چگونه به اینترنت 5G وصل شویم؟

به گزارش مهسان بلاگ، دیروز اولین سایت 5G همراه اول در برج ونک شهر تهران افتتاح شد. 4 اسفند هم دو سایت 5G همراه اول در دو نقطه شهر مشهد شروع به کار کردند.

چگونه به اینترنت 5G وصل شویم؟

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

ایرانسل هم اولین سایت 5G خود را یکم مردادماه در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات راه اندازی کرد و سایت دوم در ساختمان مرکزی او بود. سومین سایت ایرانسل در 22 آبان ماه و دانشگاه تربیت مدرس تهران بود. چهارمین سایت 5G ایرانسل هم در 28 بهمن ماه و پارک آب و آتش راه اندازی شد. ایرانسل در شهر شیراز هم یک سایت 5G راه اندازی نموده است.

اینک می توان گفت اینترنت 5G و نسل پنجم شبکه های موبایل وارد ایران شده است و تا چند ماه دیگر، یا نیمه سال 1400 در بسیاری از شهر و نقاط پر جمعیت شاهد راه اندازی سایت های 5G خواهیم بود.

فعلا سرعت اینترنت 5G ایرانسل در بهترین حالت 3.5 گیگابیت بر ثانیه ثبت شده است و در اینترنت 5G همراه اول شاهد سرعت 3.9 گیگابیت (غیررسمی) و 3.6 گیگابیت (رسمی) بودیم.

حالا کم کم یک سوال جدی برای کاربران ایرانی مطرح می گردد: چگونه به اینترنت 5G وصل شویم؟

در ذیل این پرسش می توان چندین سوال دیگر را هم قرار داد:

برای اتصال به اینترنت 5G به چه تجهیزاتی احتیاج داریم؟

هزینه اینترنت 5G چقدر است؟

آیا هزینه اینترنت 5G با 4G متفاوت است؟

چگونه در خانه به اینترنت 5G وصل شویم؟

کدام گوشی ها از اینترنت 5G پشتیبانی می نمایند؟

برای اتصال به اینترنت 5G چه مودمی بخریم؟

به تدریج باید به همه این پرسش ها پاسخ بدهیم. ایرانسل گفت آمادگی دارد قابلیت 5G را روی همه سیم کارت های مشترکان خود فعال کند ولی هنوز از سوی این اپراتور و نه همراه اول، تعرفه یا بسته اینترنتی برای 5G معرفی نشده است و احتمالا هزینه ها به صورت موقتی همانند فورجی است.

البته، وقتی سرعت شما به چند صد مگابیت یا بالای یک گیگابیت می رسد؛ طبیعی است که بسته اینترنت شما زودتر به انتها رسیده و باید حجم اینترنت بخرید که به نفع اپراتورهای موبایل است.

بیشتر بخوانید: چگونه بفهمیم یک مودم یا گوشی 5G با اینترنت 5G ایران کار می نماید؟

همین طور، هنوز هیچ اپراتوری در ایران مودم یا هات اسپات 5G به مشترکان خود نداده است ولی با توسعه شبکه نسل پنجم موبایل، به تدریج همانند اتفاقی که برای 4G افتاد؛ شاهد عرضه انواع مودم های همراه و رومیزی 5G خواهیم بود.

حالا در این مطلب سراغ انواع روش های اتصال به اینترنت 5G می رویم. خیلی خوش شانس باشید و در روزها یا ماه های آینده یک سایت 5G در نزدیکی محل کار یا خانه شما راه اندازی گردد؛ می توانید به یکی از روش های زیر به اینترنت 5G متصل شوید.

اتصال به اینترنت 5G با اسمارت فون 5G

اولین روش و رایج ترین روش اتصال به نسل پنجم شبکه های موبایل، با گوشی های 5G است. همانند 4G، هر گوشی که دارای مودم 5G باشد و از فرکانس های رادیویی فایوجی اپراتور موبایل ارائه دهنده سرویس اینترنت 5G پشتیبانی کند؛ می تواند به سایت های 5G وصل گردد.

فعلا در ایران، 5G مبتنی بر امواج میلی متری نداریم و هر دو اپراتور همراه اول و ایرانسل 5G خود را روی فرکانس های زیر 6 گیگاهرتز راه اندازی کردند. بنابراین؛ اگر شما یک گوشی 5G ساده داشته باشید؛ می توانید وقتی در محدوده یک سایت 5G قرار بگیرید؛ به اینترنت 5G وصل شوید.

مهم نیست یک گوشی 5G رده بالا مانند آیفون 12 یا گلکسی S21 دارید یا گوشی مانند شیائومی می 10 لایت 5G در دست گرفتید؛ همه این گوشی ها به اینترنت 5G وصل می شوند ولی خوب ممکن است تفاوت سرعت داشته باشند.

این گوشی ها به طور اتوماتیک سیگنال ها و امواج 5G را شناسایی نموده و از 4G به 5G سوئیچ می نمایند. احتیاجی نیست شما کار خاصی روی گوشی انجام دهید یا تنظیمات گوشی را دستکاری کنید. با همان سیم کارت 4G همراه اول یا ایرانسل می توانید به اینترنت 5G وصل شوید.

اتصال به اینترنت 5G با مودم 5G

روش دوم اتصال به اینترنت نسل پنجم شبکه های موبایل، استفاده از مودم روترها یا هات اسپات های 5G است.

دقیقا مشابه اتصال به اینترنت 4G که از مودم های همراه و رومیزی استفاده می کردیم؛ با خرید یک مودم روتر 5G و انداختن یک سیم کارت اپراتور روی آن، اگر در محدوده آنتن دهی یک سایت 5G باشید؛ می توانید به اینترنت 5G وصل شده و بعد دستگاه های دیگر را به وسیله وای فای یا کابل شبکه به مودم یا هات اسپات وصل کنید.

چون هنوز تازه در ابتدای راستا اینترنت 5G ایران هستیم؛ هیچ شرکتی مودم اختصاصی و لاک شده ارائه نداده است و شما می توانید از هر مودم همراه یا رومیزی در بازار برای اتصال به اینترنت 5G بهره ببرید.

5 مودم روتر 5G برتر بازار در سال 2020

اتصال به اینترنت 5G با وای فای (گوشی، لپ تاپ و پی سی غیر 5G)

چون هنوز بسیاری از کاربران در ایران به گوشی یا مودم 5G مجهز نشدند؛ با تصمیم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار است اپراتورها، اینترنت 5G را به صورت سرویس FWA نیز ارائه دهند.

در سرویس و روش FWA، اپراتور یک اکسس پوینت نصب نموده و امکان اتصال به آن به وسیله وای فای را برای همگان فراهم می نماید. در واقع، اپراتورها می خواهند هات اسپات 5G بسازند تا هر کاربری بتواند با دستگاه خودش به اینترنت 5G وصل گردد.

چیزی مشابه وای فای عمومی و رایگان است که تا پیش از این استفاده می کردیم. کافی است گوشی، لپ تاپ، کامپیوتر پی سی و هر دستگاه دارای وای فای خود را به هات اسپات 5G همراه اول یا ایرانسل وصل کنید و تجربه استفاده از فایوجی را به دست بیاورید.

برای مثال، اگر در محدوده پارک آب و آتش تهران باشید؛ می توانید به وای فای 5G ایرانسل وصل شوید. اگر در نزدیکی برج ونک همراه اول باشید؛ می توانید به وسیله وای فای به 5G همراه اول وصل شوید.

سایت های 5G همراه اول در مشهد و همین طور سایت 5G ایرانسل در شیراز هم قابلیت FWA یا وای فای 5G دارند.

قطعا این روزهای نخست ارائه شبکه های 5G در ایران، اتصال به سایت های 5G به وسیله وای فای رایگان است و باید انتظار داشت تا ماه های آینده برای آن تعرفه و سرویس و بسته وضع گردد.

اتصال به وای فای برای دسترسی به اینترنت 5G یک احتیاج ضروری در ایران برای سال های ابتدایی توسعه این فناوری و شبکه های موبایل است؛ چون حداقل 4 الی 5 سال طول می کشد تا حداکثر کاربران ایران به گوشی 5G مجهز شوند.

اگر تجربه اتصال به 5G اپراتورهای ایران با یکی از روش های بالا را دارید؛ راضی می شویم کمی درباره آن برای ما صحبت کنید.

پنجمین سایت 5G همراه اول در باغ کتاب تهران راه اندازی شد. امروز، 23 اسفند ماه این سایت فایوجی هم به شبکه نسل پنجم موبایل همراه…

گزینه های اینترنت پرسرعت در جهان رو به افزایش است. قبلا، در بسیاری از کشورها اینترنت کابلی و فیبرنوری به عنوان اینترنت پرسرعت شناخته شده بود…

مبین نت هفته آینده از اولین سرویس اینترنت 5G خانگی در تهران رونمایی می نماید. اینترنت خانگی 5G یک راه حل جایگزین اینترنت VDSL است که نتوانسته انتظارات…

همان طور که پیش تر اعلام شده بود؛ چهارمین سایت 5G ایرانسل صبح امروز در بوستان آب و آتش منطقه عباس آبان تهران راه اندازی شد. این اولین سایت…

امروز دکتر بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرام خود خبر از شکسته شدن رکورد سرعت اینترنت 5G در ایران داد. در…

آیفون های 12 با مودم 5G کوالکام اسنپدراگون X55 عرضه شدند. چند روز پس از عرضه این گوشی ها در بازار ایالات متحده، اولین تست های سرعت اینترنت…

در حالی که سرعت شبکه های نسل پنجم موبایل حوالی 5 گیگابیت است؛ نوکیا با همکاری یک اپراتور فلاندی به نام الیسا و کوالکام پیروز شد روی…

مدیرعامل ایرانسل گفت هفته آینده دو نقطه شهر تهران زیر پوشش اینترنت 5G می رود. دسترسی به این اینترنت به صورت هات اسپات خواهد بود. امروز،…

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

سلو بلاگ: سلو بلاگ: محفلی برای هم اندیشی

پریها: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: شبکه چی
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 79492

به "چگونه به اینترنت 5G وصل شویم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چگونه به اینترنت 5G وصل شویم؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه به اینترنت 5G وصل شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید