراین توسعه صنعت هسته ای را می توان در راستای توسعه همه جانبه جمهوری اسلامی مطرح نمود.

گروه سیاسی روزنامه خبرنگاران

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 82090

به "چرخ سانتریفیوژها تندتر می چرخد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرخ سانتریفیوژها تندتر می چرخد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید